Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erilainen taloudellinen tilanne parisuhteessa

Vierailija
14.09.2024 |

Emme asu yhdessä vielä mutta muutaman vuoden sisällä on tarkoitus. Me ollaan molemmat hyvätuloisia mutta mä olen lainani maksanut ja muutenkin mun menot on pienemmät. Puolisolla on vielä reilusti asuntolainaa ja kulurakenne muutenkin raskaampi. Musta on tosi kurjaa kun tiedän että hänellä on tiukkaa ja samaan aikaan mä lepuutan tileillä tosi isoja summia. Puoliso ei millään tavalla aiheuta tätä fiilistä, ihan vaan tämä tilanne. Onko teillä muilla samanlaisia fiiliksiä ja miten olette sen ajatelleet? Tuetteko puolisoanne taloudellisesti jotenkin? (Käytän nyt sanaa puoliso, emme ole naimisissa myöskään.)

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos näkemyksistä :) Se on tietysti totta että omillani saan tehdä ihan mitä haluan. Tiedän puolisoni tilanteen kyllä aika hyvin. Vaihtoi asuntoa juuri ennen kuin korot kääntyivät nousuun. Aika iso laina on ja korkojen osuus on noussut todella paljon. Aika lailla kädestä suuhun elää isoista tuloista huolimatta. 

Tiedän että hän ei haluaisi ns. olla siivellä ja siksi olenkin miettinyt että miten olisin taloudellisena tukena vähän vaivihkaa. En ole lainkaan huolissani siitä että hän jotenkin "tottuisi" siihen että minä hoidan kaikki arjen kulut tai alkaisi pitää sellaista itsestäänselvyytenä. 

Itselleni antaminen on paljon luontaisempaa kuin saaminen ja se tuo mulle itselleni paljon iloa ja hyvää mieltä. 

Ap

Siis hän ei laisinkaan varautunut siihen, että korot lähtevät jossain vaiheessa nousemaan? Tyhmyyttään otti vaan liikaa lainaa?

Vierailija
22/45 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Joo, mä yritinkin enemmän vaan vähän saada vinkkiä että miten mä voisin parhaiten auttaa. Maksamatta niitä lainoja kuitenkaan :) 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

^ Joo, mä yritinkin enemmän vaan vähän saada vinkkiä että miten mä voisin parhaiten auttaa. Maksamatta niitä lainoja kuitenkaan :) 

Ap

No tietenkin maksat niitä arjen kuluja, joista jo itsekin mainitsit. 

Vierailija
24/45 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Joo. Toki kun me ei asuta yhdessä niin aika pienen vaikutuksen sillä saa aikaan. Käytännössä voin käydä kaupassa useammin. Mutta onhan sekin jotain. 

Vierailija
25/45 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

No kyllä sinä sitä lainaa maksat kuitenkin tavalla tai toisella, koska toinen voi sitten maksaa enemmän lainaa vaikka ylimääräisillä lyhennyksillä, mutta arki pysyy kuitenkin yhtä tiukkana. 

Vierailija
26/45 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Saat varmaan parhaan vinkin siltä kumppanilta itseltään. Kysy suoraan miten voit auttaa häntä rahallisesti, kun hänellä on nyt tiukkaa. 

Vierailija
27/45 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela laskee avopuolisoidenkien tulot yhteen jotenka jos ei halua mahdollisen työttömyyden tai sairauden tullen maksaa yksin asumiskuluja, koska vähävarainen puoliso ei saa toimeentulotukea asumiskuluihin parempituloisen puolison takia niin ei kannata muuttaa yhteen.

Nykyään se on todella outoa kun Kela laskee avopuolisotkin elatusvelvollisiksi. Ei nykymaailmassa pitäisi enää olla muuta kuin alaikäisiin lapsiin elatusvelvollinen. Kyllä aikuisen työttömän pitäisi saada joku minimi summa asumiskustannuksiin puolison tuloista huolimatta koska ei kaksi aikuista missään yhdenhengen asunnossa pysty asumaan jos minimi neliömäärä on n. 35 neliöö yhdelle niin kaksi tarvitsee sen tuplaten n. 50-70 neliöö.

Vierailija
28/45 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Saat varmaan parhaan vinkin siltä kumppanilta itseltään. Kysy suoraan miten voit auttaa häntä rahallisesti, kun hänellä on nyt tiukkaa. 

Mä en ole viitsinyt kysyä suoraan kun olen tosiaan ymmärtänyt että hän kokisi olevansa sitten jotenkin siivellä eikä halua sellaista. Ja sen jälkeen mun olisi tosi vaikea jeesata millään tavalla vaivihkaa myöskään. 

Ap

Vierailija
29/45 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voisi helpottaa tilannetta vaikka maksamalla ruokalaskut kaupassa niin ei tarvitsisi huonoa omaatuntoa potea eroarvoisuudesta ja saisi käyttöä makuuttamilleen rahoilleen kun kerran on vakaa tarkoitus yhteistalouteen mennä ja silloinhan teillä ei olisi muutenkaan erillistä ruokataloutta, jääkaappia.

Vierailija
30/45 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mä en ole viitsinyt kysyä suoraan kun olen tosiaan ymmärtänyt että hän kokisi olevansa sitten jotenkin siivellä eikä halua sellaista. Ja sen jälkeen mun olisi tosi vaikea jeesata millään tavalla vaivihkaa myöskään. 

Ap

Tekosyy kun olet saita.

