Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko jättää omaisuuteni testamentilla rakkaalleni (emme ole naimisissa), vai voivatko lapseni estää sen?

Vierailija
19.09.2024 |

Kuuluu kysymys

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten lakiosuutta et voi antaa pois, eli puolet omaisuudesta menee lapsille joka tapauksessa. Muun saat antaa kelle haluat.

Vierailija
2/53 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakiosa pitää ottaa huomioon, eli lapsille menee se (ellei pysty todistettavasti esittämään syytä miksi lapsille ei tarvitse antaa lakiosaa). Lopun voi testamentata vaikka naapurin kissalle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin voit. Lapsesi sitten päättävät, vaativatko lakiosaansa vai eivät. Todennäköisesti vaativat ja silloin rakkaasi on annettava heille osa saamastaan perinnöstä.

Vierailija
4/53 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi voivat vaatia lakiosaansa, joka on puolet siitä mitä he muuten saisivat. Ainakin toinen puolikas siis menee rakkaallesi kun teet testamentin hänen hyväkseen. Ja lapset eivät välttämättä edes vaadi lakiosaansa.

Vierailija
5/53 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko rakkaasi Nigerialainen prinssi? Silloinhan voit unohtaa perintökaaren ja antaa kaiken hänelle.

Vierailija
6/53 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä sel akiosakaan automaattisesti "mene" vaan lasten pitää itse olla aktiivisia ja nostaa lakiosan täydennyskanne,  jos ylisuuri testamentti loukkaa oikeutta lakiosaan.

Vierailija
7/53 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset tietysti saattavat tulla hautajaisten sijasta vasta virtsaamaan haudallesi. 

Vierailija
8/53 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset tietysti saattavat tulla hautajaisten sijasta vasta virtsaamaan haudallesi. 

He ovat omaisuutensa jo tienanneet itse.  Nämä ovat minun rahojani. 

Ap

Vierailija
9/53 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit testamentata ihan kenelle vaan omaisuutesi. Lapset saavat lakiosuuden paitsi "jos lapsi on tahallisella rikoksella syvästi loukannut perittävää, hänen perimispolvessa olevaa sukulaistaan, ottolastaan tai tämän jälkeläistä. Toiseksi se on mahdollista, jos lapsi jatkuvasti viettää kunniatonta tai epäsiveellistä elämää." Varaudu keräämään runsaasti todisteita, koska tuo on vaikeaa näyttää toteen.

Vierailija
10/53 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Silti he tulevat ihan syystä virtsaamaan haudallesi.

Vierailija
11/53 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti et ole hyvissä väleissä lapsiisi kun et halua heille perintöä jättää. Heille kuuluu kuitenkin lakiosa, muut voit testamentata kenelle tahansa. Kannattaa vain muistaa että testamentti kannattaa muuttaa heti jos tilanteet muuttuu ettei mene perintö sellaiselle jolle ei sen halua menevän esim. eron sattuessa. Muutostilanteessa kannattaa aina tehdä uusi testamentti jossa kirjoittaa sen kumoavan vanhan ettei tule epäselvyyttä onko joku vanha testamentti vielä voimassa.

Vierailija
12/53 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Rahastako se välittäminen on kiinni. 

Vierailija
13/53 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tästäkin huolimatta lapsillasi on oikeus vähintään lakiosaan.

Vierailija
14/53 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakiosa lapsille, loppuosan voit testamentata halusi mukaan

Vierailija
15/53 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sitähän et sinä voi päättää. Se on valtion päätös, että jälkeläisistä huolehditaan lopun jälkeenkin.

Vierailija
16/53 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Rahastako se välittäminen on kiinni. 

Ei vaan siitä, ettei vanhempi ole läpimätä.

Vierailija
17/53 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten lakiosuutta et voi antaa pois, eli puolet omaisuudesta menee lapsille joka tapauksessa. Muun saat antaa kelle haluat.

Lakiosaa ei ole pakko vaatia.

Vierailija
18/53 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä antaisin kaiken lapsilleni. Rakkaani ei ole tyhjätasku. 

Vierailija
19/53 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi rikkaampi rakas. Käyhästä ei jää kuin hiekkaa lattialle. Rahat omille lapsille. 

Vierailija
20/53 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakiosaa ei ole pakko vaatia.

Jos äitini ja isäni jättäisivät minut ja sisarukseni huomiotta perijöinä, lähes varmasti vaatisimme lakiosaamme. Ei ole heidän tehtävänsä miettiä mihin rahat/muun perinnön käytämme, mutta heidän velvollisuus on jättää meille se, mikä lainmukaan meille kuuluu. Ainoastaan siinä tapauksessa, että meidän lapset olisivat  lakiosaamme suuremmin perillisiä testamentissa, voisimme harkita lakiosasta luopumista. Edes testamentissa perustettavaksi määrätty säätiö ei muutaisi tätä faktaa.

-eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän