Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko se teidän mielestä ok jos lapsi joutuu kouluikäisenä joka kesä tekemään töitä perheen maatilalla? Joka päivä

Vierailija
19.09.2024 |

Lapsi on masentuneen oloinen. Ei pärjää koulussa. Olen siis hänen opettajansa.

Kommentit (107)

Vierailija
21/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli lapsi/nuori osallistuu kotitöihin, ja vielä lomallansa? Juu on kauheeta. Pitäis antaa pumpulissa maata ja pelata tietokoneella. 

Vierailija
22/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiettyyn rajaan asti on ok.

Vaikea kysymys on se että missä se raja on.

Monella maatilalla on taloudellisesti tiukkaa, ja jos kouluikäinen lapsi kantaa stressiä tilan tulevaisuudesta ja koettaa auttaa vanhempiaan koulunkäynnin kustannuksella niin ei se silloin mene oikein.

Lapsityövoima ei ole mikään ratkaisu ongelmaan. Ziisus

Kasvaminen maaseudulla maatalossa on pikkuisen eri asia kuin kasvaminen kaupungissa ja hengailu ostarilla. Ziisus.

Jo pelkästään lastenhoidon järjestämisen vuoksi lapsi osallistuu tai "osallistuu" töihin koska jonnekinhan se lapsi on laitettava ja työt kumminkin on tehtävä. Välillä tuntuu siltä että kaupunkilaiset tuntevat ulkomaitten turismikeskukset paremmin kuin kotimaansa maaseudun ja sen elämänmenon. Ziisus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli lapsi/nuori osallistuu kotitöihin, ja vielä lomallansa? Juu on kauheeta. Pitäis antaa pumpulissa maata ja pelata tietokoneella. 

Onko maatilan työt kotitöitä?

Vierailija
24/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kotityöt vain sisällä tehtäviä? Kerrostaloasuja ei varmaan ymmärrä että muualla kuitenkin on kaikenlaista pihahommaa mihin se teinikin voi tietokoneensa äärestä kömpiä. 

Vierailija
25/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On, koska se maatila on koti. Te olette niin pihalla siellä kaupungissa siitä kuinka maaseudulla ja maatilalla eletään. Kysykää isältä ja äidiltä, tai ukilta ja mummolta! Heillä todnäköisesti on omakohtaista kokemusta.

Vierailija
26/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen juuri kasvanut tuollaisessa hulluudessa. Olen tehnyt kaikki kesät töitä lapsuudessa. Eihän minulla mennytkään kuin noin 15 vuotta että sain itsetuntoni jotenkin korjattua. Olin lapsuudessani jatkuvasti väsynyt ja masentunut ja tunsin itseni niin huonoksi kaikin puolin. Opin vasta 35-vuotiaana ymmärtämään pikku hiljaa kuka minä olen ja mitä tarvitsen.

Olen todella hämmästynyt miten sallivasti täällä suhtaudutaan pienten lasten työorjuuteen. Todennäköisesti ette tiedä edes mistä puhutte 

Vierailija
27/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein kesät töitä kotitilalla ja siitä sain ihan palkkaakin. Oli se vissiin sen verran traumatisoivaa että nytkin pidän tilaa vaikka työt on it-alalla.

Vierailija
28/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ok, ellei nyt liian raskaita töitä tai liian pitkää päivää teetetä. Koulun pitäisi kuitenkin olla ensisijainen asia silloin kun ei olla kesälomalla totta kai. Kautta aikojen on maalla lomilla lapset osallistuneet tilan töihin. Itsekin niin tein. Omalla kohdallani koin sen erittäin kasvattavaksi, ja olen jopa vähän harmitellut, että me asumme kaupungissa joten omat lapset ei saa samanlaista oppia kuin itse sain. Sitä oppi kurinalaisuutta, elämästä ja kuolemasta (meillä oli lehmiä, ja jonain 8-vuotiaana jo autoin poikimisessakin, näin kuolleena syntyneen vasikan yms), ja sitä mistä se ruoka oikeasti tulee. 

Voi olla että lapsi on jostain ihan muusta syystäkin masentunut.

Vierailija
29/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein kesät töitä kotitilalla ja siitä sain ihan palkkaakin. Oli se vissiin sen verran traumatisoivaa että nytkin pidän tilaa vaikka työt on it-alalla.

Hmm

Vierailija
30/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ok, ellei nyt liian raskaita töitä tai liian pitkää päivää teetetä. Koulun pitäisi kuitenkin olla ensisijainen asia silloin kun ei olla kesälomalla totta kai. Kautta aikojen on maalla lomilla lapset osallistuneet tilan töihin. Itsekin niin tein. Omalla kohdallani koin sen erittäin kasvattavaksi, ja olen jopa vähän harmitellut, että me asumme kaupungissa joten omat lapset ei saa samanlaista oppia kuin itse sain. Sitä oppi kurinalaisuutta, elämästä ja kuolemasta (meillä oli lehmiä, ja jonain 8-vuotiaana jo autoin poikimisessakin, näin kuolleena syntyneen vasikan yms), ja sitä mistä se ruoka oikeasti tulee. 

minä näin kun isä teurasti eläimiä meidän lasten edessä. Olen kasvissyöjä

Vierailija
31/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä ei käydä koulua.

Ikätoverinsa saattavat olla ruudun ääressä vuorokauden ympäri. Tai koettavat tappaa aikaa ostarilla hengaillen.

Vierailija
32/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nuori käy koko kesän kesätöissä niin se on ok, mutta se ei ole ok jos tekee koko kesän töitä kotitilalla?

Vierailija
33/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On, koska se maatila on koti. Te olette niin pihalla siellä kaupungissa siitä kuinka maaseudulla ja maatilalla eletään. Kysykää isältä ja äidiltä, tai ukilta ja mummolta! Heillä todnäköisesti on omakohtaista kokemusta.

Mä olen ihan maatilalla. Enkä pidä kyllä maatilantöitä kotitöitä. Toki mastialla on myös niitä kotitöitä.

Lapset tekee mielellään niitä maatilantöitä oikeastaan mieluummin kun niitä kotitöitä. Ei heitä siihen mitenkään pakoteta ja osasta töistä maksetaan ihan palkkaa. Toiset taas on enemmän harrastusta ja he tekee esim. niitä siksi että pääsevät ajamaan traktoria. Toki silti tärkeää on että myös koulusta huolehditaan. Vaikka alakoulussa syksyllä poikien toive ovelle kuulemma olikin että ei niin paljon läksyjä jotta ehtii puimaan.

Vierailija
34/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen juuri kasvanut tuollaisessa hulluudessa. Olen tehnyt kaikki kesät töitä lapsuudessa. Eihän minulla mennytkään kuin noin 15 vuotta että sain itsetuntoni jotenkin korjattua. Olin lapsuudessani jatkuvasti väsynyt ja masentunut ja tunsin itseni niin huonoksi kaikin puolin. Opin vasta 35-vuotiaana ymmärtämään pikku hiljaa kuka minä olen ja mitä tarvitsen.

Olen todella hämmästynyt miten sallivasti täällä suhtaudutaan pienten lasten työorjuuteen. Todennäköisesti ette tiedä edes mistä puhutte 

"Pienten lasten työorjuus", mehän ei tiedetä muuta kuin että kouluikäinen. Ja aina on ollut maatiloilla tapana että koko perhe osallistuu. Liika on tietysti liikaa, kuten ilmeisesti sun tapauksessa, mutta turha kai yleistää miksikään "orjuudeksi". 

Vierailija
35/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että täällä puolustelee asioita ne jotka eivöt edes tiedä mitä arki maatilalla on.

Meillä joka aamu kesälomalla herätettiin klo 7. Jos ei ollut pellolla klo 8 mennessä sai kuulla olevansa surkea, laiska ja saamaton ihminen. Kun sitä kuuntelee jatkuvasti alkaa itsekin uskoa että on surkea ja laiska - ja se tietenkin vaikuttaa myös koulunkäyntiin.

En ole sisareni kanssa väleissä koska voimme lapsuudessa niin huonosti ja purimme pahan olon toisiimme.

Työtä tehtiin 7 päivässä jokaisella säällä. Tein siis niitä töitä 8-vuotiaana, mitä harva suomalainen kehtaa nykyään tehdä. (Jokainen teistä voi mennä sinne töihin kesällä kokeilemaan!)

Ei tuosta vaan mitään hyvää seuraa.

itselläni monen vuoden terapia takana.

Kotikyläni ihmiset ovat kaikki jotenkin tosi ilkeitä ja epäinhimillisiä ihmisiä. Ne, jotka siis kasvoivat tuolla. 

Vierailija
36/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nuori käy koko kesän kesätöissä niin se on ok, mutta se ei ole ok jos tekee koko kesän töitä kotitilalla?

Nyt ei puhuta nuorista vaan lapsista. 

Vierailija
37/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä hyvin samantyyppisen lapsuuden elänyt.

Silloin kun maatilan pito on omistajan hyppysissä ja homma rullaa oolrait, mitään ongelmaa lapsien osallistumisessa tilan töitten tekoon ei mielestäni ole. He käyvät tavallaan "ammattikoulua" joka valmistaa moniin muihinkin töihin, joskus jopa tilan jatkamiseen yrittäjänä.

Kokonaan toinen asia ovat tilat joilla ei mene hyvin, syystä että talous on mennyt liian kädestä suuhun elämiseksi, tämä on aiheuttanut työuupumusta sekä ongelmien kierteen. Tiedän tapauksia joissa tämmöisten tilojen lapset joutuvat ikäänsä nähden kohtuuttomien työpaineitten alle yrittäessään auttaa vanhempiaan. Tämä näkyy väistämättä heidän koulunkäynnissään, jonka pitäisi kuitenkin olla heidän varsinainen päätoimi.

Vierailija
38/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee kesällä töitä. Kyseessä siis kasvinviljelytila? Viljaa ja/tai erikoiskasveja?

Voin kertoa, että jos on vaikkapa perunantuottaja, riittää kauppakunnostusta läpi talven. Ja suuri osa jatkojalostaa perunaa esimerkiksi kuorimalla suurkeittiöitä varten.

Mut pärjätäkseen, pitää kokoluokka olla sellainen, ettei koululaisen työpanos riitä. 

Mutta apuna voi olla. Niin olen itsekin ollut. Ja kieltämättä olin ylpeä, saimme homman muun perheen kanssa toimimaan myös silloin, kun isäni (onneksi väliaikaisesti) sairastui.

Näinkin voi olla.

Vierailija
39/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Pienten lasten työorjuus", mehän ei tiedetä muuta kuin että kouluikäinen. Ja aina on ollut maatiloilla tapana että koko perhe osallistuu. Liika on tietysti liikaa, kuten ilmeisesti sun tapauksessa, mutta turha kai yleistää miksikään "orjuudeksi". 

aina on ollut tapana on kyllä maailman huonoin argumentti. Mieti mikä kaikki on ollut aiemmin tapana?

Vierailija
40/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuh, täys pashaa tommonen juttu, ei lapselle kuulu työt , koulu ja leikkiminen kuuluu, kunnon diktaattori meininkiä

Meillä lapset itse haluaa tehdä maatilan töitä.