Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin elatusapu on tarkoitettu? Löytyykö jotain virallista tietoa

Vierailija
10.09.2024 |

Mieheni on pysyvällä työkyvyttömyyseläkkeellä. Hänelle on vahvistettu lastenvalvojalla 0-sopimus. Tulot ovat pienet siis. Kyseessä on vuoroasuminen. Ex-puoliso saa kelasta silti elatustuen. Hänelle tuntuu kuitenkin olevan nyt suurin ongelma se, että saa sen tuen kelasta eikä isä pysty itse maksamaan. Hän haluaa, että kaikki lapselle ostettava maksetaan silti puoliksi, johon puolisollani ei ole kertakaikkiaan varaa. Lapsi on nyt käännytetty isäänsä vastaan tämän vuoksi. Löytyykö jostain virallista tietoa siitä, että elatustuki on nimenomaan tarkoitettu korvaamaan lapsen kuluja kun elatusvelvollinen ei siihen pysty? Näin muistan jostain lukeneeni, ja näinhän sen tarkoitus onkin käsittääkseni. Kyseessä on 16-vuotias nuori, jolla kallis harrastus, ja maksamme kuitenkin puolisoni kanssa yhdessä jo sen. Olen itse opiskelija, joten raha on todella niukilla. Olisi hyvä saada näytettyä nuorelle itselleen, mihin se elatustuki on tarkoitettu. Äitinsä kuitenkin tienaa ihan kohtalaisesti, ja saa silti lapsilisän ja tuon elatustuen itselleen.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on tätä uusioperhehelvettiä

Vierailija
2/15 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiset ei osaa käyttäytä ja lapsi kärsii. Huoh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nimikin sano, että lapsen elatukseen?

Vierailija
4/15 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule ilman että luin sepostustasi vastaan että kannattaa sitten erotella omat ja lasten ruuat ettei vaan luulla että äiti käyttää ne omiin ruokiin ja jos ostat taas jotain lasten tarvikkeita tai vaatteita omilla rahoillasi pistä talteen kuitit, jotta käy ilmi että joo vaikka lapsilisäpäivänä oli omia menoja niin omista tuloista tai tukisummista olet ostanut sitten myös niitä lasten vaatteita, kenkiä ja ruokaa. Voi olla että Hilma täti tai Jorrma setä seuraa tiliäsi. 

Vierailija
5/15 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin vahvistettu sopimus, vuoroasumisessa se maksaa jolla on parempi elatuskyky eli voisi olla että tämä miehesi exän pitäisi oikeasti maksaa.

Vierailija
6/15 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se miehesi exälläkin lapsen elatukseen menee. Ja taatusti pistää lapseen enemmän omaa rahaa kuin lapsen isä.

Vierailija
7/15 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väärin vahvistettu sopimus, vuoroasumisessa se maksaa jolla on parempi elatuskyky eli voisi olla että tämä miehesi exän pitäisi oikeasti maksaa.

Kaikki vuoroasuminen ei ole 50/50.

Vierailija
8/15 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö nimikin sano, että lapsen elatukseen?

Kyllä, turvaamaan lapsen elatuskykyä. Periaatteessa teidän ei edes tarvitsisi maksaa mitään kuluja. Tämä siis aloittajalle.

Vierailija
9/15 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki vuoroasuminen ei ole 50/50.

No voi sen siinä vuoroasumislaskelmassa senkin  ottaa huomioon. 

Vierailija
10/15 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan sivulla on tarkka selitys: 

https://www.kela.fi/elatustuki 

Vierailija
11/15 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elatusapu ja elaustuki on kaksi eri asiaa. Alla lainausmerkeissä otteita Minilexin sivuilta. Sieltä voit itsekin tarkistaa asioita. Tai tuon ikäinen lapsi varmaan osaa googlettamalla hakea itsekin, jos sitä tietota tarvitsee. 

Elatusavun maksaa toinen lapsen vanhemmista: "Elatusavun tarkoituksena on kattaa lapsen tarpeet kuukausittain, kuten ravinto, asuminen sekä vaatteet ja harrastukset. Elatusavun siis kuuluisi mennä näihin joka kuukausi lapsen hyväksi."

Elatustuen maksaa Kela. "Elatustuki on kytköksissä elatusapuun tilanteissa, joissa vanhempi on laiminlyönyt elatusavun maksamisen tai vanhemman maksukyky on puutteellinen." "Elatusapu toteutuu perheen sisällä ja elatustuki on yhteiskunnallisesti kytköksissä sosiaalihuoltoon. Elatusapu ja elatustuki ovat siten täysin eri suorituksia, vaikka niiden yhteisenä tarkoituksena on turvata alaikäiselle kuuluva riittävä elatus. "

Vierailija
12/15 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa oikeusministeriön ohje elatusavun määrän laskemiseksi (tjms). Muistaakseni siitä julkaisusta löytyi listaus mihin raha on tarkoitettu. Itse ohje on saatanasta maksajan kannalta, mutta sitähän tässä ei kysytty. Ohi on onneksi.

Vierailija
13/15 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elatusapu ja elaustuki on kaksi eri asiaa. Alla lainausmerkeissä otteita Minilexin sivuilta. Sieltä voit itsekin tarkistaa asioita. Tai tuon ikäinen lapsi varmaan osaa googlettamalla hakea itsekin, jos sitä tietota tarvitsee. 

Elatusavun maksaa toinen lapsen vanhemmista: "Elatusavun tarkoituksena on kattaa lapsen tarpeet kuukausittain, kuten ravinto, asuminen sekä vaatteet ja harrastukset. Elatusavun siis kuuluisi mennä näihin joka kuukausi lapsen hyväksi."

Elatustuen maksaa Kela. "Elatustuki on kytköksissä elatusapuun tilanteissa, joissa vanhempi on laiminlyönyt elatusavun maksamisen tai vanhemman maksukyky on puutteellinen." "Elatusapu toteutuu perheen sisällä ja elatustuki on yhteiskunnallisesti kytköksissä sosiaalihuoltoon. Elatusapu ja elatustuki ovat siten täysin eri suorituksia, vaikka niiden yhteisenä tarkoituksena on turvata alaikäiselle kuuluva riittävä elatus. "

&nbs

Saanko suoran linkin tähän? Olen kovin huono hakemaan tietoa, enkä löytänyt mitään järkevää. Varsinkin tuo kohta jossa vahvistettu teksti. Kiitos sinulle tästä!

Vierailija
14/15 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa laki todellakin mahdollistaa tämän mutta käytännössä en tiedä yhtään tapausta jossa tehtäisiin niin että lähihuoltaja maksaa etähuoltajalle. Vuoroasumisesta huolimatta ne lapset kun voi olla kirjoilla vain yhdessä osoitteessa. 

Itse olen hyvätuloinen lähi ja lasten toinen vanhempi on pitkäaikaistyötön. Olen saanut elatustuen jo kohta kymmenen vuotta - aina vuodeksi kerrallaan. Kertaakaan asiasta ei ole edes keskusteltu että minun pitäisi maksaa etälle. Näin vuoroasumisesta huolimatta. 

Meidän tilanne toki siinä mielessä erilainen että minä todellakin sitten maksan lasten kaikki kulut, pl. ylläpito joka toinen viikko. 

Vierailija
15/15 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinaan ja tupakkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä