Miksi nykykodit on sisustettu pelkällä beigellä?
Tottakai jokainen saa sisustaa kotinsa miten haluaa. Aina on ollut sisustustrendejä, mutta mielestäni koskaan aikaisemmin mikään muu väri ja tyylisuunta ei ole ollut näin yleinen. Ihmisten kodit ovat kuin identtiset kaksoset.
Valkoiset seinät, paljon beigeä ja vielä vähän lisää beigeä, johon lisätään beigeä. Sitten vielä rimaseinä johonkin ja avot. Valmista tuli.
Kommentit (76)
Minulle on ihan sama millainen koti muilla on, itse rakastan värejä ja kuvioita. Mutta sitä en käsitä jos tehdään muodinmukainen tai neutraali vastoin omaa makua, varmuuden vuoksi että mahdollisesti menisi aikanaan paremmin kaupaksi. Itse en haluaisi asua miljöössä joka ei ole lainkaan oman mielen mukainen enkä käsitä sitäkään miksi joku jättäisi kivan ja toimivan asunnon "vääränlaisten" pintamateriaalien takia, saahan ne vaihdettua mieluisikseen ja samalla raikastettua koko kämpän jos niikseen tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaneet tajuta että valkoinen on tylsä, mutta ovat niin tottuneet valkoiseen etteivät uskalla laittaa väriä joka poikkeaa liian paljon valkoisesta. Beige on rajuinta mihin uskaltautuvat.
Mun lapsuuden koti oli valkoinen jo ennen kuin valkoinen oli muodissa. Siis kokovalkoinen ainakin vuodesta 1992. Vei ihan hirveän kauan uskaltaa käyttää värejä. Nyt meidän asunto on hyvinkin värikäs ja äidin suuri murhe on, että kämppä on pilattu eikä saada omiamme takaisin jos halutaan myydä.
Sinällään pidän siirtymistä ensin harmaaseen ja nyt beigeen jopa rohkeana pitkän valkoisen kauden jälkeen. Beige on vaan siitä tylsä väri, että muiden värien lisääminen on hankalaa. Harmaan ja valkoisen kanssa toimii monet värit ja sävyt, mutta beigen ei.
Mitä sinä tiedät värien toimimisesta, oletko sis
Se vielä puuttuukin ettei ihminen uskalla itse päättää seiniensä yms värejä vaan kysyy apua sisustussuunnittelijalta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näissä vuokrakämpissä se väri on harmaa. Niin seinät kuin muovimattokin.
Minusta on outo muoti-ilmiö ,että ihmiset tykkäävät asua harmaissa vuokrakämpissä. Veikkaan, että 10 vuoden päästä ihmiset nauravat miten hölmöä on ollut asua vuokrakämpissä.
Niin millä rahalla ajattelit että tässä niitä asuntoja pystyy ostamaan?
Luulen että tuo oli sarkasmia. Eri.
Olen värianalyytikko koulutukseltani ja analyysieni perusteella beige sopii varsinkin syksy-ihmisille sisustusvärinä. Greige taas sopii sekä syksy- että talvi-ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Olen värianalyytikko koulutukseltani ja analyysieni perusteella beige sopii varsinkin syksy-ihmisille sisustusvärinä. Greige taas sopii sekä syksy- että talvi-ihmisille.
Mikäs sopii kevät- ja kesäihmisille?
Itse en pidä kummastakaan. Toki hyväksyn luonnonläheisiäkin sävyjä sisustukseen mutta niiden lisäksi pitää olla muutakin kuin tylsiä epävärejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs sopii kevät- ja kesäihmisille?
Itse en pidä kummastakaan. Toki hyväksyn luonnonläheisiäkin sävyjä sisustukseen mutta niiden lisäksi pitää olla muutakin kuin tylsiä epävärejä.
Kevät-ihmisille sopii keltainen ja kesä-ihmisille vihreä.
-värianalyytikko
Vierailija kirjoitti:
Joo, tunnustan meilläkin on beigea ja valkoista. Mutta sitten on siihen olohuoneessa lisätty sinisen sävyjä. Lasten huoneissa toisessa pinkkiä, toisessa vihreää. Hassua kun ihmiset tulee, niin toteavat, että meillä on sininen olohuone tai pinkki lastenhuone. Eivät näe sitä beigea ja valkoista.
Ihmekös tuo, beigehän on suorastaan epäväri. Ei sitä huomaa, jos on muitakin värejä. Siksi teillä on sininen olohuone sekä pinkki ja vihreä lastenhuone.
Minä tykkään beigestä ja lämpimistä, kermaisista sävyistä. Luonnonläheisistä, ruskeista sävyistä. Mietin pitkään, haluanko sisustuksen olevan kylmä (skandinaavinen) vai lämpimän sävyinen. Koska ostamassamme talossa oli jo valmiiksi beigeä, ruskeaa ja kultainen takka (tästä en kyllä tykkää, mutta tommonen se on). Niin lämpimät sävyt oli sitten helppo valinta lopulta. Ja onhan se kivakin, kun on lämpöä, tuo tunnelmaa. Tykkäisin myös tummemmasta sisustuksesta, mutta koska talomme on pieni ja huonekorkeudeltaan matala, en ole halunnut lisätä ahtauden tunnetta. Lisäksi neutraalit sävyt ovat sellaisia, joita jaksan katsella pitkään. Jos haluan revitellä, voin ostaa värikkäämpiä kynttilöitä tms muuta pientä. Meillä on siis beigeä a) lähtökohtien takia ja b) omien mieltymysten takia. Täydellinen sisustus ei missään nimessä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaneet tajuta että valkoinen on tylsä, mutta ovat niin tottuneet valkoiseen etteivät uskalla laittaa väriä joka poikkeaa liian paljon valkoisesta. Beige on rajuinta mihin uskaltautuvat.
Mun lapsuuden koti oli valkoinen jo ennen kuin valkoinen oli muodissa. Siis kokovalkoinen ainakin vuodesta 1992. Vei ihan hirveän kauan uskaltaa käyttää värejä. Nyt meidän asunto on hyvinkin värikäs ja äidin suuri murhe on, että kämppä on pilattu eikä saada omiamme takaisin jos halutaan myydä.
Sinällään pidän siirtymistä ensin harmaaseen ja nyt beigeen jopa rohkeana pitkän valkoisen kauden jälkeen. Beige on vaan siitä tylsä väri, että muiden värien lisääminen on hankalaa. Harmaan ja valkoisen kanssa toimii monet värit ja sävyt, mutta beigen ei.
Mitä sinä tiedät värien toimimisesta, oletko sis
... ja vaikka olisitkin, niin silti kyse on makuasioista ja ihmiset näkevät värit eri tavalla.
Sain beigestä enemmän kuin tarpeekseni kasarilla.
Vierailija kirjoitti:
Minä tykkään beigestä ja lämpimistä, kermaisista sävyistä. Luonnonläheisistä, ruskeista sävyistä. Mietin pitkään, haluanko sisustuksen olevan kylmä (skandinaavinen) vai lämpimän sävyinen. Koska ostamassamme talossa oli jo valmiiksi beigeä, ruskeaa ja kultainen takka (tästä en kyllä tykkää, mutta tommonen se on). Niin lämpimät sävyt oli sitten helppo valinta lopulta. Ja onhan se kivakin, kun on lämpöä, tuo tunnelmaa. Tykkäisin myös tummemmasta sisustuksesta, mutta koska talomme on pieni ja huonekorkeudeltaan matala, en ole halunnut lisätä ahtauden tunnetta. Lisäksi neutraalit sävyt ovat sellaisia, joita jaksan katsella pitkään. Jos haluan revitellä, voin ostaa värikkäämpiä kynttilöitä tms muuta pientä. Meillä on siis beigeä a) lähtökohtien takia ja b) omien mieltymysten takia. Täydellinen sisustus ei missään nimessä ole.
Täsmennyksenä, että useammat asuntomessutkin kiertäneenä tunnistan oman tyylini ja mistä tykkään. Nyt on tullut taas muotiin myös sellaisia sisustusjuttuja, joista itse en pidä ollenkaan. En tietenkään niitä halua kotiini. Ja meillä ei tosiaan ole "laitettu koko kämppää uusiksi", mutta jos jotain joudutaan ajan mittaan uusimaan niin onhan se kiva, että on jonkunnäköinen punainen lanka olemassa. Ettei kaikki ole ihan eri tyyliä ja sellaista sekavaa kaaosta. Joku voi toki tykätä siitäkin. Itselle lähellä sydäntä ovat nämä luonnonmateriaalit ja rauhalliset värimaailmat. En silti mitenkään paheksu muiden värikkäitä koteja ja voin pitää niitä myös ihan kivoina. En vain haluaisi itse asua sellaisessa, jos saan valita. Me ollaan siis vaan maalattu täällä muutama seinä (olivat tosi synkkiä) ja hankittu sohvakalusto.
Kuka olisi uskonut, että muovimatto tulee uudestaan muotiin? Toki muovimatto/vinyyli on oikeasti aika kestävä materiaali. Inhottava jalan alla, mutta kestää kolhut.
Vuokrakämpissä on kyllä edelleen valkoiset seinät. Yksityisten omistamissa voi toki olla tapettia tai värejä, mutta muuten aika usein valkoista, tai sitä beigeä. Me muutettiin 2019 valmistuneeseen vuokra-asuntoon, joka on kunnan. Lattia on tammen värinen vinyyli ja seinät valkoisia, paitsi olohuoneessa juuri sellainen haalean beige. Keittiössä on beiget tasot. Kylppäri ja vessa valkoista ja beigeä. Mä tykkään kyllä.
Beige on aika nuhjuinen. Pieninä yksityiskohtina kaunis. Me asumme myös vuokralla ja meillä on muovimatto tai vinyyli taitaa olla nykyajan nimitys. Se rikkoo sukat ja vaikka lattia on uusi (3/2024) vaihdettu, niin jää helposti tahroja ja painaumia huonekaluista. Harmittaa vaan, jos tulee meidän maksettavaksi, kun muutetaan pois. Vedenpitävä laminaatti olis vuokrakämpässä varmasti paras
Meillä on keittiö rempattu tässä asunnossa 2020 on yläkaapit on puunväriä ja alakaapit valkoiset ja tasot puunväriä. Laminaattitaso kestää kyllä kaiken ja vuokrakodeissa varmasti ihan paras. Omaan laittaisin ehkä puuta.
Meillä on myös vuokrakodissa puun värinen vinyyli. Kylppärit on 2000l alun vihreää ja valkoista laattaa. Tykkään kyllä siitä ihan, eli ei häiritse minua. Me ollaan saatu maalata oman maun mukaan. Tapetteja ei saatu laittaa, koska ne oli liian kalliita, mutta maalit saatiin va:n piikkiin. Vihreää on paljon ja tyttöjen huoneessa liila seinä. Keittiö on vuodelta 1999 ja tasot on puun väristä laminaattia (kuin uudet edelleen) ja valkoiset peilikuvioidut ovet, mitä siihen aikaan oli paljon.
Meillä on ruskea sohva, eli ollaan trendikkäitä vissiin :) Sohvan toki ostettu 2010.
Ja ysärillä vuokrakämpissä oli valkoinen. Niin oli kaikki pinnat valkoista kuin sairaalassa.