Miten ADHD-lääkkeet vaikuttaa, jos ei ole ADHD:ta?
Saan pian lääkkeet testiin, epäilys ADHD:sta. Olen nyt kuullut kaksijakoista kommenttia, että auttaisi ihan kaikkia keskittymään, vaikka ei olisikaan ADHD:ta mutta myös, että jos ei ole ADHD niin menisi kuulemma ihan sekaisin ja "känniin".
Kumpi on oikein?
Kommentit (43)
En ole siis vielä saanut. Olen ollut nepsy-tutkimuksissa, eikä olla satavarmoja, onko minulla ADHD mutta koska oireita on ollut koko elämän ajan ja pahenemaan päin aikuisuudessa, joten halutaan tehdä hoitokokeilu. t. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sait lääkkeet ennen diagnoosia?
En ole tuo jolta kysyit, mutta mä olen saanut työterveydestä ihan elämäntilanteen aiheuttamiin keskittymisvaikeuksiin. Psykiatri vaan totesi, että voithan sinä koittaa jos näistä olisi sinulle apua vaikka. Hän kertoi, ettei ole sitä koulukuntaa, että aina olisi kyse synnynnäisestä neurologisesta poikkeavuudesta, ja että joskus oireita voi puhjeta myöhemminkin kuormitustekijöistä johtuen. Vaikka siis virallista diagnoosia ei voi nykyään antaa, jos ei ole lapsuudessa jo oireillut. Kyllä ne lääkkeet mua auttoi valtavasti, siihen ettei työpäivän aikana ajatukset pomppinut niihin elämän vaikeisiin juttuihin koko ajan. Olisin varmasti saanut kenkää ilman lääkkeitä. Sairauslomaan ei ollut varaa. Mulla tarve oli tilapäinen, en käyttänyt edes koko reseptiä loppuun.
Siis just tää, jokaisella ihmisellä on ADHD piirteitä ja kuormitus tuo niitä esiin, mutta kyseessä ei ole ADHD, mutta on ihan ymmärrettävää että ADHD lääkkeet vähentää kuormitusta, koska ne vaikuttavat aivojen toimintaan.
Vierailija kirjoitti:
En ole siis vielä saanut. Olen ollut nepsy-tutkimuksissa, eikä olla satavarmoja, onko minulla ADHD mutta koska oireita on ollut koko elämän ajan ja pahenemaan päin aikuisuudessa, joten halutaan tehdä hoitokokeilu. t. Ap
Näitäkin lääkkeitä varmista tulevaisuudessa annetaan moniin eri diagnooseihin, niinkuin mielenterveyslääkkeitä nykyään, kun huomataan että samalla valmistella voidaan hoitaa onnistuneesti monia sairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Tule kertomaan sit miten kävi.
Vierailija kirjoitti:
Nää ei oo amfetamiinia vaan johdannaisia ja annokset ovat sen verran pieniä jos ohjeiden mukaan syö että ei tuu mitään oloja. Antaa energiaa jos ei ole ADHD, rauhoittaa jos on.
ADHD:n hoitoon käytetyt stimulantit ovat joko metyylifenidaattia tai amfetamiinia. Lähes poikkeuksetta kokeillaan ensin metyylifenidaattia. Vaikutukset ei ole noin yksiselitteisiä.
Lääkkeiden vaikutus ei määritä onko adhd vai ei. Se kertoo että onko lääkkeistä apua vai ei. ADHD:tä on erilaisia ilmenemismuotoja ja seassa on usein enemmän tai vähemmän autismin piirteitä. Esim. ADD voi saafa lisää virtaa. Minulle metyylifenidaatti antoi turhan paljon "oloja", paransi huomattavasti tunteidenhallintaa, lisäsi vireystilaa mutta keskittymispuoleen oli joskus jopa huonontavia vaikutuksia. Amfetamiinilla olot väheni todella merkittävästi ja tuli selviä keskittymishyötyjä. Tunteidenhallintaan vaikutus saattaa olla hieman heikompi. Lyhyet kokeilut ei kerro välttämättä koko kuvaa lääkkeiden vaikutuksesta. Tottumus voi muuttaa sitä. Lääkkeiden ohjeissa neuvotaan annosnostoihin viikon välein. Jotkut lääkärit toteuttavat sitä kuukauden välein. Itse sanoisin että kaksi viikkoa on hyvä väli.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä ne auttaa ihan kaikkia keskittymään. Mun exällä oli niitä IT-alan pahemmista työrupeamista selviämiseen. Kokeilin joskus itsekin, erinomaisesti toimi vaikkei mulla ole koskaan ollut epäilystäkään ADHD:sta. Erityisesti tuntuivat auttamaan, jos oli väsynyt ja sen takia keskittyminen pätki.
Ne vaikuttaa noin terveisiin. Oikeaan vaikeasta eikä meemiadhd:sta kärsivään ne vaikuttaa rauhoittavasti mutta ei tee ahkerammaksi tai älykkäämmäksi niin kuin muilla.
Olen käyttänyt satunnaisesti pieniä määriä suorituskykyä lisäämään jos pitää saada joku tärkeä juttu tehtyä ja nukkunut liian vähän. Ensin tulee rauhallinen, euforinen olo, sitten yliaktiivinen. Saan kyllä nykyään liian herkästi sivuvaikutuksia tuosta.
