Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko se teidän mielestä ok jos lapsi joutuu kouluikäisenä joka kesä tekemään töitä perheen maatilalla? Joka päivä

Vierailija
19.09.2024 |

Lapsi on masentuneen oloinen. Ei pärjää koulussa. Olen siis hänen opettajansa.

Kommentit (107)

Vierailija
81/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän nämä maatilojen nuoret taitavat ajella iltaisin pitkin kyliä isoilla nelivetotraktoreilla. Ja mitäs pahaa siinä on jos nuoriso auttelee kylvö- ja puintihommissa, pitäisikö isän tehdä yksin nämäkin työt?

Isän? Kyllä siellä näkee nykyisin myös äitejä traktori hommissakin jos he maatilalla töitä tekevät eivätkä ole töissä "vieraalla".

Harvemmin. Kyllä edelleen isännät hoitavat konehommat, muun muassa puinnin.

No ei se nyt niin harvinaista ole täällä päin että siellä puimuria ajaa nainen. Oli se sitten äiti, "vanhapiika" tai teinityttö.

Onhan se harvinaista, koitetaas nyt olla liioittelematta. Nämä some-emännät ja vloggarit on eri asi

Kerro toki lisää itsestäsi.

Vierailija
82/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauksena 81:n kysymykseen: Olen lypsykarjatilan emäntä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastauksena 81:n kysymykseen: Olen lypsykarjatilan emäntä.

Samoin.

Vierailija
84/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luoja! Lapsi joutuu kesällä joka päivä töihin ja vielä kysyt tekisitkö lasun! Eikö opettajilla enää ole koulutusta tai järkeä päässään! Pelkäätkö vanhempia vai mikä on ongelma?

Vierailija
85/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo lumenauraus on hyvä esimerkki. Meillä teini tehnyt sitä jonkin verran.

Tulee huomata, lapsen täytyy tässä tapauksessa olla vähintään 15-vuotias, jotta hänellä ylipäätään voi olla traktorikortti.

Lumessa on se pulma, että kun sitä tulee, pitäisi kaikki tiet olla avattuina samalla hetkellä. Etukäteen ei voi tehdä. Ei voi aurata ennen kuin hiutale on maassa. Toisaalta aurattavat matkat usein sellaisia, että yhteen kierrokseen menee useampi tunti. Joskus voi olla konerikko. Samaan aikaan ihmisten pitää päästä töihin, kouluun ja periaatteessa myös hälytysajoneuvojen varalta teiden tulee olla kulkukelpoiset.

Meillä teini on tehnyt jonkin verran aurausta. Myös minä itse avustan joissakin tilanteissa, vaikka käynkin tilan ulkopuolella töissä.

En ole nähnyt huonoksi, teini jossain määrin osallistuu auraukseen. Saa siitä myös palkan.

On eri asia olla kiireapulainen kuin päävastuussa joka aamu.

Vierailija
86/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normimeininki 70- ja 80 - luvuilla. Koko lapsuus ja nuoruus piti huhkia töitä vanhempien pienellä maatilalla. Homma jatkui vielä kotoa muuttamisen jälkeenkin, vaikka olin muualla ansiotyössä. Vanhemmat olivat huonokuntoisia ja homma jatkui vain minun turvin. Opinpahan tekemään työtä, mutta koskaan en samanlaista omille lapsilleni haluaisi. Olin siis ainoa lapsi ja vaikea olisi ollut kieltäytyä. Hieman katkerana ajattelen sitä, koska tämä oli pois minun vapaa ajastani ja siten vaikutti myös omaan parisuhteeseeni. 

Vierailija
87/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että täällä puolustelee asioita ne jotka eivöt edes tiedä mitä arki maatilalla on.

Meillä joka aamu kesälomalla herätettiin klo 7. Jos ei ollut pellolla klo 8 mennessä sai kuulla olevansa surkea, laiska ja saamaton ihminen. Kun sitä kuuntelee jatkuvasti alkaa itsekin uskoa että on surkea ja laiska - ja se tietenkin vaikuttaa myös koulunkäyntiin.

En ole sisareni kanssa väleissä koska voimme lapsuudessa niin huonosti ja purimme pahan olon toisiimme.

Työtä tehtiin 7 päivässä jokaisella säällä. Tein siis niitä töitä 8-vuotiaana, mitä harva suomalainen kehtaa nykyään tehdä. (Jokainen teistä voi mennä sinne töihin kesällä kokeilemaan!)

Ei tuosta vaan mitään hyvää seuraa.

itselläni monen vuoden terapia takana.

Kotikyläni ihmiset ovat kaikki jotenkin tosi ilkeitä ja epäinhimillisiä ihmisiä. Ne, jotka siis kasvoivat tuolla. 

Mulla on aika lailla samanlainen tausta. Sellaisessa ilkeässä, tympeässä ja rumassa ilmapiirissä piti kasvaa. Kotona lytättiin ja puhuttiin rumasti, ja koulussa toiset jatkoivat samaa hommaa. Ei ollut mitenkään kiva lapsuus, vaan raaka. Ihmiset oli tuolla kylällä tosi vanhanaikaisia, umpimielisiä ja kehittymättömiä suorastaan. Sivistymättömiä ja ikäviä ihmisiä.

Vierailija
88/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ok, varsinkin jos on pois lapsen koulujaksamisesta. 

Aloituksessa luki "joka kesä", ei silloin ole koulua vaan lomaa koulusta!

Vierailija
89/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Ei ole OK. Juttelisin vanhempien kanssa ensin.

Kokeille meille tulla juttelemaan...15 ja 16 pojat omasta halustaan tekevät koko kesän traktori hommiaan..heille maksetaan kunnon palkkaa . Saavat ostella rahoillaan mopoja ja mönkkäreitä ja niihin bensa...ihan normaalia ...

Vierailija
90/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän nämä maatilojen nuoret taitavat ajella iltaisin pitkin kyliä isoilla nelivetotraktoreilla. Ja mitäs pahaa siinä on jos nuoriso auttelee kylvö- ja puintihommissa, pitäisikö isän tehdä yksin nämäkin työt?

Ihan normaalia...oppivat mitä työ on..vastineeksi

mopoihin bensaa ja merkkivaatteita ..  lomarahaa ...

Vierailija
91/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä joka aamu kesälomalla herätettiin klo 7. Jos ei ollut pellolla klo 8 mennessä sai kuulla olevansa surkea, laiska ja saamaton ihminen.

Tuotas noin, mitä teillä pellolla kasvoi jos siellä kesälomalla piti joka päivä olla? Mansikoita? Meillä oli karjaa, heinää/viherrehua ja viljaa, navetassa piti kyllä hoitaa osa asioista joka päivä, mutta ei pellolla oltu kuin silloin ku siellä piti jotain tehdä.

Vierailija
92/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä joka aamu kesälomalla herätettiin klo 7. Jos ei ollut pellolla klo 8 mennessä sai kuulla olevansa surkea, laiska ja saamaton ihminen.

Tuotas noin, mitä teillä pellolla kasvoi jos siellä kesälomalla piti joka päivä olla? Mansikoita? Meillä oli karjaa, heinää/viherrehua ja viljaa, navetassa piti kyllä hoitaa osa asioista joka päivä, mutta ei pellolla oltu kuin silloin ku siellä piti jotain tehdä.

Varmaankin sirpillä leikattiin viljaa ja haravoitiin pellonpietareita että varasti saatiin kaikki talteen. Teinin joka lähtee nykyaikana pellolle joka aamu ennen klo kahdeksaa mäkin haluaisin nähdä.

Jos ja kun sitä väsymystä koulussa on kyllä se täällä maallakin enemmän johtuu ihan muusta kuin töistä. Teinit valvoo yökaudet puhelimella ja pelaten tms.

Vierailija
93/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan maatilat on sen kokoluokan yrityksiä ja niin koneellistettuja, että lapselle sopivaa työtä ei oikein ole.

Enemmän kyse ehkä siitä, jos maatilalla/perheellä on taloudellista ahdinkoa. Se vaikuttaa helposti myös lapseen.

Meillä ne lapset ajaa niillä koneilla. Ruokkivat eläimiä, juottavat vasikoita, kyntävät, ajavat kuivalantaa, lypsävät jne.

