Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hävetkää - lausahduksen vanhanaikaisuus

Vierailija
16.09.2024 |

Luin tässä yhtä av-keskustelua ja otsikon mukainen hävetkää-kommentti tuli taas vastaan. Suomessa tunnutaan edelleen ajattelevan, että aikuisen saa hiljennettyä kyseisellä kommentilla. Lapsiin se toki valitettavasti usein vaikuttaa, he kun ovat aikuisista riippuvaisia. Ja toki heikkolla itsetunnolla varustettuihin aikuisiin. Ei kuitenkaan tasapainoiseen aikuiseen. 

Koen siis häpeä/hävetkää/häpeäisitte yms. kommentit hieman huvittavina. Aikuisten välisissä keskusteluissa on paljon hyödyllisempää kohdalle toista osapuolta asiallisesti, perustella mielipiteensä eikä yrittää keinotekoisesti häpäistä toista osapuolta ja painaa tätä itseään alemmas - tämä ei ole merkki aikuisen ihmisen viisaasta käytöksestä.

Huoh.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On eri asia kasvattaa häpeämään kuin todeta aikuiselle että häpeä.

Tokihan sitä saa kehottaa toisia häpeämään, mutta ei kannata ihmetellä jos ihmiset kaikkoaa ympäriltä.

Tiedätkö, sellaisia lumihiutaleita ei kaipaakaan ympärilleen, jotka ei kestä totuutta. Enkä halua tunteakaan kerää therianeja. 

Vierailija
22/57 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni monen aikuisen nimenomaan kuuluisi hävetä. Käytös sitä luokkaa, vaatimukset älyttömiä, kaikkea ja kaikkia pitäisi sivullisten sietää. nämä uniikit lumihiutaleet joka paikassa! Olen therian, olen multiseksualisti, moni kult tuuri nen , olen imbesilli katsokaa mun per se implant teja!

mikn ei enää hävetä eikä mistään osata pitää tur paa kiinni. Ihan kuin ketään kiinnostaisi. 

Keskittykää omaan elämäänne ja kasvattakaa lapsenne ja pankaa heidät kunnon lukioon ja yliopistoon. Puhelin ja some pois!

hävetkää aikuiset ihmiset!

Tässä on hyvä esimerkki kommentista, joka ei onnistu tavoitteissaan. Kuvitellaan, että saamalla ihmiset häpeämään he tietäisivät taianomaisesti miten muuttaa käytöstään.

Paljon hyödyllisempää olisi perustella mielipiteensä ja jakaa viisauttaan - sillä voi muuttaa toisten

Kukaan ei lue sinun loputtoman pitkiä jorinoitasi perusteluista kun et osaa lyhyesti mitään kirjottaa, häpeäisit!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häpeä ei ole millään tavalla paha asia, nykyisin ei osata erottaa häpeällistä käytöstä itsensä häpeämisestä. Se, että käyttäytyy vaikkapa niin kuin USA presidentti ehdokas on häpeällistä,  ihmisenä hänkin on ihan yhtä arvokas kuin kuka tahansa, mutta ei ole aikuisen ihmisen käytöstä julistaa vihaavansa toista ihmistä tai julistaa että saan sanoa mitä tahansa. Hävetä saa toisen ihmisen tahallista loukkaamista, lyömistä, juoruilua jne.

Kyllä minä häpeän kun juoruilen jostain ihmisestä tai huudan lapsille, ei se tarkoita, että häpeäisin itseäni, häpeän tekojani, en sitä että olen keskeneräinen ihminen niinkuin jokainen, pyrin parempaan. 

Toki. Mutta kuinka hyödyllistä on siis keskustella kommentoida toiselle aikuiselle ihmisille, että tämän kannattaisi hävetä? Vuorovaikutuskeinona aika huono.

Vierailija
24/57 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku sanois mulle että "Häpeä" niin löisin lisää löylyä jotta sanoja lopulta itkis nurkassa

Sä et pysty lyömään ketään sanoillasi. Tuskin tur paan kaan. 

Niihä sinä luulet. Oon sellanen trolli että saan väännettyä asian ko asian ihan törkeäksi

Vierailija
25/57 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni monen aikuisen nimenomaan kuuluisi hävetä. Käytös sitä luokkaa, vaatimukset älyttömiä, kaikkea ja kaikkia pitäisi sivullisten sietää. nämä uniikit lumihiutaleet joka paikassa! Olen therian, olen multiseksualisti, moni kult tuuri nen , olen imbesilli katsokaa mun per se implant teja!

mikn ei enää hävetä eikä mistään osata pitää tur paa kiinni. Ihan kuin ketään kiinnostaisi. 

Keskittykää omaan elämäänne ja kasvattakaa lapsenne ja pankaa heidät kunnon lukioon ja yliopistoon. Puhelin ja some pois!

Tässä on hyvä esimerkki kommentista, joka ei onnistu tavoitteissaan. Kuvitellaan, että saamalla ihmiset häpeämään he tietäisivät taianomaisesti miten muuttaa käytöstään.

Paljon hyödyllisempää olisi perustella mielipiteens

Av-tasoiset kommentit on tosiaan valitettavasti usein hyvin lyhyitä. Ei hävetä yhtään olla fiksumpi ja perustella mielipiteitä. Se on keskustelua. Rakkautta sulle!

Vierailija
26/57 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon hyödyllisempää olisi perustella mielipiteensä ja jakaa viisauttaan - sillä voi muuttaa toisten

Ei onnistu, koska ihmiset eivät tunne häpeää, voivat sanoa tai tehdä ihan mitä vaan kuten tuossa joku joka uhoaa lyövänsä, jos häntä kehoitetasn häpeämään. 

Vierailija
27/57 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On eri asia kasvattaa häpeämään kuin todeta aikuiselle että häpeä.

Tokihan sitä saa kehottaa toisia häpeämään, mutta ei kannata ihmetellä jos ihmiset kaikkoaa ympäriltä.

Tiedätkö, sellaisia lumihiutaleita ei kaipaakaan ympärilleen, jotka ei kestä totuutta. Enkä halua tunteakaan kerää therianeja. 

Kylläpäs sinua triggeröi. En ole therian - mistä näin oletat? Hassu kommentti. Kannattaa opetella vuorovaikutustaitoja! Tsemppiä ja mukavaa päivää

Vierailija
28/57 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se sitten on jos ei häpeä mitään? Voi kulkea alasti ja tehdä mitä vaan. Järjetöntä sellanen.

Vierailija
29/57 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennemmin maa repee kuin te huorạt häpeette!

Taisit eksyä väärään keskusteluun? 

Vierailija
30/57 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä aloitus. Häpeällä kasvattaminen pitäisi tehdä rangaistavaksi.

Kaduilla näet mitä on seurannut kun häpeää ei tunneta millään tasolla!

Ei.. Eivät he häpeää kaipaa vaan viisautta ja tietoa.

Vierailija
31/57 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tuo kommentti on sinusta pitkä, niin täytyy todeta, että olet ymmärtänyt KESKUSTELUpalstojen tarkoituksen väärin. Voihan provo.

Vierailija
32/57 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä oon sellanen turri että therianit vaan kattoo ihaillen. Oon koira-asussani astunu samassa sessiossa ihmis- ja koiranarttuja. 

Vierailija
33/57 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täällä palstalla on välillä sellaisia kommentteja ja mielipiteitä, että kirjoittajan todellakin pitäisi hävetä. Voi sen myös ilmaista siten, että kirjoittajan pitäisi asettua edes hetkeksi toisen ihmisen asemaan. Lapselle perustelut monesti onkin tarpeen, mutta ei minusta aikuiselle ihmiselle pitäisi enää joutua kertomaan, että toisten haukkuminen tms. on asiatonta. Liian moni vielä vetoaa sanan ja mielipiteen vapauteen. Se toki on, mutta solvaaminenhan on kielletty. Hävettää sekin, että aikuiset eivät ymmärrä näiden eroa.

Vierailija
34/57 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei onnistu, koska ihmiset eivät tunne häpeää, voivat sanoa tai tehdä ihan mitä vaan kuten tuossa joku joka uhoaa lyövänsä, jos häntä kehoitetasn häpeämään. 

Voiha luetunymmärtäminen 🤣

Ookko koskaa kuullu sanontaa "lyö löylyä"?

Vierailija
35/57 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä täällä palstalla on välillä sellaisia kommentteja ja mielipiteitä, että kirjoittajan todellakin pitäisi hävetä. Voi sen myös ilmaista siten, että kirjoittajan pitäisi asettua edes hetkeksi toisen ihmisen asemaan. Lapselle perustelut monesti onkin tarpeen, mutta ei minusta aikuiselle ihmiselle pitäisi enää joutua kertomaan, että toisten haukkuminen tms. on asiatonta. Liian moni vielä vetoaa sanan ja mielipiteen vapauteen. Se toki on, mutta solvaaminenhan on kielletty. Hävettää sekin, että aikuiset eivät ymmärrä näiden eroa.

Toisen ihmisen asemaan asettuminen ei kuitenkaan edellytä häpeän tuntemista millään tavalla. Häpeä ei siihen johda.

Vierailija
36/57 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun lukee mitä kommentteja "Iida Vainio ja Archie Cruz saavat lapsen" ketjukin on saanut, ei osuvampaa kommenttia keskustelijoille ole kuin hävetkää.

Vierailija
37/57 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pa

Ei ole kuullut koska ei ole lukenut kunnolla yhtään kirjaa elämänsä aikana - eikä edes häpeä sitä.

Vierailija
38/57 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat ihmiset jotka puhuu "höpöhöpösta," "humpuukista", "viherpiipertäjistä" käskee toisten "Hävetä!"  Aikansa elänyttä arvomaailmaa ja asemattomuutta kuvastaa. Siis kun ei ole vaikuttavassa asemassa yhteiskunnassa, niin puhuu noin.

Höpsöä eikä vaikuta  keneenkään mitenkään. Paitsi toki kommentoija kokee vaikuttaneensa asioihin. Mitä hän ei ole tehnyt. Mutta kokee niin.

Vierailija
39/57 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kuullut koska ei ole lukenut ikinä kirjoja. Eikä edes häpeä sitä.

Vierailija
40/57 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin aikoinaan, kun lapsille vielä opetettiin käytöstapoja, niin häpeä sanaa käytettiin, kun haluttiin ilmaista, että lapsen huono käytös ei ole toivottavaa. Nykyäänhän käytöstavoilla ei ole merkitystä, vaan jokainen pikku kullanmuru perseilee minkä ehtii, johtuen vanhempien välinpitämättömyydestä.