Ihmiset ovat lihoneet
Tuore uutinen 7.9.2024 kertoo, että:
"Etenkin miehet ovat lihonneet. Enää runsas neljännes miehistä on normaalipainoisia, kun katsotaan yli 30-vuotiaita. Samanikäisistä naisista 37 prosenttia on normaalipainoisia."
https://www.hs.fi/kuukausiliite/art-2000010479977.html
Mikä tämän aiheuttaa? En ole nähnyt missään artikkelissa syytä tähän kehitykseen.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Jännä, ettei kukaan haasta virallisia ravintosuosituksia tästä asiasta. Lihotaan vain menemään niiden perusteella.
Ai niiden olemassaolo lihottaa? Asiaa tutkittu ja pieni vähemmistö noudattaa paria kohtaa suosituksista.
Vierailija kirjoitti:
Mikä oli toisenlaista 1970-luvun elintavoissa, että silloin oltiin laihoja? Mä olisin ihan valmis elämään sillä lailla nytkin, jos vain tietäisin, että mikä se ero oikein oli! Olin lapsi 70-luvulla, enkä muista kärsineeni mitään nälkää. Ei ruokani nykyään niin ihmeellistä ole, päin vastoin nykyään syön enemmän vihanneksia.
Turhauttaa vai ylipainosta puhuminen, jos ei neuvota keinoja elintapojen muutokseen. Minä esim en nykyäänkään juo alkoholia, olen jättänyt herkut ja kävelen joka päivä jonkin verran, koska on koira. Silti en ole pystynyt laihtumaan.
Hormoneita käytän vaihdevuosiin, estrogeenia ja on keltarauhashormonin lähteenä hormonikierukka. Voivatko ne aikaansaada lihomista? Toisaalta vaihdevuodetkin lihottavat.
N50+
Harrastatko lihaskuntoharjoittelua? Iän myötä lihassolut surkastuvat ja lihasmassa pienenee, mikä johtaa pienempään energiankulutukseen. Vaihdevuodet entisestään lisäävät lihasmassan muuttumista rasvakudokseksi. Viimeistään viisikymppisenä rautaa nostamaan ja lihassoluja kasvattamaan. Myös kestävyysliikuntaa olisi syytä harjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomi edustaa eu;n 2 Diabetes tilastoa 👏👏
mutta ne on varmaan ne geenit 😂
Just ne geenit. Minulla on ylipainoa, ei D2:sta. Kaverilla on D2, ei ylipainoa, mutta sukurasite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen näin arkistokuvan 70-luvun miekkarista Helsingissä. Juurikiin kiinitin huomiota siihen, kuinka laihaa väki silloin oli verrattuna nykyiseen. Elintason paraneminen varmaan yksi selittävä tekijä tähän merkittävään eroon.
Kaikki soi itsensa kyllaisiksi 70 luvulla. Koyhyys oli jo harvinaista. Ei johdu siita.
Ruoka oli sen verran tylsää, että sitä söi vain pysyäkseen hengissä, ei nautinnoksi. Melkein pelkästi keitettyjä perunoita ja ruskeaa kastiketta, en vieläkään pysty syömään ruskeaa kastiketta.
Arkiaktiivisuus on ihan minimaalista nykyään verrattuna vaikka 70-lukuun. Vaikka harrastaisi jotain liikuntaa, vaikka ryhmäjumppia tms, kerran päivässä tunnin, liikkuu taatusti vähemmän kuin ennen. Ihmiset ei vaan huomaa sitä:
Pieniä päivittäin tapahtuvia asioita, joilla ei ajattele olevan mitään merkitystä:
- ennen vaihdettiin televisiokanavaa kävelemällä sinne television luo
- sohvalla ei ollut oikein aikaa makoilla, kun tehtiin ruokaa itse eikä woltattu tai laitettu valmisruokaa mikroaaltouuniin
- auton sait raapia lumipeitteen alta ihan itse (ei mitään esilämmityksiä)
- käveltiin kouluun, harrastuksiin, hypittiin pihalla narua, luisteltiin, pelattiin hippaa jne
Askeleita ja tekemistä oli siis koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Arkiaktiivisuus on ihan minimaalista nykyään verrattuna vaikka 70-lukuun. Vaikka harrastaisi jotain liikuntaa, vaikka ryhmäjumppia tms, kerran päivässä tunnin, liikkuu taatusti vähemmän kuin ennen. Ihmiset ei vaan huomaa sitä:
Pieniä päivittäin tapahtuvia asioita, joilla ei ajattele olevan mitään merkitystä:
- sohvalla ei ollut oikein aikaa makoilla, kun tehtiin ruokaa itse eikä woltattu tai laitettu valmisruokaa mikroaaltouuniin
- käveltiin kouluun, harrastuksiin, hypittiin pihalla narua, luisteltiin, pelattiin hippaa jne
Ja vaikka jonkun asian selvittäminen otti vähän enemmän kuin kännykän googlaaminen tai ChatGPT:ltä kysyminen. Piti kävellä edes kirjahyllylle selaamaan tietosanakirjaa tai kirjastoon asti.
Vierailija kirjoitti:
Minä luulen, että makeutusaineilla on osaa lihomiseen. Ihmiset vetää ihan tosi isoja määriä pepsi maxia ja muita juomia. Joku juttu näissä on.
Olet oikeassa. Kun juot makeutusaineella makeutettua juomaa, sun keho odottaa saavansa sokeria, mutta ei saakaan, joten alkaa himoitsemaan sitä. Lightlimut siis aiheutaa makeanhimoa. Itse lopetin niiden juomisen ihan tuon takia.
Vierailija kirjoitti:
Kai tiedätte että keskitysleireillä toisen maailmansodan aikaan ei ollut yhtään lihavaa : )
Ihminen lihoo yleensä vain syömällä liikaa, siis saa syömisistään liikaa kaloreita.
Jos liikkuu paljon, saa syödä enemmän. Mutta kun tän liikunnan lopettaa/vähentää niin aika nopeesti lihoo.
Enkä ymmärrä selitystä suolisohormoonin puutteesta, että siksi pitää käyttää Ozembicia.
Mihin se suolistohormooni karkaa ihmisestä? Ystäväni on lapsena ja nuorena ollut hoikka. Keski-iässä lihoi mielestäni ihan mässäilynsä vuoksi. Nyt selittää suolistohormoonin puutetta lihomisen syyksi...
En tiedä itkeäkö vai nauraako tämän viestin takia..
Nykytiedon mukaan liikunnan merkitys laihdutuksessa on mitätön. Liikkuvat ihmiset ei kuluta merkittävästi enemmän kuin liikkumattomat.
Väärällä tavalla syövällä on ihan erilaiset suolistobakteerit kuin hyvin syövällä. Ai että mihin "se suolistohormooni karkaa"? Mitä helvettiä?
PS: Noloa vetää keskitysleiri mukaan asiaan. Tämä ällöttää aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä juon vettä ja teetä ilman sokeria, en syö sirrejä, jäätelöä n kerran kuukaudessa. Ruokani on aamupala/lounas voileipiä, välipala jugurtti/banaani ja illallinen annos normaalia kunnonruokaa. Silti lihon.
Oikeasti tällä ruokavaliolla ei pitäisi lihoa. Syyn täytyy olla jossain hormonitoiminnassa tms kehossa. Esim hormonien käyttö ja kärsinvakavasta unettomuudesta ja stressistä. Jotenkin kehoni ei vaan toimi normaalisti nykyään.
Syöt liian suuria annoskokoja tai voileipäsi/illallisesi ovat liian tuhteja. Tai et liiku. Tai kyse on turvotuksesta. Jokin näistä.
Tuo kirjottaja kärsii vakavasta unettomuudesta ja stressistä ja käyttää hormoneja. Ihan tuosta se lihominen johtuu.
Tiedetään. Huhtikuussa oli paino 58 ja nyt 54. Vielä ainakin 4 kiloa pitäisi saada pois. Pyydän anteeksi että olen lihava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä juon vettä ja teetä ilman sokeria, en syö sirrejä, jäätelöä n kerran kuukaudessa. Ruokani on aamupala/lounas voileipiä, välipala jugurtti/banaani ja illallinen annos normaalia kunnonruokaa. Silti lihon.
Oikeasti tällä ruokavaliolla ei pitäisi lihoa. Syyn täytyy olla jossain hormonitoiminnassa tms kehossa. Esim hormonien käyttö ja kärsinvakavasta unettomuudesta ja stressistä. Jotenkin kehoni ei vaan toimi normaalisti nykyään.
Syöt liian suuria annoskokoja tai voileipäsi/illallisesi ovat liian tuhteja. Tai et liiku. Tai kyse on turvotuksesta. Jokin näistä.
Tuo kirjottaja kärsii vakavasta unettomuudesta ja stressistä ja käyttää hormoneja. Ihan tuosta se lihominen johtuu.
Tänään oli Hesarissa juttu, jonka mukaan yksi tärkeimmistä syistä lihomisen takana on vähäinen nukkuminen. Osa ei nuku tarpeeksi, koska ei pysty ja osa ei vain malta. Tietysti senkin jutun kommenttiosio oli täynnä niitä, joiden mukaan pitäisi vaan syödä vähemmän. Eivät ole selvästi itse kokeneet sitä, millaista unettomuus on, siinä ei paljon jaksa murehtia painon nousua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai tiedätte että keskitysleireillä toisen maailmansodan aikaan ei ollut yhtään lihavaa : )
Ihminen lihoo yleensä vain syömällä liikaa, siis saa syömisistään liikaa kaloreita.
Jos liikkuu paljon, saa syödä enemmän. Mutta kun tän liikunnan lopettaa/vähentää niin aika nopeesti lihoo.
Enkä ymmärrä selitystä suolisohormoonin puutteesta, että siksi pitää käyttää Ozembicia.
Mihin se suolistohormooni karkaa ihmisestä? Ystäväni on lapsena ja nuorena ollut hoikka. Keski-iässä lihoi mielestäni ihan mässäilynsä vuoksi. Nyt selittää suolistohormoonin puutetta lihomisen syyksi...
Nykytiedon mukaan liikunnan merkitys laihdutuksessa on mitätön. Liikkuvat ihmiset ei kuluta merkittävästi enemmän kuin liikkumattomat.
Väärällä tavalla syövällä on ihan er
Se keskitysleirivertaus kertoo vain siitä, että kirjoittajan mielestä tärkeintä olisi olla laiha eikä ole väliä, miten epäterveillä tavoilla siihen on päädytty. Jotkut eivät edes lopeta tupakointia, kun sitten lihoisivat vaikka kohtuullinen ylipaino on pienempi terveysmurhe kuin tupakointi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärällä tavalla syövällä on ihan er
Liikunnalla todella suuri merkitys. Mietippä vähän laajemmin kuin pelkkiä kaloreita, ne ei olekkaan se pääasia.
Pizzat, olut, siideri, cokis, markettien megamättöpussit sekä karkkia että sipsiä. Liikunnan puute. Siinä ne tärkeimmät syyt.
Vierailija kirjoitti:
Miehiä lihottaa liiallinen estrogeeni, jota he ovat saaneet vesijohtovedestä ja muovinpehmentimistä.
Kalja on todennäköisesti syy
Niinpä. 63 % naisista on ylipainoisia. Ja vesistöihin päästetty estrogeenihormoni aiheuttaa mm. yhä useampien nuorten miesten kaljuuden.
Vierailija kirjoitti:
+ Asiat piti hoitaa paikan päällä eikä netissä. Käveltiin pankkiin, postiin, kauppaan, virastoihin ym. Toki vei enemmän aikaa, mutta tosiaan aktiivisuutta tuli luonnostaan paljon enemmän.
Millon tullu melkein jo semmonen röllymaha 😊 ihan ite oon syönyt liikaa.
Tavoite seuraava 6 kk saada se sulatettua pois. Kävin kävelyllä mut herkuttelen jatkossakin, vähemmän vaan.
Uudet sipsit ja raksut ei edes sovi, eikä E-koodi jäätelöt, maha menee sekasin. Onneksi 😂 mut 🍬🍭🍫