Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies on sairaalassa ja saa järkyttävän pieniä annoksia. Hoitaja kielsi tuomani mäkkiruuan!!

Vierailija
15.09.2024 |

Tässä esimerkiksi tämän päivän ruuat:

Aamiainen: leipä päällä juustoa ja kinkkua, jogurtti, banaani, kahvi, ja tuoremehu. Lisäksi vesi ja aamulääkkeet.

Lounas:

Lihamakaronilaatikkoa noin 300g, porkkaraastesta hieman kyljessä, lasi mehua, leipä.

Päiväkahvit:

Kahvi ja pulla.

Illallinen:

Lautasellinen jauhelihasoppaa, leipä, lasi mehua.

Iltapala:

1 leipä, kinkkua, juustoa ja mehu.

Jogurtti ja banaani.

Mies sanoo, ettei todellakaan tule kylläiseksi. 

On kuitenkin isokokoinen 181cm/96kg.

Kuulemma mäkkiruoka ei sovellu nyt hoitoon. Liikaa rasvaa ja suolaa.

Voiko sairaalaan valittaa liian vähästä ruuasta?

Kommentit (127)

Vierailija
1/127 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäisitkö itse näillä?

Vierailija
2/127 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on ylipainoinen ja laihtuminen on hyvästä terveyden kannalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/127 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei voisi valittaa?

Mikä on perustella miksi ei voi viedä ruokia?

Vierailija
4/127 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös hän lähinnä makaa siellä, eli ei kuluta juurikaan

Vierailija
5/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuulemma mäkkiruoka ei sovellu nyt hoitoon. Liikaa rasvaa ja suolaa.

Voiko sairaalaan valittaa liian vähästä ruuasta?"

Tämä on tosi huono, mutta vastaan silti. Jos mies kärsii nälästä mutta mäkki"ruoka" on liian rasvaista ja suolaista, niin viet hänelle ruokaisan salaatin tai termoksessa ravitsevaa keittoa. Valmistat ruoat vähäsuolaisina, et käytä ruoanlaitossa ylen määrin rasvaa, tämä lienee itsestään selvää. Mies saa vatsansa täyteen terveellistä ja ravitsevaa ruokaa.

Sairaalaan mennään saamaan lääketieteellistä hoitoa. En ikinä kehtaisi valittaa sairaalaruoasta, vaikka olen itsekin ollut sairaalassa ja tiedän, miten mautonta se ruoka on. Siinä on kuitenkin suurin piirtein tarvittavat ravintoaineet, ja siinä tilanteessa se riittää. Sairaalaan ei mennä kuin gurmeeravintolaan. Sairaalaan mennään ihan muista syistä.

Sairaalan henkilökunta (hoitajat, lääkärit, avustava henkilökunta) ovat aivan tarpeeksi kuormittuneita ilman, että potilas tai hänen omaisensa alkaa valittaa ruoan laadusta tai määrästä.

Miehesi makaa sairaalavuoteessa ja kulutus on sen mukaista, vähäistä. Iso mies tietysti kuluttaa levossakin enemmän kuin pieni nainen, mutta hänkään ei tarvitse mäkki"ruokaa".

Ovatko ihmiset oikeasti näin... jätän ruman sanan kirjoittamatta.

Toivottavasti mies pian kotiutuu.

Vierailija
6/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman viikon juuri sairaalassa ruokailleena, mulle annokset oli aivan liian suuria, mutta naapuripedin pieni hintelä mummo veteli kaikki kerralla. Sinänsä uskon, että isolle miehelle annos on pieni. Varsinkin iltapalan 20.00 ja aamupalan 8.30 väliselle ajalle olisin minäkin kaivannut täydennystä, ja joskus sainkin jogurtin pyytäessäni.

Eri asia sitten onkin se aloittajan viemä lisäruoka, mäkkimoska ei todellakaan ole parasta mahdollista sairaalaruokaa, kai sitä voi jotain terveellistä välipalaa viedä.

Vierailija
7/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa lämpimien ruokien kanssa jälkkärin myös. Useassa sairaalassa saa.

Vierailija
8/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä lisäruokaa saa sieltä pyytämällä, esim. jugurtin tai ylimääräisen leivän iltapalalla / aamupalalla.

Miehesi on sitä paitsi ylipainoinen, on varaakin laihtua.

Vierailija
9/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuollaiselle läskille on ihan hyvä dieetti. 

MIeluummin läski kuin ilkeä! Läskin saa pois mutta ilkeyttä ei!

Vierailija
10/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkasti se mies sulle päivän ruuat on osannut kertoa. Muistitko ulkoa vai kirjoititko ylös? Ja onko miehellä vaaka vai mistä tiedätte 300g?

Vierailija
11/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalassa muutenkin pääasiassa vain makoillaan sängyssä. Kulutus ei ole kovin suuri. Kukaan ei nälkään ole vielä sairaalassa kuollut.

Vierailija
12/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole ruoka noin vähäistä. Aamupalaan kuuluu taatusti puuro. Lisäksi iltapäivällä on päiväkahvi ja lounaan jälkeen tulee iltapäiväkahvi. Lisäksi annoskoon pystyy vaihtamaan suurempaan,  jos on tarve. Olin itse juuri sairaalassa viikon, joten tiedän. Käytäntö on taatusti sama ympäri Suomen.

Vierailija
13/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan riittävä sairaalassa makaavalle ja leipää esim. saa lisää kun vain avaa suunsa ja pyytää.

Vierailija
14/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin osastolla 12 vuorokautta ja sain 1800 kaloria per päivä. Hyvin riitti kaltaiselleni läskillekin.

Annokset oli pieniä, mutta sitä tuli tasaisesti pitkin päivää.  Aamuun valitsin puuron rasvanokareella ja tuoremehun. Joskus tuli juusto tai kinkkusiivu kylkeen.

Itsehän ihmettelin, ettei siellä paljon tuoreisiin ja vihanneksiin uskota. Pari vaivasta kurkkuviipaletta ja tomaattilohko. Kerran mandariini ja kaaliporkkanaraaste.

Jälkkäriä oli lounaalla ja päivällisellä. Joku kiisseli tai mousse. Ihania! Sunnuntaisin pulla/leivos, että sai iltapäiväkahvin.

Olin todellakin kyllänen ja ravittu. En himoinnut mitään. Kunpa kotona pääsis samaan ateria kokoon! Mulla pysy sokeriarvotkin hyvänä, ei lääkkeitä tarvittu.

162cm ja 98 kg.

Vierailija
15/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuollaiselle läskille on ihan hyvä dieetti. 

MIeluummin läski kuin ilkeä! Läskin saa pois mutta ilkeyttä ei!

No miksei sitä läskiä ole sitte otettu pois?;)

Vierailija
16/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole ruoka noin vähäistä. Aamupalaan kuuluu taatusti puuro. Lisäksi iltapäivällä on päiväkahvi ja lounaan jälkeen tulee iltapäiväkahvi. Lisäksi annoskoon pystyy vaihtamaan suurempaan,  jos on tarve. Olin itse juuri sairaalassa viikon, joten tiedän. Käytäntö on taatusti sama ympäri Suomen.

Oon ollut Meikussa, Peijaksessa ja Jorvissa muutaman vuoden sisään osastolla ja kaikissa saa ammupalan valita puuro tai leipä? Kahvi vai tee? Ruuan vegenä tai lihana. Sen jälkeen kysellään allergiat.

Kyllä se kalorimäärä katsotaan kullekin painon ja voinnin (sairauden ja liikkuvuuden) mukaan. Pienin kalorimäärä per päivä on 1800, sitten 2000 ja 2200. Enempiä ei tule, ettei saa liikaa.

Lisäleivän tai santsia sai, mutta ei joka kerta. Mulle ruokaa oli 1800 kalorissa riittävästi, mutta huonetoverit vaihteli ruokia keskenään.

Eräs nainen oli tosi pieni ja oli tarkoitus, että söisi enemmän. Mutta joka ruualla jakeli muille leipäviipaleita, jälkkäriä, viilinsä..

Kyllä mä hänelle muutaman kerran huomautin, että se on sun ruoka. Sun pitäs syödä se ihan itse. Kun ei jaksa..

Kerran sitten vihjasin omahoitajalle. Niinpä hoitsut alkoi piipahdella juttelemassa ruokailun aikaan. Rouvakin sitten söi kaiken ruokansa. Sai vähän lihaa luiden ympärille, kun oli jo niin harmaa.

Vierailija
17/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalassa voi pyytää isomman annoksen, kunhan avaa suunsa, ellei ole jotain lääketieteellistä syytä, miksi ei voi syödä enempää. Itselläni oli tästä vähän huvittava kokemus, kun synnytyssairaalassa kerroin, että jään ruoan jälkeen nälkäiseksi. Hoitajan oli tarkoitus kirjata, että minulle 1,2-kertaiset annokset, mutta hän teki jonkin virheen ja kirjasikin kaksinkertaisen annoskoon. Niinpä sain seuraavana aamuna kaksi täyttä lautasellista puuroa.

N 160 cm 56 kg

Vierailija
18/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma, että mäkkiruoka oli miehesi tilaama? Ehkä se oli hoitajan oma tilaus.

Vierailija
19/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähän maan sairaala, kyllä sairaalassa saa halutessaan niin stnallisen isoja annoksia ettei rajaa

Vierailija
20/127 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mäkkiruoka on mielessä niin voi mennä kotiin. Ei sairaalassa haluta pitää terveitä nauttimassa hotellipalveluista.