Luotetaanko lasu-asioissa vain lapsen sanaan??
KOROSTAN tässä heti että kyse ei ole rikollisesta toiminnasta, ei hyväksikäytöstä tai väkivallasta tms!
Minä olen teini-ikäisen ns. puoli-vanhempi. Meillä on ollut erimielisyyksiä ja riitojakin. Teini muutti nyt biologiselle vanhemmalleen ja kaikki on ok. Sain kuitenkin nyt jälkeen päin kuulla ja lukea mitä kaikkia valheita lapsi on ns. virallisiin papereihin minusta kertonut.
Ihmettelen, miksei minua ole koskaan kuultu asian johdosta vaan luotettu vain lapsen kertomaan. En väitä, että hän tarkoituksella valehtelisi! Mutta olisi hyvä kertoa myös oma kanta ja ns. aikuisen tieto mistä oikeasti on ollut kyse.
Lapsi/nuori kokee asiat tietysti omalla tavallaan ja se on hänelle totta. Mutta otetaanko missään huomioon, että lapsi saattaa myös liioitella asioita? Tai kertoa totuuksina hänelle ikävistä tilanteita/ihmisistä/asioista.
Tässä tilanteessa ei ole lasu-asiakkuutta eikä mitään pahaa ole tapahtunut. En vaan ymmärrä miksi ns. virallisiin papereihin ei ole pyydetty ensimmäistäkään kommenttia tai lausuntoa minulta. Iso osa lapsen kertomasta on selkeää valhetta minusta.
Enkä siis syytä niinkään lasta vaan työtä tekeviä viranomaisia. Eikö heillä ole mitään velvollisuutta tarkistaa asioita?
Tilannetta en haluaisi muuttaa, perheiden tilanteet ovat hyvin juuri näin.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En keksi yhtään asiaa, jossa aikuisten "riitatilanteissa" viranomainen kirjaisi ylös vain toisen mielipiteen/näkökulman. Eikä edes kuulisi toiselta osapuolta!
Tällä logiikalla voisin mennä syyttämään esim. mun pomoa epäreiluudesta, kiusaamisesta ja syrjinnästä. Pelkästään mun puheilla viranomainen kirjaisi pomosta nämä asiat virallisiin papereihin. Ei kuulisi pomoa mitenkään eikä tutkisi asiaa millään tavoin.
Ei mene oikeassa elämässä asiat ihan näin!
Tämä voi tulla sulle yllätyksenä, mutta kyllä viranomaiset kirjaavat ihmisistä yhtä ja toista papereihin, joita nämä itse eivät koskaan näe. Tiedätkö mitä salassapitovelvollisuus tarkoittaa?
Ymmärrän salassapitovelvollisuuden! Mutta tässä minun tapauksessa ei minulta ole koskaan kysytty mitään. Virallisissa papereissa on ainoastaan viranomaisten kommentteja/lausuntoja. Tyyliin lapsi x sanoo, että henkilö y (siis minä) olen heittänyt lapsen puheimen kaivoon ja lisäksi kieltänyt pitämästä synttäreitä. HUOMIO KEKSITTYJÄ ESIMERKKEJÄ.
Tällaista ei ole koskaan tapahtunut mutta tiedot ovat faktoina viranomaisten papereissa ja lausunnoissa. Minuun ei ole koskaan oltu yhteydessä asioiden tiimoilta. Viranomaisille on faktaa ja totuutta vai se mitä lapsi on kertonut tapahtuneen.
Siis mitä nämä viralliset paperit ovat? Saahan lapsi kertoa vaikkapa vastaanotolla mitä haluaa, ja ne kirjataan ylös. Eivät ne sinun tiedoissasi tällöin ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sun elämään biologisten lastesi vanhempana vaikuttaisi mitenkään lapsipuolen sossuille kertomat asiat? Aiotko tulevaisuudessa asioida sossun kanssa biologisten lastesi asioissa?
Se ei aina ole vanhempien käsissä, moni ihan asiallinen ja järkevä ihminen on jossain kohtaa lastensa asioissa tekemisissä "sossun" kanssa.
Ei vaadi mitään päihde- tai elämänhallinnan ongelmaa, huostaanottoa tai edes lastensuojelun asiakkuutta. "Sossun" kanssa voi joutua asioimaan vaikka lapsen sairauspoissaolojen vuoksi, lapsen jäädessä kiinni alkoholikokeilusta, lapsen sairastumisen vuoksi, oman tai puolison sairastumisen vuoksi jne.
Mutta ei sillä sossulla ole mitään sossugooglea, jolla se hakisi kaikkien eri ihmisiä koskevien salassapidettävien papereiden kaikki osumat susta.
