Voinko jättää omaisuuteni testamentilla rakkaalleni (emme ole naimisissa), vai voivatko lapseni estää sen?
Kommentit (53)
En näkisi mitään syytä olla sellaisten vanhempien kanssa tekemisissä, jotka tuollaista miettivät. Mulkero saa kuka tahansa olla, mutta olkoon sitä jatkossa keskenään. Kenelläkään ei ole mitään velvollisuutta olla mulkeroiden kanssa tekemisissä. Ovat todennäköisesti jo aiemmin olleet niin mulkeroita, että lapset ovat tehneet päätöksensä jo ennen perintökaavailuja.
joo,mutta kuinka kauan hää on rakas... laadituta aina, siis aina asianajotoimistossa tms notaari,lakimies asiakirjasi. pienikin muotovirhe voi kureuttaa. todistajien yhtaikainen läsnöolo,missä kopio.
penskat voi moittia toki testamenttia oikeusteitse muunkin kuin suunsoiton.
Lahjoita eläessäsi, niin ei jää lakiosaa.
Vierailija kirjoitti:
Lasten lakiosuutta et voi antaa pois, eli puolet omaisuudesta menee lapsille joka tapauksessa. Muun saat antaa kelle haluat.
Ja siitä menee vero kovimman veroluokan mukaan.
Taasko "mies", jonka piti päästä panemaan paljaalla, mutta isyys ei varsinaisesti kiinnostanut.
Vierailija kirjoitti:
joo,mutta kuinka kauan hää on rakas... laadituta aina, siis aina asianajotoimistossa tms notaari,lakimies asiakirjasi. pienikin muotovirhe voi kureuttaa. todistajien yhtaikainen läsnöolo,missä kopio.
penskat voi moittia toki testamenttia oikeusteitse muunkin kuin suunsoiton.
Kureuttaa :D
Idiootin tekstiä.
Voit testamentata koko omaisiutesi kenelle haluat. Lapsesi voivat sitten halutessaan vaatia lakiosaansa, joka on puolet siitä, minkä he saisivat ilman testamenttia. Lakiosaa ei kuitenkaan saa ilman vaatimista. Ja vaatimiselle on asetettu 6 kuukauden aikaraja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten lakiosuutta et voi antaa pois, eli puolet omaisuudesta menee lapsille joka tapauksessa. Muun saat antaa kelle haluat.
Lakiosaa ei ole pakko vaatia.
Jos äitini ja isäni jättäisivät minut ja sisarukseni huomiotta perijöinä, lähes varmasti vaatisimme lakiosaamme. Ei ole heidän tehtävänsä miettiä mihin rahat/muun perinnön käytämme, mutta heidän velvollisuus on jättää meille se, mikä lainmukaan meille kuuluu. Ainoastaan siinä tapauksessa, että meidän lapset olisivat lakiosaamme suuremmin perillisiä testamentissa, voisimme harkita lakiosasta luopumista. Edes testamentissa perustettavaksi määrätty säätiö ei muutaisi tätä faktaa.
-eri
Ei kenenkään ole pakko jättää kenellekään yhtään mitään. Sellaista velvollisuutta ei ole. Jokainen saa vapaasti halutessaan myydä omaisuutensa ja käyttää rahat vaikka matkusteluun. Tietysti olisi fiksua jättää sen verran rahaa, että omat hautauskulut tulevat katettua.
Lakiosa on käytössä vain Suomessa. Vain Suomessa!
Perintöverotussyistä suosittelen avioliiton hankkimista.
Siirrä kaikki roinat rakkaasi luukkuun, anna kaikki tilisi rakkaasi käyttöön. Siinähän se, sulla on pyöreä nolla ei yhtään mitään ja lapset jäävät nuolemaan näppejään.
Rakkaasi on onnenpekka :D
Vierailija kirjoitti: Siirrä kaikki roinat rakkaasi luukkuun, anna kaikki tilisi rakkaasi käyttöön. Siinähän se, sulla on pyöreä nolla ei yhtään mitään ja lapset jäävät nuolemaan näppejään. Rakkaasi on onnenpekka :D
Ja voi siirtyä suoraan koijaamaan seuraavaa hölmöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset tietysti saattavat tulla hautajaisten sijasta vasta virtsaamaan haudallesi.
He ovat omaisuutensa jo tienanneet itse. Nämä ovat minun rahojani.
Ap
Kuitenkin lapset sinut perivät ja hoitavat hautajaisesi varoistasi. Ei kannata yrittää heitä ohittaa.
Vierailija kirjoitti:
Perintöverotussyistä suosittelen avioliiton hankkimista.
Avioliitossakin olevan lapset perivät, ei puoliso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset tietysti saattavat tulla hautajaisten sijasta vasta virtsaamaan haudallesi.
Ap
Silti he tulevat ihan syystä virtsaamaan haudallesi.
Rahastako se välittäminen on kiinni.
Ei vaan siitä, ettei vanhempi ole läpimätä.
Minun äitini piti minua nälässä ja löi
En ymmärrä miten olen vaurastunut
90 luvulla lähdin 16v kotoa pelkät vaatteet päällä
Opintolainaa ja työntekoa, köyhyyttä 30 vuotiaaksi asti
Nyt on tilillä 300 000 , aion käyttää kaiken itse ja hemmotella rakastani
Vierailija kirjoitti:
Lakiosa on käytössä vain Suomessa. Vain Suomessa!
Ja?
Vierailija kirjoitti:
25 prossaa, jos on testamentannut toisaalle. Ei puolet.
Ap tässä
Mul on velkainen tesla, paku ja romuauto pihassa.
Tyhjiä kaljapulloja on 40kpl
Jääkaapissa jauhelihaa, kannmunia ja valo
Asun vuokralla konalassa
Lapset on äitillään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Silti he tulevat ihan syystä virtsaamaan haudallesi.
Rahastako se välittäminen on kiinni.
Ei vaan siitä, ettei vanhempi ole läpimätä.
Minun äitini piti minua nälässä ja löi
En ymmärrä miten olen vaurastunut
90 luvulla lähdin 16v kotoa pelkät vaatteet päällä
Opintolainaa ja työntekoa, köyhyyttä 30 vuotiaaksi asti
Nyt on tilillä 300 000 , aion
En ole ap, en tehnyt lapsia, katkaisin vihan kierteen
Ap vaikka oot porvoosta, niin niille lapsille ois tärkeää tuntea rakkautta, tuo on taloudellista välivaltaa
Onneksi on incel provo koko juttu
Jos kyseessä olisi tilanne, että uusi rakas on tullut kuvioihin vasta, kun perintöä testamenttaava vanhempi on ollut leski, voisin harkita lakiosastani luopumista. On sen verran monta riitaisaa eroa, omaisuuden testamenttaamista tms nähtyä, ettei oo mitään sympatioita sitä kohtaan, että perheeni rikkoutumiseen vaikuttanut tai siitä hyötynyt saisi jotain vanhempani omaisuudesta, joka laissa kuuluu minulle.