Lasten isä uhkailee taas poliisilla
Olen yh, exä saa tavata jokatoisen viikonlopun lapsia. On ongelmainen ihminen, hyvin narsistinen ja olen kyllästynyt kun hän luulee voivansa sanella ja määrätä kaikesta.
Nyt sunnuntaina pienempi lapsista, 9v, haluaa lähteä kanssani toiseen kaupunkiin ja hakisin tytön jo päivällä isältään. Tähän asti tuo isä on aika yksipuolisesti päättänyt mihin aikaan hakee lapset ja mihin aikaan minä saan hakea häneltä. Tuomarin päätöksessä kuitenkin lukee, että vanhemmat yhdessä sopivat kellonajoista.
Tämä ei kuitenkaan toimi yhtään koska nyt isä on kieltämässä lasta lähtemästä mukaani sunnuntaina. Niin minä sitten sanoin hänelle, että minä päätän mihin aikaan hän saa hakea perjantaina.
Hän uhkailee nyt poliisilla, että soittaa poliisit paikalle jos en anna hänen hakea lapsia silloin kun hän tulisi hakemaan. Mutta eikai poliisia kiinnosta, koska mitään tarkkaa kellonaikaa ei ole missään papereissa kirjallisena.
Ex menetti lähihuoltajuuden ihan syystä. Hän oli aikoinaan saanut peloteltua itseeni niin paljon, että annoin hänen saada lähihuoltajuuden kun erosimme. Nyt vuosien jälkeen, menin oikeuteen, vaikka yritin viimeiseen asti karttaa sinne menoa. Voitin ja hän menetti huoltajuuden.
Hän ei omilla tapaamis viikonlopuillaan edes vietä aikaa lasten kanssa. Usein tää 9v on yötä jonkun naapurin lasten luona isällään ollessa.
Pitäisikö mun antaa vaan olla ja antaa exän päättää yksin. Tämä käynti toisessa kaupungissa on tärkeä lapselle. Hän on saanut itse päättää, en ole yrittänyt pakottaa. Mutta kiusallaan tuo ex ei nyt ole päästämässä.
Kommentit (42)
Eikö noin hankalassa tilanteessa saisi valvotut vaihdot? Kamalalta kuulostaa, eihän tuollainen ole normaalia. Kysyisin sinuna itse poliisilta vinkkiä noin vaikean ihmisen kanssa toimimiseen.
Poliisi ei lähde isoja kouluikäisiä lapsia väkisin tapaamisiin raahaamaan,bjoten uhkailkoon vaan ex poliiseilla. Ei poliisit kyllä yleensäkän lähde puuttumaan tapaamisasioihin, koska lapsilla ei ole olemassa mitään velvollisuutta tavata etävanhempaa.
Vierailija kirjoitti:
Poliisi ei lähde isoja kouluikäisiä lapsia väkisin tapaamisiin raahaamaan,bjoten uhkailkoon vaan ex poliiseilla. Ei poliisit kyllä yleensäkän lähde puuttumaan tapaamisasioihin, koska lapsilla ei ole olemassa mitään velvollisuutta tavata etävanhempaa.
Näin itekkin vähän epäilin. Kiitos. Annan soittaa ihan rauhassa. Ap
Mitä mieltä olette, kun kyse 9v lapsesta, niin jos hän mieluummin haluaakin nyt mennä viikonlopuksi hyvälle ystävälleen kuin isälleen, niin eikö hänellä ole oikeus kuitenkin itse päättää? Hänen ystävänsä jota ei ole nähnyt hetkeen, kyselee lastani viikonlopuksi. Lapsi mieluummin menisi hänen luo kuin isänsä.
Joskus aiemmin en antanut mennä ystävän luo, kun oli isä viikonloppu, vaikka lapseni olisi jättänyt ennemmin menemättä isälle.
Nyt antaisin mennä, koska isänsä on alkoholisti, enkä vain enää halua pakottaa häntä sinne isälleen, jos valitsee mieluummin ystävän näkemisen.
Ap
Kuulostaa valitettavasti siltä että et osaa itsekään toimia rakentavasti.
Pyytäkää lastensuojelusta apua.
En usko että olet parempi huoltaja, kuulostaa hyvin huolestuttavalta.
Ja ei, poliisia ei kiinnosta. Suomessa saa tehdä vaikka mitä paskaa eikä ketään kiinnosta auttaa toisiansa.
Helppo tietysti mielipiteensä sanoa sivusta.
Olen vuosikausia antanut exän pompottaa. Olen kuunnellut uhkailuja, käskyttämistä. Kuitenkin vaikka hän on kohdellut meitä kun paskaa, niin olen yksinhuollon saamisen jälkeenkin miettinyt vain, miltä exästä tuntuu. Uskomatonta, että vaikka hän on tehnyt mitä pahaa meille, niin olen miettinyt vain miltä hänestä tuntuu. Itsellä on hyvin ristiriitaiset tunteet, koska toivoin, ja odotin, että hän muuttuisi kun tajuaa, että oman käytöksen vuoksi menetti huoltajuuden. Mutta samalla tajuan, että hän ei tule muuttumaan. Ei nää mitään korjattavaa omassa käytöksessä. Uhkailut jatkuu.
Ja tiedän, hänestä ei tunnu miltään. Hän ei tunne mitään muutakuin vihaa ja raivoa. Sitä hän tunsi ennen eroa ja sitä hän tuntee edelleen. Erosta on jo yli kuusi vuotta.
Aina kun hän hakee lapset, niin olen kuullut kuinka tunteettomasti ja vähän piikitellen puhuu varsinkin tälle 9v lapselle. Koskaan en kuule, että hän sanoisi lapsille, miten ikävä hällä on heitä. Ei puhu lempeästi ja rakastavasti. Aina vaan jotain negatiivista. Lapset kun ovat hänen luonaan, he katsovat kuulema vain elokuvia ja isänsä istuu läppärillä. Nyt 9v usein on naapurin lasten luona siellä ollessaan. Empä ihmettele miksi.
Toisaalta en estä lapsia menemästä, mutta en myöskään halua enää pakottaa sinne. Ja kun en pakota, niin on isällä syy raivota ja jaella uhkauksiaan. Eli todella mietin, mitä on viisainta tehdä. Tapella en halua mutta en myöskään enää alistua. Enkä pakottaa lapsia alistumaan.
Olin lapsille yksi kerta tarjonnut mahdollisuuden, että antaisin liput kylpylään jos isänsä kanssa haluisivat mennä. Kumpikaan heistä ei halunnut. Kuitenkin he rakastavat kylpylässä käymistä, mutta isän kanssa sinne eivät suostu menemään. Tuokin jotain kertoo, kuinka läheiset välit isään on. Ap
Mies vihaaja , taas paikalla.Eli trolli.toinen aihe jo tällä isästä joka sitä tättä.Päivä on viellä nuori, kerkii niitä lisää laitaa...
Onko isä humalassa näiden tapaamisten aikana? Mitä lapset sanovat?
Ajattelin vaan että tuollaiselle isälle en lapsia antaisi, tulkoot vaikka uhkasakot. Tekisin myös huoli-ilmoituksia, jos on syytä epäillä että isä lyö ja on humalassa. Ja se että lapsi viettää yönsä jossain naapurin lapsilla, niin tiedätkö sinä missä hän todellisuudessa on? Entä jos tässä yöpymispaikassa on pedofiili nurkissa? Onko se turvallinen paikka? Tiedätkö varmaksi?
Se pahoinpitelysyytteen voinee nostaa uudestaan. Onko isä uhkaillut lasta siitä asiasta? Lääkärinlausunto kai on?
Vierailija kirjoitti:
Onko isä humalassa näiden tapaamisten aikana? Mitä lapset sanovat?
Ajattelin vaan että tuollaiselle isälle en lapsia antaisi, tulkoot vaikka uhkasakot. Tekisin myös huoli-ilmoituksia, jos on syytä epäillä että isä lyö ja on humalassa. Ja se että lapsi viettää yönsä jossain naapurin lapsilla, niin tiedätkö sinä missä hän todellisuudessa on? Entä jos tässä yöpymispaikassa on pedofiili nurkissa? Onko se turvallinen paikka? Tiedätkö varmaksi?
Se pahoinpitelysyytteen voinee nostaa uudestaan. Onko isä uhkaillut lasta siitä asiasta? Lääkärinlausunto kai on?
Kyllä lapset ovat myöntäneet, että hän ottaa alkoholia kun ovat siellä. Toisaalta eivät ole kertoneet että olisi humalassa. Tiedän, että hänestä ei välttämättä edes päälle päin näy, että on humalassa, koska hän on juonut jo vuosia. Se onneksi löytyy myös ihan papereista, että on myöntänyt juovansa. Hän ei vain edelleenkään näe tässäkään ongelmaa. On hänen mielestään normaalia että vetää alkoholia päivittäin.
Toisaalta laki ei kiellä ottamasta "saunakaljaa", joten olen vain voinut sanoa lapsille, että en pakota heitä menemään isälle jos eivät halua. Välillä näin on käynytkin, että toinen on kieltäytynyt menemästä. Vanhempi lapsista on 13v, joten hän nyt muutenkin tietää, että päättää itse.
Sitten tuo naapuri... Se on myös noussut huolenaiheeksi, koska sielläkin perheenisä juo. Lapset ovat lapselleni kertoneet että saavat tukkapöllyä. En tiedä kuritetaanko heitä muullakin tavoin. He ovat kuulema todella vilkkaita poikia.
Tuo perheen isä myös viimeksi kun lapseni oli siellä, ajoi autolla, vaikka kävi matkan varrella juomassa baarissa kaljaa. He kävivät päiväseltään mökillä ja lapseni oli heidän mukana. Isä myös poltti autossa, ja lapsi vielä illallakin kotona valitti huonoa oloa ja päänsärkyä. Hän oli sillä matkallakin sanonut että on huono olo, mutta ei se isä ollut välittänyt.
En ole antanut lupaa mennä sinne yöksi ja lasten isällekin laitoin asiasta viestiä, että sinne ei yöksi enää päästä. Hän ei koskaan kommentoinut asiaa mitenkään. Itse en tunne tätä perhettä.
Kyllä lyömisestä oli lääkärintodistus ja lapsi kertoi lääkärille miten isänsä nyrkillä löi. Mutta, nykyään lapsi kieltää mitään tapahtuneen. Vaikka tuo lyönti ei ollut edes ainoa kerta, niin lapsi ei halua enää puhua asiasta. Ymmrrän häntä, koska hän on joutunut isänsä luona kuuntelemaan muutenkin, kuinka isä on haukkunut meitä ja se oli jatkuvaa. Nyt eivät ainakaan ole suostuneet kertomaan, puhuuko hän edelleen pahaa meistä.
En halua että kukaan ajattelee että tämä olisi jotain "miesvihaa".
Olen naimisissa aivan upean ja ihanan miehen kanssa, joka on täysi vastakohta exälle. Myös lapset ovat hyvin kiintyneet häneen. Hän puhuu lapsille lempeästi ja on ihanaa nähdä onnellinen hymy 9v kasvoilla, kun mieheni jaksaa joka ilta kantaa hänet sänkyyn. Tästä on tullut tosi tärkeä tapahtuma iltaisin, ja olen kiitollinen kun mieheni väsyneenäkin ja sairaana ollessaankin, ottaa syliin ja vie nukkumaan. Kerran lapsi kysyikin yhtäkkiää, "miksi iskä ei koskaan kanna mua?"
Voin kertoa, että tulin surulliseksi, koska lapset kaipaavat myös oman isänsä rakkautta. Mutta eivät sitä saa.
Ap
Kommentointiin vinkkinä, ap, että lainauksen jälkeen paina yksi välilyönti, niin että kursori menee vasempaan laitaan. Vaikea lukea noita missä ei saa selvää, mihin lainattu kommentti loppuu.
Asiaan; sanoisin että varaa aika perheneuvolaan. Menette koko konkkaronkka sinne. Jos heillä herää huoli, tekevät lasun. Mitä siitä seuraisi, en tiedä kun en teitä tunne. Lapsen näkökulmaa siellä voisi tietääkseni selvitellä ihan erikseenkin, hän se asiakas on. Huolesi voit tuoda esiin, mutta ole tarkkana että voit todistaa sanomasi. Sana sanaa vastaan menee pelkäksi riitelyksi.
9-vuotias ei minusta sentään päätä itse menemisiään. Hänen mielipidettään pitää kuunnella ja aikuinen tekee sen pohjalta päätöksen, tapaako etävanhempaa. Humalaiselle ei lasta tarvitse antaa. Sellaisessa tilanteessa voit vaikka itse soittaa ne poliisit. Saisit todisteen että ei ole kelvollinen hoitamaan lasta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olette, kun kyse 9v lapsesta, niin jos hän mieluummin haluaakin nyt mennä viikonlopuksi hyvälle ystävälleen kuin isälleen, niin eikö hänellä ole oikeus kuitenkin itse päättää? Hänen ystävänsä jota ei ole nähnyt hetkeen, kyselee lastani viikonlopuksi. Lapsi mieluummin menisi hänen luo kuin isänsä.
Joskus aiemmin en antanut mennä ystävän luo, kun oli isä viikonloppu, vaikka lapseni olisi jättänyt ennemmin menemättä isälle.
Nyt antaisin mennä, koska isänsä on alkoholisti, enkä vain enää halua pakottaa häntä sinne isälleen, jos valitsee mieluummin ystävän näkemisen.
Ap
Tietysti voit niin päättää, että lapsi meneekin isän sijasta kaverilleen isäviikonloppuna, mutta teet vain itsellesi siinä hallaa, jos et sovi asiasta isän kanssa. Isällähän on sitten oikeus vaikka vaatia viikonlopun vaihtoa, jos menet sopimaan tuolle viikonlopulle jotain.
Sopikaa ennemmin lastenvalvojalla uudet pelisäännöt, joissa on tarkat aikarajat ja pelisäännöt esim. miten toimia, kun tulee jotain muuta menoa.
Meillä on tarkat ajat ja lause, jonka mukaan vanhemmat yhdessä voivat aina hyvissä ajoin sopia toisin. Ikävä kyllä tästä huolimatta eksä toimii ihan miten lystää. Lapsi palautetaan ihan mihin aikaan vaan, sen mukaan, miten hänellä on menoja. Joustot toimii vain hänen tahtonsa mukaan, ei lapsen tai mun menojen mukaan - eli jos on hankala tyyppi, niin on hankala tyyppi, luki siellä sopimuksessa mitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Kommentointiin vinkkinä, ap, että lainauksen jälkeen paina yksi välilyönti, niin että kursori menee vasempaan laitaan. Vaikea lukea noita missä ei saa selvää, mihin lainattu kommentti loppuu.
Asiaan; sanoisin että varaa aika perheneuvolaan. Menette koko konkkaronkka sinne. Jos heillä herää huoli, tekevät lasun. Mitä siitä seuraisi, en tiedä kun en teitä tunne. Lapsen näkökulmaa siellä voisi tietääkseni selvitellä ihan erikseenkin, hän se asiakas on. Huolesi voit tuoda esiin, mutta ole tarkkana että voit todistaa sanomasi. Sana sanaa vastaan menee pelkäksi riitelyksi.
9-vuotias ei minusta sentään päätä itse menemisiään. Hänen mielipidettään pitää kuunnella ja aikuinen tekee sen pohjalta päätöksen, tapaako etävanhempaa. Humalaiselle ei lasta tarvitse antaa. Sellaisessa tilanteessa voit vaikka itse soittaa ne poliisit. Saisit todisteen että ei ole kelvollinen hoitamaan lasta.
Milläs pakotat 9-vuotiaan tapaamaan isää jos tämä ei halua? Lapsilla ei ole lain mukaan mitään velvollisuutta tavata vanhempaa jos eivät halua.
Lapsia tulisi tukea tapaamaan etävanhempaa. Joskus käy niinkin että lähi vaikuttaa lapseen liikaa jolloin lapselle saattaa tulla aiheettomia pelkoja etää kohtaan. Olisitteko aikuisia ja ymmärtäisitte kuinka kuuluu toimia? Edes lastensuojelussa ei tätä ymmärretä. Heillä on aina jokin kummallinen ajatus ja ideologia asioihin liittyen, usein menee asiat aivan metsään.