-ohis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En keksi yhtään asiaa, jossa aikuisten "riitatilanteissa" viranomainen kirjaisi ylös vain toisen mielipiteen/näkökulman. Eikä edes kuulisi toiselta osapuolta!
Tällä logiikalla voisin mennä syyttämään esim. mun pomoa epäreiluudesta, kiusaamisesta ja syrjinnästä. Pelkästään mun puheilla viranomainen kirjaisi pomosta nämä asiat virallisiin papereihin. Ei kuulisi pomoa mitenkään eikä tutkisi asiaa millään tavoin.
Ei mene oikeassa elämässä asiat ihan näin!
Tämä voi tulla sulle yllätyksenä, mutta kyllä viranomaiset kirjaavat ihmisistä yhtä ja toista papereihin, joita nämä itse eivät koskaan näe. Tiedätkö mitä salassapitovelvollisuus tarkoittaa?
Ymmärrän salassapitovelvollisuuden! Mutta tässä minun tapauksessa ei minulta ole koskaan kysytty mitään.
Sinulta ei ole kysytty mitään, koska sinä et kuulu asiaan, ja kuten joku huomautti, nuo paperit eivät myöskään kuulu sinulle. Sitten jos asia olisi edennyt vaikkapa rikostutkintaan, sinua olisi kuultu. Mutta nyt ei ollut tarvetta.
Eihän tuossa ne kirjaukset ole se ongelma. Vaan se, että kukaan ei tiedä mitä elämä tuo ja missä tilanteessa noita kirjauksia saatetaan tulevaisuudessa tarkastella. Nuo kirjaukset rikkovat ap:n oikeusturvaa siinä tilanteessa, kun niihin myöhemmin jossain muussa tilanteessa suhtaudutaan totuutena. Ja jokainen ymmärtää miten tuollaiset kirjaukset voivat toimia ap:n etua vastaan, jos niihin suhtaudutaan totena.
Minä liityn vahvasti asiaan, koska minut on näissä papereissa mainittu. Ja minusta on niissä kerrottu selkeitä valheita.
Lapsen asiat päätetään tietysti ilman minua (ja olen todella tyytyväinen nykytilanteeseen ja ratkaisuihin). mutta jos olen jollain tavoin "syyllinen", tietysti pitäisi myös kuulla myös minua!
Ja tietysti näen nämä paperit kun puolison kanssa käymme asioita yhdessä läpi. Paperit tulevat meille siis ihan kirjepostina.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa ne kirjaukset ole se ongelma. Vaan se, että kukaan ei tiedä mitä elämä tuo ja missä tilanteessa noita kirjauksia saatetaan tulevaisuudessa tarkastella. Nuo kirjaukset rikkovat ap:n oikeusturvaa siinä tilanteessa, kun niihin myöhemmin jossain muussa tilanteessa suhtaudutaan totuutena. Ja jokainen ymmärtää miten tuollaiset kirjaukset voivat toimia ap:n etua vastaan, jos niihin suhtaudutaan totena.
Kiitos, että ymmärsit mitä tarkoitin.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sun elämään biologisten lastesi vanhempana vaikuttaisi mitenkään lapsipuolen sossuille kertomat asiat? Aiotko tulevaisuudessa asioida sossun kanssa biologisten lastesi asioissa?
Se ei aina ole vanhempien käsissä, moni ihan asiallinen ja järkevä ihminen on jossain kohtaa lastensa asioissa tekemisissä "sossun" kanssa.
Ei vaadi mitään päihde- tai elämänhallinnan ongelmaa, huostaanottoa tai edes lastensuojelun asiakkuutta. "Sossun" kanssa voi joutua asioimaan vaikka lapsen sairauspoissaolojen vuoksi, lapsen jäädessä kiinni alkoholikokeilusta, lapsen sairastumisen vuoksi, oman tai puolison sairastumisen vuoksi jne.
Mutta ei sillä sossulla ole mitään sossugooglea, jolla se hakisi kaikkien eri ihmisiä koskevien salassapidettävien papereiden kaikki osumat susta.
-ohis.
Ei liity aloitukseen mutta kyllä sossulla on pääsy tietokantoihin. Ellei ole sitten parissa vuodessa muuttunut?? Saavat esim. terveystiedot (minulla oli ns. salattu) viranomaisia kun ovat.
Kokemuksella sanon että lapsi saa sanoa mitä huvittaa, vaikka valehdella ja kaikki menee läpi jos näin halutaan läpi mennä. Eli kyllä, sana on laki paitsi jos se ei miellytä. Intentio ratkaisee. Muista myös että rikosilmoituksiakin voi tehdä kunnianloukkauksesta sekä valheiden levittämisestä. Jokaisen ihmisen vastuulla on se mitä he tekevät joten vastaavat myös teoistansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei sillä sossulla ole mitään sossugooglea, jolla se hakisi kaikkien eri ihmisiä koskevien salassapidettävien papereiden ka
Katso Googlesta mitä tarkoittaa viranomainen. Eivät ole viranomaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelu on tekemisissä lasten ja heidän huoltajiensa kanssa. Sinä et ole huoltaja, joten sinun mielipidettäsi ei kysytä.
Jos minun nimeni mainitaan virallisissa lausunnoissa ja kerrotaan mitä olen muka tehnyt, pitäisi kai asioista ottaa selvää. Ei ole kyse mielipiteestä.
AP
Miksi? Se nuori oli lasun asiakas, palvelutarpeen arviointi tehtiin, katsottiin, että lasun jatkoasiakkuutta ei tarvita. Asia selvitetty. Mikä muuttuisi sillä, että sossu haaskaisi aikaa sinun jututtamiseesi? Kun et edes liity asiaan kovinkaan tiiviisti.
Miksi kirjoitat, kun tietäisit asiasta jotain?? Ei ole lasusta eikä asiakkuudesta kyse. Lapsi voi myöhemmin olla lasun asiakas mutta se ei liity tähän aloitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten kerroin, minulle kaikki nämä järjestelyt ovat ok, kunhan kaikilla on asiat hyvin! En halua tai vaadi mitään muutosta mihinkään; päätökset tehdään virallisten vanhempien/huoltajien kesken. Lapsen etu on tärkein ja näin on nyt toimittu.
Pointtini vaan oli, että minusta on nyt jäänyt virallisiin papereihin ja virallisille tahoille selkeästi väärää tietoa. Enkä ole koskaan saanut mahdollisuutta oikaista näitä valheita.
Tilanne oli siis se, että lapsi halusi alunperin muuttaa toiselle vanhemmalleen, koska siellä oli enemmän kavereita ja vapaampi elämä. Tämä on teinille ihan ymmärrettävä syy. Keksi viimeiseksi kääntää minut syyksi, että hänen "täytyy päästä pois" koska minä ole muka ollut ilkeä ja ahdistava. Meillä on sääntöjä jne.
Tähän lisäksi tuli ne valheet, joita "pelkään" ihan biologisten lapseni vuoksi. Ja muutenkin. Minusta on viral
Ilmeisesti lapsen isän kautta. Lapsen isä on rikkonut lakia, kun on näyttänyt salassa pidettäviä papereita.
Vierailija kirjoitti:
ööööö, miten EN olisi nähnyt näitä dokumentteja? Keskustelemme puolison kanssa.
AP
Eli puolisosi on näyttänyt sinulla salassa pidettäviä lapsen asiakirjoja.
Vierailija kirjoitti:
AP
Jaa olet siis öööö tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei sillä sossulla ole mitään sossugooglea, jolla se hakisi kaikkien eri
Sosiaalityöntekijä on viranomainen.
Lapsen isä ei ole näyttänyt minulle mitään. Isä on muualla.
Eikä ole rikos keskustella perheen yhteisistä asioista. Puoliso voi kertoa minulle samat asiat mitä papereissa lukee. Hän voi lukea tiedot vaikka sanasta sanaan ääneen. Ja kävin tarkastamassa; paperit eivät ole "salaisia"/"salassa pidettäviä" tällainen merkintä tosiaan on joissain asiakirjoissa.
En oikein nyt hahmota sitä tilannetta, missä nämä lapsen tietoihin kirjatut asiat voisivat kääntyä aloittajaa vastaan? Mikä voisi olla esimerkki tällaisesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Jaa olet siis öööö tyyppi.
Miksi ette ymmärrä, että meillä käydään asioita läpi ja puhutaan niitä? Siksi ööööö, että joku kyselee tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
En oikein nyt hahmota sitä tilannetta, missä nämä lapsen tietoihin kirjatut asiat voisivat kääntyä aloittajaa vastaan? Mikä voisi olla esimerkki tällaisesta?
No vaikka: olen biologisen lapsen kanssa koulun lääkärintarkastuksessa. Puheeksi otettaan sisaruksen kommentit. Sisarus on siis muuttanut muualle. Että meillä on muka heitetty puhelimia kaivoon ja käsketty syömään raakoja perunoita (keksitty esimerkki!) Tietysti nämä asiat otetaan huomioon pienempää sisarusta kuultaessa. Koska nämä asiat ovat vaikuttaneet nuoremman lapsen mielentilaan jne.
Minut on mainittu siellä nimeltä, niin tietysti olen toisen lapsen terveystarkatusksessa se "pahis".