Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iäkkäiden digiongelmat

Vierailija
14.09.2024 |

Eivät ole aina yhteiskunnan syy. Minulla on lähiomainen, joka aikanaan työssä ollessaan olisi saanut vaikka millaista opetusta digimaailmaan.

Olin jopa kade hänen oppimismahdollisuuksistaan sillä alalla, mutta kun häntä ei kiinnostanut. Usein sanoin hälle, että kannattaa imeä kaikki tieto digiasioista, koska maailma ei mene taaksepäin, kaikki asiat on pian diginä.

No nyt on eläkkeellä eikä höykäsen pöläystä ymmärrä asioiden hoidosta netissä. Joudun käymään tämän tästä tekemässä milloin mitäkin nettiasiaa hänen luonaan, eikä ole kummoisista jutuista kysymys. Päivittelee, että olisi pitänyt opiskella aikanaan.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli vielä täysin nuori ja oppimisikäinen kun hänen työpaikalleen tuli 80-90 luvun taitteessa ensimmäinen tietokone, jolla alettiin tekemään tilauksia. Sellainen "tennispeli" ohjelmahan se oli, mutta hyvin yksinkertainen käyttää. Ei suostunut opettelemaan, vaan nuoremmat työntekijät joutuivat hänen puolestaan tekemään tilaukset.  Äitini alkoi sitten yrittäjäksi, koska oli niin teknologiaa vastaan. Silloinkaan hän ei suostunut tietokonepohjaiseen kassakoneeseen tai tilauksiin. Puhelimilla teki tilaukset, vaikka tukuissa ei enää lopulta edes vastattu, kuin joskus hänen soittoihinsa. Ei ole koskaan opetellut rahan nostoa, talletusta, eikä laskun maksua itsenäisesti. Käy pankissa tiskillä, vaikka hänelle on huomauteltu jo pitkään, että sellaista palvelua ei varsinaisesri ole edes tarjolla. Tietokonetta ei vanhempieni kotiin ole saanut tuoda, vaikka nitä olisi liiennyt käytettynä vaikka kuinka monta. Nyt äitini on väläytellyt, että kun tv.ssä pitää olla hd vastaanotin (jota on hoettu ainakin 20 vuotta) että tv.n katselu loppuu kokonaan, että mitään digi tv.tä ei heille tule. Ikää hänellä on alle 80v. 

Vierailija
2/7 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suorittavissa, matalapalkkatöissä (tehdastyö mm.) ei tietokoneita nähty kuin johdon huoneissa.Tuolloin ei tullut mieleenkään, että kuka tahansa voi hankkia tietokoneen ja mitä kaikkea sillä voi tehdä. Pitkät ja raskaat kolmivuorotyöt - tehdaspaikkakunta työllisti paljon väkeä. Äitini ei edes kuvitellut elävänsä siihen asti, että tarvitsisi 'kotitietokonetta' ja verkkopankkitunnuksia! Nyt hän ei voi fyysisesti käyttää älypuhelinta tms. koska kädet ovat reuman ja nivelrikon runtelemat. Muisti terävä, seuraa asioita jne. Päädyimme edunvalvontaan eli olen hänen edunvalvojansa (DVV:n päätöksellä) eikä hänen tarvitse itse huolehtia näistä asioista. Helpotti kuulemma myös hänen omaa stressiään laskuista ja niiden tarkistamisesta (voihan  Varha sentään!).

Eli 85-v. ei enää halunnut eikä jaksanut opetella kokonaan uudenlaista ajattelutapaa ja toimintakokonaisuutta. Tämän minä erittäin mielelläni suon hänelle. Odotan kuitenkin edelleen, että ei-digitaalinen vaihtoehto on jatkossakin tarjolla pankeissa, sote-asioissa, viranomaisten kanssa asioidessa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse neljäkymppinen, enkä ole koskaan omistanut älypuhelinta, enkä verkkopankkitunnuksia. Sähköpostiakaan en käytä, eikä sähköpostiosoitetta ole. Yritän toimia niin, että yhtään laskua ei itselleni tule maksettavaksi. Jos joku lasku jostakin syystä saapuu joudun lähettämään sen sisarukselleni maksettavaksi tekstiviestillä. Toki annan siihen sitten rahat. Olen vihainen kun Nordea lopetti laskujenmaksuautomaatit viime vuonna. Niillä vähäiset laskuni maksoin. Jouduin mm. sulkemaan kännykkäliittymäni ja vaihtamaan prepaidiin tämän takia. Tabletin toki omistan, mutta suurin osa sen käytöstä on tällä palstalla palstailua.

Vierailija
4/7 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olisi oppinut aikoinaan työelämässä monenlaisia digitaitoja, niin digimaailma kehittyy koko ajan. Samoin siellä tehtävät huijaukset väärien linkkien kautta yleistyvät. Ihmisen kognitiiviset taidot taas rapautuvat iän myötä. 

Vierailija
5/7 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse neljäkymppinen, enkä ole koskaan omistanut älypuhelinta, enkä verkkopankkitunnuksia. Sähköpostiakaan en käytä, eikä sähköpostiosoitetta ole. Yritän toimia niin, että yhtään laskua ei itselleni tule maksettavaksi. Jos joku lasku jostakin syystä saapuu joudun lähettämään sen sisarukselleni maksettavaksi tekstiviestillä. Toki annan siihen sitten rahat. Olen vihainen kun Nordea lopetti laskujenmaksuautomaatit viime vuonna. Niillä vähäiset laskuni maksoin. Jouduin mm. sulkemaan kännykkäliittymäni ja vaihtamaan prepaidiin tämän takia. Tabletin toki omistan, mutta suurin osa sen käytöstä on tällä palstalla palstailua.

Miten maksat sähkön, veden, vuokran jne.?

Vierailija
6/7 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teknostressi on termi tälle ilmiölle, sitä ja sen vaikutuksia tutkitaan IT-alalla

Vierailija
7/7 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten maksat sähkön, veden, vuokran jne.?

Asun ilmaiseksi sukulaiseni luona ja saahan noita suoramaksuun. Sukulaisellanikin on joitakin laskuja suoramaksussa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä