Ihmiset ovat lihoneet
Tuore uutinen 7.9.2024 kertoo, että:
"Etenkin miehet ovat lihonneet. Enää runsas neljännes miehistä on normaalipainoisia, kun katsotaan yli 30-vuotiaita. Samanikäisistä naisista 37 prosenttia on normaalipainoisia."
https://www.hs.fi/kuukausiliite/art-2000010479977.html
Mikä tämän aiheuttaa? En ole nähnyt missään artikkelissa syytä tähän kehitykseen.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta lihaa ja voita ja juurekset ja kasvikset suoraan tuottajilta tai rekosta. Katsotaanpas niin laihdut. Ja turvotus pois ensin. Siirry mersisuolaan tms, auttaa
Mikä suola ei ole merisuolaa?
Sellainen suola mitä ei ole otettu merestä.
Siis miehistä 75% prosenttia ja naisista 63% ovat lihavia?
Outo juttu että tällä palstalla aina haukutaan juuri lihavia naisia. Vaikka miehet ovat vielä lihavampia ja naisten lihavuus on jo aivan normaalia. Onko se se laiha vähemmistö joka vihaa enemmistöä vai ketä ne vihaajat ovat?
Kunnon karju ei voi olla mikään salaatinpopsija.
Ihmiset lihovat kun kuvittelevat että se ruokavalio mitä ns. Ennen noudatettiin (runsas rasva ja liha) on terveellinen. Ei oteta huomioon sitä että sitä rasvaa ja lihaa ei ollut pöydässä joka päivä, köyhissä perheissä oli hyvä jos oli edes perunaa.
Ennen ihmiset liikkuivat paljon enemmän ja työt olivat fyysisiä, ruokavalio oli perunaa, lanttua, porkkanaa, naurista, ruista, ohraa, vehnää ja jos joskus sai jäniksen, peura tai jonkun linnun ammuttua niin sitten sai lihaa. Kalaa oli paljon enemmän kuin nyt, koska kalastettiin huomattavasti enemmän. Ruokavalio oli hyvin pitkälti kasvispohjainen.
Rasvaa ja sokereita ruokavaliossa oli niukasti. Voi piti itse kirnuta ja joka on joskus kirnunnut ymmärtää millaisesta maidosta voita sai ja kuinka paljon tätä piti olla että sai edes voipaketillisen verran voita.
Eroa entiseen on myös siinä että mitään glukoosisiirappeja tai kemiallisia makeutusaineita ei ollut lainkaan. Ei ollut aromivahventeita, säilöntäaineita, väriaineita, stabilointiaineita, koostumuksenparannusaineita jne.
Vierailija kirjoitti:
Suomi edustaa eu;n 2 Diabetes tilastoa 👏👏
mutta ne on varmaan ne geenit 😂
Kyllä. Ja kun painoa on paljon; raskaat luut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
syödään liikaa ja vedetään välipaloja. Osa ei luultavasti edes tajua omaa lihavuuttaan, koska kaikki ympärilläkin ovat paksuja. Käsitys normaalipainoisuudesta alkaa hämärtymään.
Tähän alan kallistua. Olen itse "normaali/ hoikka" 170cm/60kg, vaatekoko S/36. Mutta oon alkanu tuntea itseni ihan riukulaihaksi. Tiedostan, että en tosiaan ole, mutta kun niin moni ympärillä on pullukka, ellei jopa lihava.
Hmm. Vaatekokoja on suurennettu ihmisten paisuttua muodottomiksi läskeiksi. Olen itse n45, 170cm/49kg. Olen ollut näissä mitoissa suurinpiirtein koko aikuisikäni. Reilut 10v sitten oma kokoni oli s. Nyt pitää valita xs tai xxs (joissa on yleensä liian lyhyet hihat/lahkeet). 170cm ja 60-kiloisen koko on ollut tuolloin varmaan joku m-l 38-40.
Olet oikeassa. Äitini oli nuorena samoissa mitoissa ja käytän hänen vaatteitaan. Ne ovat kokoa 40-42.
se edellinen.
Omalla kohdallani läskiys johtuu ihan omista ruokavalinnoista (vaikka olen pysyvästi kilpirauhasen vajaatoiminnalla sen poiston myötä); syön päivittäin joko sipsejä tai suklaata, leivonnaisia, irtokarkkeja tai muita herkkuja ja joka päivä noiden lisäksi juon energiajuomia. Jos jättäisin nuo pois, laihtuisin heti sen ylipainon, ehkä noin 15 kg mitä tällä hetkellä on. En kuitenkaan tee sitä, koska olen psyykkisesti koukussa, en koe juurikaan millään olevan mitään väliä ja tulevaisuudenäkymät on jotenkin se ja sama. Ei vain kiinnosta. Herkuista saan hetken ilon, enkä kuitenkaan näytä miltään valtavalta, mua on itseasiassa jopa parin ravitsemusterapeutin toimesta luultu normaalipainoiseksi, koska ruumiinrakenne on aika tasapainoinen. Kyllähän tuo ylipaino, tai ennemminkin liiallinen sokeri näkyy veriarvoissa ja olisi jo sen takia hyvä normalisoida tilanne.
Hs klikkiotsikossa
Valtava punapäinen naiselta näyttävä
Tätä oli heitetty kahvikupilla.
Juttu maksumuurin takana.
Hs tekee lihavasta klikkiotsikon??
Hyi
Mikä oli toisenlaista 1970-luvun elintavoissa, että silloin oltiin laihoja? Mä olisin ihan valmis elämään sillä lailla nytkin, jos vain tietäisin, että mikä se ero oikein oli! Olin lapsi 70-luvulla, enkä muista kärsineeni mitään nälkää. Ei ruokani nykyään niin ihmeellistä ole, päin vastoin nykyään syön enemmän vihanneksia.
Turhauttaa vai ylipainosta puhuminen, jos ei neuvota keinoja elintapojen muutokseen. Minä esim en nykyäänkään juo alkoholia, olen jättänyt herkut ja kävelen joka päivä jonkin verran, koska on koira. Silti en ole pystynyt laihtumaan.
Hormoneita käytän vaihdevuosiin, estrogeenia ja on keltarauhashormonin lähteenä hormonikierukka. Voivatko ne aikaansaada lihomista? Toisaalta vaihdevuodetkin lihottavat.
N50+
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
syödään liikaa ja vedetään välipaloja. Osa ei luultavasti edes tajua omaa lihavuuttaan, koska kaikki ympärilläkin ovat paksuja. Käsitys normaalipainoisuudesta alkaa hämärtymään.
Tähän alan kallistua. Olen itse "normaali/ hoikka" 170cm/60kg, vaatekoko S/36. Mutta oon alkanu tuntea itseni ihan riukulaihaksi. Tiedostan, että en tosiaan ole, mutta kun niin moni ympärillä on pullukka, ellei jopa lihava.
Hmm. Vaatekokoja on suurennettu ihmisten paisuttua muodottomiksi läskeiksi. Olen itse n45, 170cm/49kg. Olen ollut näissä mitoissa suurinpiirtein koko aikuisikäni. Reilut 10v sitten oma kokoni oli s. Nyt pitää valita xs tai xxs (joissa on yleensä liian lyhyet hihat/lahkeet). 170cm ja 60-kiloisen koko on ollut tuolloin varmaan joku m-l 38-40.
Jos olet 170 cm ja 49 kg, niin sehän on alipainon puolella. Minä olen 171 cm, 60 kg. Vaatekoko s-m. S toisinaan kinnaa hartioista tai jää liian lyhyeksi. M ei aina housuissa edes riitä pepulle, hameissa taas koko yleensä s. Vartalonmuoto vaikuttaa tosi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta lihaa ja voita ja juurekset ja kasvikset suoraan tuottajilta tai rekosta. Katsotaanpas niin laihdut. Ja turvotus pois ensin. Siirry mersisuolaan tms, auttaa
Sellainen suola mitä ei ole otettu merestä.
