Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä jo alkanut kaamosmasennus?

Vierailija
15.09.2024 |

Minulla on jo oireita. 

Kommentit (112)

Vierailija
81/112 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alko tänään, kylymä ja pimeetä.

älä valehtele hölmö.+17 viel lämmintä ja huomiseks +20 ennustellu.

Kaikki ei asu siellä, missä sinä asut. Täälläpäin Suomea oli aamulla 7 aikaan mittarissa +2. Nyt näyttäisi oleva 11,2. 

t. eri

Täällä oli jo hallaa, lämpö tällä hetkellä noin +11. 

Vierailija
82/112 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei asu siellä, missä sinä asut. Täälläpäin Suomea oli aamulla 7 aikaan mittarissa +2. Nyt näyttäisi oleva 11,2. 

t. eri

eikä kaikki asu sielä missä sinä asut.koko etelä suomi on normaalia lämpöisempi.

En väittänytkään, että asuisi. Korjasin vain olettamasi, että kirjoittaja valehtelee, jos sanoo, että on kylmää ja pimeää. Snadilaisella taas vaikeuksia tajuta, että Snadi ei ole koko Suomi. 

en asu helsingissä jos sitä väität.mut täällä j

Kyllä muuten on. Aamulla oli vain +9. Se on kylmä. 

t. jyväskyläläinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/112 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. eri

eikä kaikki asu sielä missä sinä asut.koko etelä suomi on normaalia lämpöisempi.

En väittänytkään, että asuisi. Korjasin vain olettamasi, että kirjoittaja valehtelee, jos sanoo, että on kylmää ja pimeää. Snadilaisella taas vaikeuksia tajuta, että Snadi ei ole koko Suomi. 

en

ime munaa homo!.kylmä ei kuitenkaan ole

Vierailija
84/112 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ime munaa homo!.kylmä ei kuitenkaan ole

Todellakin on. Sinä et sitä päätä, trollipentu. Mene kouluun opettelemaan suomea ja kasvamaan aikuiseksi. 

Vierailija
85/112 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. eri

en

ei ole senkin  pikku idiootti.

Vierailija
86/112 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mikä mulla sitten on kun olin kesällä ihan masentunut. En voi sietää lämpöää! Mistään ei tullut mitään kun kesä vaan jatkui

Nyt voi taas vihdoin hengittää ja harrastaa liikuntaa. Rakastan syksyä ja hämäriä iltoja <3

Vierailija
87/112 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ei taida olla kokemusta oikeasta masennuksesta, ei ole kuule asenteesta kiinni jos aivokemiat sekaisin tai on esim. raudanpuutetta joka myös aiheuttaa masennusta. 

Taas yksi lukutaidoton. En ole sanonut, että masennut on asenteesta kiinni. Sanoin, että asenteelal VOI VAIKUTTAA siihen. Niin kuin ihan kaikkeen elämässä. Voi valita vellooko kaamosmasennuksessa jo ennen kuin kaamos edes alkaa vai nauttiiko kauniista lämpimistä syyssäistä niin pitkään kuin niitä riittää. Raudanpuutteeseen auttaa raudan syöminen, ei masennuksessa vellominen. 

Vierailija
88/112 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

helle hullu pisti taas aloituksen pystyy ja itkee täällä kuinka kylmä on.ai että et on ihanaa ettei tartte kärsiä enää niistä vitunnnn helteistä

Vierailija
89/112 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli masennus ja kaamosmasennus on asenteesta kiinni? Voi jestas, miksen hoksannut tuota jo teininä niin olisin parantunut!

Ei se ihan noin mene. 

"Siihen voi aika paljon vaikuttaa omalla asenteella"

Opettele lukemaan äläkä riehu. Ei se sun masennus ainakaan sillä parane, että jo syyskuussa alat hokea kaamoksesta ja sitten riehut, kun sinulle sanotaan, ettei ole kaamosta vielä tähän aikaan vuodesta. 

En ole riehunut, et taida osata sarkasmia? Tuo heitto on niin tyypillinen kun puhutaan masennuksesta, asenne ja sen muuttaminen. Sitäpaitsi, minkä minä sille voin että mieli ja keho reagoi voimakkaasti vähenevään valoon ja lämpöön, se ahdistaa ja masentaa. Nuoresta saakka olen oirehtinut ja tuntuu että on pahentunut ja olen vasta 35 -vuotias.

Voisit sille paljonkin, mutta olet päättänyt olla parantumatta ja siksi ulvot masennustasi sen sijaan, että tekisit asialle jotain. Masennus ei edelleenkään parane ainakaan sillä, että ruokit sitä ja annat sille vallan. 

Vierailija
90/112 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kaamoksesta" johtuva masennus on tietysti eri asia, kuin jostakin muusta syystä johtuva masennus. vaikka ne olisivat läsnä samaan aikaan.

Vierailija
91/112 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla ei taida olla kokemusta oikeasta masennuksesta, ei ole kuule asenteesta kiinni jos aivokemiat sekaisin tai on esim. raudanpuutetta joka myös aiheuttaa masennusta. 

Taas yksi lukutaidoton. En ole sanonut, että masennut on asenteesta kiinni. Sanoin, että asenteelal VOI VAIKUTTAA siihen. Niin kuin ihan kaikkeen elämässä. Voi valita vellooko kaamosmasennuksessa jo ennen kuin kaamos edes alkaa vai nauttiiko kauniista lämpimistä syyssäistä niin pitkään kuin niitä riittää. Raudanpuutteeseen auttaa raudan syöminen, ei masennuksessa vellominen. 

Ja sinä et selvästikään ymmärrä että masennus ja kaamosmasennus eivät ole helppoja sairauksia. Joo, ulkona on nättiä ja silleen näin syksylläkin, mutta mielen valtaa sellainen toivoton olo, ahdistus, tyhjyys ja voimakas melankolia kun näkee miten lehtiä tippuu puista. Hiljaa luonto periaatteessa kuolee sinun silmien edessä. Miten omalla asenteella voisi tuollaiseen vaikuttaa? Ei tuollaisten asioiden tiedostaminen ja näkeminen ole missään masennuksessa vellomista, se on fyysinen ja psyykkinen reaktio mikä pahimmillaan lamauttaa ihmisen.

Vierailija
92/112 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"kaamoksesta" johtuva masennus on tietysti eri asia, kuin jostakin muusta syystä johtuva masennus. vaikka ne olisivat läsnä samaan aikaan.

Masennus ei koskaan johdu kaamoksesta. Kaamos on vuodenkiertoon liittyvä ilmiö, joka ei aiheuta masennusta. Se voi lisätä masennusoireita, mutta syy masennukselle on aina ihmisessä itsessään tai ihmisen omissa kokemuksissa. 

Vierailija
93/112 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit sille paljonkin, mutta olet päättänyt olla parantumatta ja siksi ulvot masennustasi sen sijaan, että tekisit asialle jotain. Masennus ei edelleenkään parane ainakaan sillä, että ruokit sitä ja annat sille vallan. 

Noh, kun kerran tiedät että mitä minun pitäisi tehdä, niin kerro? Valaise minua ja muitakin masennuksen ja kaamosmasennuksen kanssa kamppailevia. 

Vierailija
94/112 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinä et selvästikään ymmärrä että masennus ja kaamosmasennus eivät ole helppoja sairauksia. Joo, ulkona on nättiä ja silleen näin syksylläkin, mutta mielen valtaa sellainen toivoton olo, ahdistus, tyhjyys ja voimakas melankolia kun näkee miten lehtiä tippuu puista. Hiljaa luonto periaatteessa kuolee sinun si

Totta kai ymmärrän. En ole idiootti. Mutta edelleenkään se masennus ei parane sillä, että alkaa jo syyskuussa valittaa, miten on pimeää (ei edes ole) ja kylmää (ei edes ole). Mieleensä voi vaikuttaa hyvinkin paljon, jos vain uskaltaa päästää irti siitä masennuksesta eikä anna sille ruokaa. Ei se masennus elä sinun elämääsi, vaan sinä itse olet siitä vastuussa. 

Vierailija
95/112 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masennus ei koskaan johdu kaamoksesta. Kaamos on vuodenkiertoon liittyvä ilmiö, joka ei aiheuta masennusta. Se voi lisätä masennusoireita, mutta syy masennukselle on aina ihmisessä itsessään tai ihmisen omissa kokemuksissa. 

Kaamosmasennus

Lääkärikirja Duodecim

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00377

Vierailija
96/112 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh, kun kerran tiedät että mitä minun pitäisi tehdä, niin kerro? Valaise minua ja muitakin masennuksen ja kaamosmasennuksen kanssa kamppailevia. 

Sinun pitää aloittaa vastuunottaminen itsestäsi. Kukaan muu kuin sinä itse ei voi sinun mieltäsi parantaa. Sen kun ymmärtää, oppii myös sen, että kaamos ei ole masennuksen syy, vaan syy on sinun omassa mielessäsi. Ja sinä tahdollisena olentona voit vaikuttaa hyvinkin paljon siihen omaan mieleesi. 

Vierailija
97/112 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaamosmasennus

Lääkärikirja Duodecim

Missä kohtaa tuossa artikkelissa lukee, että kaamos aiheuttaa masennusta? Itse näin vain tietoa masennusOIREISTA, en sanaakaan siitä, että itse masennus olisi kaamoksen aiheuttamaa. 

Vierailija
98/112 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitää aloittaa vastuunottaminen itsestäsi. Kukaan muu kuin sinä itse ei voi sinun mieltäsi parantaa. Sen kun ymmärtää, oppii myös sen, että kaamos ei ole masennuksen syy, vaan syy on sinun omassa mielessäsi. Ja sinä tahdollisena olentona voit vaikuttaa hyvinkin paljon siihen omaan mieleesi. 

Niin voinkin, otan myös vastuun itsestäni. Olen hakeutunut terapiaan (muista syistä), ohella yritetään löytää keinoja päästä kaamosajasta yli, vielä en ole löytänyt sitä -jotain- mikä oikeasti veisi sen pois. Sille en voi mitään että mieleni on synkkä ja vaipuu siihen toivottomuuteen, vuosikausia olen yrittänyt estää sitä tapahtumasta  mutta se vain tapahtuu. Urheilen myös ja otan vitamiinit. Joka vuosi se on yhtä tuskaa, rämpimistä eteenpäin ja jos minulla olisi rahaa, menisin joka talvi pois jonnekin lämpimämpään.

Vierailija
99/112 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos ihminen on niin masentunut että hänellä ei ole voimia noihin luettelemiisi toimenpiteisiin?

Vierailija
100/112 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaamosmasennus

Lääkärikirja Duodecim

Missä kohtaa tuossa artikkelissa lukee, että kaamos aiheuttaa masennusta? Itse näin vain tietoa masennusOIREISTA, en sanaakaan siitä, että itse masennus olisi kaamoksen aiheuttamaa. 

Ootko vähän yksinkertainen vai esitätkö vaan? Hanki jotain järkevämpää tekemistä kuin kinastelu keskustelupalstalla.