Onko paha turn-off, jos mies ei osaa edes perustason yhdyssanoja?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pilkunviilaus on turn off
Äidinkielen rakenteet ovat automaattisia. Siksihän onkin hämmentävää, ettei osa hallitse niitä. Se on oire erittäin matalasta älykkyydestä.
Kirjoittaminen ei ole mikään automaatio, suurta osaa maailman äidinkielistä ei kirjoiteta vaan vain puhutaan. Puheessa yhdyssanat ovat toki rakenteena automaattisia, kirjoittaminen perustuu sopimukseen. Oletko kuullut, että joku lausuisi kahtena eri sanana esimerkiksi sanan kirjahylly?
Automaatio siinä mielessä, että käsitteet, rakenteet ja idiomit omaksutaan syntymästä lähtien mallioppimisena.
Yhdyssabat ovat idiomeja .
Pitkällekö pääset yhteiskunnassa osaamatta kirjoittaa?
Itse olen päässyt pitkälle, pidemmälle kuin suurin osa. Itselläni on selkeä ongelma yhdyssanojen kanssa, en vain hahmota niitä. Toki olen opetellut ulkoa kaikki normaalissa sanavarastossa olevat yhdyssanat, toki osaan säännöt ja voin niitä yrittää soveltaa. Silti yhdyssanvirheitä tulee.
Olen töissä alalla jossa työntekijöitä kykytestataan paljon. Älykkyystesteissä olen kirkkaasti mensan rajan yli, deduktiivisen ja induktiivisen päättelyn kykytesteissä sekä spatiaalisissa ja matemaattisissa kykytesteissä poikkeuksetta yli 90% parempi kuin verrokkiryhmä. Rekrytoivana esimiehenä näen että monet virheettömästi työkseen kirjoittavat eivät välttämättä pääse kuin 10-40% tasoihin vastaavissa kykytesteissä ja tämä näkyy työarjessa ja kuuluu puheessa.
Asia ei ole niin yksiselitteinen kuin oikeinkirjoittajat väittävät mutta ymmärrän että sitä ei välttämättä näe omia puutteitaan muilla alueilla.
Se kirjoitetaan perus tason yhdyssana eikä perustason. Perus ja taso eivät yhteenkirjoitettuna ole yhdyssana.
Kirjoitustaidottomat alisuoriutujat ovat usein persuja, eli kannattaa pysytellä kaukana kyseisestä aineksesta.
On. Antaa sivistymättömän, kouluttamattoman ja alaluokkaisen kuvan.
Ei jatkoon.