Miten ADHD-lääkkeet vaikuttaa, jos ei ole ADHD:ta?
Saan pian lääkkeet testiin, epäilys ADHD:sta. Olen nyt kuullut kaksijakoista kommenttia, että auttaisi ihan kaikkia keskittymään, vaikka ei olisikaan ADHD:ta mutta myös, että jos ei ole ADHD niin menisi kuulemma ihan sekaisin ja "känniin".
Kumpi on oikein?
Kommentit (43)
Voimakas stimulanttilääkitys kuulostaa jotenkin spesiaalilta. Itse en koe lääkitystä erityisen voimakkaana. En käytä sitä jatkuvana vaan taukoja pitäen.
Vierailija kirjoitti:
Voimakas stimulanttilääkitys kuulostaa jotenkin spesiaalilta. Itse en koe lääkitystä erityisen voimakkaana. En käytä sitä jatkuvana vaan taukoja pitäen.
Vaikka et kokisi lääkettä voimakkaana, lääke on voimakkaasti keskushermostoa stimuloiva. ADHD-lääkkeet luokitellaan huumausaineeksi, niillä on arvoa katukaupassa ja niiden vienti voi joihinkin maihin voi olla kokonaan kiellettyä. ADHD-ihmisille lääkitys on hyvin tarpeellinen ja oikealla annoksella ei pitäisikään tulla mitään oloja, mutta olisi valehtelua väittää, että kyseessä olisi miedot lääkkeet.
Kyllä ne lääkkeet piristävät ADHD-ihmistäkin. Unettomuus on yleinen sivuvaikutus pitkäkestoisilla lääkkeillä kuten Concertalla ja Elvansella. Erona on se, että ADHD-ihmisen aivot oikeasti käyvät aliteholla ja siksi stimuloiva lääkitys on tarpeellinen, normaali ihminen ei tarvitse jatkuvaa, voimakasta stimulanttilääkitystä kyetäkseen normaaliin arkielämään.