Kokemuksia päiväkodin erityisryhmästä?
Olen ajatellut laittaa tyttöni (3v)päiväkodin erityisryhmään missä on ilmeisesti adhd yms lapsia. Ryhmä on pieni ja hoitajat ammattitaitoisia.
Lapseni on " normaali" ja hän olisi ryhmässä tukilapsi.
Kokemuksia tukilapseudesta ?
Kommentit (23)
a katosi hetkeksi täysin. Aina loma-aikoina lapset ovat paljon rauhallisempia. Onneksi enää muutamia kuukausia tätä!
Olen täysin varma, että ryhmästä johtui!
Ryhmässä 12 lasta (5 erityis) ja elto, lto, hoitja ja 2 avustajaa.
En edes tiedä ketkä kaikki ovat erityislapsia - eivät erotu päällepäin joukosta. Parin vahemmat tunnen ja heidän lapsensa ovat lievästi kehityvammainen ja asperger. Oma tyttäreni viihtynyt loistavasti. JA olen itse ollut todella tyytyväinen tähän pineen ryhmään ja todella ammattitaitoiseen henkilökuntaan, joka tekee työtään ihan oikeasti sydämellä. Päiväkodin suunniteltu ohjelma on todella monipuolista ja tekevät monia asioita, joita ei tavallisessa isossa ryhmässä voitaisi tehdäkään (esim uiminen). Toisaalta myö " vapaa leikki" näyttää sekin olevan hyvin " ohjattua" . Eskoiseni on menoss ryhmästä eskariin ja aion pytää, että keväällä 3v täyttävä pikkuveli pääsisi ryhmään syksyllä.
Tukilapsien täytyy kyllä olla ihan " ongelmattomia" - eli ei välttämättä ole mikään ujon lapsen rohkaisupaikka.
Oletko varma, että lapsesi uhmailu johtui siitä että ovat erityisryhmässä kuin että iästä? Lapsilla nyt tahtoo olla sitä äidin käskyjen uhmaamista ja rajojen koettelua ilman esimerkkiäkin.
T. 6 lapsen äiti ( joista yksi erityislapsi kielellisen viivästymän vuoksi )
ps. ap: vaikutat todella laajakatseiselta, kiitos siitä! Erityislapset kohtaavat paljon ennakkoluuloja - ja juuri muiden lasten vanhempien taholta!
Juttele ryhmän ohjaajien kanssa, he varmaankin osaavat sanoa sopiiko ryhmä lapsellesi. Add:stä käytetään usein myös nimitysta ad/hd, ja add lapsilla ei kuitenkaan ole ylivilkkautta, eli ovat kuin ketä tahansa lapsia päällepäin. Erona " unelmointi" , joka vaikuttaa oppimiseen. Millaisia ryhmän erityislapset ovat?