Miksi muut paitsi minä pystyvät laihtumaan nopeasti
Minä olen ollut koko elämäni (lievemmin) ylipainoinen ja vauvavuosina lihosin niin että painoindeksi oli yli 35.
Olen kahden pt:n ruokavaliovalmennuksen aikana onnistunut laihtumaan 12 kiloa. Ennen en saanut kun muutamia kiloja pois ja aina tuli korkoken kera takaisin.
Olen saanut kiinnostuneita kyselyitä tuosta valmennuksesta. Moni sanoo, että voisivat aloittaa sen, kunhan painoa lähtee alussa kilo viikossa, että motivoi (ja eivät ole mitään jättiläiskokoisia).
Minulla on valmennuksen aikana lähtenyt n 400-500g viikossa, max 700g ja joskus 0-200g/viikko.
Nyt olen taas aloittanut valmennuksen, painoa ei ole vielä parissa viikossa lähtenyt yhtään.
Vaikka 12 kiloa on hyvä saavutus (10 kuukaudessa), niin ärsyttää että toiset voi yhden valmennuksen aikana pudottaa tyyliin saman verran....
Kommentit (22)
Koska olet laiska etkä treenaa tarpeeksi niin et laihdu. Laihtuminen on kovaa työtä ja koko päivä homma. Itse laihduin 34 kg ja treenasin aamulla ja iltapäivällä yhteensä 3 tuntia päivässä ja 5 kuukautta. Piti oikeesti hikoilla paljon ja laihtua. Kuntopyörällä piti polkea 90 minuuttia joka päivä ja sitten kuntosalilla nostella painoja vielä tunti. Monet ei laihdu edes 5 vuodessa koska treenaavat liian vähän. 7000 kaloria on 1 kg joten minun piti kuluttaa yli 200000 kaloria. Onnistuin kuitenkin kovalla työllä.
Vierailija kirjoitti:
Koska olet laiska etkä treenaa tarpeeksi niin et laihdu. Laihtuminen on kovaa työtä ja koko päivä homma. Itse laihduin 34 kg ja treenasin aamulla ja iltapäivällä yhteensä 3 tuntia päivässä ja 5 kuukautta. Piti oikeesti hikoilla paljon ja laihtua. Kuntopyörällä piti polkea 90 minuuttia joka päivä ja sitten kuntosalilla nostella painoja vielä tunti. Monet ei laihdu edes 5 vuodessa koska treenaavat liian vähän. 7000 kaloria on 1 kg joten minun piti kuluttaa yli 200000 kaloria. Onnistuin kuitenkin kovalla työllä.
Ei laihtumiseen välttämättä tarvitse rankkaa treeniä. Itse laihduin 15 kg (lievästä ylipainosta normaalipainoon) lisäämättä yhtään liikuntaa. Itse asiassa välillä liikuin jopa normaalia vähemmän vammojen ja pakkasten takia.
En kyllä ymmärrä. Just tonhan takia sinä olet Suomen ainoa ylipainoinen, koska ihan kaikki muut pystyvät laihtumaan nopeasti jos sattuvat lihomaan.
Olet jollain tapaa poikkeusyksilö.
Olisin äärimmäisen tyytyväinen jos saisin edes 100g viikossa painoa pois mutta kun pysyy nollassa aina ja ikuisesti, teki mitä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei laihtumiseen välttämättä tarvitse rankkaa treeniä. Itse laihduin 15 kg (lievästä ylipainosta normaalipainoon) lisäämättä yhtään liikuntaa. Itse asiassa välillä liikuin jopa normaalia vähemmän vammojen ja pakkasten takia.
Ne, jotka ei laihdu ruokavalion muutoksella, tarvitsee liikuntaa. Kannattaa aloittaa keveillä ja helpoilla kuten kahvakuula ja vesijuoksu mutta sitten kun pystyy hölkkäämään edes 15 minuuttia päivittäin, niin se. Varmasti lähtee paino tippumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on erilaisia ja paino putoo toisella helpommalla ja toinen tarvii kovaa treeniä. Monet syö vähän ja paino putoo mutta ei ole järkevää mennä vajailla kaloreilla. Itse treenasin kovaa mutta söin normaalisti ja paino on pysynyt kurissa 10 vuotta. Monet sitten ei laihdu koska treenaavat liian vähän mutta sanoisin että kovaa työtä se on laihduttaminen joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Käyt siis valmennuksen ja palaat entisiin elämäntapoihin? Mikä järki?