Eikö se himalajan vuorisuolakin ole alunperin merestä ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Vaatekokoja on suurennettu ihmisten paisuttua muodottomiksi läskeiksi. Olen itse n45, 170cm/49kg. Olen ollut näissä mitoissa suurinpiirtein koko aikuisikäni. Reilut 10v sitten oma kokoni oli s. Nyt pitää valita xs tai xxs (joissa on yleensä liian lyhyet hihat/lahkeet). 170cm ja 60-kiloisen koko on ollut tuolloin varmaan joku m-l 38-40
Tähän vielä, että reilu 20 vuotta sitten kun painoin n.54-55 kg, niin kyllä minulle silloin tosi usein huomauteltiin laihuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse lopettanut kokonaan herkkujen syönnin, tehnyt niin jo 2 kk ajan. En ole laihtunut yhtään. Miten laihtuminen voi olla näin vaikeaa?
Sehän on jo moneen kertaan todettu että täydellinen ehdottomuus ei toimi pitkällä tähtäimellä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän pikkukylällä 98% 6-vuotiaista lapsista on jo ylipainoisia
Tuota nyt ei usko kukaan. Edes Tyynenmeren lapsilla, joissa ihmiset ovat lihavimpia maailmassa ei lapset (suurin osa) ole tuossa iässä vielä ylipainoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän pikkukylällä 98% 6-vuotiaista lapsista on jo ylipainoisia
Tuota nyt ei usko kukaan. Edes Tyynenmeren lapsilla, joissa ihmiset ovat lihavimpia maailmassa ei lapset (suurin osa) ole tuossa iässä vielä ylipainoisia.
siis Tyynenmeren saarilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen näin arkistokuvan 70-luvun miekkarista Helsingissä. Juurikiin kiinitin huomiota siihen, kuinka laihaa väki silloin oli verrattuna nykyiseen. Elintason paraneminen varmaan yksi selittävä tekijä tähän merkittävään eroon.
Kaikki soi itsensa kyllaisiksi 70 luvulla. Koyhyys oli jo harvinaista. Ei johdu siita.
Kylläiseksi juu, mutta ei ylenmäärin. Jäätelö paketti oli 500ml ja se jaettiin 4 tasan eikä itse otettu pakastimesta yhtään. " Jättipussi" joka vastaa nykyajan minipussia jaettiin myös koko perheelle eikä niitä ostettu koko ajan. Ruoka oli välillä juuri ja juuri syötävää, joten sitä ei tehnyt mieli satsata . Syötiin ihan yksinkertaisesti vähemmän ja liikuttiin paljon enemmän.
Terv. 70-luvulta
"Syön päivittäin joko sipsejä tai suklaata, leivonnaisia, irtokarkkeja tai muita herkkuja ja joka päivä noiden lisäksi juon energiajuomia."
Vaikea tosiaan olla lihomatta noilla. Tietoinen valinta siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen näin arkistokuvan 70-luvun miekkarista Helsingissä. Juurikiin kiinitin huomiota siihen, kuinka laihaa väki silloin oli verrattuna nykyiseen. Elintason paraneminen varmaan yksi selittävä tekijä tähän merkittävään eroon.
Kaikki soi itsensa kyllaisiksi 70 luvulla. Koyhyys oli jo harvinaista. Ei johdu siita.
Kylläiseksi juu, mutta ei ylenmäärin. Jäätelö paketti oli 500ml ja se jaettiin 4 tasan eikä itse otettu pakastimesta yhtään. " Jättipussi" joka vastaa nykyajan minipussia jaettiin myös koko perheelle eikä niitä ostettu koko ajan. Ruoka oli välillä juuri ja juuri syötävää, joten sitä ei tehnyt mieli satsata . Syötiin ihan yksinkertaisesti vähemmän ja liikuttiin paljon enemmän.
Terv. 70-luvulta
Mä muistan tän ihan omasta lapsuudestakin, 90-luvulta. Ruoka ei ollut kummoista. Ruskeeta kastiketta, perunaa, perunaa ja perunaa, makaronilaatikkoa, porkkanaraastetta, kaalipataa, kiisseliä, kuivaa pullaa.... Ihan ok ruokia mutta ei tuollaisella "herkutella". Syödään, että nälkä lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on ihan totta. Olen samoissa mitoissa, n. 58 kg. 90-luvulla olisin ehkä jopa hieman normaalipainoisen ylärajoilla, mutta nykyään koen itseni luukasaksi.