Olletteko huomanneet että ihmiset kohtelee teitä erilailla jos pukeudutte paremmin??
esim jos olette aiemmin ollut nukkavieru seinäruusu ja sitten muuttunut?
Kommentit (44)
Hyvää palvelua tulee, mutta olen muutenkin siisti pukeutuja liikkuessani ns. ihmisten ilmoilla. Ei vaikutuksen takia, mutta itselle tulee parempi olo siistittynä. Ainoa poikkeus on, että ollessani liikkeellä kamerarepun kanssa (käytännöllisistä syistä, siellä kulkevat mukana apukassit, puhelin ja vaikkapa lompakko), lähimmän S-ryhmän itsepalvelukassat lakkaavat mystisesti toimimasta (kassoja on kai käsketty keskeyttämään asiointi reppuselkäisiltä). Siksipä vaihdan yleensä epäkäytännöllisemmän käsi- tai olkalaukun kauppaan mennessäni, kestokassien lisäksi. Kaikissa marketeissa ei ole lokeroita repuille.
En tiedä sillä en ole koskaan pukeutunut normien mukaan. En kyllä shoppaile juurikaan ja töissä kohdeltu aina hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Aina on kohdeltu hyvin. Välillä näytän ihna kassialmalta, mutta hyvää palvelua olen saanut.
...hmm.... itse en enää jaksa pukeutua hyvin kuin HARVOIN, usein siis näytän köyhiltä, tai ainakin varattomasta... eipähän ole pelkoa että tulee ryöstetyksi. Lähikauppa myyjät joskus kysyneet, oletko joutunut työttömäksi? En enää käytä koruja, ym...ei vain huvita ns. Pröystäillä.
Kyllä. Monet rikolliset käyttävät tätä hyväkseen ja pukeutuvat pukuun tai jakkuun.
Harvoin. Pääasiassa heikommin koska kateellisuus ja epäluulo paistavat silmiltä. Suomi on köyhä maa.
Kyllä pukeutuminen vaikuttaa todella paljon ainakin omalla kohdallani. Ei ihmisiä turhaan kehoteta pukeutumaan fiksusti esim. työhaastatteluun tai pankin lainaneuvotteluihin. Tai treffeille. Tai ihan minne tahansa missä lopputulema on tavalla tai toisella toisen henkilön itseen kohdistuvasta asenteesta riippuvainen.
Vierailija kirjoitti:
Harvoin. Pääasiassa heikommin koska kateellisuus ja epäluulo paistavat silmiltä. Suomi on köyhä maa.
Höpö höpö. Minusta tuntuu, että taidat nähdä oman kateellisuustesi muissa. Tämä ei selity millään muulla.
Kun kävin parturilla niin naiset katsovat ihan erilailla, sen olen huomannut.
Kyllä. Mitä enemmän panostan, sitä huonommin ihmiset kohtelee. Esim. naisena laita korkokengät jalkaan, saa jatkuvasti negatiivista huomiota. Naiset katsoo paheksuen, etenkin vanhemmat naiset. Miehet jotenki oudosti, ehkä väheksyen. Sitten sellasta "mikä tai kuka sä luulet olevasi", jos on jotain vähänkään siistimpää päällä. Parempi laittaa huppari.. Mikä on erittäin jees.
En ole huomannut, mutta en ole kyllä miettinyt asiaa.
Sen olen havainnut, että usein tunnen itseni vähän epävarmaksi, jos olen vähän paremmin pukeutunut. Siitä tulee hiukan sellainen tunne kuin olisin joku naurettava hienosteleva pelle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Mitä enemmän panostan, sitä huonommin ihmiset kohtelee. Esim. naisena laita korkokengät jalkaan, saa jatkuvasti negatiivista huomiota. Naiset katsoo paheksuen, etenkin vanhemmat naiset. Miehet jotenki oudosti, ehkä väheksyen. Sitten sellasta "mikä tai kuka sä luulet olevasi", jos on jotain vähänkään siistimpää päällä. Parempi laittaa huppari.. Mikä on erittäin jees.
Nyt en usko alkuunkaan. Itse jos olen laittanut korkkarit, mekon ja hiukset niin aina, siis aina saan parempaa palvelua. Missä ihmeessä sinä niiden vaatteiden kanssa sitten käyt? Ja, että miehistäkin katseita, että kuka sä luulet olevasi? Oletko varma, ettei tämä ole sinun sisäinen pelkosi, että ajattelet näin?
Itselleni ainakin miehet tuossa vaiheessa hymyilee enemmän, availee ovia ja jne...
Vierailija kirjoitti:
Hyvää palvelua tulee, mutta olen muutenkin siisti pukeutuja liikkuessani ns. ihmisten ilmoilla. Ei vaikutuksen takia, mutta itselle tulee parempi olo siistittynä. Ainoa poikkeus on, että ollessani liikkeellä kamerarepun kanssa (käytännöllisistä syistä, siellä kulkevat mukana apukassit, puhelin ja vaikkapa lompakko), lähimmän S-ryhmän itsepalvelukassat lakkaavat mystisesti toimimasta (kassoja on kai käsketty keskeyttämään asiointi reppuselkäisiltä). Siksipä vaihdan yleensä epäkäytännöllisemmän käsi- tai olkalaukun kauppaan mennessäni, kestokassien lisäksi. Kaikissa marketeissa ei ole lokeroita repuille.
Outoa. Itse käytän reppua lähes aina eikä mitään tuollaista ole kertaakaan tapahtunut.
Pilottitakissa ja maastohousuissa saan naisilta paljon enemmän kiinnostuneita katseita.
Vierailija kirjoitti:
Pilottitakissa ja maastohousuissa saan naisilta paljon enemmän kiinnostuneita katseita.
kyllähän juntti on melkoinen näky.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aina siistit ja hyvät vaatteet, koska se tuo hyvää ja positiivista mieltä itselle. Ei kauheasti kiinnosta mitä joku ventovieras niistä ajattelee, ei mitään merkitystä. En tarvitse muiden hyväksyntää, en ole siitä millään tavalla riippuvainen.
-m
Hengailet kotona krka kaulassa?
Talvella ihmiset ympärillä reagoivat eri lailla, jos on pukeutunut laadukkaaseen villakangastakkiin arkisen toppatakin sijasta. Luokkanousu pelkillä ulkoisilla tunnusmerkeillä?
Vierailija kirjoitti:
Onhan siinä suhtautumisessa hurja ero kun on ulkoiluvaatteissa (ei missään hikisissä ja haisevissa) ja meikkaamattomana verrattuna siihen, että on arkisessa työlookissa vaikka sekään ei mikään kovin tällätty ole.
Voisin veikata, että jossain paremmassa / juhlavammassa meikissä ja kampauksessa sekä mekko päällä olisi suhtautuminen vieläkin erilaisempaa.
Ja nyt siis puhun ihan vain aspojen ja myyjien käyttäytymisestä.
Minulle ainakin puhutaan kuin vähä-älyiselle jos olen meikkaamaton ja hiukset ovat ponnarilla. Minulle on jopa tungettu melkein puoliväkisin halvempaa tuotetta tilalle kuin olen halunnut ostaa jonkin tietyn tuotteen itselleni omilla rahoillani. Sain siinä selittää kolme kertaa, etten vaihda ja minä saan maksajana päättää omista ostoksistani.
Asiakaspalvelu on aina hyvää Suomessa, pukeutumisesta riippumatta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina on kohdeltu hyvin. Välillä näytän ihna kassialmalta, mutta hyvää palvelua olen saanut.
...hmm.... itse en enää jaksa pukeutua hyvin kuin HARVOIN, usein siis näytän köyhiltä, tai ainakin varattomasta... eipähän ole pelkoa että tulee ryöstetyksi. Lähikauppa myyjät joskus kysyneet, oletko joutunut työttömäksi? En enää käytä koruja, ym...ei vain huvita ns. Pröystäillä.
Tuohan on turvallisinta. Esimerkiksi Helsingin Rautatieasemalla kyllä näkee kun aina suunnilleen kolmikko alkaa seurata paremmin pukeutunutta väkeä ja jopa käsi käy nopeasti repussa niin, ettei omistaja huomaa mitään.
Kyllä minä koen, että sillä on vaikutusta. Vaikutus on mielestäni myös aika raju. Jos olet pukeutunut tyylikkäästi, saat parempaa palvelua.
Kauniit ja tyylikkäät saavat aina parempaa palvelua ja kohtelua. Tutkitusti.