osittainen hoitovapaa
Olen palailemassa töihin äippälomalta kesällä. Olisi tarkoitus aloittaa osittainen hoitovapaa, eli tekisin 3 päivää töitä ja 2 vapaata. Tämä ratkaisu siksi,koska en halua laittaa lastani vielä viideksi päiväksi viikossa hoitoon,ku on vielä niin pieni ja haluan olla hänen kanssaan mahd.paljon. Ositt.hoitovapaa siksi,että jos jää pelkälle hoitovapaalle,niin tulee liian tiukkaa taloudellisesti.
Ehdotettuani tätä pomolle hän sanoi,että muuten se käy,mutta kesäkuukausina se ei käy eli minun pitäisi kesällä tehdä ensin 5 päiväistä viikkoa,koska ei ole kuulemma työntekijöitä kun ovat lomalla. Töissä on tällähetkellä 3 vakituista ja 2 sijaista. Joka kesä pomo on sanonut,että vain 1-2 saa olla yhtäaikaa kesälomalla.
Laissa sanotaan,että työnantaja voi kieltäytyä osittaisen hoitovapaan myöntämistä VAIN,jos järjestelystä aiheutuu työnantajan toiminnalle vakavaa haittaa.
Onko tällainen vakava haitta? Onko tämä hyvä peruste ettei hänen tarvitse myöntää minulle osittaista hoitovapaata?
Kuka tästä päättää,mikä on vakava haitta ja mikä ei?
Mielestäni jos työnantajalla on sijaisia,niin hän kyllä pystyy järjestämään,niin että niille jotka jää kesälomille olisi tuuraaja, vaikka minä se tuuraaja en olisikaan. Ja muutenki, olen vakituinen työntekijä,eikä minun mielestäni tarvi mennä tuuraamaan ketään kun palaan töihin äippälomalta. Ja vielä entäs sitte jos töihin paluuni ajankohta olisi osunut vaikka keväälle ja olisin jäänyt osit.hoitovapaalle,niin pitäisikö minu nyt sitte kesä kuukausina kuitenki olla 5 päivää viikossa ja taas syksyllä muuttua osittaiseki hoitovapaaksi?
Kommentit (4)
hänen pitää pystyä perustelemaan syyt kirjallisesti. Jos näin käy, ottaisin perusteiden saamisen jälkeen yhteyttä oman liiton lakimieheen.
Käsitinkö oikein, eli työnantaja voisi määrätä minut olemaan kesällä 5 päivää viikossa töissä (7,5h/pv) ja syksyllä voisin vasta tehdä sitä vajaata viikkoa?
Tottakai taloudellisesti tietysti menetän verrattuna siihen jos en olisi osittaisella hoitovapaalla,mutta ajattelen sen niin,että saanpahan olla lapseni kanssa enemmän. Laskeskelin että kun saan kotihoidontuen ja maksan sillä yksityisen perhepäivähoitajan palkan,niin minulle jää käteen se mitä teen työtunteja.
tietääkseni sinun on oltava työssä kesällä 5 päivänä viikossa 6 tuntia päivässä eli sen 30 tuntia viikossa. Osittaista hoitovapaata hän ei voi mielestäni evätä tuolla " kesäloma-aika" -väitteellään eli kesäloma-aika eli ole mikään työnantajan taloudellinen vakava haitta! Ellei kyseessä ole firma jonka ainoa tulonlähde on jotain kesään liittyvää erikoista toimintaa.
Eli työnantajan on annettava sinulle osittain hoitovapaa, mutta hän voi määrätä, että et saa vähentää työtunteja enempää kuin siihen 30 tuntiin ja myös hän voi määrätä monenko työpäivän aikana tuon 30 tuntia teet.
eväämiseen täytyy olla painavat syyt. Sen sijaan käytännön järjestelyt ovat täysin työnantajasta kiinni, niiden osalta laki ei sano mitään. Tavallisin osittaisen hoitovapaan järjestely on 30 työtuntia viitenä päivänä viikossa. Kaikkiin muihin ratkaisuihin suostumus/ suostumattomuus on ihan työnantajasta kiinni. Esimerkiksi omalla entisellä työpaikallani vaihtoehtoja annettiin kaksi: joko viisi tai neljä työpäivää viikossa.
Työnantajalla ei ole myöskään lain mukaista velvollisuutta vähentää työmäärää suhteessa lyhyempään työaikaan, minkä olen omakohtaisestikin kokenut. Se on hyvä huomioida jos työnantaja ei ole reilumpaa sorttia.
Uteliaisuudesta kysyn, että minkälaisella alalla kolmen päivän työskentely kannattaa vai teetkö kolme pidempää päivää? Kuulostaa tosi ihanteelliselta! Kun laskin kannattavuutta aikoinaan, huomasin ettei minun edes kannata tehdä alta 30 viikkotyötuntia, koska menetän lomapäiviä ja työmatkat, verot sekä päivähoitomaksut miinustettuna kotiin jääminen olisi yhtä kannattavaa.
Toivottavasti pääsette yhteisymmärrykseen!