Miksi elämän pitää olla valmis ennenkuin aletaan tekemään lapsia?
Sitten on ne urat ja isot asuntolainat niskassa, ja niiden takia töihin pitää palata kun lapsi on 9kk. Miksi ei voisi tyytyä vähän pienempiin tuloihin ja vaatimattomaan elintasoon? Ei ne lapset nyt alle kouluikäisinä mitään mahdotonta määrää rahaa kuluta. Kunhan on vaatteet, ruokaa ja kattoo pään päällä, ja ennenkaikkea rauhallista koti-elämää vanhemman kanssa, ehkä jotain kerhojakin. Uraa ehtii tehdä ja talon ostaa sittenkin, kun lapset ovat isompia.
Kommentit (310)
Lainat ei ole menoja toimeentulotuessa ei jää välttämättä ruokarahaa.
Osa ilmeisesti kuvittelee, että voivat maksaa lainoja työttömyyskorvauksella ja hakea toimeentulotukea lasten ruokiin. Mutta kun se ei mene niin.
Jos ei maksa asunnon kuluja niin asunto menee ulosottovirastolle.
Vuokralla saa toimeentulotukea lasten ruokiin, siksi se on turvallinen asumismuoto.
Irtisanomissuojaa heikennetään.
Sinä nuori nainen (tai miksei myös mies), joka luet tämän. Jos sinulla on hyvä parisuhde, niin älä lykkää lasten tekoa. Ei mitään sellaista, että sitten kun valmistun, sitten kun ollaan naimisissa, sitten kun on vakituinen työpaikka. Ei. Jos haluat lapsia, tee ne nyt. Olin sinä 25 vuotta sitten. Epäröin, vaikka minulla oli ihan hyvä parisuhde. Epäröin taloudellista tilannetta. Halusin lapsia oikein kovasti, mutta aina mietin kuinka aika ei juuri nyt ole otollinen ja ehdin vielä. Halusin laittaa kodin valmiiksi, matkustaa ja tehdä asioita. Kun vihdoin olin valmis ja aloimme yrittämään, ei lasta kuulunutkaan. Olin kaikin puolin terve ja nuori, enkä olisi koskaan uskonut, että en tulekaan raskaaksi. Nämä tällaiset asiathan tapahtuvat muille. Nyt olen 45 ja lapsettomuushoidot, jotka kestivät vuosia on lopetettu tuloksettomina. Käytin niihin pienen omaisuuden. Olen ollut valtavan surullinen, niin kovasti olisi halunnut lapsia. Nyt saan sivusta seurata muiden onnellista lapsiperhe elämää. Olen asian käsitellyt, mutta olen myös päättänyt kertoa tarinani eteenpäin teille nuoremmille, että ette tekisi samaa virhettä. Tiedän, että maailma näyttäytyy ympärillä epävarmana, mutta ethän jätä sen takia omaa unelmaasi toteuttamatta. Tee ne lapset nyt kun olet nuori ja sinulla on siihen mahdollisuus. Kaikki muu järjestyy vielä <3
"Ei tietenkään tulevaisuutta voi koskaan ennustaa, mutta on se nyt saakeli ihan eri asia perustaa perhettä, jos sulla on edes jonkinlainen säännöllinen toimeentulo ja vähän sukanvarressa, kuin pelkästään tuulen huuhtoma perse. Sen toimeentulon ei tarvitse edes olla suuri, kunhan se tulee edes säännöllisesti. Pätkätyöläisillä ja yrittäjillä voi olla isojakin aukkoja ettei tuu mistään mitään, koska systeemi olettaa jokaisen saavan työstä sen verran palkkaa, että siitä voi säästää sukanvarteen."
Edelleenkään aloituksessa ei käsittääkseni ollut kyse siitä että olisi ihan sama millaiset tulot ihmisellä on tai tuleeko hän toimeen. Vaan siitä että nykyään ajatellaan että ihan kaiken pitää olla täysin valmista ja täysin turvattua ennen kuin niitä lapsia edes ajatellaan. Ja se on ongelma koska se siirtää sitä lastenhankintaa niin pitkälle elämässä että monelta jää ne lapset hankkimatta tai niitä ei saada niin montaa kuin olisi haluttu.
Lapsia voi hankkia myös siihen ihan kohtuulliseen tilanteeseen joka ei ole siltikään täydellinen.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ainakin vakityö vakioi myös asuinkunnan. Eipä olisi hääviä matkata ympäri Suomea tekemässä määräaikaisuuksia perheellisenä. Olisin joko pitkiä pätkiä poissa kotoa tai ajaisin pitkiä matkoja miehen hoitaessa lasta tai sitten muuttaisimme kerran vuodessa töiden perässä. Myös lomakorvaukset, lomakertymät ja vanhempainrahat ovat paljon paremmat vakityöläisellä kuin sijaisuuksien tekijällä.
On paljon mukavampaa asua lapsiperheenä omistusasuntoalueella kuin jossain vuokrakerrostalohevletissä.
Lapselliset menee ainakin lomalistoissa työpaikoilla ensimmäisiksi.
"Se, että lasten teon jälkeen joskus 35+-vuotiaana kilpailisin samoista entry-level työpaikoista 20+ vuotiaiden koulusta juuri valmistuneiden kanssa, asettaa minut aika pitkälle takaa-ajomatkalle"
Miksi kuvittelet että lasten teko tarkoittaisi 10 vuoden poissaoloa työelämästä? Minä tein kaksi lasta 26- ja 29-vuotiaana. Sitä ennen en ollut vakituisessa työsuhteessa mutta lyhyempiä työsuhteita oli koko ajan.
En kuitenkaan kummastakaan lapsesta ollut pois työelämästä kuin sen vuoden lasta kohden ja minulla oli koko ajan toiminimi jonka kautta tein oman alan hommia jos mitään palkkatyötä ei siihen väliin löytynyt.
En koe että olisi ollut millään tavalla takamatkalla muihin nähden. Itse asiassa koen että olin etumatkalla kun 32-vuotiaana sain ensimmäisen vakituisen työpaikkani joka oli samalla myös ihan unelmatyöni. Kun muiden ikäisteni naishakijoiden yllä leijui uhka että kohta se on raskaana niin minulla oli lapset tehtynä ja kova into tehdä nyt sitten sitä uraa. Ja uskon että se oli yksi syy että minut valittiin.
"Eipä olisi hääviä matkata ympäri Suomea tekemässä määräaikaisuuksia perheellisenä. Olisin joko pitkiä pätkiä poissa kotoa tai ajaisin pitkiä matkoja miehen hoitaessa lasta tai sitten muuttaisimme kerran vuodessa töiden perässä. "
No sen ensimmäisen lapsen saannin jälkeen on käytännössä se seitsemän vuotta aikaa etsiä se vakituinen työ että ei tarvitse sitten enää vaihdella paikkakuntaa kun lapsi alkoittaa koulun. Pienempien kanssa kyllä muuttaa vielä oikein helposti.
Ei enää kohta ole kellään vakituista työpaikkaa. Alle 50 hengen työpaikoilla ei tarvita edes yt-neuvotteluita enää jatkossa eikä ole takaisin ottovelvoitetta.
Vierailija kirjoitti:
Ei enää kohta ole kellään vakituista työpaikkaa. Alle 50 hengen työpaikoilla ei tarvita edes yt-neuvotteluita enää jatkossa eikä ole takaisin ottovelvoitetta.
Takaisinottovelvoitetta siis.
Paikallinen sopiminen on käsitelyssä, saa ottaa uusia työntekijöitä alle tes-palkan.
Vierailija kirjoitti:
Paikallinen sopiminen on käsitelyssä, saa ottaa uusia työntekijöitä alle tes-palkan.
Ja vakituisia saa kohta helposti irtisanoa.
Tuet leikattiin joten työttömien joilla on tutkinnot on pakko ottaa vastaan töitä alle tes-palkkojen.
Työttömiä on nyt jo virastoissa määräaikaisissa hommissa joten ei hommat missään vaikeita ole.
Ensi vuonna leikataan sairaspäivärahaa. Omistusasuntoon ei saa asumistukea leikkauksen tilalle, koska omistusasunnon asumistuki lakkautetaan.
Kyllä miestenkin pitäisi taas alkaa ymmärtää roolinsa perheen elättäjänä, ainakin hoitovapaan ajan. Tasa-arvo on mennyt liiallisuuksiin, kun naisia vaaditaan jo armeijaankin. Sen sijaan nämä neitimiehet itkevät että äidin pitää mennä takaisin töihin heti synnytyslaitokselta, koska muuten hän loisii miehen lompakolla. Ja hoitaa tietysti lapset ja koti yksin että mies voi sitten jatkaa elämää kuten ennen lastakin. Perheen elättämisen pitäisi olla miehelle kunnia ja ylpeyden aihe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä lapsia ei vain aleta tekemään. Yritä nyt löytää vain se nussittava ensin.
Jaa, no oletus tässä oli että mies jo löytyy. Ja mieluusti hyvä sellainen. Itse tein lapset nuorena, olin työtön eikä ollut edes ammattia. Mies kantoi taloudellisen vastuun. Itse tein osa-aikatöitä. Lasten kasvettua opiskelin ammatin ja olen ollut töissä. Moni varmaan kauhistelee, mutta en jäänyt mistään paitsi. Ap
Tämähän oli ihan ok. Toinen vanhemmista oli työssäkäyvä sentään. Miksi kukaan tuollaista paheksuu?Eri juttu sitten jos molemmat vanhemmat työttömiä ja koulutkin käymättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ainakin vakityö vakioi myös asuinkunnan. Eipä olisi hääviä matkata ympäri Suomea tekemässä määräaikaisuuksia perheellisenä. Olisin joko pitkiä pätkiä poissa kotoa tai ajaisin pitkiä matkoja miehen hoitaessa lasta tai sitten muuttaisimme kerran vuodessa töiden perässä. Myös lomakorvaukset, lomakertymät ja vanhempainrahat ovat paljon paremmat vakityöläisellä kuin sijaisuuksien tekijällä.
On paljon mukavampaa asua lapsiperheenä omistusasuntoalueella kuin jossain vuokrakerrostalohevletissä.
Lapselliset menee ainakin lomalistoissa työpaikoilla ensimmäisiksi.
Höpöhöpö. Meillä ainakaan ei edes tiedetä kenellä on lapsia ja kenellä ei. Lomaa saa toivoa, mille kuulle haluaa, mutta ne jaetaan tasaisesti, koska porukkaa on oltava töissä tietty määrä aina.
Mene nyt hönö trade muualle jankkaamasta ja pilaamasta tätäkin ketjua. Jankutat samaa kymmeniä ja kymmeniä viestejä joka ketjuun. Ketään ei kiinnosta ja kukaan ei spämmäystäsi lue
Sitä paitsi olet väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä lapsia ei vain aleta tekemään. Yritä nyt löytää vain se nussittava ensin.
Jaa, no oletus tässä oli että mies jo löytyy. Ja mieluusti hyvä sellainen. Itse tein lapset nuorena, olin työtön eikä ollut edes ammattia. Mies kantoi taloudellisen vastuun. Itse tein osa-aikatöitä. Lasten kasvettua opiskelin ammatin ja olen ollut töissä. Moni varmaan kauhistelee, mutta en jäänyt mistään paitsi. Ap
Tämähän oli ihan ok. Toinen vanhemmista oli työssäkäyvä sentään. Miksi kukaan tuollaista paheksuu?Eri juttu sitten jos molemmat vanhemmat työttömiä ja koulutkin käymättä.
Joo, en tosiaan puhunut tässä ketjussa että lapset pitäisi tehdä kun molemmat ovat työttömiä ja kouluttamattomia. Vaan että ei kannata ottaa sitä isoa asuntolainaa ennen lapsia, joka pakottaa menemään töihin heti kun vanhempainvapaa loppuu kun mies ei selviä sen maksusta yksinään. Meillä asuntolainaa ja muita lainoja on sen verran että sen pystyy maksamaan yhden ihmisen palkalla. Emme halua olla tilanteessa, missä toisen työttömäksi joutuminen tai tulojen tippuminen aiheuttaisi taloudellisen katastrofin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mene nyt hönö trade muualle jankkaamasta ja pilaamasta tätäkin ketjua. Jankutat samaa kymmeniä ja kymmeniä viestejä joka ketjuun. Ketään ei kiinnosta ja kukaan ei spämmäystäsi lue
Sitä paitsi olet väärässä.
Miksi olet sitä mieltä että on parempi että vieraat ihmiset kasvattavat lapsesi oman äitinsä sijasta? Tai että on kamalaa että mies huolehtii perheestään taloudellisesti muutaman vuoden, että lapsi saa kasvaa rauhassa kotona ja äitikin toipua mahdollisesta univajeesta?
Mutta nyt tuo ei enää auta, kun kohta voidaan helposti irtisanoa ja asuntovelkainen joutuu loppuelämän ulosottoon.