ahdistus ja ensiapukurssi
Minulla ensiviikolla tulossa ensiapukurssi, pakollinen. Kestää kaksi päivää. Olen todella ujo ollut aina ja ahdistun äärettömästi kaikesta esillä olosta. Nuorempana jotenkin sain kierrettyä kurssin tehtävät kun piti tuntemattoman parin kanssa tai koko luokan edessä esittää hätätilanne ja miten toimitaan. Mutta tiedän etten nyt pysty niitä kiertämään.
Mitä teen? Minulla nyt jo alkoi pääkipu ahdistuksesta ja tiedän että tämä loppuu vasta kun se on ohi.
Voiko mitenkään suorittaa EA kurssia ilman että täytyy esittää niitä hätätilanteita?
Tiedän että osaisin toimia hätätilanteessa oikein, tiedän mistä löytää oman sijainnin, tiedän mihin soittaa, milloin, miten puhalletaan ja painetaan. Kaikki on ihan erijuttu jos on oikeasti hätä ja autat toista ihmistä. Ei se ahdista. Mutta tuollainen esittäminen ahdistaa.
Tätä ahdistuksen määrää ei voi monikaan ymmärtää. Toivon että olisi joku muu keino suorittaa se kurssi.
Enkä ole muuten mitenkään herkkä tms mutta aina koulun näytelmät, luokan edessä oleminen, ääneen lukeminen, tuollaiset pakolla esillä olot. Ahdistaa niin paljon että olen joskus oksentanutkin eikä monesti ole ollut kaukana. En voi keskittyä kuunteluun tai yhtään mihinkään ennen kuin tiedän että nyt tämä on ohi eikä tarvitse enää mennä toisten eteen.
Ikää kuitenkin jo 36v että ei ole myöskään aikuistumisesta kiinni. Olen tehnyt erilaisia töitä, ollut työ haastatteluissa, palvellut asiakkaita jne mutta ne ovat olleet oikeita tilanteita. Eli eriasia ja on onnistunut vaikka onkin jännittänyt. Toivon että joku ymmärtäisi mitä yritän selittää.
Kommentit (7)
Jos oikea hätätilanne ei ahdista, kuvittele että tilanne on oikea hätätilanne. Silloin keskityt vain siihen. Minuakin ahdisti EA kurssit, mutta kun keskityn tilanteeseen ja teen voittavani kaikki menee hyvin. Humalassa paikalle meneminen on huono idea.
Ei mulla ainakaan EA-kurssilla tarvinnut paljoa olla demonstroimassa, ehkä vartti meni yhteensä kahden päivän aikana niihin esitystilanteisiin ja elvytysnuken kanssa toimimiseen, ja muu oli luennointia. Voit myös ottaa kouluttajaan yhteyttä ja kertoa ahdistuksesta näissä tilanteissa, et ole varmasti ainoa samoista asioista ahdistuva. Tsemppiä!
Ongelmat voi voittaa, mutta ne pitää kohdata. Ahdistus on vaan tunne, jota omilla ajatuksillasi vahvistat. Mutta koska se on vain tunne, siihen ei kuole.
Ei mun käymillä kursseilla oo ollu mitään pakkoesiintymisiä kaikkien edessä. Demoihin on pyydetty vapaaehtoset. Sit on pienryhmissä tehty rasteja kiertäen niitä harjotuksia ja siinä on tosiaan ollu se 4 hlö porukka + ohjaaja saattanu tarkkailla.
Ainakin kouluaikoina jotkin opettajat ihan itse sanoi, että jos esiintyminen pelottaa ja jännittää, niin esitelmät jne voi pitää myös vain opettajan läsnäollessa. Kysyisin tuota vaihtoehtoa.
Rauhoittavia tuskin saat, auttaako beetasalpaaja?
Ei ole mitään rauhoittavia kun ei ns. normaalisti ahdista eikä tällaisia esitys tilanteita ole jatkuvasti. Eli tuskin saan 😪.
Ehkä kysyn etukäteen ohjaajalta että jos ei tarvitsisi esiintyä. Yhtä paljon ahdistaa katsooko kaikki vai pelkästään sen ohjaaja mutta jos pakko valita niin ehkä sitten pelkkä ohjaaja. En osaa myöskään ajatella että tilanne olisi oikea eli sekään ei auta.
Ynmärrän tavallaan sen nukella leikkimisen. Mutta entiedä tarvitsisiko sitä joka kerta tehdä kun kuitenkin muuten osaa ja muistaa elvytys ohjeet ja muut.
Ap
Mietin jo että menisin pienessä humalassa paikalle niin ettei muut huomaisi ja osaisin olla paikoillaan, mutta olisin kuitenkin humalassa. Mutta en jaksaisi kahta päivää juoda.