Miksi luonto ei rauhoita sinua?
Monet tutkimukset puoltavat sitä, että luonto rauhoittaa. Kuitenkaan kaikki ihmiset eivät rauhoitu luonnossa. Miksi sinä et?
Kommentit (21)
Ennen metsä rauhoitti, mutta nyt saa olla jännän äärellä jo omalla pihatielläkin 🐻🐻🐻
Vierailija kirjoitti:
Ranta on rauhoittava, metsä ei. En osaa sanoa syytä.
Luontoa on se rantakin
Stressi poistuu ja mieli rauhoittuu olinpa rannalla, metsässä, suolla tai tunturissa.
Toki ärräpäitä kuuluu jos on paljon hyttysiä, paarmoja ja hirvikärpäsiä, mutta silti pinna ei kiristy.
Silloin kyllä sydän hyppää kurkkuun ja verenpaine nousee jos näen suurpedon jäljet, kakkakasan tai itse otuksen.
Ei ole tarpeeksi luontoa lähellä, sinne rauhoittumaan mennäkseen pitäisi tehdä erillinen päätös ja suunnitelma lähteä jonnekin kauemmas. Eli en voi vain astua ovesta ulos "luontoon".
Lisäksi pelkään ötököitä kuollakseni, joten siltäkään osin arvaamaton ympäristö ei rentouta.
Vierailija kirjoitti:
Ranta on rauhoittava, metsä ei. En osaa sanoa syytä.
Tämä. Suomalainen ryteikkö ahdistaa, ei rauhoita.
Ei rauhoita. Aina, kun olen asumukseni ulkopuolella, pelkään sitä, että en pääse sinne takaisin.
Minua rauhoittaa eniten vesi. Järvi on paras, mutta allaskin käy. Suomalaiset metsät ovat usein aika yksipuoleisia ja lähiluontokin sellaista esteettömäksi hakattua, ei se vaan kauheasti rauhoita. Huomasin korona-aikana, että olo oli tosi levoton kun ei päässyt uimaan, vaikka kävin metsässä säännöllisesti.
Yritäpä rauhoittua, kun:
Kuusikko ei tosiaankaan rauhoita, mutta männikkö, koivikko ja sekametsä kyllä.
Aika moni mainitsee luonnonveden, mutta se ei ole heidän mielestään luontoa? Miksi koette, että vain metsä(rytikkö) on luontoa?
Vierailija kirjoitti:
Aika moni mainitsee luonnonveden, mutta se ei ole heidän mielestään luontoa? Miksi koette, että vain metsä(rytikkö) on luontoa?
No en muista tiedä mutta yritin painottaa, että minua rauhoittaa vesi. Oli se luonnossa tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Ei rauhoita koska pelkään karhuja.
Sama, ja meillä on myös susia joiden vuoksi koirankin kanssa ulkoilu ja metsästys voi olla vaarallista.
En osaa sanoa. Ennen nautin auringon paisteesta. Nykyään ihan sama sataako vai paistaako aurinko