Jos oot yh. niin sulla ei ole mitään pakkoa antaa lapsia sille, jos lapset ei halua. Ja vaikka olisi yhteishuolto, niin ei ole pakko. Olen tämän asian joskus tarkistanut. Jos lapsi ei halua, sitä ei tarvitse pakottaa. Sellasta lakia ei olekkaan. Lapsella on oikeus, ei pakko. SOittakoon poliisit, mtta ei ne tuu, kun korkeintaan hakemaan ne lapset ja antaa sulle
Jos lapsi ei halua tavata etää, mistä se johtuu? Usein lapsella saattaa olla tunnetiloja mutta ei sekään tarkoita että se lapsi ei oikeasti haluaisi tavata sitä etää. Kuunnelkaa niitä lapsia. Omakin tyttäreni sanoi pienenä useasti ettei halua mennä iskälle, tyhmä iskä ja hyvä kun erositte yms mutta aina kun isä tuli tyttöä hakemaan niin tyttö oli iloinen. Lapsetkin osoittavat mieltä monellakin tavalla. Tuin tyttöä kuuntelemalla, halaamalla ja rakastamalla sekä puhumalla tulevasti eli rakkaudellisesti isästä mutta myös elämäntilanteesta kokonaisuudessaan. Usein tyttö oli oikein iloinen sen jälkeen kun oli saanut purettua mielensä eikä hän nyt oikeasti isää vihannut vaan on aina ollut hyvin voimakasluonteinen. Nyt teininä taas kääntyi minua vastaan mutta muut eivät osanneetkaan toimia kuten minä olen toiminut ja se surettaa minua. Älkää kiusatko ketään ikinä, oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Jos oot yh. niin sulla ei ole mitään pakkoa antaa lapsia sille, jos lapset ei halua. Ja vaikka olisi yhteishuolto, niin ei ole pakko. Olen tämän asian joskus tarkistanut. Jos lapsi ei halua, sitä ei tarvitse pakottaa. Sellasta lakia ei olekkaan. Lapsella on oikeus, ei pakko. SOittakoon poliisit, mtta ei ne tuu, kun korkeintaan hakemaan ne lapset ja antaa sulle
Ei tämä nyt ihan totta ole. Menkää itseenne oikeasti. Sitä paitsi poliisit eivät tehneet mitään kun etä ei palauttanutkaan lapsia kotiin sovitusti että niinkin saattaa käydä ja se on todella väärin.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi ei halua tavata etää, mistä se johtuu? Usein lapsella saattaa olla tunnetiloja mutta ei sekään tarkoita että se lapsi ei oikeasti haluaisi tavata sitä etää. Kuunnelkaa niitä lapsia. Omakin tyttäreni sanoi pienenä useasti ettei halua mennä iskälle, tyhmä iskä ja hyvä kun erositte yms mutta aina kun isä tuli tyttöä hakemaan niin tyttö oli iloinen. Lapsetkin osoittavat mieltä monellakin tavalla. Tuin tyttöä kuuntelemalla, halaamalla ja rakastamalla sekä puhumalla tulevasti eli rakkaudellisesti isästä mutta myös elämäntilanteesta kokonaisuudessaan. Usein tyttö oli oikein iloinen sen jälkeen kun oli saanut purettua mielensä eikä hän nyt oikeasti isää vihannut vaan on aina ollut hyvin voimakasluonteinen. Nyt teininä taas kääntyi minua vastaan mutta muut eivät osanneetkaan toimia kuten minä olen toiminut ja se surettaa minua. Älkää kiusatko ketään ikinä, oikeasti.
Korjaan tulevasti = tukevasti (ymmärtäväisesti)
Ex sanoo että soittaa poliisit jo valmiiksi meille. Hän taas aloitti myös jauhamisen lasun työntekijöistä, koska uskottelee itselleen, että nämä työntekijät on liittoutuneet minun kanssani exää vastaan.
Omassa toiminnassaan hän ei näe mitään vikaa!
Hän oli jopa ennen tuota oikeudenkäyntiä ajanut humalassa autolla lastensuojeluun, oli siellä tiloissa raivonnut mulle ja miehelleni kun olimme lasten kanssa siellä. Ex oli tullut hakemaan lapsiaan, mutta soitin poliisit kun haisi alkoholille.
Kukaan näistä henkilökunnasta ei tehnyt mitään vaikka yksikin myöhemmin sanoi, että epäili että onko tämä mies humalassa. Ja olimme tosiaan lastensuojelussa.
Mutta tuossakaan ex ei ole nähnyt mitään ongelmaa. Ainoastaan kaikki muut toimii väärin. Ap