Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mökkitontti hankittu noin kymmenen vuotta sitten, mutta mökkiä en ole saanut aikaiseksi rakentaa. Onko kellään kokemusta vastaavasta?

Vierailija
13.09.2024 |

Löytyykö?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tontille haettu rakennuslupaa joka on nyt mennyt vanhaksi vai mikä tässä on se ongelma?

Vierailija
2/24 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sitä nyt on oleskella takapuoltaan raapien. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennuslupa on kunnossa. t.ap

Vierailija
4/24 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta valmis.

Vierailija
5/24 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä sitten? Onko se pakko rakentaa? 

Mulla on tuttu, jolla on tontillaan asuntovaunu ja tynnyrisauna. Sähköt tulee aurinkopaneeleista. Lisäksi tontilla on kaivettu uimasyvä lampi, johon vesi tulee läheiseltä suolta tulevasta purosta. 

Niin että mikä ongelma? Teet tonttisi kanssa mitä teet. Kasvatat vaikka mettää. 

Vierailija
6/24 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti olet mies. Typeränlainen vätys.

Vierailija
7/24 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kannattaa rakentaa jos on rahaa. Sitten vuokraan mökkiä. Mökin vuokrauksella olen tienannut 35000 euroa vuodessa.

Vierailija
8/24 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tuttu, jolla on tontillaan asuntovaunu ja tynnyrisauna. Sähköt tulee aurinkopaneeleista. Lisäksi tontilla on kaivettu uimasyvä lampi, johon vesi tulee läheiseltä suolta tulevasta purosta. 

Olen harkinnut tällaista, mutta jostain syystä olen ollut käsityksessä, että kun tontin ostaa, on siihen velvollisuus rakentaa määräaikaan mennessä. Ilmeisesti se ei mene vapaa-ajan tonteissa sitten näin. Taidan laittaa ostohousut jalkaan. Haaveissa on ollut oma vapaa-ajan touhupläntti keskellä ei mitään.

Vierailija
9/24 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä löytyy. Suvulla ollut rantatontti Saimaalta kohta 60 vuotta ja joka vuosi ihmetellään koska aloitetaan. Nyt äitini on luovuttamassa ennakko perintönä tonttia minulle. 

Pitäisi varmaan myydä koko roska pois kun tuskin saan mitään aikaiseksi. Mutta kovasti on suunnitelmia. Ja RK lupakin kunnossa. 

Vierailija
10/24 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä löytyy. Suvulla ollut rantatontti Saimaalta kohta 60 vuotta ja joka vuosi ihmetellään koska aloitetaan. Nyt äitini on luovuttamassa ennakko perintönä tonttia minulle. 

Pitäisi varmaan myydä koko roska pois kun tuskin saan mitään aikaiseksi. Mutta kovasti on suunnitelmia. Ja RK lupakin kunnossa. 

Se rakennuslupa kyllä menee vanhaksi yleensä viidessä vuodessa joten jos kovasti hidastelee niin pitää hakea uusi ja siinä voi olla jo määräykset muuttuneet joten suunnitelmia pitää samalla päivittää.

Vierailija
11/24 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakennuslupa on voimassa 5v ja rakentaminen on aloitettava 3v kuluessa. Olet siis uusinut sen rakennusluvan? Ensi vuonna ilmeisesti tulossa muutos, että alle 30 neliön mökki ei vaadi rakennuslupaa. En löytänyt tästä tuoretta tietoa.

Vierailija
12/24 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kannattaa rakentaa jos on rahaa. Sitten vuokraan mökkiä. Mökin vuokrauksella olen tienannut 35000 euroa vuodessa.

Aika hyvin varusteltu mökki saa olla, että tuo on edes bruttotulo mökkivuokrista. Joka viikko n. 673,08€... tai todella arvokas sijainti. Yleensä mökeissä vaan on sijainti sellainen, että kaikki sesongit eivät millään osu ja tyhjiä viikkoja tulee väkisin...

Vierailija
13/24 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakennuslupa on voimassa 5v ja rakentaminen on aloitettava 3v kuluessa. Olet siis uusinut sen rakennusluvan? Ensi vuonna ilmeisesti tulossa muutos, että alle 30 neliön mökki ei vaadi rakennuslupaa. En löytänyt tästä tuoretta tietoa.

Vaatii jos vedetään vedet tai on tulisija. Ja sitten on se, että pitäö olla tarpeeksi kaukana rannasta. Olisiko 12 m?

Vierailija
14/24 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lupahan on voimassa nykyään vain max. kolme vuotta, jos ei hae ja saa lisäaikaa. Minulla on ollut kanssa tontti pitkään ja lupa aikoinaan haettu, mutta luvassakin meni aikoinaan määräajat jatkoaikoineen umpeen ja nyt ei saisi enää rakentaa sellaista mökkiä mihin aikoinaan oli luvat haettuna. Pitäisi olla paljon energiatehokkaampi ja tulisi paljon kalliimmaksi. Jää ehkä lapsille koko tontti. Kiinteistövero vain pyörii joka vuosi.

Vierailija
15/24 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo 30m2 sääntö koskee ulkorakennuksia ja vastaavia, ei varsinaisessa asuinkäytössä olevia rakennuksia.

Vierailija
16/24 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatii jos vedetään vedet tai on tulisija. Ja sitten on se, että pitäö olla tarpeeksi kaukana rannasta. Olisiko 12 m?

Rantakaavoissa vaaditaan yleensä loma-asunnon etäisyydeksi rannasta 20 metriä. Saunarakennukselle voi olla lyhempi etäisyys.

Vierailija
17/24 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tehnyt ekoteon.

Vierailija
18/24 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva saa järkevää tuottoa mökin vuokrauksesta verojen jälkeen. Omalla mökkiloma-ajalla syntyneitä kuluja ei saa vähentää ja harva mökkeilee ympäri vuoden. Juhannukselta heinäkuun loppuun on useimpien mökkien vuokrasesonki ja sillä ajalla harva saa mitään merkittävää tuottoa, varsinkaan jos mökkiä käyttää itsekin tuolloin. Hiihtokeskusten lähellä mökeissä on enemmän ympärivuotista käyttöä, mutta harva niistä on rantakohteita.

Vierailija
19/24 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai saamattomasta vätyksestä?

Vierailija
20/24 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen harkinnut tällaista, mutta jostain syystä olen ollut käsityksessä, että kun tontin ostaa, on siihen velvollisuus rakentaa määräaikaan mennessä. Ilmeisesti se ei mene vapaa-ajan tonteissa sitten näin. Taidan laittaa ostohousut jalkaan. Haaveissa on ollut oma vapaa-ajan touhupläntti keskellä ei mitään.

Kaavatonteilla pitää usein rakentaa. Haja-asutusalueilla ei tarvitse, mutta tällöin ei muutenkaan olla kaavan piirissä ja rakentaminenkin on sallittua vain poikkeusluvalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän