Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä jo alkanut kaamosmasennus?

Vierailija
15.09.2024 |

Minulla on jo oireita. 

Kommentit (112)

Vierailija
101/112 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisit sille paljonkin, mutta olet päättänyt olla parantumatta ja siksi ulvot masennustasi sen sijaan, että tekisit asialle jotain. Masennus ei edelleenkään parane ainakaan sillä, että ruokit sitä ja annat sille vallan. 

Noh, kun kerran tiedät että mitä minun pitäisi tehdä, niin kerro? Valaise minua ja muitakin masennuksen ja kaamosmasennuksen kanssa kamppailevia. 

Sinun pitää aloittaa vastuunottaminen itsestäsi. Kukaan muu kuin sinä itse ei voi sinun mieltäsi parantaa. Sen kun ymmärtää, oppii myös sen, että kaamos ei ole masennuksen syy, vaan syy on sinun omassa mielessäsi. Ja sinä tahdollisena olentona voit vaikuttaa hyvinkin paljon siihen omaan mieleesi. 

Mitä jos ihminen on niin masentunut että hänellä ei ole voimia noihin luettelemiisi toimenpiteisiin?

Sille ei voi mitään. Ei ole olemassa taikakeinoa. On vain yksi keino ja se on oma päätös ja halu parantua. 

Vierailija
102/112 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"kaamoksesta" johtuva masennus on tietysti eri asia, kuin jostakin muusta syystä johtuva masennus. vaikka ne olisivat läsnä samaan aikaan.

Masennus ei koskaan johdu kaamoksesta. Kaamos on vuodenkiertoon liittyvä ilmiö, joka ei aiheuta masennusta. Se voi lisätä masennusoireita, mutta syy masennukselle on aina ihmisessä itsessään tai ihmisen omissa kokemuksissa. 

Kaamosmasennus

Lääkärikirja Duodecim

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00377

Missä kohtaa tuossa artikkelissa lukee, että kaamos aiheuttaa masennusta? Itse näin vain tietoa masennusOIREISTA, en sanaakaan siitä, että itse masennus olisi kaamoksen aiheuttamaa. 

Ootko vähän yksink

Eli missään ei lukenut, että kaamos on masennuksen aiheuttaja. Ja kun huomasit minun olevan oikeassa, heittäydyit hiekkalaatikkotasolle. Aika säälittävää. 

P.S. keskustelupalstan idea on keskustella asioista, yllättikö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/112 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin: eilen ja tänään on ollut ihanan virkeä olo kun viileni. Myös pimeät illat ja harmaa sää nostaa tunnelmaa sen 4 kuukauden auringonpaisteen ja kuumuuden jälkeen. En todellakaan valita.

Vierailija
104/112 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"kaamoksesta" johtuva masennus on tietysti eri asia, kuin jostakin muusta syystä johtuva masennus. vaikka ne olisivat läsnä samaan aikaan.

Masennus ei koskaan johdu kaamoksesta. Kaamos on vuodenkiertoon liittyvä ilmiö, joka ei aiheuta masennusta. Se voi lisätä masennusoireita, mutta syy masennukselle on aina ihmisessä itsessään tai ihmisen omissa kokemuksissa. 

Kaamosmasennus

Lääkärikirja Duodecim

Missä kohtaa tuossa artikkelissa lukee, että kaamos aiheuttaa masennusta? Itse näin vain tietoa masennusOIREISTA, en sanaakaan siitä, että itse masennus olisi kaamoksen aiheuttamaa.

Luetun ymmärtämisen vaikeuksia?

Kaamosmasennuksessa masennustilat ilmenevät toistuvasti syksyisin ja talvisin.

Väestöstä 12 % sairastaa kaamosmasennusta. Siten Suomessa joka 10. masentunut on kaamosmasentunut.

mut saat toki jatkaa väittelyä pelle.

Vierailija
105/112 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaamosmasennus

Lääkärikirja Duodecim

Eli missään ei lukenut, että kaamos on masennuksen aiheuttaja. Ja kun huomasit minun olevan oikeassa, heittäydyit hiekkalaatikkotasolle. Aika säälittävää. 

P.S. keskustelupalstan idea on keskustella asioista, yllättikö?

Luetun ymmärtämisen vaikeuksia?

Kaamosmasennuksessa masennustilat ilmenevät toistuvasti syksyisin ja talvisin.

Väestöstä 12 % sairastaa kaamosmasennusta. Siten Suomessa joka 10. masentunut on kaamosmasentunut.

Vierailija
106/112 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille ei voi mitään. Ei ole olemassa taikakeinoa. On vain yksi keino ja se on oma päätös ja halu parantua. 

Masennus voi olla myös krooninen, sillon siitä ei parannuta. Se on aina ja ikuisesti, hieman saattaa olotila vaihdella ja tämä sairastunut haluaakin parantua, mutta aivokemiat ovat mitä ovat. Välttämättä edes sähköhoito ei auta tuossa tapauksessa. 

Vierailija
107/112 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aseyyyli-L-karnitiinia syön talven yli.

Vierailija
108/112 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänä aamuna alkoi. Palataan joskus huhtikuussa sit. 👋

Sama juttu. Apea olo. Jopa tuhoinen.

Vierailija
109/112 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Pidän ensin maniakauden. Alkaa kohta, jos mennään normaalin kaavan mukaan. Masennun vasta vuodenvaihteen jälkeen.

Vierailija
110/112 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. En vain aina erota sitä kesä- ja kevätmasennuksesta.

Vierailija
111/112 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa, että kärsinkö kaamosmasennuksesta, mutta ainakin kaamosoireista.

Ja oireet ovat jo alkaneet : kirkasvalolamppu ja vitamiini käytössä. Ekaa kertaa oireita ilmaantui teininä ja joka syksy ne alkaa ja kestää ehkä helmikuulle. Vaihtelee onko kuinka voimakkaita oireita.

Oireeni : väsymys ja etenkin iltapäiväväsymys, sellainen, että meinaa töissäkin nukahtaa (joskus jossain luennoilla tms olen nukahtanut), uni ei virkistä ja sitä tarvii paljon, ei saa niin paljon aikaiseksi kun yleensä, nälkä ja makean himo...

En silti pelkää talvea, joulu on ihana <3 jos on lunta nii on kaunista. Muuten en tykkää, etenkään loka-marraskuusta kun on vaan pimeää

Vierailija
112/112 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, eikä alakaan. Mikäs täs on ollessa!