Adhd-lääkkeet ovat mietoa amfetamiinia joten ne vaikuttavat ihan samalla tavalla kuin ne huumeinakin käytettävät versiot. Annostus on kuitenkin huomattavasti miedompi joten vaikutusaika ei ole pitkä mutta noin yleensä ne piristävät ja parantavat keskittymiskykyä, mikä onkin syy jonka vuoksi adhd:sta kärsivät saavat sitä lääkkekseen.
Ellei ole ADHDta niiin ritalin toimii kuin amfetamiini eli lääkeaine on amfetamiinin johdannainen. Ei kannata sekoittaa päätään lääkkellä jota sinulle ei ole määrätty reseptillä.
ADHD lääke rauhoittaa ja auttaa keskittymään. Nentillä näin ei kuitenkaan ole vaan lääke toimii piristeenä ja päihteenä, jota myydään mm. katukaupassa.
Parikymppisenä minulle koekiltiin ADHD epäilyn takia Concertaa. En huomannut, että lääkkeellä olisi ollut vaikutusta suuntaan tai toiseen. Nyttemmin en lähtisi kokeilemaan yhtäkään lääkettä vain sen takia, että lääkäri tahtoo testata toimisiko tai onkohan kyse ADHDsta.
Vierailija kirjoitti:
Ellei ole ADHDta niiin ritalin toimii kuin amfetamiini eli lääkeaine on amfetamiinin johdannainen. Ei kannata sekoittaa päätään lääkkellä jota sinulle ei ole määrätty reseptillä.
ADHD lääke rauhoittaa ja auttaa keskittymään. Nentillä näin ei kuitenkaan ole vaan lääke toimii piristeenä ja päihteenä, jota myydään mm. katukaupassa.
Puppua. Voi toimia noin mutta kaikki ADHD:t ei ole hypereitä ja osaa piristää. Puhutaan paremmasta vireystilasta. Kuka edes on nentti? Kaikki ihmiset ovat ADHD:ta janalla nolla viiva sata prosenttia. Jonkin prosenttiluvun kohdalle on vaan sovittu raja jota isommalla prosentilla on diagnoosi. Minusta on jotain epätoivoista selittelyä kertoa että amfetamiini ei ole amfetamiinia kun mulla on tämä ADHD. On se mutta saat (saan) käyttää sitä luvan kanssa koska ADHD.
Vierailija kirjoitti:
Oma psykiatri sanoi, ettei suosittele kokeilua, koska siitä voi seurata masennusjakso, jos lääke ei olekaan toimiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma psykiatri sanoi, ettei suosittele kokeilua, koska siitä voi seurata masennusjakso, jos lääke ei olekaan toimiva.
Sinulla on ilmeisesti merkittävä historia masennuksen kanssa?
"Adhd-lääke" on amfetamiinia joten se vaikuttaa ihmiseen samalla tavalla kuin ne laittomatkin versiot. Erona sellaiseen lääkkeissä on pienemmät annokset joten vaikutus ei ole yhtä voimakas, eikä pieni annos sekoita ihmistä vaan ainoastaan parantaa keskittymistä.
1/5 Adhd lääkkeiden saamiseen tarvitaan perusteelliset tutkimukset.
ADHDta ei voi käypä hoito - suosituksenkaan mukaan tunnistaa aivoista eli kaikki höpinät siitä, että nuo stimulantit vaikuttaisivat eri tavalla ADHD-potilaiden aivoihin on lähinnä tapa esittää heikkoa näyttöä omaava tieteellinen hypoteesi empiirisenä tosiasiana, mikä on erittäin yleinen ilmiö psykiatriassa. Ja ihmiset uskovat, koska tilastomatematiikan osaaminen on keskimäärin todella heikkoa myös erinäisten aiheeseen erikoistuneiden nepsyspesialistien keskuudessa. Ei ymmärretä mikä ero on ryhmätason korrelaatioilla ja kausaliteetilla, ja mitä tarkoittaa tilastollinen merkitsevyys ja efektikoko. Tai mitä tarkoittaa yksittäinen tutkimus vs hyvin tehty meta-analyysi, mikä on sekoittava tekijä ja millaisilla otosmenetelmillä ja asetelmilla voi väittää mitäkin. Aivokuvantamistutkimukset ovat monesti yllättävän heikkotasoisia ja johtopäätökset niistä vielä heikkotasoisempia. Monet ADHD-lääkkeet on luokiteltu huumeiksi ja siksi lääkärit eivät saa määrätä niitä myöskään potilaille, joilla on ADHD ja päihdeongelma. Tämä johtuu siitä, että ADHD-potilaat saavat ihan yhtä hyvät kiksit amfetamiinista kun muutkin ihmiset, kunhan vain annostus on oikea.
Vierailija kirjoitti:
Kuin olisi piriä vetänyt
Joo,nehän on amfetamiinijohdannaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuin olisi piriä vetänyt
Joo,nehän on amfetamiinijohdannaisia.
Ei ne oikeastaan ole amfetamiinijohdannaisia, vaan joko ihan amfetamiinia (Elvanse, lisdeksamfetamiini) , tai ensisijaisesti käytettävää metyylifenidaattia (concerta, ritalin, ja useita muita) joka on kyllä sekin stimulantti, kuten amfetamiini, mutta ei tosiaan amfetamiinijohdannainen.
Useimmiten jo pelkästään asiasta keskustelu aiheuttaa tahattoman laskeuman henkilöille, joilla ei ole adht:ta. Kummallista.