Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälaista yläasteen opettajan työ on? Rehellisiä kokemuksia

Vierailija
17.09.2024 |

Harkitsen alaa mutta en tiedä olenko ihan kartalla ja realiteeteissa asioiden suhteen, omaa yläastetta määritti huippumotivoitunut ja priimasti käyttäytyvä luokka jota kaikki opet rakasti. Olen nähnyt siis vaan sellaisen tosi helpon ja silotellun version yläasteesta joka ei oikein vastaa muiden kokemuksia siitä miten opettajat itki ja raivosi, jäi hermolomalle jne ja miten hirveitä oltiin teininä jne.

Kiinnostaisi kuulla opettajien kokemuksia. Mitä työ on, millaisia ovat oppilaat ja miltä näyttää normi päivä/työviikko? Onko hirveä määrä setvittävänä mt ongelmia, käytöshäiriöitä, tuen tarvetta, häiriintyneitä kotioloja? Onko koulukiusaaminen enemmän poikkeus vai sääntö? Onko se nuorten kohtaaminen oikeasti merkityksellisen tuntuista ihmissuhdetyötä vai väsyttävää liukuhihnaa? Kaduttaako ammatinvalinta ja miten päädyit alalle? Ja onko kouluissa sisäilma/homeongelmia merkittävästi niin että se haittaa omaa työllistymistä vai onko nämäkin jotain harvinaisempia paikkoja?

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kun tehnyt töitä esim tosi kiireisessä ravintolassa jossa jatkuva häly, meteli ja ihmistulva ja hyvä kun ehtii yhden vesilasin päivän aikana juoda (taukoja ei ole) ja piti selvitä kahden viikon lomalla niin jotenkin vaikea kuvitella että se olisi esim se häly ja ihmiskontaktit mikä open hommassa hajottaa

Opettajalla on jakamaton vastuu oppilaistaan jokaisella oppitunnilla. Sen vastuun kuormittavuutta on aika vaikea avata alan ulkopuoliselle, koska se pitää sisällään niin monta asiaa.

Ensinnäkin on turvallisuus. Pitää olla tietoinen kaikesta luokassa tapahtuvasta ja pitää tila fyysisesti ja henkisesti mahdollisimman turvallisena. Jos oppilas poistuu luokasta kesken tunnin, on oltava tietoinen hänen liikkeistään. Siellä ravintolassa asiakkaasi ovat pääosin aikuisia, etkä ole tarjoilijana vastuussa heidän hengestään ja terveydestään. On tärkeä varmasti teilläkin pitää silmällä sitä, että r

Muuten hyvää asiaa mutta kyllä ravintolassa voi tarjoilijana joutua tulkkaamaan kiirettömän oloisesti vaikka mitä asioita vaikka just sitä ruokalistaa ja palvella tosi yksilöllisesti ihmisen tarpeita. Ei toki tietenkään sama asia kun opettajana oppilasta

Vierailija
22/66 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos uskot, että pystyt ottamaan luokan haltuusi joka sortin häiriköistä huolimatta, niin siitä vaan. Auktoriteettia kysyy, hyviä hermoja, pitkää pinnaa näin ensi alkuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kun tehnyt töitä esim tosi kiireisessä ravintolassa jossa jatkuva häly, meteli ja ihmistulva ja hyvä kun ehtii yhden vesilasin päivän aikana juoda (taukoja ei ole) ja piti selvitä kahden viikon lomalla niin jotenkin vaikea kuvitella että se olisi esim se häly ja ihmiskontaktit mikä open hommassa hajottaa

Opettajalla on jakamaton vastuu oppilaistaan jokaisella oppitunnilla. Sen vastuun kuormittavuutta on aika vaikea avata alan ulkopuoliselle, koska se pitää sisällään niin monta asiaa.

Ensinnäkin on turvallisuus. Pitää olla tietoinen kaikesta luokassa tapahtuvasta ja pitää tila fyysisesti ja henkisesti mahdollisimman turvallisena. Jos oppilas poistuu luokasta kesken tunnin, on oltava tietoinen hänen liikkeistään. Siellä ravintolassa asiakkaasi ovat pääosin aikuisia, etkä ole tarjoilijana vastuussa heidän hengestään ja terveydestään. On tärkeä v

Ei tarjoilijan ja opettajan hommia voi verrata millään mitta-asteikolla. Aika ihmeellistä jankutusta.

Vierailija
24/66 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan järjetöntä hommaa nykyään opettajan työ!

Pankaa rajat, hyvät opettajat. Ei teidän kuulu olla kuin jossain miel. sairaalassa tai vankilassa, jossa mitä vain voi sattua milloin vain.

Ja sitten tuo töiden kuskaaminen kotiin, Wilmat ja muut. Vanhemmat soittaa, vai? Ei teillä ole käsittääkseni 24h puhelinpäivystystä.

Mutta tietysti jos ette pidä puolianne niin sitten vain kärsitte. 

Vierailija
25/66 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin harkitset alaa?

Mitä opettamaan vai oletko muka joku abi? 

Yläkoulun virat on aika tiukassa. Sijaisuuudetkin. 

Minkä ikäinen olet ja mitä ainetta "harkitset" alkaa opettaa?

Kylläpä on nihkeä sävy. Kyllä voi opettajuutta harkita muutkin kun abit. 

Minulla on tuttu joka 24v asti teki puhelinmyyntiä ja muuta hanttihommaa ja sitten luki aineenopeksi. Ihan hyvin työllistyi. Ja on kyllä vanhempiakin alanvaihtajia

Vierailija
26/66 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankaa rajat, hyvät opettajat. Ei teidän kuulu olla kuin jossain miel. sairaalassa tai vankilassa, jossa mitä vain voi sattua milloin vain.

Ja sitten tuo töiden kuskaaminen kotiin, Wilmat ja muut. Vanhemmat soittaa, vai? Ei teillä ole käsittääkseni 24h puhelinpäivystystä.

Ei varmaan kuuluisi mutta jos on kuitenki. Ei kaikki opettajat voi irtisanoutua ja kävellä töistä nyt pois

Vierailija
27/66 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi raskasta luokkaa. Raskain on luokka jossa on neljä ihan kamalaa kantasuomalaista adhd-poikaa, kaksi ummikkoa mamua jotka tulleet kouluun 30 päivän valmentavasta opetuksesta, yksi ihan kaikkeen tyytymätön somalityttö, toinen somalityttö joka vain nukkuisi kaikki tunnit, viisi niin ujoa kantasuomalaista tyttöä ettei he uskalla puhau siellä luokassa mitään ja kaiken huippuna ylivilkas afrikkalaispoika. Heillä ei ole minkäänlaista ryhmähenkeä, kaikki inhoavat toisiaan ja mitään yhtenäistä opetusta ei voi tarjota, vaan kaikki käytännössä rääpii mitä rääpii eikä opetus etene mihinkään.

Vierailija
28/66 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijaisena nähnyt varmaan 20-30 yläkoulua. Todella vaativaa on opettajan työ kaikkialla, lisäksi isoissa kaupungeissa koulut eriytyneet. Pitkää kesälomaa kaipaavat voivat mennä vapaasti kokeilemaan opettajan työtä. Nostan kyllä hattua niille opettajille, jotka tekevät tuota työtä sydämellä jopa vuosikymmenten ajan.

Vierailija
29/66 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on aika omituista verrata tarjoilijan työtä opettajan työhön. Yhtään en tarkoita vähätellä, mutta montako ihmissuhdetta tarjoilija hoitaa työvuoron aikana? Minä jopa sataa. Kuinka monta päätöstä tarjoilija tekee vuoron aikana? Minä varmaan satoja. Kuinka usein tarjoilija pohtii edellisenä iltana, mitä kannattaisi tehdä seuraavana päivänä? Minä joka melkein joka ilta. Miettiikö tarjoilija, miten voisi auttaa asiakkaitaan ensi viikolla tai ensi vuonna? Pohtiiko hän asiakkaiden arviointia? Heidän perhetilannettaan tai terveyttään? Harkitseeko huoli-ilmoituksen tekemistä asiakkaasta? Saako kiukkuisia viestejä asiakkaiden vanhemmilta?

No, toki minä saan parempaa palkkaakin kuin tarjoilija. Ja syystä.

T. Yläkoulun äikänopena 24 vuotta 

Vierailija
30/66 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan kuuluisi mutta jos on kuitenki. Ei kaikki opettajat voi irtisanoutua ja kävellä töistä nyt pois

Voihan. Ja heillä on ammattiliitto. Asiat eivät korjaannu jos niitä ei korjata. 

On järjetöntä nössöilyä, että oppilaat saavat esim. leikkiä puhelimillaan tunneilla. Tai huutaa ja melskata ja juosta ympäriinsä. 

Oma yläasteaika oli ärsyttävää häiri.köiden takia, mutta nykymeno on tolkutonta. Ja sitten laukkujen ym. tarkistaminen. Mitä puppua ettei se käy? Tarvittaessa lakimuutos. En pysty edes kuvittelemaan miten hirveää koulussa olisi ollut ilman opettajien valtaa ja auktoriteettia. Oppilaat ulos luokasta, jos on tarvetta.

Ja vielä: kielitaidottomat omiin luokkiinsa tai kouluihinsa pois jarruttamasta normaaliopetusta. 

Vierailija
31/66 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa oppilaista on ihan tavallisia mukavia nuoria, myös S2-oppilaat. Mutta sitten pari tyyppiä saattaa pilata koko luokan ilmapiirin, ja välitunneilla porukkaan kokoontuessaan koko koulun maineen.

Vierailija
32/66 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on aika omituista verrata tarjoilijan työtä opettajan työhön. Yhtään en tarkoita vähätellä, mutta montako ihmissuhdetta tarjoilija hoitaa työvuoron aikana? Minä jopa sataa. Kuinka monta päätöstä tarjoilija tekee vuoron aikana? Minä varmaan satoja. Kuinka usein tarjoilija pohtii edellisenä iltana, mitä kannattaisi tehdä seuraavana päivänä? Minä joka melkein joka ilta. Miettiikö tarjoilija, miten voisi auttaa asiakkaitaan ensi viikolla tai ensi vuonna? Pohtiiko hän asiakkaiden arviointia? Heidän perhetilannettaan tai terveyttään? Harkitseeko huoli-ilmoituksen tekemistä asiakkaasta? Saako kiukkuisia viestejä asiakkaiden vanhemmilta?

Juu mitään noita mainitsemiasi asioita ja aspekteja ei olekaan vertailtu eikä tarjoilijan ja opettajan työtä muutenkaan sen syväluotaavammin, tässä vertailtiin vain tekijöitä meteli ja ihmistulva. Koska kyse oli tässä keskustelussa ihan vaan siitä että toistuvasti näkee miten opettajat perustelee työnsä kuormittavuutta nimenomaan sillä metelillä, jatkuvalla hälyllä ja ihmiskontaktien määrällä. Johon on sitten heitetty esimerkiksi muita töitä missä on meteliä ja ihmistulva ja ihmetelty että eikö tämä kuormita muitakin. Joku sitten avasi hieman enemmän. Ei siinä sen kummempaa.

Vierailija
33/66 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu mitään noita mainitsemiasi asioita ja aspekteja ei olekaan vertailtu eikä tarjoilijan ja

Mulla on 200 oppilasta ja näiden vanhemmat, koulun muut oppilaat, henkilökunta jne.

Harvassa ravintolassa on joka päivä joka hetki satojen ihmisten härdelli ympärillä iholla.

Vierailija
34/66 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kouluissa täytyy olla seinät ja oppilailla kirjat vähän nauratti:D tsemppiä! Äikänopelta olisi kiva kuulla myös enemmän. Oppiaineessa yläasteella ainakin meidän aikana tehtiin joka vuosi tekstimäärältään tosi laajoja töitä. Pitkiä kirjoitelmia joka vuosi ja lisänä lukupäiväkirjoja, portfolioita kirjailijoiden tuotannoista ja tutkielmia mitä varten luetaan paljon kirjoja ja muuta. Työmäärältä suuria ja jo silloin katsoin open pöydällä lojuvia valtavia pinoja muiden luokkien kirjoitelmia ja palautettuja töitä ja mietin mikä työmaa noiden lukemisessa on. Kuinka paljon kaiken tämän korjaaminen ja lukeminen kuormittaa ja vie aikaa? Tekstimäärän ja työtuntien on pakko olla moninkertaiset verrattuna esim matikan opettajien kokeiden tarkistukseen joka on yks moniste per koe. Ja laajojen töiden arviointi ja pisteyttäminen varmaan tosi paljon aikaavievämpää?"

Tästä syystä äikänopella on pienempi opetusvelvollisuus kuin muilla. Samaan palkkaan minä opetan 18 tuntia, matikanope muistaakseni 21 tuntia ja reaaliaineen opettaja 24 tuntia.

Käsitykseni mukaan matikistit pääsevät helpolla, mutta matemaattisesti lahjakkaille on niin paljon kysyntää työmarkkinoilla, että heillä pitääkin olla hyvät työolot. Matikanope saa valita paikkansa, koska heistä alkaa olla pulaa.

Työmäärään voi itse vaikuttaa. Ja valitettavasti nykyään pääsee ainakin yläkoulussa entistä helpommalla, koska on paljon oppilaita, joiden "kirjoitelmat" ovat muutaman virkkeen mittaisia. 

Mutta kyllä äikäntunneissakin on enemmän suunnittelemista kuin matikassa. On niin monenlaista, mitä pitäisi tehdä. Toisaalta se tekee työstä ainakin minulle motivoivampaa.

Vierailija
35/66 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Juu mitään noita mainitsemiasi asioita ja aspekteja ei olekaan vertailtu eikä tarjoilijan ja opettajan työtä muutenkaan sen syväluotaavammin, tässä vertailtiin vain tekijöitä meteli ja ihmistulva. Koska kyse oli tässä keskustelussa ihan vaan siitä että toistuvasti näkee miten opettajat perustelee työnsä kuormittavuutta nimenomaan sillä metelillä, jatkuvalla hälyllä ja ihmiskontaktien määrällä. Johon on sitten heitetty esimerkiksi muita töitä missä on meteliä ja ihmistulva ja ihmetelty että eikö tämä kuormita muitakin. Joku sitten avasi hieman enemmän. Ei siinä sen kummempaa."

Minä olen käynyt ravintoloissa. En ole kyllä niissä havainnut mitään satojen ihmisten tulvaa per yksi tarjoilija. Suurin osa tarjoilijoista työskentelee ihan suhteellisen rauhallisissa ruokaravintoloissa ja joku ison yökerhon iltavuoro on poikkeus. Niissäkään ei tosiaan tarvitse muodostaa mitään ihmissuhdetta asiakkaisiin.

Vierailija
36/66 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Juu mitään noita mainitsemiasi asioita ja aspekteja ei olekaan vertailtu eikä tarjoilijan ja opettajan työtä muutenkaan sen syväluotaavammin, tässä vertailtiin vain tekijöitä meteli ja ihmistulva. Koska kyse oli tässä keskustelussa ihan vaan siitä että toistuvasti näkee miten opettajat perustelee työnsä kuormittavuutta nimenomaan sillä metelillä, jatkuvalla hälyllä ja ihmiskontaktien määrällä. Johon on sitten heitetty esimerkiksi muita töitä missä on meteliä ja ihmistulva ja ihmetelty että eikö tämä kuormita muitakin. Joku sitten avasi hieman enemmän. Ei siinä sen kummempaa."

Minä olen käynyt ravintoloissa. En ole kyllä niissä havainnut mitään satojen ihmisten tulvaa per yksi tarjoilija. Suurin osa tarjoilijoista työskentelee ihan suhteellisen rauhallisissa ruokaravintoloissa ja joku ison yökerhon iltavuoro on poikkeus. Niissäkään ei tosiaan tarvitse muodostaa mitään ihmissuhdetta asiakkaisiin.

Joo. Tosi älykästä yrittää arvioida tarjoilijan työtä sillä perusteella että on käynyt joskus asiakkaana.

Et edes tiedä miten erilaisia työpaikkoja ja -tehtäviä alaan kuuluu. Se oli aikanaan erinomainen osa-aikatyö opiskelijalle. Tienestitkin oli hyvät. Koulutusta ei ollut, mutta työssä oppi kun oli tiedonhaluinen. 

Vierailija
37/66 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen käynyt ravintoloissa. En ole kyllä niissä havainnut mitään satojen ihmisten tulvaa per yksi tarjoilija. Suurin osa tarjoilijoista työskentelee ihan suhteellisen rauhallisissa ruokaravintoloissa ja joku ison yökerhon iltavuoro on poikkeus. Niissäkään ei tosiaan tarvitse muodosta

Ravintolassa ei tarjoilijalla ole satoja ihmisiä koko ajan siinä iholla pyörimässä eikä hänen tarvitse suunnitella tai aikatauluttaa itse työtään eikä ylimalkaan tehdä sitä työpaikkansa ulkopuolella.

Vierailija
38/66 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan paskaa ei saa pitää yhtään kuria oppilaille.

Vierailija
39/66 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin koulusta kiinni. Niissäkin on eroja. Varmasti jossain Sykissä tai muualla johon pitää hakea on parempaa oppilasainesta joka vaikuttaa myös opettajan työhön. 

Vierailija
40/66 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaankin koulusta kiinni. Niissäkin on eroja. Varmasti jossain Sykissä tai muualla johon pitää hakea on parempaa oppilasainesta joka vaikuttaa myös opettajan työhön. 

Siellä on ihan samat oppilasmäärät kontolla, tilaongelmia, vaativat vanhemmat niskassa jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä