Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi elämän pitää olla valmis ennenkuin aletaan tekemään lapsia?

Vierailija
18.09.2024 |

Sitten on ne urat ja isot asuntolainat niskassa, ja niiden takia töihin pitää palata kun lapsi on 9kk. Miksi ei voisi tyytyä vähän pienempiin tuloihin ja vaatimattomaan elintasoon? Ei ne lapset nyt alle kouluikäisinä mitään mahdotonta määrää rahaa kuluta. Kunhan on vaatteet, ruokaa ja kattoo pään päällä, ja ennenkaikkea rauhallista koti-elämää vanhemman kanssa, ehkä jotain kerhojakin. Uraa ehtii tehdä ja talon ostaa sittenkin, kun lapset ovat isompia.

Kommentit (310)

Vierailija
201/310 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä tuntuu monella olevan lapsuuden traumoja köyhyydestä, mutta kyllä se vika on ollut niissä vanhemmissa eikä siinä paljonko niillä on ollut rahaa. Kaikki eivät suinkaan laiminlyö lapsiaan jotka laittavat lapset tienaamisen edelle.

Ja kyllä itsekin olen lama-ajan lapsi, ja köyhyydestä ja ajoittaisesta puutteesta huolimatta lapsuuteni oli ihan hyvä. Vanhempani eivät koskaan kaataneet murheitaan minun niskaani. Eivätkö antaneet niiden näkyä lapsille.

Kyllä minäkin koen, että lapsuuteni oli köyhyydestä huolimatta ihan hyvä. Mutta kuten itsekin myönsit, vanhempien elämä ei ollut. Miksi haluaisin siihen samaan murheiden ja huolien täyttämään limboon, kun se on kuitenkin helposti vältettävissä?

Vierailija
202/310 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä tuntuu monella olevan lapsuuden traumoja köyhyydestä, mutta kyllä se vika on ollut niissä vanhemmissa eikä siinä paljonko niillä on ollut rahaa. Kaikki eivät suinkaan laiminlyö lapsiaan jotka laittavat lapset tienaamisen edelle.

Ja kyllä itsekin olen lama-ajan lapsi, ja köyhyydestä ja ajoittaisesta puutteesta huolimatta lapsuuteni oli ihan hyvä. Vanhempani eivät koskaan kaataneet murheitaan minun niskaani. Eivätkö antaneet niiden näkyä lapsille.

Kyllä minäkin koen, että lapsuuteni oli köyhyydestä huolimatta ihan hyvä. Mutta kuten itsekin myönsit, vanhempien elämä ei ollut. Miksi haluaisin siihen samaan murheiden ja huolien täyttämään limboon, kun se on kuitenkin helposti vältettävissä?

Huoh. Eli mielestäsi vaihtoehtoina ovat laittaa vuoden vanha lapsi päikkyyn, ettei joudu sekuntiakaan elämään miehen rahoilla ja tinkimään kulutusjuhlasta, tai sitten absoluuttinen köyhyys missä stressataan ja murehditaan kun raha ei riitä edes välttämättömään? Mitään siitä välistä ei ole?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/310 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastentekoa on vaikea ajoittaa. Jos kaikki menee ykkösellä nappiin: ekasta koulutuksesta hyvä ammatti, vaki työ ja pitkäaikainen suhde, on mahdollista lisääntyä siinä kolmenkympin kieppeillä ja saavuttaa kaikki. Jos joku noista menee pieleen, kaikki kusee. Naisten pitää tehdä lapsia, mutta lasta ei kuitenkaan saa tehdä heti kun saa työpaikan. Kuitenkaan lasten tekoa ei saa viivästyttää liian pitkään että ei ole liian vanha. Naisen pitää saavuttaa elämässään kaikki olennainen siinä ikävuosien 30-35 välissä.

Vierailija
204/310 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

----Sinulla on omituinen harha, että nykymaailmassa lapsille voisi tarjota edes pysyvyyttä. Ei pysty, jos ei ole riittävän hyvässä asemassa. 