Vierailija
31/45 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle maailman tärkein asia on puolisoni eikä mikään pankkitilin saldo sitä korvaisi. Meillä on turvallisempaa ikääntyessä kaksin kuin se että yksin elettäisiin. Kannattaa arvostaa puolisoa ja arvostaa sitä enemmän kuin jotain pankkitiliä. Tietenkää ihan turhuuksiin ei tarvitse tuhlata mutta perustarpeet kun on kummallakin tyydytetyt ettei toinen joudu elämään ihan eri elintasoa sillä sellainen on sairasta.

Vierailija
32/45 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

No miksi et nyt kunnioita sitä puolisoa ja anna hänen hoitaa omat asiansa. Ei tuokaan kuulostaa hyvältä, että jotenkin yrität vaihvihkaa auttaa toista. Ei kuulosta tasaveroiselta parisuhteelta, kun toista aletaan vaivihkaa hyysätä. 

Vierailija
33/45 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun puolisoni luona ja hän tienaa todella hyvin. En maksa asumisesta, mutta teen kotityöt, olen muuttanut alakerran huoneet airbnb ksi ja hoidan ne.

Toinen huoneen vuokraaja maksaa käteisellä, sen käytän ruokaan ja toisen huoneen tuotoista puolet jää sisään. Käytetään saldo, kun mennään toiseen airbnb kohteeseen yöksi ja toiset menee tulevaan kattoremonttiin.

Puolisoni ostelee, hänellä on arvokas auto.

Itse käytän hyvin vähän rahaa

Vierailija
34/45 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisolla on vielä reilusti asuntolainaa ja kulurakenne muutenkin raskaampi.

No onko mahdollista että yhteenmuuttaessa myytte omat asuntonne, kumppani maksaa lainansa pois ja aloitatte yhdessä sellaisella budjetilla johon molemmilla on varaa?

Joka tapauksessa hyvin erilaiset rahankäyttötavat eivät toimi parisuhteessa, aiheuttaa vaan loputonta vääntämistä.

Vierailija
35/45 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

No miksi et nyt kunnioita sitä puolisoa ja anna hänen hoitaa omat asiansa. Ei tuokaan kuulostaa hyvältä, että jotenkin yrität vaihvihkaa auttaa toista. Ei kuulosta tasaveroiselta parisuhteelta, kun toista

Ehkä se tosiaan on viisainta. Puoliso itse ei tosiaan aiheuta mulle näitä fiiliksiä mitenkään eli ei odota mun maksavan menojaan eikä tosiaan mun käsittääkseni edes halua sitä. Mutta samalla hän on tosi tiukoilla taloudellisesti mikä tietenkin aiheuttaa hänelle paljonkin stressiä (niitä stressinaiheita on muitakin). Ja kun mä niin kovasti haluaisin lieventää sitä stressiä jotenkin ja musta tuntuu vaan niin pahalta kun mulla on niin hyvä tilanne ja samalla toinen on pahasti stressaantunut. 

Teen varmasti turhaan asiasta päässäni ison numeron. 

Ap

Vierailija
36/45 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onko mahdollista että yhteenmuuttaessa myytte omat asuntonne, kumppani maksaa lainansa pois ja aloitatte yhdessä sellaisella budjetilla johon molemmilla on varaa?

Joka tapauksessa hyvin erilaiset rahankäyttötavat eivät toimi parisuhteessa, aiheuttaa vaan loputonta vääntämistä.

Se on tarkoitus mutta siihen menee vielä muutama vuosi. Rahankäyttötavat sinänsä on meillä aika samanlaiset ja asenne rahaan on samanlainen. Puolisolla vaan menoja on enemmän lainan vuoksi ja yleensä ottaen asumisensa on kalliimpaa kuin mulla. 

Vierailija
37/45 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli haluat antaa "puolisollesi" rahaa vaikka ette vielä edes asu yhdessä eikä parisuhde mitenkään virallinen. Sitten teet niin. Et sinä muiden mielipiteitä siihen tarvitse koska haluat toimia tietyllä tavalla. Itse en olisi vastaavassa tilanteessa noin toiminut enkä taas toisaalta olisi ottanut rahaa vastaan. 

Nyt olemme avioliitossa ja tilanne eri. Toki meillä on rajattu omaisuutta mikä kummallakin vain omaa mutta normaalissa arjessa maksamme yhdessä menot niin ettei tilanteesta riippumatta kummallakaan ole hankaluuksia. Rahankäytön suhteen ajattelemme aika samoin joten ylläreitä ei ole päässyt syntymään. 

Vierailija
38/45 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No todella kannattaa maksaa niitä arjen kuluja pää märkänä että toinen saa maksettua lainoja koko rahalla kerryttäen samalla omaisuuttaan. Voi tuota sinisilmäisen tyhmyyden määrää taas kerran. Asutaan vielä erillään ja jo tähän tasoon ollaan kovaa vauhtia menossa. 

Vierailija
39/45 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan sun päätettävissä, jos haluat sponsoroida. Itse en suht tuoreessa suhteessa sekoittaisii raha-asioita. Meillä mies parempituloisena kustantaa mun elämistä. Ollaan oltu 30 vuotta yhdessä ja sponsorointi alkoi noin 10 vuoden jälkeen.

Vierailija
40/45 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on tarkoitus mutta siihen menee vielä muutama vuosi. Rahankäyttötavat sinänsä on meillä aika samanlaiset ja asenne rahaan on samanlainen. Puolisolla vaan menoja on enemmän lainan vuoksi ja yleensä ottaen asumisensa on kalliimpaa kuin mulla. 

No toinen on vapaaehtoisesti halunnut ottaa sen lainan, niin miksi ihmeessä sinä siitä huolehdit? Itselleen hän sitä asuntoa maksaa. Miksi teillä pitää nyt olla ihan samanlaiset rahankäytöt vaikka ette asu edes yhdessä? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi