Harjoittelu päiväkodissa oli helvetti
Olin harjoittelussa päiväkodissa.
Teki mieli lopettaa tunnin jälkeen mutta vein harjoittelun läpi sisulla.
Muutama epäkohta:
Työolot
taukojen puute
huono johtaminen
liikaa lapsia
liian vähän aikuisia
aikuisia, jotka ovat loppuunpalaneita eivätkä välitä
kiusaamista
työnjohto vittuilee avoinesti alaisille
meteli
kiittämättömät lapset/vanhemmat/työkaverit/johto
Sopimattomat tilat
työaikaseuranta on kyttäystä
joka päivä on selviytymistaistelu.
palkka.
Kommentit (22)
Kuulostaa ihan yhdelle yksityiselle päiväkodille jossa tein lähihoitajan harkan.
Minä tein kunnan päiväkodissa harkan, suurin ongelma oli täysin k*sipäinen vaka-ope. En koskaan sen lähettyville toisi omia lapsiani. Vian ei tarvitse olla iso kun se on päässä, sopii tähän henkilöön täydellisesti!
Joskus 15 vuotta sitten päiväkodissa oli rauhallista ja aikaa lukea lapsille. Muutama vuosi sitten koitin uudelleen josko tästä uusi ammatti ja aivan hirveää! Kuin eläintarha ja minuuttiaikataululla eteenpäin, aivan järkyttävää kuin laitoksessa olisi ollut. Ei kiitos.
Pitääkö sitäkin muka oikein harjoitella?!
Olin töissä koulun eskarissa. Siellä huonoa oli
huono johtaminen
liikaa lapsia
aikuisia, jotka ovat loppuunpalaneita eivätkä välitä
aikuisia, jotka kielivät johtajalle milloin mistäkin johtajalle kun ei itseä huvita työt
kiusaamista (myös työpaikka sellaista)
työnjohto vittuilee avoimesti alaisille (kyllä, mutta tietysti palaverissa, jossa on vain henkilökunta läsnä)
meteli
Sopimattomat tilat (ei naulakkoja kaikille ryhmän lapsille)
työaikaseuranta on kyttäystä
joka päivä on selviytymistaistelu. (Täit, kihomadot, tartuntataudit, korona yms.)
Tämähän on kaikille selvää tarkistamattakin. En tajua, miten joku menee päiväkotiin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Joskus 15 vuotta sitten päiväkodissa oli rauhallista ja aikaa lukea lapsille. Muutama vuosi sitten koitin uudelleen josko tästä uusi ammatti ja aivan hirveää! Kuin eläintarha ja minuuttiaikataululla eteenpäin, aivan järkyttävää kuin laitoksessa olisi ollut. Ei kiitos.
15 vuotta sitten oli voimassa päivähoitolaki ja päiväkotien tarkoitus oli hoitaa lapsia. Nykyään sen sijaan päiväkodeissa toteutetaan ns. varhaiskasvatusta ja hoito on ö-luokan prioriteetti. Henkilökunnalla ei enää ole aikaa lapsille koska he joutuvat keskittymään kaikkeen muuhun.
Päiväkoti on karjalauma jonne on palkatty näyttelijät (ns. vaka-asiantuntijat) esittämään, että kyseessä olisi kaikille välttämätön pikkulasten kasvatuslaitos jota ilman ei pärjää.
Surullista että empaattiset, lapsista pitävät työntekijät ajetaan varhaiskasvatuksessa pisteeseen, jossa eivät enää välitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15 vuotta sitten oli voimassa päivähoitolaki ja päiväkotien tarkoitus oli hoitaa lapsia. Nykyään sen sijaan päiväkodeissa toteutetaan ns. varhaiskasvatusta ja hoito on ö-luokan prioriteetti. Henkilökunnalla ei enää ole aikaa lapsille koska he joutuvat keskittymään kaikkeen muuhun.
Milloin laki muuttui?
Tätähän te naiset juuri haluatte joten turpa kii!
Ettekö te äm mät osaa nykyään edes niitä kakaroita hoitaa? Pakkoko niitä sitten on maailmaan paskoa, jos niitä ei edes osata hoitaa?
Ihan jo pelkkänä siivoojana olen todennut etten kyseiseen ammattiin haluaisi enkä lapsiani ainakaan alle 3v. veisi päivähoitoon. Enkä siis pelkästään syytä työntekijöitä vaan tilat joissa lapsia hoidetaan on joko todella ahtaita, epäkäytännöllisiä, sisäilmaongelmaisia. Kaikille lapsille ei riitä huomiota yms.
Jokainen joka vie lapsensa virikehoitoon ja on vauvan kanssa kotona joutaisi pariksi viikoksi katselemaan päiväkotien menoja ja sitten miettiä viitsisikö itse hoitaa ja leikittää lapsensa.
Ja kukaan ei välitä miten lapset jaksavat tuolla usein yli 8 päivässä.
Ei tarvitse ihmetellä, että lapsilla on yhä enemmän erilaisia psyykkidiä, neurologisia ja sosiaalisia ongelmia.
Lastenhoitamot taitaa olla kuin tehokanaloita. Hirveitä paikkoja. Onneksi ei itse tarvinnut olla lapsena moisessa. Lastenhoitajat taitaa olla saman lajin sadisteja kuin kätilöt: koulutus vaan niin lyhyt että sinne pääsee duuniin vähällä järjellä: muuthan sinne ei haluakaan. Tietenkään palkka ja muu ei voi olla hyvä kun ei ole työn vaativuuskaan kummoinen.
Kannattaa varmaan harkita lastenhoitajaa kotiin tai jotain hoitotätiä joka hoitaa muutamaa lasta kotonaan.
Olen nähnyt päiväkotimaailman 80- luvulta asti. Suurin keikahdus huonoon suuntaan tuli kun aloitettiin varhaiskasvatus.
Onko myös rikottu lakia jos on liian vähän henkilökuntaa suhteessa lapsimäärään? Sellaista tapahtui jo v. 1980.
Nykyisin on paljon 2-5-vuotiaiden ryhmiä, joissa 2 opea 1 hoitaja.
(Yhdellä opettajalla 5 tuntia suunnitteluaikaa per viikko.)
Ei montaa tuntia päivässä ole 3 aikuista yhtäaikaa ryhmässä... (Jos viimeinen aikuinen tulee klo 9, ja eka voi lähteä jo ennen kahta.)
Oliko yksityinen?