Kyse ei ole siitä, että tyytyisi pikkukolmioon okt:n sijasta vaan siitä, että eletäänkö kiertolaisina työn perässä hyppien (vai luovutetaanko kokonaan ja jättäydytään työttömiksi) ja lapsi jää taloudellisesti ja sosiaalisesti vielä köyhemmäksi kuin vanhempansa.------ 

Tässä on hyvä pointti. Esimerkiksi omat vanhempani olivat pienipalkkaisia, mutta heillä oli kuitenkin vakituiset työpaikat. Nykyään ei vakituista työpaikkaa saa välttämättä koskaan, tai jos saakin, ei saa siellä olla kymmeniä vuosia vaan jossain kohtaa tulee "tuotannon tehostamista" eli porukkaa potkitaan sadoittain pihalle, kuten jatkuvasti näkee uutisissa. Ja kyllä se monessa herättää epävarmuutta, ellei ole ihan huithapeli KYLLÄ SE ELÄMÄ KANTAA luonne, jolle riskinotto on ihan perus elämänasenne. 

Joo, ei mikään ole ikinä varmaa, mutta nykyään epävarmuus on se uusi normaali. Ihmisten vaaditaan jatkuvasti kehittävän itseään, jatkuvasti opiskelevan uuteen ammattiin kun vanhat duunit lähtee alta, jatkuva muutos on normaalia, ei se tasainen perus arki. Kyse ei ole siitä että ihmiset vaatii arjelta liikaa vaan ihmisiltä vaaditaan liikaa ja se ihan tavallinen tylsä arki on aina vaan vaikeampaa monille saavuttaa. Koko ajan pitäisi olla jotain uutta ja innovatiivista, tekniikkakin menee eteenpäin niin kovaa, ettei kaikki pysy perässä, mutta kaikkien kuitenkin odotetaan pysyvän perässä.

Vierailija
205/310 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaan menee rahaa se 400 euroa kuussa niiin ei oo varaa ruokkia tai vaatettaa ketään muuta. Toki eri asia jos on suhteessa hyvin tienaavan miehen kanssa. En kyllä edes halua lapsia.

N27

Vierailija
206/310 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tämä, että kun on pätkätöissä, ja sen jälkeen kolme vuotta kotihoidon tuella, on uran rakentaminen todella vaikeaa. Minäkin muutin ennen lapsen syntymää 400 km:n päähän töihin. Lapsen kanssa en olisi todellakaan edes harkinnut. 

Vierailija
207/310 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla olisi kaikki elämän realiteetit muuten kunnossa; hyvä parisuhde, hyvin tienaava mies, tilava asunto ja ikäkin alkaa jo kolmosella. Ainoa este minullakin on tämä pätkätyöelämä. Oma uravalinta ei mennyt ensimmäisellä maaliin ja valmistuin ihan vasta yliopistosta. Luonnollisesti minulla ei ole vielä kokemusta muutamia kuukausia enempää ja jos nyt jäisin kotiin tekemään lapsia, saisi sanoa omalle uralle hyvästit. En halua olla vain kotona ja kotiäiti, joten jotta mieskin voisi olla välillä lasten kanssa kotona, pitäisi minulla olla joku työ johon palata. 

Vierailija
208/310 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla olisi kaikki elämän realiteetit muuten kunnossa; hyvä parisuhde, hyvin tienaava mies, tilava asunto ja ikäkin alkaa jo kolmosella. Ainoa este minullakin on tämä pätkätyöelämä. Oma uravalinta ei mennyt ensimmäisellä maaliin ja valmistuin ihan vasta yliopistosta. Luonnollisesti minulla ei ole vielä kokemusta muutamia kuukausia enempää ja jos nyt jäisin kotiin tekemään lapsia, saisi sanoa omalle uralle hyvästit. En halua olla vain kotona ja kotiäiti, joten jotta mieskin voisi olla välillä lasten kanssa kotona, pitäisi minulla olla joku työ johon palata. 

Sille on hyvä syy, että miksi riittävän syntyvyyden omaavissa kulttuureissa naisten työssäkäynti ja opiskelu ei ole sallittu. Uraa tekevät naiset eivät lisäänny tarpeeksi, jotta kansakunnan tulevaisuus voitaisiin taata.

Vierailija
209/310 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sille on hyvä syy, että miksi riittävän syntyvyyden omaavissa kulttuureissa naisten työssäkäynti ja opiskelu ei ole sallittu. Uraa tekevät naiset eivät lisäänny tarpeeksi, jotta kansakunnan tulevaisuus voitaisiin taata.

Tämähän on täyttä puppua. Työssäkäyvät ja koulutetut lisääntyvät Suomessa enemmän kuin kouluttamattomat ja työssä käymättömät. 

Vierailija
210/310 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämä, että kun on pätkätöissä, ja sen jälkeen kolme vuotta kotihoidon tuella, on uran rakentaminen todella vaikeaa. Minäkin muutin ennen lapsen syntymää 400 km:n päähän töihin. Lapsen kanssa en olisi todellakaan edes harkinnut. 

Miksi pitäisi olla kolme vuotta kotona? Suurin osa ei ole. Lisäksi lapsella on kaksi vanhempaa ja perhevapaat voi jakaa.

Vierailija
211/310 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et saisi. Työelämää on jäljellä 30-40 vuotta. Itse hankin lapset ennen vakityötä kuten teki moni kaverinikin. Osa oli vielä opiskelijoita, itse olin juuri valmistunut. Kaikki ollaan työllistytty hyvin perhevapaiden jälkeen. 

Vierailija
212/310 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatteletko, että jos ei ole työpaikkaa mihin palata, et enää ikinä saa työtä? Mihin se koulutuksesi ja osaamisesi mielestäsi häviää lapsen saamisen jälkeen?

Vierailija
213/310 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on paljon fiksumpaa tehdä lapset vasta myöhemmin. Alle kolmekymppinen ei tunne vielä itseään.

Vierailija
214/310 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten saaminen yleensä tosiaan räjäyttää naisen uran.

Vierailija
215/310 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niissä kulttuureissa on sitten taasen todella paljon ongelmia, mitä väistämättä tulee, jos puolet asukkaista on toisen puolen pompoteltavana. Siinä kärsii myös pojat ja miehet.

Ja mikäänhän ei estä suomalaisia miehiä elättämästä vaimo ja lapset. Siitä vaan. Moniko kiinnostuu? Veikkaan että valtaosa 20-40v miehistä sanoo EI KÄY ja sitä vanhempien miesten on turha edes yrittää, ellei ole joku ihan miljonääri, jolkoin se ei ole mikään omasta selkänahasta raavittu taakka ja minkäänlainen uhraus, joka edes tuntuisi missään.

Vierailija
216/310 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mitä jos juuri se kotiin pakotettu nainen olisi keksinyt miten mikromuovi poistetaan vedestä? Tai miten joku miesten eturauhassyöpä haihdutetaan? Mutta ei, parempi että se nainen vääntää viitoset ja istuu himassa kuin vankilassa eikä muutenkaan opiskele mitään ettei vaan tajua omaa surkeaa tilaansa. Ja ai niin, voihan sen mies sitten kuitenkin ottaa itselleen kunnian niistä keksinnöistä, kuten kautta historian ovat tehneet, huh, ei siis huolta, laupias "leiväntuoja" ratkaisi homman taas kerran!

Vierailija
217/310 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus heikentää irtisanomissuojaa eli ei ole enää vakituisia työpaikkoja edes julkisella.

Vierailija
218/310 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi vuonna leikataan sairaspäivärahaa.

Vierailija
219/310 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mitä jos juuri se kotiin pakotettu nainen olisi keksinyt miten mikromuovi poistetaan vedestä? Tai miten joku miesten eturauhassyöpä haihdutetaan? Mutta ei, parempi että se nainen vääntää viitoset ja istuu himassa kuin vankilassa eikä muutenkaan opiskele mitään ettei vaan tajua omaa surkeaa tilaansa. Ja ai niin, voihan sen mies sitten kuitenkin ottaa itselleen kunnian niistä keksinnöistä, kuten kautta historian ovat tehneet, huh, ei siis huolta, laupias "leiväntuoja" ratkaisi homman taas kerran!

Feministiset kulttuurit ovat kautta maailmanhistorian hävinneet, kun niiden syntyvyys on ollut liian alhainen. Feministit kuvittelevat, että lapsia vaan jotenkin ilmaantuu ilman, että se eteen tarvitsee tehdä uhrauksia, mutta ei se niin mene todellisuudessa.

Vierailija
220/310 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitus heikentää irtisanomissuojaa eli ei ole enää vakituisia työpaikkoja edes julkisella.

Hallitus poisti myös lapsikorotukset sekä ansiosidonnaisesta että työmarkkinatuesta.

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea enää tammikuussa.

Toimeentulotukeen vaikuttaa puolison tulot, lainat ei ole menoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi