Kuka hullu leikkaa reiän voirasian kanteen?
"Alle 10 prosenttia vastaajista leikkaa rasiaan loven, ja säilyttää veistä rasiassa jääkaapissa."
Mun on vaikea uskoa että tällasia ihmisiä olisi oikeasti olemassa. Eihän tossa oo mitään järkeä! Tunteeko joku muka jonkun joka tekisi näin?
https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000010692219.html
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Eikö veitseen tartu leivänmuruja?
Paahtoleivän muruset on pahimpia.
Joskus olen tehnyt noin, kun on ollut se puuveitsi käytössä. Ei se siitä huonone, veitsihän on jääkaapissa kuten muukin rasia ja siinä on vain samaa rasvaa. Mutta nuo puuveitset tuppaavat vähän haiskahtamaan katajalle tms, eikä se millyttänyt kaikkia perheenjäseniä, joten nyt taas tavan veitsi käytössä ja joka kerta uusi (koska jos se ei ole jääkaapissa, rasva siinä pinnassa pilaantuu).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö veitseen tartu leivänmuruja?
Paahtoleivän muruset on pahimpia.
Paahtoleivän muruissa olevaa veitseä säilytetään jääkaapissa. 🤮
Vierailija kirjoitti:
Kiva levittää eltaantunutta "voita".
Mihin se siellä kylmässä jääkaapissa eltaantuu?
Mä pyyhkäsen voiveitsen oli sitten puinen tai tavallinen niin talouspaperin reunaan ja jätän sillensä keittiön nurkkaan.
Mitään järkee ainakaan alkaa pesee. Kestää liikaa aikaa ja vettä kuluu. Eli sitä en ymmärrä?????? Tuon veitsen säilyttämisen jääkaapissa voi rasian päällä ymmärrän mutta pyyhkisin sen silti talouspaperiin.
Mutta mikä ihme on se reikä voirasian kanteen????
Vierailija kirjoitti:
Mullapa on tapana leikata reikä maitopurkkiin ni ei tartte käyttää turhaa aikaa niitten korkkien kanssa säätämiseen
No jo on laiskaa???? Niin sillaiko että se jää auki kun laitat sen jääkaappiin? Pilaantuu helposti ellei sitten juo sitä maitoa viimestään seuraavana päivänä ja kerää makuja nyt ainakin jos ei pilaannu. Meinaan jos säilyttää muutakin jääkaapissa.
Kyllä niissä on korkit ihan syystä tai ne pahviset sulkimet.
Vierailija kirjoitti:
Mä pyyhkäsen voiveitsen oli sitten puinen tai tavallinen niin talouspaperin reunaan ja jätän sillensä keittiön nurkkaan.
Mitään järkee ainakaan alkaa pesee. Kestää liikaa aikaa ja vettä kuluu. Eli sitä en ymmärrä?????? Tuon veitsen säilyttämisen jääkaapissa voi rasian päällä ymmärrän mutta pyyhkisin sen silti talouspaperiin.
Se ihme, että veitsi pidetään siellä rasiassa eikä sen päällä. Miksi se pitäisi laittaa rasian päälle kun se voi olla siellä sisällä valmiina seuraavaa käyttöä varten? Eikä ainakaan putoa varpaille kun nostaa rasian jääkaapista. Ja rasian päälle voi laittaa vaikka juuston kun ei ole irtoveitsi siinä tiellä.
Se nyt vaan on kätevä kikka.
Vierailija kirjoitti:
Jääkaapin viereen laitetaan laatikollinen kertakäyttökäsineitä joita käytetään aina kun kosketaan jääkaappiin. Helppoa.
Mistä löydät kertiskäsineitä kokoa 13? Siipalle ei sitä pienemmät mahdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ihme, että veitsi pidetään siellä rasiassa eikä sen päällä. Miksi se pitäisi laittaa rasian päälle kun se voi olla siellä sisällä valmiina seuraavaa käyttöä varten? Eikä ainakaan putoa varpaille kun nostaa rasian jääkaapista. Ja rasian päälle voi laittaa vaikka juuston kun ei ole irtoveitsi siinä tiellä.
No hyvä hyvä.. elä hermostu. Itse otan kyllä sen veitsen toiseen käteen ja rasian toiseen käteen. Sen vuoksi vähän ihmettelen. Muuten käytän omaa metodiani.
Vierailija kirjoitti:
Meillä se veitsi asetetaan tiskialtaan reunalle teräosa altaaseen päin. Eikö se teidän veitsi kerää kaikki pölyt ja murut lattialta, kun laitat sen nurkkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hyvä hyvä.. elä hermostu. Itse otan kyllä sen veitsen toiseen käteen ja rasian toiseen käteen. Sen vuoksi vähän ihmettelen. Muuten käytän omaa metodiani.
En minä ole yhtään hermostunut. Jokainen tekee omalla tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä se veitsi asetetaan tiskialtaan reunalle teräosa altaaseen päin. Eikö se teidän veitsi kerää kaikki pölyt ja murut lattialta, kun laitat sen nurkkaan?
Ei meidän kerää kun se pysyy pöytätasolla talouspaperin päällä. Keittiön nurkassa. Täällä ei paljoa pölyt lentele ja jos lentelee niin ei tartu. Ihan tavallinen veitsi on. Tarttumaton pinta. Ja veitsiä kyllä piisaa että voihan sen välillä vaihtaakin.
Meillä on leikattu "lippa" margariinirasian kanteen aina. Lipan alla voiveitsi mahtuu olemaan rasiassa, vaikka kansi painetaan kiinni. Kätevää, kun veitsi on aina valmiina rasiassa ja jääkaapissa ollessaan veitseen mahdollisesti jäänyt levitekin pysyy tuoreena. Meillä ei kellään ole keliakiaa, joten mahdolliset vähät leivän murutkaan eivät häiritse.
Myös juustohöylää säilytetään jääkaapissa juustoköntin päällä, joten höylää ei tarvitse pestä joka käytön jälkeen.
Mulla on tapana nuolla se rasva sieltä rasiasta ja sitten levittää se kielellä leivälle
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole reiä vaan reijä.
Opettele kirjoittaan. Ärsyttävää kun ei osata yhdys sanoja eikä vokaalia.
Öhöm, yhdyssana kirjoitetaan yhteen, sekä se on "reiän."
Voiveitsi käytetään, ja sitten laitetaan pesuun. Voirasia avataan asiallisella tavalla, eikä avata millään veitsellä keskeltä.
Meillä suomalaisilla on näitä erikoisuuksia, joita ei aina voi tajuta. Niinkuin se, että pidetään räsymaton näköistä kaitaliinaa ruokapöydällä tai villalankapeitteitä seinillä. Mutta nämä omituisuudet on meidän kulttuuria. Sen takia ne hyväksyy. Jokainen saa kotinsa laittaa oman näköisekseen. Kylässä, jossa on reikä voirasiassa, ryijy seinällä ja kaitaliina pöydällä ei tarvi olla kuin hetken. Omassa kodissa saa sitten olla muunlaista ja onkin.
Mä kyllä aina leikkaan reiän voirasiaan. Sellasen pyöreen. Sit työnnän dikkini sisään siitä. Leivät skippaan kokonaan.
Minulla on yhden hengen talous, joten on ihan sama, montako kertaa lääpin sitä voiveistä itse. Kun olen tarpeeksi lääppinyt, vaihdan sen uuteen. Jotkut säilyttää käytettyä voiveistä leikkuulaudalla huoneenlämmössä. Parempi kai se siellä jääkaapissa on kuin pöydällä.
Itse pidän aamiaistarpeet jääkaapissa erillisessä rasiassa. Laitan siihen rasiaan usein myös veitsen mukaan, yleensä talouspaperiin tai lautasliinaan kääräistynä. Jos aina ottaisin uuden veitsen, saisi olla jatkuvasti tiskaamassa.
Mikä siinä haisee? Meidän perhe käyttää tuota kikkaa eikä se veitsi kyllä haise millekään, pesemme aina kätemme ennen jääkaapille menoa. Säästämme myös luontoa vähentämällä tiskien määrää.