Lue keskustelun säännöt.
Onko sinun persoonasi muuttunut paljon nuoruudesta?
10.09.2024 |
Tajusin vanhoja päiväkirjoja luettuani, että olin aikamoinen idealisti, ja nykyään sen vastakohta. Poliittisestikin olen oikealla, mitä olisin nuorena suorastaan halveksunut.
Kommentit (65)
Riippuu sitä, miten nuoruus määritellään.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Nuorena olin niin kiltti, mutta nyt iän myötä teen asioita oman etuni vuoksi vaan.
Luulen että tuo Ukrainan juttu ja muut tapahtumat laittoivat "palikat uudelleen jakoon". Eli tuli jotenkin vakavampi. Vaikka on noita ennenkin ollut, uutisia ja tapahtumia. Liian lähelle tuli.
Mä oon ollut lapsesta asti samanlainen persoona, samat mielenkiinnon kohteet jne.
N50
Pelokkuus nyt ainakin on lisääntynyt. Koin romahduksen, kun jäin koronan takia työttömåksi, tai ensin lomautetuksi ja sitten vasta työttömäksi. Kävin jotain höpöhöpö-kurssia ja itkin joka ilta. Taloudellinen ahdinko. Nyt olen määräaikaisessa työssä vuoden loppuun ja pelkään jo nyt syyskuussa, jatkuuko työt vai ei. Inhottavaa pelkoa koko ajan. Nuorena osasi ottaa rennosti eikä tuntunut siltä, ettei ole pääsyä pois. Silloin ajatteli, että kyllä asiat selviää. Minulla on yksityisellä lääkitys erääseen sairauteen, hoitokerta maksaa 500€. Jollekin pikkusumma. Minä säästän siihen palkasta pari sataa kuussa. En tiedä, mitä sitten, jos tulee taas työttömyys. Botox-pistoksista kyse, pahan migreenin hoitoon, suun kautta otettavat estolääkkeet toimii rajallisesti. Kaikki stressi pahentaa migreenikohtauksia. Lääkkeet ja hoidot maksaa, ja nytkin jo itkettää, jos ei työsuhde jatkukaan, iskee stressi, loppuu rahat, migreeni pahenee. Tällainen murehtia minusta on tullut. Nuorena migreenikohtauksia tuli kuukautiskiertoon liittyen, mutta kohtaus kesti ehkä tunnin. Oksensin, valot ja sahalaidar välkkyi silmissä, puhe vaikeutui. Mutta lopulta olin taas täysin kunnossa tunnissa, jos ajoissa otin lääkkeet. Nyt siitä ei ole tietoakaan ja jälkipäänsärky pahimmillaan kestää päiviä. Sitä ei saisi pelätä, koska stressi pahentaa, ja silti pelkään. Olen tänä vuonna ollut migreenin takia poissa töistä 2,5 päivää, eli vähemmän kuin monet ovat flunssassa. Silti pelkään, mitä työnantaja ajattelee, jos joudun poistumaan kesken työpäivän, vaikka oikeasti juuri botox-hoito saattaa poistaa kohtauksia pitkäksi aikaa.