Vegaaninen ruokavalio taaperolla, kokemuksia?
Haluasin opettaa lapsen jo nuorena vegaanisen ruokavalioon, onko kellään kokemuksia?
Kommentit (103)
Huvittavaa. THL on antanut viralliset ohjeet joilla lapsia voi ruokkia täysipainoisesti vegaaniruokavaliolla. Silti palstan "kaikkien alojen asiantuntijat" ovat taas tietävinään enemmän kuin viranomaiset. Teidän lapset ei varmaan saa rokotteitakaan, koska tiedätte rokotteistakin enemmän kuin THL?
Vai onko teillä muuten vaan tarkoitus trollata netissä Suomen viranomaisten virallista tiedotusta vastaan ja väittää sitä valheelliseksi?
Saatteko palkkanne euroina vai ruplina?
Pitäisikö tuosta tehdä lastensuojeluilmoitus?
Sairaiden ideologioiden takia kidutetaan lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on vegaanihullun tekemä. Hän on spämminyt pari päivää palstalle näitä vegaaniprovoja taas hyvin ahkerasti.
Joku kertoi eilen hänen jossain toisessa trollailuketjussa, että on ilmestynyt palstalle joskus vuonna 2017suoltamaan vegaanivihaansa. Välillä esiintyy itse vegaanina. Joskus tuolloin alkuaikoina paljastanut, että miesystävänsä oli jättänyt hänet yllättäen ja alkanut pian sen jälkeen seurustella jonkun vegaaninaisen kanssa.
Itse epäilen syyksi henkilön mt-ongelmia, koska ei kukaan tervepäinen jaksa spämmiä jotain vegaanisekoiluita palstalle seitsemää vuotta.
Hei, muistan tämän! Joku heitti spekulaation, että onko kenties joku vegaani vienyt miehen nenän edestä, kun vaikuttaa olevan niin kovasti henkilökohtaisella missiolla ja siitähän aukesi sitten pandoranlipas. Sen jälkeen katosi hetkeksi palstalta ja palasi sitten takaisin spämmimään.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö tuosta tehdä lastensuojeluilmoitus?
Sairaiden ideologioiden takia kidutetaan lapsia.
Jep, rasita ihmeessä aivan ylityöllistettyä lastensuojelua turhilla ilmoituksillasi tavallisten perheiden arjesta. SINUN takiasi pieni Eerika ei ehtinyt saada aikaa lastensuojelusta. Ilmeisesti puhuit itsestäsi ja omasta sairaasta viranomaisten juoksuttamis ideologiastasi, joka mahdollisti Eerikan kiduttamisen hengiltä kun lastensuojelu tutki normaaleja perheitä?
Vierailija kirjoitti:
No saahan se lapsi päättää, sitten kun ymmärtää asian. Tehän ette myöskään anna omille lapsillenne valintamahdollisuutta siihen, haluavatko tukea eläinten kaltoinkohtelua tehotuotannossa, tai kovia rasvoja verisuoniin. Kuka on sitä paitsi päättänyt, että lihan syöttäminen lapselle on se "oikea tapa" ja siitä poikkeaminen on jotain ideologiaa? Putkiaivot. -eri
Se ei ole päätös, se on pitkän evoluution tulos, minkä aikana ihmisestä on kehittynyt sekasyöjä. Onhan se ideologiaa mikäli pyrkii poikkeamaan biologisista faktoista ja tarpeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on vegaanihullun tekemä. Hän on spämminyt pari päivää palstalle näitä vegaaniprovoja taas hyvin ahkerasti.
Joku kertoi eilen hänen jossain toisessa trollailuketjussa, että on ilmestynyt palstalle joskus vuonna 2017suoltamaan vegaanivihaansa. Välillä esiintyy itse vegaanina. Joskus tuolloin alkuaikoina paljastanut, että miesystävänsä oli jättänyt hänet yllättäen ja alkanut pian sen jälkeen seurustella jonkun vegaaninaisen kanssa.
Itse epäilen syyksi henkilön mt-ongelmia, koska ei kukaan tervepäinen jaksa spämmiä jotain vegaanisekoiluita palstalle seitsemää vuotta.
Hei, muistan tämän! Joku heitti spekulaation, että onko kenties joku vegaani vienyt miehen nenän edestä, kun vaikuttaa olevan niin kovasti henkilökohtaisella missiolla ja siitähän aukesi sitten pandoranlipas. Sen jälkeen katosi hetkeksi palstalta ja palasi sitten takaisin späm
Joo, mä muistan kanssa. Nykyään jos tästä huomuttaa vegaanihullulle, poistattaa yleensä ketjun nopeasti.
Välillä tulee mieleen, että sitä on palstaillut ihan liian kauan kun muistaa joidenkin palstahullujen taustatarinatkin näin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan pitää huolen että lapsi saa kaiken tarvitsemansa ruuasta, niin ei kai siinä mitään.
Sosiaalisia ongelmia voi tulla myöhemmin, sillä monet lapset kokee vegeinä jäävänsä vähän ulkopuolelle. Olen kuullut vegaanilapsen myös sanovan, ettei hän haluaisi olla vegaani vaan haluaisi syödä samaa kuin muut. Tämä oli aika surullista mielestäni.
Paras olisi että lapsi saa itse päättää. Helpompaa on siirtyä lihaa syövästä kokonaan vegaaniksi, kuin vegaanista lihaa syöväksi. Jos ei halua laittaa punaista lihaa, niin ehkä joku lakto-ovo lapselle?
Eräs kaverini on kasvatettu tällä tavalla, ja on nyt erittäin katkera vanhemmilleen. Ei voi pienintäkään määrää lihaa syödä, koska aiheuttaa vastaavan reaktion kuin viljat keliaakikolle. On itse sanonut, että häneltä on viety iso osa pois ennen kuin hänellä itsellään oli vaikutusvaltaa asiaan. Totta kai vanhemmat tekevät ja saavat tehdä järkeviä päätöksiä lapsen puolesta, mutta toisen aikuisen puolesta ette voi päättää koko elämään vaikuttavia päätöksiä.
Miettikää nyt oikeasti, jopa kehitysvammaisellakin on itsemääräämisoikeus, vaikka ei kykene ymmärtämään syy-seuraussuhteita, mutta silti voi vapaasti törsätä rahansa, ryypätä, syödä roskaruokaa ja Arnoldsin donitseja joka päivä, vaikka älyllinen ikä olisi 5 vuotta. Mutta sitten 11-vuotias ei saa edes ravintolassa tai kylässä ollessaan päättää, haluaako syödä lihaa tai kasviksia sisältävää ruokaa vai haluaako jäätelöä vai maidottoman version.
Meillä on vegaanilapset. Varmistamme aina että lehmän maito on taatusti peräisin vegaanilehmästä ja poronliha on vegaaniporon lihaa.
Tuntemani vegaanivanhemmat antavat lastensa syödä lihapullia, koska heidän mielestään ruokavalio on jokaisen oma asia. Anna lapsen syödä kasvispainotteista sekaravintoa. Veganismi on vähän niinkuin uskonto, sitä ei pidä lapsille väkisin tuputtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan pitää huolen että lapsi saa kaiken tarvitsemansa ruuasta, niin ei kai siinä mitään.
Sosiaalisia ongelmia voi tulla myöhemmin, sillä monet lapset kokee vegeinä jäävänsä vähän ulkopuolelle. Olen kuullut vegaanilapsen myös sanovan, ettei hän haluaisi olla vegaani vaan haluaisi syödä samaa kuin muut. Tämä oli aika surullista mielestäni.
Paras olisi että lapsi saa itse päättää. Helpompaa on siirtyä lihaa syövästä kokonaan vegaaniksi, kuin vegaanista lihaa syöväksi. Jos ei halua laittaa punaista lihaa, niin ehkä joku lakto-ovo lapselle?
Eräs kaverini on kasvatettu tällä tavalla, ja on nyt erittäin katkera vanhemmilleen. Ei voi pienintäkään määrää lihaa syödä, koska aiheuttaa vastaavan reaktion kuin viljat keliaakikolle. On itse sanonut, että häneltä on viety iso osa pois ennen kuin hänellä itsellään oli v
Tiedän tyypin, jonka vanhemmat kasvattivat vegaaniruokavaliolla. Teininä meni ja söi kavereiden kanssa hamppariaterian ja sille tielle jäi. Oli hyvää ja liha maistuu edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs kaverini on kasvatettu tällä tavalla, ja on nyt erittäin katkera vanhemmilleen. Ei voi pienintäkään määrää lihaa syödä, koska aiheuttaa vastaavan reaktion kuin viljat keliaakikolle. On itse sanonut, että häneltä on viety
"Tiedän tyypin, jonka vanhemmat kasvattivat vegaaniruokavaliolla. Teininä meni ja söi kavereiden kanssa hamppariaterian ja sille tielle jäi. Oli hyvää ja liha maistuu edelleen."
Onhan tuo tietysti yksilökohtainen asia, kestääkö ensimmäisellä kerralla elimistö lihaa pienissäkään määrin vai ei koskaan. Vanhemmat ovat tehneet lapsen puolesta valinnan, joka seuraa aikuisuudessakin ja lähde siinä sitten muuttamaan ruokailutottumuksia, jos elimistö ei sopeudu edes pienissäkään määrin lihaan.
Eikö se ap:n lapsi voi ennemmin olla vaikka kotivegaani tai vähintään lakto-ovo? Kodin ulkopuolella sitten syö, mitä on tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs kaverini on kasvatettu tällä tavalla, ja on nyt erittäin katkera vanhemmilleen. Ei voi pienintäkään määrää lihaa syödä, koska aiheuttaa vastaavan reaktion kuin viljat keliaakikolle. On itse sanonut, että häneltä on viety
Ei mikään teinipoika mitään paahdettuja kikherneitä halua syödä kavereiden nähden. Lapsellani on tällainen kaveri, joka on vanhempien sanojen mukaan vegaani. Kysyin tältä nuorelta, että onko jotain muuta huomioitavaa kuten allergiat, niin ei, hän syö samaa ruokaa kuten muutkin, juustoja, lihaa, makkaroita, kalaa ja broileria. Lapsi käy tämän kaverin kanssa milloin pizzalla, milloin hampurilaisella tai milloin jäätelöllä, niin poika ostaa omilla rahoilla lihaa tai maitoa sisältävää syötävää. Lapsen tuodessa aina kaverinsa kylään poika syö sitä mitä täällä on tarjolla, mm. italianpataa, jauheliha-lasagnea, uunilohta, katkarapuwokkia, pyttipannua ja jälkiruoaksi välillä tarjolla lehmänmaitopohjaista jäätelöä tai itse tehtyä marjarahkaa. Lapsen kaveri varmistanut, että enhän vaan hänen vanhemmille tästä kerro. En kerro ja mikä minä olen estämään, kun pojalla ei ole allergian kaltaista pakkotilaa.
Miksi vegaaninen? Just olin lapsen kaverin synttäreillä joilla oli paljon lapsia. Kaverisynttärit siis. Siellä oli yksi vegaani. Säälitti se lapsi kun sen teki mieli ottaa kakkua ja muita herkkuja mutta vanhempien ideologian takia ei saanut! Ihan käsittämättömätöntä kun kyse ei ole allergioista vaan siitä että vanhemmat ei anna syödä. Karkeistakin piti valita jotkut tietyt mitä sai ottaa ja mitä ei ja kaikki vaan vanhempien ideologian takia.
Kasvisruokavalion vielä ymmärrän mutta vegaaniutta en. Enkä muutenkaan olisi lapsen kohdalla kovin ehdoton. Kotona syö sitä ruokaa mitä tehdään mutta kodin ulkopuolella ja tarpeeksi isona (eskarista eteenpäin) voisi itse päättää mitä syö.
Varmaan se vegaanivanhempi pyörittelisi itse päätään jos ilmoittaisin hänelle että mun lapsi ei sitten syö porkkanaa, herneitä, perunaa, ruisleipää eikä hedelmäkarkkeja koska en niistä itse tykkää (tykkään kyllä) enkä halua lapsenikaan niitä syövän vaikka hän haluaisikin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vegaaninen? Just olin lapsen kaverin synttäreillä joilla oli paljon lapsia. Kaverisynttärit siis. Siellä oli yksi vegaani. Säälitti se lapsi kun sen teki mieli ottaa kakkua ja muita herkkuja mutta vanhempien ideologian takia ei saanut! Ihan käsittämättömätöntä kun kyse ei ole allergioista vaan siitä että vanhemmat ei anna syödä. Karkeistakin piti valita jotkut tietyt mitä sai ottaa ja mitä ei ja kaikki vaan vanhempien ideologian takia.
Kasvisruokavalion vielä ymmärrän mutta vegaaniutta en. Enkä muutenkaan olisi lapsen kohdalla kovin ehdoton. Kotona syö sitä ruokaa mitä tehdään mutta kodin ulkopuolella ja tarpeeksi isona (eskarista eteenpäin) voisi itse päättää mitä syö.
Varmaan se vegaanivanhempi pyörittelisi itse päätään jos ilmoittaisin hänelle että mun lapsi ei sitten syö porkkanaa, herneitä, perunaa, ruisleipää eikä hedelmäkarkkeja koska en niistä itse tykkää (tykkään kyllä) enkä halua lapsenikaan n
Keittäjänä työskennelleenä olen huomannut, että vegaanius onkin enemmän vanhempien saneleman juttu eikä niinkään lapsen oma päätös. Ateriat päätyvät lähes koskemattomina takaisin keittiöön, oli niihin panostettu tai ei.
Yksikin tapaus muistuu mieleen, jossa lapselle oli tehty oma vegaaninen annos kalapuikkopäivänä, mutta kyseinen lapsi halusi syödä kalapuikkoja ja otti niitä lisää. Kysyikin ilmeisesti kotona äidiltään, että voisiko kotonakin tehdä kalapuikkoja, minkä seurauksena sain aika vihaisen puhelun.
Minä yritin rauhoitella tätä äitiä sanomalla, että mikä minä olen viemään lapselta kalapuikkoja pois lautaselta ja syöttämällä väkisin tofupuikkoja, jos siitä ei seuraa hänelle mitään peruuttamattomia seurauksia kuten allergikolle.
Eikä tämä ole ainoa tapaus laatuaan, jossa vegaaneiksi määrätyt lapset haluaisivat edes maistaa sekaruokaa. On toki niitä järkeviäkin vegaaneja, joiden lapset ovat kotivegaaneja ja muualla syövät sitten vähintään lakto-ovoa tai jopa sekaruokaa.
Vihervassarinaiset pahoinpitelevät poikia ja miehiä henkisesti. Luulin muslimien olevan pahempia mutta näköjään vegaanikin on vielä pahempi.
Mitä jos lapsi haluaa maistaa sekaruokaa? Tekin varmaan olette keuhkoamassa jos jonkun sekasyöjän lapsi haluaa olla kasvissyöjä tai vegaani, mutta vanhemmat eivät hyväksy sitä vaan silloin vaaditte että lapsen tahtoa tulee kunnioittaa.
Älkää sitten tartuttako lapsiinne sekasyöjiä demonisoivia asenteita kuin uskovaiset homoista ja ateisteista. Eräs lapsen koulutoveri on tällainen, joka sanonut ihan ääneen koulussa, että omituista ja oksettavaa, kun me muut syömme mm. kuolleiden eläinten palasia ja lintujen munia, kun meidän perhe ei ole kommentoinut mitään pahaa eikä ole opettanut lapsille, että kuinka rehut on jäniksille tai muuta sellaista. Kenties koulutoverin äiti puhunut asenteellisesti sekaruoasta.
Jos on poikalapsi, otan osaa. Siitä tulee epämiehekäs soijapoika, jota ei tytöt huoli.
Lapsi ei voi saada kaikea tarvitsemaansa ruuasta, jos on vegaani. Yksikin pilleri purkista kertoo sen.