Onko Suomessa jotenkin yleisesti verotus muuttunut tai kiristynyt?
Minä ihmettelen, kun entisessä työssäni bruttopalkka oli noin 3560€ ja käteen jäi nettona verojen jälkeen aika lailla tasan 2700€. Nyt tämän vuoden helmikuun alusta olen ollut eri työpaikassa, jossa bruttona saan 3776€ ja nettona jää käteen 2742€. Tänään on palkkapäivä ja katsoin palkkakuitin. Minulla on sama työmatka kuin aiemmin. Voiko olla mahdollista, että kun palkka on noin 216€ isompi, niin nettona jääkin vain 42 euroa enemmän? Kysyin elokuussa palkanlaskijalle, että onhan verot ok. Vastaus oli, että on, verokortin mukaan. Olenko minä nyt jotenkin pompsahtanut eri veroprosentille saatuani reilut 200€ lisää palkkaa vai miten tuo on mahdollista?
Kommentit (30)
Lopettakaa nämä typerät spämmi-vero-ketjut! Tyypillinen suomalainen ei ole kiinnostunut veroista, vaan siitä mikä jää käteen.
Vierailija kirjoitti:
HÖLÖHÖLÖHÖLÖHÖLÖ! Hirveä kädenvääntö saatiin aikaiseksi taas tästäkin aiheesta. Tulipa yllätyksenä.
Niii. Kun kysytään onko. Vastaus on silloin kyllä tai ei. Eikä mitään selityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa nämä typerät spämmi-vero-ketjut! Tyypillinen suomalainen ei ole kiinnostunut veroista, vaan siitä mikä jää käteen.
Just siitähän tuossa on kyse. On se jumankauta väärin, jos saa yli 200 € enemmän palkkaan ja käteen jää 40 euroa enemmän! Ja sitä paitsi kyllä, kunnallisveroa nostettiin.
Vierailija kirjoitti:
Se sun verotus on tasan tarkkaan se, minkä verokortin olet verottajalta saanut. Ei se vero muutu keskellä vuotta ellet itse ole sitä muuttanut tai tulosi ylittäneet vuositulorajaa.
Voi hyvää päivää. Ei tässä sitä kysytty, onko verokortti oikein tai onko verottaja antanut oikean verokortin. Miten arvelet, että se verottaja määrittelee veroprosenttia? Ei se verovirkailija mieti, että ymmärtääkö tuo palkansaaja, mistä sen veroprosentti tulee. Verotus ei ole tasan se, minkä verottaja määrää vaan nimenomaan poliittista päätöksentekoa. Paljonko mistäkin tuloista maksetaan veroa, verotuksen perusteet on aina politiikkaa. Ja joku mainitsi kunnallisverotuksen, niin kyllä nykyisin myös asuinkunnalla on iso merkitys, paljonko niitä euroja palkasta lähtee veroihin.
Aggressiivinen verotus: 95 - 100% Mitään ei jää.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta itse tuo toisten vähättely. Jokainen suomalainen on kiinnostunut veroista ja paljonko jää käteen verojen jälkeen. Miksei saisi puhua/keskustella aiheesta? Onko se aihe, josta mielestäsi pitää olla hiljaa ja vaieta? Taidat olla itse verovaroilla elävä? Niin minäkin olen, veronmaksajat nimittäin maksavat minun palkkani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uudet verotiedot ovat tulleet verottajalta ennen kuin olet ehtinyt aloittaa uudessa työssä, joten se ei ole voinut mitenkään vaikuttaa veroprosenttiisi. Etkö sä itse yhtään seuraa, millä tulorajalla sun uusi veroprosentti on laskettu? Voi mennä omaveroon katsomaan mihin se helmikuu. alusta voimaantullut vero perustuu ja jos ei miellytä, niin voit laskettaa uuden verokortin loppuvuodelle.
Miten uudet verotiedot ovat olevinaan tulleen uudelle työnantajalle? Tuohan on pelkkää mutua. Jos työntekijä aloittaa työt kesken vuoden, ihan itse se verokortti pitää tilata ja ilmoittaa uudet tulot sitä tilatessaan. Ap on varmasti ilmoittanut uuden tulotasonsa mukaiset tiedot ja saanut niiden perusteella verokortin.
Alapeukku jo ihan tuolle olevinaan tulleet.
Tulevinaan.
Saitko lomat rahana, kun lähdit edellisestä paikasta? Se aiheuttaa juuri tuota. Minulle on monta kertaa käynyt niin, että olen saanut hyvän bonuksen ja palkankorotuksen keskellä vuotta, ja bonusten takia veroprosentti on noussut niin, että käteen jää isommasta palkasta vähemmän kuin ennen bonuksia ja palkankorotusta pienemmästä palkasta.
Kyllä siinä silti koko vuoden nettotulot jäävät plussan puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Progressiivinen verotus. Veikkaan että tuossa mennään niillä rajoilla kun tapahtuu hyppäys veroprosentissa. Kai se silti kannattaa, koska eläkettäkin kertyy isommasta tulosta.
Det finns inga hopp i skalan.
On verotus kiristynyt nimenomaan keskituloisilla. Minäkin olen saanut palkankorotuksen, joka menee nyt suurimmaksi osaksi verottajalle.