Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisen lapsen kanssa menet vielä mukaan hammaslääkäriin/lääkäriin?

Vierailija
15.05.2024 |

Meillä 14v saa mennä hammaslääkäriin yksin mutta jos lääkäriin mennään niin tulen ainakin odotusaulaan.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka täysi-ikäiseksi asti jos on tarvetta. Monet haluavat tukea jos tarvitsee esimerkiksi keskustella tai päättää asioista. Lapsiahan huolletaan 18-vuotiaiksi asti.

Vierailija
2/21 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin itse käymään yksin ekaluokkalaisesta. Jos minulla olisi lapsia niin ala-aste iän menisin luultavasti mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka täysi-ikäiseksi asti jos on tarvetta. Monet haluavat tukea jos tarvitsee esimerkiksi keskustella tai päättää asioista. Lapsiahan huolletaan 18-vuotiaiksi asti.

Kyllä kyllä mutta en koe vaikka hammatarkastuksessa tarvetta istua nurkassa. Ap

Vierailija
4/21 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tidä, koska käyn edelleen. Poika on 36 ja tytär 32. Kai siitä tavasta pitäisi pikkuhiljaa päästä eroon.

Vierailija
5/21 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vaivasta ja lapsen toiveesta. Rutiinijutut esim hammaslääkärissä on eri kuin vaikka tapaturman takia hoitoon hakeutuminen. 

Vierailija
6/21 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn 16v tytärpuolen kanssa gynellä. Vaimo kiittää kun olen niin avulias.

Vierailija
7/21 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin 19v kanssa oikomishoitoon, kun edellisellä kerralla lääkärin käytös oli ollut niin törkeää, että menin siihen tueksi. tritti jotain mussuttaa, että huoneeseen otetaan koronan takia vain yksi henkilö ja totesin siihen, että: "voidaan toki käydä keskustelu sun käytöksestä viime kerralla tässä aulassakin muiden potilaiden kuullen, kuinka haluat että tehdään?"

Vierailija
8/21 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinille kiusallisista vaivoista kertomisen kynnys on erittäin korkea ja kynnys lääkäriin menemiseen on vieläkin korkeampi. Teinihän ei välttämättä halua edes kertoa vaivoistaan, jos äiti on tunkemassa mukaan lääkäriin. Vaiva itsessään ja lääkärikäynti on häpeävälle teinille varmasti jo sellaisenaan nöyryytys ja kerrassaan mahdoton, jos äiti tunkee mukaan. Teinillä on oikeus yksityisyyteen ja omaan kehoonsa. Muistan lukeneeni joskus tältä palstalta kun teininsä masennuksesta/ahdistuksesta/uupumuksesta jo itsessään järkyttynyt äiti tunki mukaan teinin terapiaan ja sitten ihmetteli kun teini ei parane ja ole ns. normaali. Tuossa tapauksessa syy teinin ongelmiin oli ilmeisesti perhedynamiikassa ja asioissa, joista teini ei voinut puhua äitinsä kuullen ilman äitinsä syvää loukkaantumista ja järkytystä.

9/21 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muistan käyneeni yksin hammashoidossa  n. 14-vuotiaana. Samoin muistan käyneeni yksin verikokeessa 15-vuotiaana siis että ihan yksin menin sinne labraan kotoa käsin 

Vierailija
10/21 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin hän haluaa. Itse asiassa olin juuri 21 v:n kanssa neurologilla. En kuitenkaan sanonut sanaakaan, mutta kunhan olin mukana. Kysyin haluaako hän, että istun käytävällä vai tulen mukaan. 

Vierailija
11/21 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On näköjään ajat muuttuneet. Tälleen kasarilapsena hoidettiin hammaslääkärikäynnit kouluikäisestä asti tasan tarkkaan yksin, vaikka hoitolaan oli melkoinen kävelymatkakin.

Vierailija
12/21 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On näköjään ajat muuttuneet. Tälleen kasarilapsena hoidettiin hammaslääkärikäynnit kouluikäisestä asti tasan tarkkaan yksin, vaikka hoitolaan oli melkoinen kävelymatkakin.

Toinen kasarilapsi kuittaa. Siinä vaiheessa kun alakouluun mentiin, niin tällaiset asiat piti kyllä hoitaa omatoimisesti. Se oman kylän terveyskeskus oli parisataa metriä koululta ja sinne sitten käpöteltiin kun oma kutsuaika tuli. Ei mun vanhemmilla ollut varmaan aikaakaan tuollaisiin osallistua. 

Vierailija
13/21 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päässyt 13 v kanssa oikomishoitoon kun käynnit kesken päivän ja muutenkin joutuu olemaan töistä pois nuorimman terapioiden kanssa.  13v oli kyllä sanonut asian mutta silti oma kannassa lukee joka kerralla että lapsi saapuu yksin ym. Tunsin itseni niin huonoksi äidiksi

Vierailija
14/21 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kouluiässä enää mennyt, eivät ole myöskään halunneet aikuista mukaan. Eli vain alle kouluikäisenä. Toki jos lapsi olisi halunnut minut tueksi, olisin mennyt vaikka teini-ikään asti, mutta ei nuo halunnut. Samoin itsekin lapsena piti kouluikäisenä itse hoitaa.

Vierailija
15/21 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin jo kolmasluokkalaisena hammashoitolassa bussilla yksin tai luokkakavereiden kanssa, jos ei kouluavustaja ehtinyt mukaan. Meidät maalaiskoulun lapset laitettiin aina suunnilleen samaan aikaan hammaslääkäriin ja koulu taisi huolehtia meille bussiliputkin. Se oli sitä aikaa.

Nykyään 12-vuotiaani ei enää halua minua hammaslääkäriin mukaan. Hieman ihmeissäni katselin odotushuoneessa, kun lähes täysi-ikäisen näköiset nuoret menivät vanhempiensa kanssa vastaanottohuoneisiin. Jossain vaiheessa olemme kaventaneet nuorten elämänpiiriä liikaakin.

Vierailija
16/21 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn 16v tytärpuolen kanssa gynellä. Vaimo kiittää kun olen niin avulias.

Puhut paskaa. Ei tuon ikäiset edes käy gynellä

Vierailija
17/21 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku 2 vuotta. Osaa jo kävellä, niin pärjää kyllä omillaan lääkärissä.

Vierailija
18/21 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin 18 v saakka.

Vierailija
19/21 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan miten kauaksi joutuu menemään kesken koulupäivän. Johonkin tarvitsee kyydin, kun julkisten yhteydet on niin huonot. Silloin kun oma hammashoitola vielä toimi ja koulun tarkastukset olivat siellä, niin tuon lyhyen matkan kulkivat yksin, ihan ensimmäisillä luokilla olin mukana henkisenä tukena.

Olen ollut lähes täysi-ikäisen kanssa viimeisessä purennan seurantakäynnillä oikojahammaslääkärin luona. Halusin itsekin kuulla suoraan hammaslääkäriltä, mitä oli jatkon varalle suunnitelmissa ja lapsestakin se oli hyvä idea.

Itse olen aina omat hammaslääkärikäynnit hoitanut itse. Tai ala-asteella oli kuljetus koululta. Yläasteella taas kouluhammaslääkäri sijaitsi yhdessä koulun rakennuksista. Lukiossa hammaslääkäriin oli pari sataa metriä.

Vierailija
20/21 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun lapsi haluaa että tulee mukaan. Tietysti jos on joku vakavampi juttu niin sitten aina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän