Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ravintolat katoavat Suomesta, konkurssit niittävät ravintoloita ennätysvauhdilla. Kuuluuko ravintolasyöminen suomalaiseen kulttuuriin? 🍽🍴

Vierailija
12.09.2024 |

https://yle.fi/a/74-20108384

Ainakaan minulla ei Suomessa asuessani todellakaan ole varaa syödä ravintoloissa niin kuin monissa muissa maissa asuessani. Ensinnäkin palkat täällä ovat monilla aloilla pienempiä, nettopalkat hurjasti pienempiä ja sitten vastaavasti ravitolasyöminen merkittävästi kalliimpaa.

Vaikka suomalaisravintolat pyytävät sikamaisia hintoja, palkkaavat ammatti- ja kielitaidottomia opiskelijoita yms. nollatuntisopimuksilla, käyttävät mahdollisimman halpoja raaka-aineita ja kiertävät veroja, ei ravintolatoiminta Suomessa ole kannattavaa. Tämä johtuu Suomen erittäin raskaasta verorakenteesta. Onhan se tietysti kallista käydä ravintolassa, kun jokaista annosta kohden pitää tarjota toinen annos verokarhulle. 🐻

Mutta kuuluuko ravintolakulttuuri edes Suomeen? Eihän täällä ole sellaista samanlaista illalliskulttuuria kuin monissa muissa maissa? Ainakaan minua Suomessa ei ravintoloiden kalliit hinnat ja surkea taso houkuttele yhtään ja siksi olen jättänyt ravintolakäynnit täällä asuessani lähes kokonaan (huokaus).

Suomessa ihmiset syövät paljon kotonaan ja epäterveellistä pikaruokahöttöä, kun muuhun ei ole varaa. Eihän täällä kohta enää ole kuin lähiöpitserioita ja Hesburgereita!

Mitä mieltä te olette, onko Suomeen edes turha yrittää mitään ravintolajuttuja?

Kommentit (702)

Vierailija
701/702 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En syö. Liian kallista

Pihviateria kotona tuleekin huomattavasti halvemmaksi kuin ravintolassa syötynä. Esimerkiksi viljaporsaan Ranch filepihvit (640 g; 6 pihviä) maksavat noin 7 euroa ja niiden lisukkeeksi on helppoa ja halpaa keittää kuoritut perunat ja miniporkkanat. Siinä on helposti yhdelle hengelle kahden päivän ateria.

https://www.s-kaupat.fi/tuote/hk-viljaporsaan-fileepihvi-ranch-640-g/64…

Samoin kaupan pakastepizzoja voi parannella kotona lisäämällä niihin täytettä kuten tonnikalaa ja ylimääräisen kerroksen juustoa sekä sopivia mausteita. Kun sen pizzan leikkaa 8 viipaleeseen, niin sitä ole myöskään pakko ahtaa yhdellä kertaa vaan syö kerralla vaikkapa 5/8 osaa ja syö loput illalla tai seuraavana aamuna samalla tavalla kuin voileivän.

Tuossa olikin jo koko asia pähkinänkuoressa: Ravintolassa ei kannata käydä, koska ruokakaupasta saa ruokaa.

Vierailija
702/702 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä 10 kertaa elämäni aikana käynyt syömässä ravintolassa. Tähän ei siis ole laskettu pizzerioita. Ei todellakaan kuulu minun kulttuuriin.

M56

M55 ja sama. Olen käynyt elämäni aikana todella harvoin ravintoloissa. Joskus 90-luvulla ja 2000-luvun alussa työn takia kävin huoltamoilla syömässä. En myöskään käy pizzerioissa tai grilleillä juuri koskaan. Noutoruokaa tilannut viimeksi ehkä 10 vuotta sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän