Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko se teidän mielestä ok jos lapsi joutuu kouluikäisenä joka kesä tekemään töitä perheen maatilalla? Joka päivä

Vierailija
19.09.2024 |

Lapsi on masentuneen oloinen. Ei pärjää koulussa. Olen siis hänen opettajansa.

Kommentit (107)

Vierailija
41/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma että on sen takia maseentuneen oloinen ? Ehkä ymmärtävät vanhempiensa olevan tiukoilla tilan talouden  kanssa. Omat lapset tekivät tilallamme töitä ja  hyvin pärjääviä aikuisia heistä tuli, pitkälle kouluttautuneeita ovat

Vierailija
42/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kapunkilaisnuori menee kesätöihin, hän ei välttämättä tiedä, miten esimerkiksi maalipurkki avataan. Kaiken joutuu opettamaan alusta.

Maalla kasvanut oppii siinä ohessa usein monenlaista taitoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltäs tämä kuulostaa: Isä on koneyrittäjänä tehnyt sopimuksen teiden auraamisesta. Talvella kun ei ole peltotöitä ja joutaa tekemään. Isä kuitenkin väsähtää ja pistää teinin tekemään työnsä. Lapsi käy ennen koulupäivää tekemässä aurausurakat.

Vierailija
44/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo ! Kesällä ei ole koulua ! Mitä tuo kouluun kuuluu ?

Omat lapset tekivät talvellakin tilalla töitä kanssamme. Hyvin pärjäsivät koulussa

Vierailija
45/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli lapsi/nuori osallistuu kotitöihin, ja vielä lomallansa? Juu on kauheeta. Pitäis antaa pumpulissa maata ja pelata tietokoneella. 

Onko maatilan työt kotitöitä?

On, koska se maatila on koti. Te olette niin pihalla siellä kaupungissa siitä kuinka maaseudulla ja maatilalla eletään. Kysykää isältä ja äidiltä, tai ukilta ja mummolta! Heillä todnäköisesti on omakohtaista kokemusta.

Olen maatilalla kasvanut, mutta ei minun tarvinnut tehdä mitään maatilatöitä. Sen sijaan oma huone piti aina siivota ja autoin äitiä imuroimisessa ja pölyjen pyyhkimisessä, mutta ikinä ei painostetttu ulkotöihin 

Vierailija
46/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että täällä puolustelee asioita ne jotka eivöt edes tiedä mitä arki maatilalla on.

Meillä joka aamu kesälomalla herätettiin klo 7. Jos ei ollut pellolla klo 8 mennessä sai kuulla olevansa surkea, laiska ja saamaton ihminen. Kun sitä kuuntelee jatkuvasti alkaa itsekin uskoa että on surkea ja laiska - ja se tietenkin vaikuttaa myös koulunkäyntiin.

En ole sisareni kanssa väleissä koska voimme lapsuudessa niin huonosti ja purimme pahan olon toisiimme.

Työtä tehtiin 7 päivässä jokaisella säällä. Tein siis niitä töitä 8-vuotiaana, mitä harva suomalainen kehtaa nykyään tehdä. (Jokainen teistä voi mennä sinne töihin kesällä kokeilemaan!)

Ei tuosta vaan mitään hyvää seuraa.

itselläni monen vuoden terapia takana.

Kotikyläni ihmiset ovat kaikki jotenkin tosi ilkeitä ja epäinhimillisiä ihmisiä. Ne, jotka siis kasvoivat tuolla. 

Se, että teillä on ollut tuollaista ei tarkoita sitä että se on tuollaista Suomen jokaisella maatilalla. Kasvoin maatilalla, ja lapsuuteni oli oikein hyvä, ja vanhempani ymmärsivät että olen lapsi enkä ilmainen työrobotti. Osallistuin tilan töihin heti kun kykenin. Ensin vähemmän ja helpompia töitä, sitten enemmän ja vaikeampia. Kouluni kävin ihan normaaliin tyyliin. Terapiaa en ole tarvinnut.

Niin että ei pidä yleistää.

Vierailija
47/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma että on sen takia maseentuneen oloinen ? Ehkä ymmärtävät vanhempiensa olevan tiukoilla tilan talouden  kanssa. Omat lapset tekivät tilallamme töitä ja  hyvin pärjääviä aikuisia heistä tuli, pitkälle kouluttautuneeita ovat

Tai sitten et ymmärtä koko totuutta

Vierailija
48/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiettyyn rajaan asti on ok.

Vaikea kysymys on se että missä se raja on.

Monella maatilalla on taloudellisesti tiukkaa, ja jos kouluikäinen lapsi kantaa stressiä tilan tulevaisuudesta ja koettaa auttaa vanhempiaan koulunkäynnin kustannuksella niin ei se silloin mene oikein.

Eipä se noissa tilanteissa ole lapsen valinta "auttaa" tai muutenkaan stressata tilasta. Siinä missä lähiömuksu vie roskat tai tyhjentää astianpesukoneen, niin maatilalla hommat on toiset.

Vierailija
49/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun nuoruudessa maatilan lapset oletusarvoisesti tekivät töitä maatilalla, eikä sitö kukaan ihmetellyt. Paljon se otti, mutta paljon se myös antoi. Nyt 30-40 vuotta myöhemmin moni näistä lapsista on ahkeria yrittäjiä joko maatalous- ja metsäalalla tai ihan muulla alalla.

Vierailija
50/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen että täällä puolustelee asioita ne jotka eivöt edes tiedä mitä arki maatilalla on.

Meillä joka aamu kesälomalla herätettiin klo 7. Jos ei ollut pellolla klo 8 mennessä sai kuulla olevansa surkea, laiska ja saamaton ihminen. Kun sitä kuuntelee jatkuvasti alkaa itsekin uskoa että on surkea ja laiska - ja se tietenkin vaikuttaa myös koulunkäyntiin.

En ole sisareni kanssa väleissä koska voimme lapsuudessa niin huonosti ja purimme pahan olon toisiimme.

Työtä tehtiin 7 päivässä jokaisella säällä. Tein siis niitä töitä 8-vuotiaana, mitä harva suomalainen kehtaa nykyään tehdä. (Jokainen teistä voi mennä sinne töihin kesällä kokeilemaan!)

Ei tuosta vaan mitään hyvää seuraa.

itselläni monen vuoden terapia takana.

Kotikyläni ihmiset ovat kaikki jotenkin tosi ilkeitä ja epäinhimillis

mutta onko sinulla myötätuntoa ymmärtää että nuo kokemukset ovat jollekin olleet todella raskaita?

Vierailija
51/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysypä meiltä suurilta ikäluokilta. Onko tilalla työskentely oikein. Jos tuppasi masentamaan ja löhötyttämään, navetalle nyt, siellä piristyt. Vanha kansa tiesi käsillä tekemisen merkityksen mielenterveydelle ilman psykologin koulutusta. Sukankudin käteen, älä turhia mieti.

Keskiarvoni oli 8.5 . Musiikki ja kuvaamotaide ja liikunta heikensivät kokonaisarvoa.

Vierailija
52/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan maatilat on sen kokoluokan yrityksiä ja niin koneellistettuja, että lapselle sopivaa työtä ei oikein ole.

Enemmän kyse ehkä siitä, jos maatilalla/perheellä on taloudellista ahdinkoa. Se vaikuttaa helposti myös lapseen.

Vierailija
53/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuh, täys pashaa tommonen juttu, ei lapselle kuulu työt , koulu ja leikkiminen kuuluu, kunnon diktaattori meininkiä

Meillä lapset itse haluaa tehdä maatilan töitä.

Minua ei pätkääkään kiinnostanut maatilan työt, ja onneksi ei niihin pakotettu. Meillä oli kaikenlaista eläintä ja kaverit ihan kateellisia mulle kaikista eläimistä, jotka taas eivät minua kiinnostaneet yhtään. Kiitos vanhemmille, jotka eivät kuitenkaan pakottaneet näihin maatilan töihin. 

Vierailija
54/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ok, ellei nyt liian raskaita töitä tai liian pitkää päivää teetetä. Koulun pitäisi kuitenkin olla ensisijainen asia silloin kun ei olla kesälomalla totta kai. Kautta aikojen on maalla lomilla lapset osallistuneet tilan töihin. Itsekin niin tein. Omalla kohdallani koin sen erittäin kasvattavaksi, ja olen jopa vähän harmitellut, että me asumme kaupungissa joten omat lapset ei saa samanlaista oppia kuin itse sain. Sitä oppi kurinalaisuutta, elämästä ja kuolemasta (meillä oli lehmiä, ja jonain 8-vuotiaana jo autoin poikimisessakin, näin kuolleena syntyneen vasikan yms), ja sitä mistä se ruoka oikeasti tulee. 

Voi olla että lapsi on jostain ihan muusta syystäkin masentunut.

minä näin kun isä teurasti eläimiä meidän lasten edessä. Olen kasvissyöjä

Mitä se tähän kuuluu ?. Et itse tehnyt sitä, katselit vaan

Työ muiden mukana. Varmaan sinä et silloin edes vielä ollut  ituhippi

Vierailija
55/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen ope. Minulla on ollut peruskouluikäisiä oppilaita, jotka ovat olleet päävastuussa esimerkiksi lypsykarjan hoitamisesta myös kouluaikana. Lapsi on ollut uupunut ja koulunkäynti on todella kärsinyt. Huoltaja on saattanut saada itse työuupumuksen ja työt ovat jääneet lasten hoidettavaksi.

Monet nuoret ottavat koulusta vapaata peltotöiden aikaan. Näissä perheissä on usein suunnitelma siitä, että lapsi jatkaa maatilan pyöritystä. Valitettavasti nykyajan toimivat maatilat ovat isoja osakeyhtiöitä työntekijöineen. Näistä pientilojen lapsista ei ole pyörittämään isoa firmaa.

En usko tuota.

Vierailija
56/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan maatilat on sen kokoluokan yrityksiä ja niin koneellistettuja, että lapselle sopivaa työtä ei oikein ole.

Enemmän kyse ehkä siitä, jos maatilalla/perheellä on taloudellista ahdinkoa. Se vaikuttaa helposti myös lapseen.

Ne lapset ja teinit tekevät töitä niillä isoilla ja kalliilla koneilla, jos vanhemmat eivät jaksa. Lapsi tietää menettävänsä kotinsa, jos työt jäävät tekemättä.

Vierailija
57/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuh, täys pashaa tommonen juttu, ei lapselle kuulu työt , koulu ja leikkiminen kuuluu, kunnon diktaattori meininkiä

Miksi nuoret aikuiset , kolmikymppiset, ei nykyisin jaksa työelämässä?  Koska eivät ole tottuneet kuin leikkimään ja tekemään mieleisiä asioita. 

Olen tässäkin talossa nähnyt kun varhaisteini kyllä tuo roskapussin yläs, tiputtaa sen rapun eteen ja lähtee ostarille päin kun roskis on päinvastaisessa suunnassa.

Vierailija
58/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisenä lapsena sanoisin, että ei ole oikein. Suurin piirtein kymmenvuotiaasta asti järjesti isäni minulle töitä kesäisin aina, kun firmansa ikkunasta näki minut mielestään toimettomana ulkona, ison ihmisen. Silloinkin, kun töitä ei ollut, aiheutti epävarmuus siitä, koska vapaa-aika loppuu, ahdistusta. En tiedä, mihin tällä pyrittiin, mutta vaikutus oli se, etten muistele lapsuuden kesiä mielelläni, tulee vain ankea olo. Ei hän varmaan pahaa tarkoittanut, mutta

Vierailija
59/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen ope. Minulla on ollut peruskouluikäisiä oppilaita, jotka ovat olleet päävastuussa esimerkiksi lypsykarjan hoitamisesta myös kouluaikana. Lapsi on ollut uupunut ja koulunkäynti on todella kärsinyt. Huoltaja on saattanut saada itse työuupumuksen ja työt ovat jääneet lasten hoidettavaksi.

Monet nuoret ottavat koulusta vapaata peltotöiden aikaan. Näissä perheissä on usein suunnitelma siitä, että lapsi jatkaa maatilan pyöritystä. Valitettavasti nykyajan toimivat maatilat ovat isoja osakeyhtiöitä työntekijöineen. Näistä pientilojen lapsista ei ole pyörittämään isoa firmaa.

En usko tuota.

Miksi et usko? Teini tietää menettävänsä kotinsa ja perhe elannon, jos hän ei ota vastuuta huoltajan väsähtäessä.

Vierailija
60/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lapset edelleen osallistuu niihin maatilantöihn esim. pellolla. Samalla tavalla raskaita ne ei ehkä aina ole kuin joskus ennen vanhaan. Jos haluaa tehdä ja teettää niin löytyy vähän raskaampia töitäkin esim kivien keräämistä tms.