Erilainen taloudellinen tilanne parisuhteessa
Emme asu yhdessä vielä mutta muutaman vuoden sisällä on tarkoitus. Me ollaan molemmat hyvätuloisia mutta mä olen lainani maksanut ja muutenkin mun menot on pienemmät. Puolisolla on vielä reilusti asuntolainaa ja kulurakenne muutenkin raskaampi. Musta on tosi kurjaa kun tiedän että hänellä on tiukkaa ja samaan aikaan mä lepuutan tileillä tosi isoja summia. Puoliso ei millään tavalla aiheuta tätä fiilistä, ihan vaan tämä tilanne. Onko teillä muilla samanlaisia fiiliksiä ja miten olette sen ajatelleet? Tuetteko puolisoanne taloudellisesti jotenkin? (Käytän nyt sanaa puoliso, emme ole naimisissa myöskään.)
Kommentit (45)
Meillä talous on yhteinen. On aina ollut.
Kuulostat äidiltä, joka haluaa auttaa lapsiparkaansa.
Lähtökohtaisesti teillä on sama rahatilanne, kun olette molemmat hyvätuloisia, mutta te vaan käytätte rahaa eri tavalla. Toinen on halunnut ottaa sen ison lainan ihan omasta tahdostaan.
Kuulostat vilpittömästi hyväntahtoiselta ihmiseltä ja on mukava, että haluat auttaa.
Kysyisin kuitenkin, että millaisista summista puhutaan? Jos kyse on pienistä arjen hankinnoista, niin hyvätuloiselle sillä ei niin väliä. Jos mietit isompia summia, niin pohdi vielä se, kaduttaisiko toisen taloudellinen tukeminen sinua siinä tilanteessa, että eroaisitte.
Asiahan korjaantuu sillä, kun muutatte yhteen. Siinähän ne asumismenot pienenevät miehelläkin.
Jos haluat maksaa enemmän, olisi ihan luontevaa, että sinä maksat esim. juhlaruuat ja erilaisia käyttötavaroita. Ostatte konetiskiaineen ja pyykinpesuaineet yms. aina sinun kauppavuorolla. Noista pienistä valinnoista saa helposti satasen tai kaksi kuukaudessa ilman, että sitä oikein huomaakaan.