Teetkö kaiken oikein, jos paino tippuu hitaasti suuresta ylipainosta huolimatta?
Itse olen eräässä valmennuksessa ja ihan käsittämätöntä, että monet sooloilee omiaan ja kertovat ryhmissä näistä. Ruokavalioon on selvät ohjeet ja silti lisätään sitä ja tätä eikä tehdä ohjeiden mukaan. No kukin tavallaan, mutta miksi maksaa valmennuksesta, jota ei noudateta?
Ekan valmennuksen jälkeen paino lähti nousuun (stressiä ja kaikkea, elimistö sekaisin)mutta seuraavassa valmennuksessa taas laskuun. Sen jälkeen pidettiin tasannevaihe ja paino tippui hieman lisää.
Vierailija kirjoitti:
No mulla ei ole perheen ja täyspäivätyön ohella aikaa liikkua noin paljon. Käyn vain 2 jumpassa ja 2 salitreeniä viikossa ja siihen päälle 1-2 muuta liikuntajuttua esim pyöräily, kävely, kotitreeni jne.
Olen esiteinistä liikkunut säännöllisesti ja olen kohtuu lihaksikas (kun vertaa työkavereihin (normaalipainoisia) tai äitikavereihin.
Mulla on ollut noissa valmennuksissa kausia, jolloin en ole oikein päässyt liikkumaan (vamma, sairastuminen) ja paino on melkein pudonnut paremmin ilman kun ei ole ollut niin kova nälkä.
Olen siis liikkunut säännöllisesti ainakin 20 vuotta ja olen parin kunto-ohjaajan mielestä hyvässä kunnossa (palstan kriteereissä en tietysti ole).
Mittä väliä on sillä, tippuuko paino hitaasti vai nopeasti? Onhan sinulla koko elämä aikaa hivuttaa painoa alemmas. Käsittäkseni ei edes kannattaisi pyrkiä pikadieetteihin vaan omaksua uusi elämäntapa.
Kaksi viikkoa on aika lyhyt aika odottaa tuloksia, jos nyt tosiaan noudatat ohjeita, etkä lisää päivän kalorimäärää pienesti sieltä sun täältä. Itsepetos on aika yleistä.
Sinun ongelmasi on, että palaat samoihin kalorimääriin dietin jälkeen, etkä tee elämäntapamuutosta. Siinähän jojoilet sitten.
Ei varmasti lohduta yhtään, mutta en minäkään laihdu nopeasti. Enkä valitettavasti hitaastikaan vaan joko paino nousee hiljoksiin tai sitten pysyy ennallaan.
Enkä todellakaan ole missään hyvän olon painossa eli en ymmärrä miksi elimistö pitää niin kynsin hampain kiinni näistä liki 30 ylimääräisestä kilosta.
Nukutko riittävästi? Ovatko ruoka-aikasi säännölliset? Syötkö riittävästi kasviksia? Nämä ovat olennaisia.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi viikkoa on aika lyhyt aika odottaa tuloksia, jos nyt tosiaan noudatat ohjeita, etkä lisää päivän kalorimäärää pienesti sieltä sun täältä. Itsepetos on aika yleistä.
Sinun ongelmasi on, että palaat samoihin kalorimääriin dietin jälkeen, etkä tee elämäntapamuutosta. Siinähän jojoilet sitten.
Kerran paino lähtenyt nousuun tässä vajaam vuoden aikana. Muuten pysyy samassa/hiljalleen alaspäin valmennuksen ulkopuolella. Ei ole itsekseen niin suurta motivaatiota syödä niin vähää
Vierailija kirjoitti:
Nukutko riittävästi? Ovatko ruoka-aikasi säännölliset? Syötkö riittävästi kasviksia? Nämä ovat olennaisia.
Kyllä, vihanneksia joka aterialla.
Nukun 8h+ yössä, joskus nukun kyllä huonosti.
Syön 3-4 tunnin välein suunnilleen.
Älä ap välitä noista helposti laihtuvista, jotka tulevat tänne pätemään ja kyseenalaistamaan kykyäsi noudattaa ohjeita. Olen itse samanlainen, enimmillään tainnut olla BMI 32 ja siinä 30 kieppeillä pyörinyt jo 20 vuotta. Pelkillä elintapamuutoksilla ei tapahdu mitään, elimistö tottuu heti pienempään kalorimäärään/ lisääntyneeseen liikuntaan eikä enää ole mitään, mistä voisin loppuelämää ajatellen nipistää. Esimerkiksi superdieetillä jopa moni normaalipainoinen laihtuu yli viisi kiloa, minulta ei lähtenyt yhtään. Tiukalla ketolla pitäen hiilarit alle 20 grammaa päivä ja kalorit 1600 kCal sain muutama vuosi sitten noin 8 kg pois, mutta sellaista ei tietysti voi loppuelämää jatkaa ja paino alkoi hiipiä heti takaisin. En siis osaa sanoa mikä on vialla, mutta et ole ainoa. Minä olin jo lapsena pullukka, vaikka elin perheessä, jossa ei saanut herkkuja ja samaan aikaan veljeni oli niin laiha että sitä ihmeteltiin. Mikään kasvupyrähdys ei laihduttanut, mutta en ole juuri lihonutkaan aikuisiälläni.
Vierailija kirjoitti:
Älä ap välitä noista helposti laihtuvista, jotka tulevat tänne pätemään ja kyseenalaistamaan kykyäsi noudattaa ohjeita. Olen itse samanlainen, enimmillään tainnut olla BMI 32 ja siinä 30 kieppeillä pyörinyt jo 20 vuotta. Pelkillä elintapamuutoksilla ei tapahdu mitään, elimistö tottuu heti pienempään kalorimäärään/ lisääntyneeseen liikuntaan eikä enää ole mitään, mistä voisin loppuelämää ajatellen nipistää. Esimerkiksi superdieetillä jopa moni normaalipainoinen laihtuu yli viisi kiloa, minulta ei lähtenyt yhtään. Tiukalla ketolla pitäen hiilarit alle 20 grammaa päivä ja kalorit 1600 kCal sain muutama vuosi sitten noin 8 kg pois, mutta sellaista ei tietysti voi loppuelämää jatkaa ja paino alkoi hiipiä heti takaisin. En siis osaa sanoa mikä on vialla, mutta et ole ainoa. Minä olin jo lapsena pullukka, vaikka elin perheessä, jossa ei saanut herkkuja ja samaan aikaan veljeni oli niin laiha että sitä ihmeteltiin. Mikään kasvupyrähdys
Ihanaa kun en ole ainoa...
Joo esim tätini on ollut aina lihava, vaikka heidän lapsuudessaan ruualla ei varmasti lihonut helposti.
Molemmat siskoni ovat ylipainoisia, toinen on ADHD lääkkeillä saanut painoaan laskettua.
Vierailija kirjoitti:
Mittä väliä on sillä, tippuuko paino hitaasti vai nopeasti? Onhan sinulla koko elämä aikaa hivuttaa painoa alemmas. Käsittäkseni ei edes kannattaisi pyrkiä pikadieetteihin vaan omaksua uusi elämäntapa.
Uuden elämäntavan omaksuminen ja laihduttaminen ovat kaksi eri asiaa. Jos laihtuminen vaatii venymistä äärimmilleen, sitä ei voi jatkaa loppuelämää. Uudella elämäntavalla kun lienee tarkoitus kuitenkin saada paino pysymään siinä mihin se on tippunut.
Minun mielestä jos on paljon ylipainoa niin kannattaa pudottaa nopeasti se paino ettei sitten mene vuosia ja ihmettelette miksei paino putoa. Itse ainakin jätin työni koska oli yli 30 kg ylipainoa ja aloin sitten päivisin treenaamaan kunnolla niin meni alle 6 kk kun oli 35 kg pudonnut. Ja pääsin samaan työhön vielä mistä lähdin. Jos tekee 8 tunnin työpäiviä niin ei siinä jaksa laihduttaa tosissaan kun muutakin elämää on perheessä.
Käyt siis valmennuksen ja palaat entisiin elämäntapoihin? Mikä järki?
Teetkö kaiken oikein, jos paino tippuu hitaasti suuresta ylipainosta huolimatta?
Itse olen eräässä valmennuksessa ja ihan käsittämätöntä, että monet sooloilee omiaan ja kertovat ryhmissä näistä. Ruokavalioon on selvät ohjeet ja silti lisätään sitä ja tätä eikä tehdä ohjeiden mukaan. No kukin tavallaan, mutta miksi maksaa valmennuksesta, jota ei noudateta?