Hävetkää - lausahduksen vanhanaikaisuus
Luin tässä yhtä av-keskustelua ja otsikon mukainen hävetkää-kommentti tuli taas vastaan. Suomessa tunnutaan edelleen ajattelevan, että aikuisen saa hiljennettyä kyseisellä kommentilla. Lapsiin se toki valitettavasti usein vaikuttaa, he kun ovat aikuisista riippuvaisia. Ja toki heikkolla itsetunnolla varustettuihin aikuisiin. Ei kuitenkaan tasapainoiseen aikuiseen.
Koen siis häpeä/hävetkää/häpeäisitte yms. kommentit hieman huvittavina. Aikuisten välisissä keskusteluissa on paljon hyödyllisempää kohdalle toista osapuolta asiallisesti, perustella mielipiteensä eikä yrittää keinotekoisesti häpäistä toista osapuolta ja painaa tätä itseään alemmas - tämä ei ole merkki aikuisen ihmisen viisaasta käytöksestä.
Huoh.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häpeä ei ole millään tavalla paha asia, nykyisin ei osata erottaa häpeällistä käytöstä itsensä häpeämisestä. Se, että käyttäytyy vaikkapa niin kuin USA presidentti ehdokas on häpeällistä, ihmisenä hänkin on ihan yhtä arvokas kuin kuka tahansa, mutta ei ole aikuisen ihmisen käytöstä julistaa vihaavansa toista ihmistä tai julistaa että saan sanoa mitä tahansa. Hävetä saa toisen ihmisen tahallista loukkaamista, lyömistä, juoruilua jne.
Kyllä minä häpeän kun juoruilen jostain ihmisestä tai huudan lapsille, ei se tarkoita, että häpeäisin itseäni, häpeän tekojani, en sitä että olen keskeneräinen ihminen niinkuin jokainen, pyrin parempaan.
Toki. Mutta kuinka hyödyllistä on siis keskustella kommentoida toiselle aikuiselle ihmisille, että tämän kannattaisi hävetä? Vuorovaikutuskeinona aika huono.
Ehkä se onkin ennemmin kasvatus tai tunteiden nimeämiskeino, lapselle. Minusta katumus, häpeä ja anteeksipyyntö kuuluvat yhteen, jos käyttäisin häpeä lausahdusta ajattelisin toisen loukkaavan ja saisi miettiä mitä tuli tehtyä.
Hallelujaa edellinen 40/42! Kiitos tästä! Olen samaa mieltä. Puetaan välittämiseksi se, että vain oma puhelin ja some kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Silloin aikoinaan, kun lapsille vielä opetettiin käytöstapoja, niin häpeä sanaa käytettiin, kun haluttiin ilmaista, että lapsen huono käytös ei ole toivottavaa. Nykyäänhän käytöstavoilla ei ole merkitystä, vaan jokainen pikku kullanmuru perseilee minkä ehtii, johtuen vanhempien välinpitämättömyydestä.
Minun vanhempani ovat tätä häpeällä kasvatettua sukupolvea. Eivät uskalla tuntea hyviä eikä huonoja tunteita, koska heidän mielestään kaikki tunteet ovat häpeällisiä. Eli ei ihan putkeen mennyt. On hirvittävää kärsimystä yrittää olla tuntematta omia tunteitaan.
Näettekö yhtään miten yhteiskunnassa ja ihmisten joukossa pitäisi käyttäytyä!? Välitättkö mistään luusta kuin itsestänne? Tiedättekö edes mitä yhteinen hyvä on ja toimitteko sen eteen? Itsekkyys, oman edun tavoittelu, itsensä jatkuva julkituominen ne näyttäytyvät minulle häpeällisinä käytösmalleina. Ja nämä aikuiset kasvattavat lapsensakin samoin. Koulun, päiväkodin, kaiken, tulisi mukautua heidän oikkuihinsa.
hävetkää!
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti täällä on tämä eräs, joka ei erota käsitettä hävetä itseään ja hävetä omaa käytöstään. Eriasioita ovat täysin.
Varmasti on enemmän kuin vain joku eräs. Tässä keskustelussa ei edes ollut kyse suoranaisesti tuosta mihin viittaat, vaan siitä että aikuiset ihmiset kehottavat toista aikuista häpeämään ja kuvittelevat tämän olevan toimiva tapa keskustella. Aivan sama kehottavatko sitä toista häpeämään itseään vai tekojaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Näettekö yhtään miten yhteiskunnassa ja ihmisten joukossa pitäisi käyttäytyä!? Välitättkö mistään luusta kuin itsestänne? Tiedättekö edes mitä yhteinen hyvä on ja toimitteko sen eteen? Itsekkyys, oman edun tavoittelu, itsensä jatkuva julkituominen ne näyttäytyvät minulle häpeällisinä käytösmalleina. Ja nämä aikuiset kasvattavat lapsensakin samoin. Koulun, päiväkodin, kaiken, tulisi mukautua heidän oikkuihinsa.
hävetkää!
Häpeä ei ole toimiva keino yksilön tai yhteisön muuttamiseksi.. Kannattaa lukea koko keskutelu, tätä on kommentoitu jo aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Silloin aikoinaan, kun lapsille vielä opetettiin käytöstapoja, niin häpeä sanaa käytettiin, kun haluttiin ilmaista, että lapsen huono käytös ei ole toivottavaa. Nykyäänhän käytöstavoilla ei ole merkitystä, vaan jokainen pikku kullanmuru perseilee minkä ehtii, johtuen vanhempien välinpitämättömyydestä.
Häpeäkasvatus ei ole vastakohta välinpitämättömyydelle. Kummatkin myrkyllistä lapsille. Suomalaiset tosiaan tuntuvat ajattelevan, että lapset oppii häpeällä käyttäytymään oikein ilman, että heille kerrotaan mitään muuta kuin, että jokin käytös on häpeällistä.
Ihminen joka ei tunne koskaan häpeää, on itsekeskeinen ja itseriittoinen, pitää itseään koskemattomana. Henkinen kehitys on pysähtynyt, koska ei näe syyn ja seurauksen lakia.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen joka ei tunne koskaan häpeää, on itsekeskeinen ja itseriittoinen, pitää itseään koskemattomana. Henkinen kehitys on pysähtynyt, koska ei näe syyn ja seurauksen lakia.
Kyllä. Minusta tuntuu ettei nämä muut edes tiedä mitä häpeä on ja miten aliarvostettua se on. Se on kasvun väline, mahdollisuus muuttua. Häpeä ei aina lyö vaan se antaa tilaa tulla siksi mitä ihminen tavoittelee. Häpeä, kateellisuus, ovat jopa vauvasta saakka tunteita, jotka mahdollista vat kehityksen. Liika on pahasta mutta normaalille ihmiselle luonnollisia ja hyödyllisiä tunteita.
Ihminen haluaa kuulua joukkoon. Ei itseään tarvitse hävetä, siksi tärkeää olisi kotikasvatusta jossa tuetaan hyvää itsetuntoa. Silloin voi olla sisäisesti therian vaatimatta erityiskohtelua tilanteessa jossa se ei sovi.
Häpeä on yksi suurimmista aiheista, joista terapiassa puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sitten on jos ei häpeä mitään? Voi kulkea alasti ja tehdä mitä vaan. Järjetöntä sellanen.
Yleensä he, jotka kehuvat itseään häpeämättömiksi, lopettaneensa häpeämisen tai eivät ole muka koskaan tunteneet häpeää, ovat lopulta itse hyvin herkästi pahastuvia, arvostelevia paheksujia, se käy ilmi heidän vuorovaikutuksestaan toiseen ihmiseen, ilmeistään ja eleistään. Röyhkeä ihminen on jo ulkoisesti hyvin luotaantyöntävä olemuksineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni monen aikuisen nimenomaan kuuluisi hävetä. Käytös sitä luokkaa, vaatimukset älyttömiä, kaikkea ja kaikkia pitäisi sivullisten sietää. nämä uniikit lumihiutaleet joka paikassa! Olen therian, olen multiseksualisti, moni kult tuuri nen , olen imbesilli katsokaa mun per se implant teja!
mikn ei enää hävetä eikä mistään osata pitää tur paa kiinni. Ihan kuin ketään kiinnostaisi.
Keskittykää omaan elämäänne ja kasvattakaa lapsenne ja pankaa heidät kunnon lukioon ja yliopistoon. Puhelin ja some pois!
hävetkää aikuiset ihmiset!
Minä oon sellanen turri että therianit vaan kattoo ihaillen. Oon koira-asussani astunu samassa sessiossa ihmis- ja koiranarttuja.
Sinut kuuluisikin laittaa aukealle torille kaikkien nähtäville kaulasta ja käsistä kiinnitettynä häpeämään. Olet ilmeisen häpeämätön ja samalla rikollinen eläimiinsekaantuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni monen aikuisen nimenomaan kuuluisi hävetä. Käytös sitä luokkaa, vaatimukset älyttömiä, kaikkea ja kaikkia pitäisi sivullisten sietää. nämä uniikit lumihiutaleet joka paikassa! Olen therian, olen multiseksualisti, moni kult tuuri nen , olen imbesilli katsokaa mun per se implant teja!
mikn ei enää hävetä eikä mistään osata pitää tur paa kiinni. Ihan kuin ketään kiinnostaisi.
Keskittykää omaan elämäänne ja kasvattakaa lapsenne ja pankaa heidät kunnon lukioon ja yliopistoon. Puhelin ja some pois!
Minä oon sellanen turri että therianit vaan kattoo ihaillen. Oon koira-asussani astunu samassa sessiossa ihmis- ja koiranarttuja.
Sinut kuuluisikin laittaa aukealle torille kaikkien nähtäville kau
Saisinko samalla piiskaa paljaalle pyllylle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinut kuuluisikin laittaa aukealle torille kaikkien nähtäville kau
Therianin ollessa kyseessä termi lienee rikollinen ihmiseensekaantuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinut kuuluisikin laittaa aukealle torille kaikkien nähtäville kaulasta ja käsistä kiinnitettynä häpeämään. Olet ilmeisen häpeämätön ja samalla rikollinen eläimiinsekaantuja.
Missä laissa eläimiinsekaantuminen on kiellettyä? Ruotsissa on kielletty mutta ei taida suomessa olla
Ilmeisesti täällä on tämä eräs, joka ei erota käsitettä hävetä itseään ja hävetä omaa käytöstään. Eriasioita ovat täysin.