Minä olin jo 10 v. maatalousyrittäjä aikoinaan. Isä ja pappa laittoivat minulle kanalan kun niin halusin itse. Siellä oli sata kanaa ja hoidin niitä ja keräsin munat ja siistin munat kennoihin ja vietiin myyntiin. Minä sain pitää rahat myynnistä ja laitoin ne säästöön. Tietty kananruoka maksettiin näistä tienesteistä. Ai että oli kivaa hommaa. Lisäksi noukittiin marjat pensaista, niitäkin oli vaikka kuinka paljon ja mehutettiin pulloihin. Kasvimaata hoideltiin ja kitkettiin. Kuvittelin itsestäni maatalon emäntää, mutta toisin kävi. Mutta ihan hyvin kävi silti. Veljeni tietty oli kiinnostunut kaikista koneista ja ajoi jo 13 v. pellolla traktoria. Emme saaneet mitään traumoja ja terapiaa emme ole tarvinneet. Veli opiskeli lääkäriksi ja minä kauppatieteitä. Tila meillä on edelleen ja hoidellaan sitä sivuhommina.Lämmöllä muistelen lapsuuttani ja senaikaista maatilaa eläimineen ja kaikkine töineen ja tuoksuineen, vuodenaikojen ihmeellisyydet ja hyvät ruoat jotka tehtiin melkein kaikki kotona ja tilan antimia säilöttiin talveksi, vieläkin säilön ja leivon. 

Vierailija
94/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ilmoittaa jos ope on av:llä kouluaikana keskellä työpäivää?

Vierailija
95/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entisenä lapsena sanoisin, että ei ole oikein. Suurin piirtein kymmenvuotiaasta asti järjesti isäni minulle töitä kesäisin aina, kun firmansa ikkunasta näki minut mielestään toimettomana ulkona, ison ihmisen. Silloinkin, kun töitä ei ollut, aiheutti epävarmuus siitä, koska vapaa-aika loppuu, ahdistusta. En tiedä, mihin tällä pyrittiin, mutta vaikutus oli se, etten muistele lapsuuden kesiä mielelläni, tulee vain ankea olo. Ei hän varmaan pahaa tarkoittanut, mutta

Mulla sama. Ellei ollut töitä ihan koko kesäksi niin isä ilmoitti mut ruotsin ehtolaiskurssille vaikkei mulla koskaan ollut ehtoja. Isä sanoi, ettei laiskoja katsele. Ei mulla ole katkeria muistoja silti, koulut tuli käytyä ja ikinä en ole työttömänä ollut. Omiakin muksiuja potkin persuuksille kyllä. Koulut piti käydä. 

Vierailija
96/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei me saada hyppytunneista palkkaa. Nytkin odottelen palkattomasti kolme tuntia viimeisten tuntien pitämistä.

Vierailija
97/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On joo, se on hyvää oppia.

Vierailija
98/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin yhden kesän töissä Ahvenanmaalla ja heillä oli valtavat sipulipellot ja kasvihuoneet missä oli tomaatteja, kurkkuja ym.. Melkein joka päivä painelin aamusta sipulipellolle kykkimään, vesisateella ei tarvinnut mennä. Sen jälkeen kasvihuoneelle tomaatteja keräämään ja leikkaamaan niitä taimia.

Vierailija
99/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan maatilat on sen kokoluokan yrityksiä ja niin koneellistettuja, että lapselle sopivaa työtä ei oikein ole.

Enemmän kyse ehkä siitä, jos maatilalla/perheellä on taloudellista ahdinkoa. Se vaikuttaa helposti myös lapseen.

Meillä on iso maatila. Täällä on niin monenlaista hommaa, että kaikenikäisille on kyllä aina jotain tehtävää.

Mutta tuota minäkin enemmän ounastelen, että lapsi murehtii perheen taloudellista tilannetta. Meillä on tänä syksynä ihan kaikkien aikojen heikoin taloudellinen tilanne, kun pelloilta ei tullut käytännössä mitään. Ja ikinä en ole lapsille rahatilanteestamme puhunut, mutta nyt kun lapset ovat jo aikuisia ja kurkkivat olkapään yli pankkitilin saldoa, niin kyllä tänä vuonna asiasta on puhuttu. Mutta itsekin aloin pelkäämään, että siitä tulee lapsille stressiä, ja viime viikot olen vain keskittynyt vakuuttelemaan, että on eri keinoja pitää rahatilanne hallinnassa.

Vierailija
100/107 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei me saada hyppytunneista palkkaa. Nytkin odottelen palkattomasti kolme tuntia viimeisten tuntien pitämistä.

Saahan sitä taukonsa tietenkin käyttää miten haluaa vaikka murehtimalla oppilaiden asioita. Kuvittelisi vain että niihinkin enemmän saa tukea sieltä työyhteisöstä kuin vauvapalstalta.