Sanoja jotka esiintyvät vain yhdessä muodossa: Säpäle
Kommentit (39)
Erkanee (verbi ilman infinitiivimuotoa)
Siis mikä se kyseinen yksi ainoa muoto sitten on, "säpäleinä" vai? Minusta myös esimerkiksi lause "Salama iski puuhun ja säpäleet lentelivät sinne tänne" kuulostaa ihan luontevalta ja olen mielestäni kuullut muodon "säpäleet".
Miten niin säpäle esiintyy vain yhdessä muodossa? Onko sillä jokin uusi merkitys?
Säpäle : säpäleen : säpäleenä : säpäleessä : säpäleittä : säpäleet : säpäleillä : säpäleiksi...
Nyt en ymmärrä aloitusta: miten niin sana säpäle esiintyy vain yhdessä muodossa? Kyllähän tuo taipuu.
Vierailija kirjoitti:
Erjata?
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä se kyseinen yksi ainoa muoto sitten on, "säpäleinä" vai? Minusta myös esimerkiksi lause "Salama iski puuhun ja säpäleet lentelivät sinne tänne" kuulostaa ihan luontevalta ja olen mielestäni kuullut muodon "säpäleet".
Meillä kaatui puu pihavajan päälle ja vaja meni ihan säpäleiksi. Niitä säpäleitä sitten keräiltiin pitkin pihaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on jo muotoon taivutettu, voi sanoa erkaantuu, erkaantunee, erkanevat, erkanivat, jne......
Ehkä ap halusi tietää, kuinka sana säpäle taipuu.
Mutta sanopa mikä on syvän vastakohta, kun ei puhuta pystysuunnasta eli matalasta, vaan vaikkapa kaapin syvyydestä?
Suomen kielen sanat lähtökohtaisesti taipuvat. Lähinnä jostain vakiintuneista sanonnoista voisi etsiä taipumattomia sanoa, koska niillä ei enää ole muuta virkaa kielessä. Esimerkiksi: antaa pontta jollekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erjata?
Erjaantua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on jo muotoon taivutettu, voi sanoa erkaantuu, erkaantunee, erkanevat, erkanivat, jne......
Erkaantua on eri verbi kuin "erkanee" (mikä lie onkaan perusmuoto). Yo. listassa on näiden molempien eri muotoja sekaisin.
Merkitys toki on aina lailla sama, vrt. esim. "kaveta" ja "kapeutua".
Vierailija kirjoitti:
Mutta sanopa mikä on syvän vastakohta, kun ei puhuta pystysuunnasta eli matalasta, vaan vaikkapa kaapin syvyydestä?
Tätä olen myös minä usein miettinyt
Vierailija kirjoitti:
Kapea voi olla sekä leveys- että syvyyssuunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Eilen mietin samaa. Ostettiin uusi asunto ja minua ärsyttää, kun edellisessä oli vessan kaapeissa syvyyttä ja niihin mahtui hyvin tavaraa. Uudessa kodissa kaapit eivät ole syvät, eli mitä ne ovat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos sanot että kaappi on kapea niin kaikki kyllä ajattelee automaattisesti leveyssuuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos sanot että kaappi on kapea niin kaikki kyllä ajattelee automaattisesti leveyssuuntaa.
Tuollaiset ihmiset ovatkin kapeakatseisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen mietin samaa. Ostettiin uusi asunto ja minua ärsyttää, kun edellisessä oli vessan kaapeissa syvyyttä ja niihin mahtui hyvin tavaraa. Uudessa kodissa kaapit eivät ole syvät, eli mitä ne ovat?
Ei-syvät ?
Jotta