Kaheksakytluvun järjettömät koriste-esineet
Muistellaanpas näitä!
Oli jotain hemmetin suolapatsaita, jotka kai esittivät useimmiten lintua. Oliko niiden tarkoitus vaihtaa väriä lämpötilan mukaan tms?
Läpinäkyvästä oranssista muovista tehdyt kauris-äiti kaksine vasoineen, joihin oli kiinnitettynä kultaisilla ketjuilla. Silmät oli maalattu miten sattuu, ja esineiden saumat muovissa olivat paikoin hyvinkin terävät.
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Onttomuoviset, nukkapäällysteiset elukat, joiden pää keikkui. Seinillä palapeilit! Niissä saattoi olla myös jotain koriste-maalauksia, jopa maisemia tms.
Minä sain tuon keikkuvapäisen elukan muistaakseni jo 60-luvun puolella.
Isohkot punavalkoiset joulupukkikynttilät.
Oli myös iso punavalkoinen joulupukin kenkä- kynttilä.
Kynttilät jotka poltettaessa sulaessaan "kuoriutuivat" kahteen suuntaan, kuin avautuva banaanin kuori.
Kruunukynttilä jossa oli numerot 1-24, jota poltettiin joulukuussa aattoon asti. Näitä on toki nykyäänkin, mutta silloin olivat erityisiä.
Vierailija kirjoitti:
Oiva Toikan linnut. Niitä.piti aina raahata joka paikkaan lahjaksi. En halua nähdä niitä missään.
Sain yo-lahjaksikin sellaisen -87.
Vierailija kirjoitti:
Rakkautta on-julisteiden lisäksi oli paljon sellaisia tyttö/poika piirroshahmoja, joilla oli suhteettoman iso pää ja sellaiset ryysyläisen vaatteet? Pojilla polvihousut ja lippis, tytöillä joku myssy ja essumekko. Mitähän ne oli, en osaa googlettaakaan.
Oisko ollu Mary Kaye -maalauksia, pieni talo preerialla tyylisiä?
Vierailija kirjoitti:
Niitä lapsi isot silmät kyynelissä - tauluja olen kuvissa nähnyt, köyhillä niitä vissiin oli seinällään. Hämmästyin, kun kotikaupunkini kauppias oli laittanut talonsa myyntiin ja sen seinällä niitä näyttää olevan edelleen. Muutoinkin oli kaikkea vanhaa krääsää.
Oliko ne jotain mehiläisvahamaalauksia? Meillä oli jo 70-l sellanen tyttö kyynel silmässä. Se oli pelottava.
Vierailija kirjoitti:
Isot muoviset rannekelloseinäkellot.
Minulla on tällainen lapsuudenkodissa huoneeni seinällä yhä! Olen -89 syntynyt.
Onko jo sanottu pahkakoristeet ja veistokset? Tutuilla oli olkkari kokonaan pahkasisustuksella - Helsingissä, ei missään Lapissa.
Sitten ne oluttölkeistä väkerretyt keinutuolikoristeet, niitä oli kaikilla työväenluokkaisilla pöydillä.
Kuusikulmaiset mustat kupit ja lautaset
https://www.etsy.com/de-en/listing/1277071438/minimalistic-coffee-desse…
Vierailija kirjoitti:
Kuusikulmaiset mustat kupit ja lautaset
https://www.etsy.com/de-en/listing/1277071438/minimalistic-coffee-desse…
Ei kun olikin 8-kulmaiset
Heljä Liukko-Sundströmin keraamiset pikkutaulut/kaakelit
Vierailija kirjoitti:
Heljä Liukko-Sundströmin keraamiset pikkutaulut/kaakelit
http://www.kokoelmat.fi/arabia-helja-liukko-sundstrom-seinalaatta-12x12…
Vierailija kirjoitti:
Olohuoneen temppeli oli kirjahylly. Kirjahyllyn keskellä oli palvottu helvetin iso ja painava laajakuva tv. Hyllyssä oli myös sukulaisten rippi ja yo sekä hää kuvat. Saattoi olla muutama pullo ja lasi. Vähemmän kirjoja. Lisäksi oli lasikaapissa stereot. Sen lasikaapin oven sulkeutumisen magneettia vasten muistaa yhä.
Kirjahyllyssä oli myös Teneriffalta tuodut flamenconukset ja kastanjetit.
Vierailija kirjoitti:
Taulut, jotka oli oikeastaan kolme eri julistetta, keskellä isoin, reunoilla kapeammat. Kuva oli joku pastellisävyinen ja kehykset usein hopeat. Sitten se juliste jostain syystä kaikilla vähän aaltoili siellä sisällä.
Valkoinen posliininen joutsen, jossa se vartalo oli kulho.
Muistan! Ja näitä on joillakin vanhoilla ihmisillä vieläkin. Ihan kauheita. Niihin on laitettu sitten jotain sen ajan hempeänvärisiä tekokukkia, jotka kymmenien vuosien jälkeen on haalistuneita pölypesiä. En ymmärtänyt niitä silloin enkä nyt, vaikka olen periaatteessa mummoikäinen itsekin jo.
80-luvulla piti kaikilla ikään kuin keskiluokkaisilla ihmisillä olla siinä kirjahyllyssään joku ruskea Iittalan lasimaljakko tai kulho, paraatipaikalla. 80-luvulla kirjahyllyt ei olleet enää kirjoja varten, vaan kaikenlaisia koriste-esineitä varten. Ne, joilla oikeasti oli kirjoja, piti niitä sitten jossain makuuhuoneessaan Lundia-hyllyissä. Olohuoneessa piti olla se alttari-kirjahylly. Siinä oli joku tietokirjasarja, näön vuoksi. Hyllyn päällä oli vaasikokoelma. Ja erilaisia standaareja, jos niitä oli jostakin syystä saatu.
Sohvan takana seinällä oli toritaidetta, tavallisen kansan rekvisiittaa, arvomaalaukset oli liian kalliita. Ison ikkunan edessä roikkui rönsylilja. Keittiön ikkunassa oli monilla se itse virkattu kappa ja alaverho.
olen katsellut firmojen sivuja joilta voi tilata valokuvia ja tauluja omista kuvista. Jos joku haluaa, niin voi itse tilata taulusarjan jossa monta osaa. Joten jos joku haluaa tuollaisen kolmiosaisen jutun, niin se on ihan mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Laava-lamput.
Ne olivat kylläkin vuosituhannen vaihteen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakkautta on-julisteiden lisäksi oli paljon sellaisia tyttö/poika piirroshahmoja, joilla oli suhteettoman iso pää ja sellaiset ryysyläisen vaatteet? Pojilla polvihousut ja lippis, tytöillä joku myssy ja essumekko. Mitähän ne oli, en osaa googlettaakaan.
Tiedän tasan mitä tarkoitat mutta en myöskään tiedä millä nimellä kyseisiä hahmoja kutsutaan. Juuri kesällä ostin kirpparilta parilla eurolla yhden sellaisen kuvan, niille tyypillistä on että paperi on paksua ja kuva on kapea ja korkea.
Sarah Key -hahmot? Mullakin oli jotain niitä kuvia lapsena.
Googlettelin ja löytämieni kuvien perusteella eivät ole Sarah Keyn hahmoja, jotka vaikuttavat paljon hempeämmiltä.
Margaret Keane?
Pienet kristalliset esineet! Minulla oli pikkuinen kristallikoira, joku keiju, kissa ja pelkkä kristallinen pallo. Siis sellaisia muutaman sentin kokoisia vain.
Palapeilit. Ei koriste-esine, mutta sisustusta.