Liikenneympyrän käyttöohje - legit
Liikenneympyröiden käyttöohje:
50m ennen liikenneympyrää laita vilkku oikealle, jos olet poistumassa ekasta.Saavu liikenneympyrään matalalla tilannenopeudella.
Älä kiihdytä huomatessasi, että pääset ajamaan liikenneympyrään, mutta seuraavassa liittymässä on kärkkyjiä.
Laita poistuessasi vilkku päälle kun olet edellisen liittymän kohdalla.
Poistuessasi tarkista ajoissa onko suojatielle tulijoita; olet väistämisvelvollinen kaikkea kevyttä liikennettä kohtaan poistuessasi liikenneympyrästä.
Valmistaudu jarruttamaan - mutta älä jarruta päästääksesi liikenneympyrän jälkeen olevan suojatien yli pyrkivät pyöräilijät yli: heillä on väistämisvelvollisuus. Eli toisin sanoen: älä opeta lapsia siihen, että heillä on pyöräillessään etuajo-oikeus suojatiellä. Varmistu kuitenkin siitä, että pysäytät auton mikäli pyöräilijä ei noudata väistämisvelvollisuutta.
Liikenneympyrän funktio on sujuvoittaa turvallisesti risteysliikennettä siten, että liike on jatkuvaa. Jos liikenneympyrässä ajosta tehdään "kuka ehtii ensin"-kilpailu, se ei lopuksi nopeuta ensin ehtineen elämää, mutta hidastaa merkittävästi kaikkea muuta liikennettä.
Nykypäivänä aikuisilla paljon ajaneilla hyvillä kuljettajilla on myös todella nurinkurinen tapa käyttää vilkkua osoittaakseen jo tapahtuvan toiminnan esim kaistanvaihdon. Sehän näkyy jo siinä kun se tapahtuu. Vilkun tehtävä on ilmoittaa ENNAKKOON mitä aiot. Toisaalta jos pelaat tiettyä liikennepeliä, et tietenkään niin tee. Siitä seuraavassa avauksessa. :)
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Liikenneympyrästä poistuva kääntyy oikealle. Poistuessa käytetään vilkkua. Liikenneympyrään ajettaessa ei ole tarpeen käyttää vilkkua.
Ympyrästä poistuva väistää poikkeuksetta kaikkia jalankulkijoita, pyöräilijöitä, skuutteja ja mopoilijoita.
Ap: Juuri näin. Liikenneympyrään ajettaessa vilkku auttaa todella paljon muita liikennettä, jos siis kääntyu ekasta.
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeastiko tällä osaamisella ajellaan liikenteessä?
n.
Näin se valitettavasti on.
Ei ole ap oikeasti noin vaikeaa. Ajat liikenneympyrää kohti, jos vasemmalta ei tule kovin lähellä autoa jatkat ympyrään. Ihan sen kummemmin hidastamatta tms. Jos ennen ympyrää on suojatie, varmistat, että siinä ei liiku ketään, tämä luonnollisesti molemmista suunnista, ei vain vasemmalta. Eli jos ketään ei ole niin lähellä, että sillä nopeudella mitä nyt ajat sinuun voisi törmätä joku, sen kun ajat vaan, ilman mitään sen kummempia hidasteluita. Näkyvyys noissa ympyröissä on aina sen verran hyvä, että sitä arvioita tosiaan voi tehdä jo ennen sitä ympyrään ajamista. Ja vilkku oikealle päälle, kun on ohittanut edellisen ulosajon siitä mihin on itse menossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ap oikeasti noin vaikeaa. Ajat liikenneympyrää kohti, jos vasemmalta ei tule kovin lähellä autoa jatkat ympyrään. Ihan sen kummemmin hidastamatta tms. Jos ennen ympyrää on suojatie, varmistat, että siinä ei liiku ketään, tämä luonnollisesti molemmista suunnista, ei vain vasemmalta. Eli jos ketään ei ole niin lähellä, että sillä nopeudella mitä nyt ajat sinuun voisi törmätä joku, sen kun ajat vaan, ilman mitään sen kummempia hidasteluita. Näkyvyys noissa ympyröissä on aina sen verran hyvä, että sitä arvioita tosiaan voi tehdä jo ennen sitä ympyrään ajamista. Ja vilkku oikealle päälle, kun on ohittanut edellisen ulosajon siitä mihin on itse menossa.
Juuri näin silloin kun vasemmalta ei tosiaan ole kukaan tulossa. Yhtään hidastelematta. Ei ole mitenkään vaikeaa. Pääasia on pitää aina vauhti tasaisena, jotta muiden etäisyys/nopeusarviot ovat oikeita, eikä niin että tullaan nopeasti ja madellaan liikenneympyrässä, tai tullaan hitaasti ja kiihdytetään liikenneympyrässä.
Tyypillisiä liikenneympyrätilanteita: Ajan liikenneympyrään, lähimainkaan ei ole autoja. Kun olen puoliksi ympyrässä sisällä, on sähköauto kiihdyttänyt kylkeen kiinni ja pudistelee päätään. Toinen tilanne: lähestyn liikenneympyrää ja huomaan vasemmalla kovalla nopeudella tulevan auton. Pysähdyn odottamaan, mutta samalla toinen auto hiljentääkin minimiin, ja ajaa madellen ympyrään. Ei ole joustavaa mitenkään.
Pakko sanoa, että ensimmäisessä tapauksessa vilkuttelen ikkunassa. :D
Mä en vieläkään ymmärrä, milloin pitää väistää pyöräilijää ja milloin ei. Siispä väistän aina.
Vierailija kirjoitti:
Mä en vieläkään ymmärrä, milloin pitää väistää pyöräilijää ja milloin ei. Siispä väistän aina.
Suoralla tiellä suojatiellä ei tarvii väistää pyöräilijää, lautailijaa, skuuttia tms. pyörähimmeliä - käännyttäessä aina. Jalankulkijoita väistetään aina.
Jatkuva väistäminen opettaa pyöräilijtä siihen, että autot väistää. Se on riski!
Vierailija kirjoitti:
Tasa-arvoisessa risteyksessä väistetään oikealta tulevaa pyöräilijää. Mutta ei vasemmalta tulevaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikenneympyrästä poistuva kääntyy oikealle. Poistuessa käytetään vilkkua. Liikenneympyrään ajettaessa ei ole tarpeen käyttää vilkkua.
Ympyrästä poistuva väistää poikkeuksetta kaikkia jalankulkijoita, pyöräilijöitä, skuutteja ja mopoilijoita.
Ap: Juuri näin. Liikenneympyrään ajettaessa vilkku auttaa todella paljon muita liikennettä, jos siis kääntyu ekasta.
Ei mitään vilkkuja ympyrään ajattaessa. Liikenneympyrässä vilkutetaan kun sieltä poistutaan piste. Kaikki muu aiheuttaa vain sekaannusta.
Vilkutan vasta kun olen aloittanut kääntymisen. Olen huomannut tämän olevan tapana. Se ärsyttää ja olen huomannut, kun teen itse samalla tavalla en ärsyynny läheskään niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suoralla tiellä suojatiellä ei tarvii väistää pyöräilijää, lautailijaa, skuuttia tms. pyörähimmeliä - käännyttäessä aina. Jalankulkijoita väistetään aina.
Kyllä rullalautatailijalla on samat oikeudet kuin jalankulkijalla ja sitä on väistettävä suojatiellä. Samoin skuutteja on parempi väistää aina, koska ei voi tietää varmaksi onko skuutin rakenteellinen enimmäisnopeus yli vai alle 25km/h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä rullalautatailijalla on samat oikeudet kuin jalankulkijalla ja sitä on väistettävä suojatiellä. Samoin skuutteja on parempi väistää aina, koska ei voi tietää varmaksi onko skuutin rakenteellinen enimmäisnopeus yli vai alle 25km/h.
Ajoneuvoa ei yleensä tarvitse väistää suojatiellä mutta kävelijöitä aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain käännyttäessä tai liikennemerkkien niin määrätessä tarvitsee väistää ajoneuvoa suojatiellä. Rullalauta tai skuutti, jonka rakenteellinen enimmäisnopeus on alle 25km/h ei ole kuitenkaan ajoneuvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain käännyttäessä tai liikennemerkkien niin määrätessä tarvitsee väistää ajoneuvoa suojatiellä. Rullalauta tai skuutti, jonka rakenteellinen enimmäisnopeus on alle 25km/h ei ole kuitenkaan ajoneuvo.
Se raja on 15 km/h.
Joissain paikoissa on se tilanne, että myös kevyt liikenne käyttää liikenneympyrää. Onko tällöin kevyen liikenteen kulkijan väistettävä muuta kevyttä liikennettä ympyrästä poistuessa?