Vierailet toisen kotona. Sinulle jää tunne, että heillä on varmasti rahaa. Mistä tunne kumpuaa?
Mä olen usein kuullut muiden sanovan, että meistä näkee, että meillä on rahaa. Tällä viitataan kotiimme. En tietenkään kehtaa kysyä syytä. Lähinnä menen kommentista hämilleni.
Asumme ihan normaalissa keskikokoisessa omakotitalossa. Talo on valmistunut vuonna 2014. Asumme niin pienessä kaupungissa, ettei täällä alueiden perusteella voi päätellä mitään. Sisustus ei juurikaan vastaa nykyajan pintarendejä.
Mikä tai millaiset asiat sinulle viestii, että olet varmaankin jonkun varakkaan kodissa.
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kalusteet Artekilta.
Ja koti kuin toimisto tai jokin julkinen tila. Ilmeisesti sitten myös Marimekon tai Iittalan astiatkin. Vallilan verhot.
Vierailija kirjoitti:
Tällainen wc istuin kertoo, että rahaa löytyy.
https://www.ebay.co.uk/itm/186004912586?chn=ps&_ul=GB&norover=1&mkevt=1…
Rahaa mutta ei hyvää makua.
Vierailija kirjoitti:
No, minulle tuo tunne syntyy siitä, kun kaikki on jotenkin säästeliästä ja niukkaa. Edes itseen ei raskita käyttää rahaa. Isännän kaikissa vaatteissa on jonkun sponsorin mainoslogo. Emännällä 30 vuotta sitten alepan tyhjennysmyynnistä viidellä markalla saalistettu mekko. Vieraalle laihan kahvin kera kaksi päivää vanha punalaputettu possumunkki joka tasattiin kolmeen osaan.
Tarkoitatko että sinulle syntyy tuosta tunne että isäntäväellä on jotenkin tavallista enemmän rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varakkuus näkyy siinä, ettei ole pakonomaisesti, näyttämisen halusta, hankittu viimeisten muotilehtien mukaista kalustusta tai sisustusta. On tyylikästä, ajatonta ja kodikasta. Kunnon puuta, ei mitään "massiivipuuta" tai luontoa ikuisesti saastuttavia muovisia polyrottinkeja.
Meillä on esim laminaattilattia. Toki vedenpitävä versio, joka oli kallis. Toisaalta kuka erottaa lopulta Rustan laminaattia kalliimmasta. Ei kukaan varmasti tiedä lattioista sen enempää. Laminaatti on silti laminaatti. Tykkään kyllä laittaa kotia, mutta ehkä se ei ole kovin trendikäs. Sisustus on sellainen sekoitus modernia skandinaavista tyyliä, maalaisromantiikkaa, kartanovivehdetta ja minimalismia. Sillisalaatti 😅 Kuten ylempänä sanoin, niin joka huoneessa on ikeaa, vaikka joka huoneessa on myös jotain kalliimpaa. Dysonin imu
Keittiössä laminaatti on kyllä hyvä materiaali.
Tunnen varakkaita varmasti keskivertoa enemmän. Olen itsekin sellainen. Yhdistäviä tekijöitä varakkaiden kodeista:
- omakotitalo, paitsi yksinasuvilla
- valtava tontti, johon kuuluu yleensä metsää
- eivät asu ns kunnan tonteilla
- jostain helkkarin syystä kaikilla on laminaattilattia
- kellään ei mitään ns ökytaloa
- siisteys
Eroavaisuuksia:
Talot. Osalla ns kasaritiitalo, osalla rintamamiestalo, osalla uusi talo.
Osalla ns sisustuslehtikoti, osalla täynnä kitaroita yms, osalla tosi peruskoti
Vierailija kirjoitti:
Varakkailla on aidot parkettilattiat.
Huh, tän perusteella mä olen varakas. En kyllä sitten mitenkään muulla perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Jos eteisestä aloitetaan niin kengät ojennuksessa tai jopa kenkäkaapissa, muotoon leikattu kuramatto lattialla. Tavarat komeroissa eikä pitkin lattioita tai avohyllyissä. Isännällä kauluspaita ja kravatti, emännällä mekko ja hillityt korut arkenakin. Vanhoja huonekaluja, aitoja itämaisia mattoja, verhot sävy sävyyn muun huoneen kanssa (ei mitään vallilaa tai marimekkoa). Aika nopeasti varakkuuden aistii.
Voihan se olla Vallilaakin, jos tykkää ja/tai sopii tyyliin.
Lattiat parkettia, tai ehkä laminaattia. Ei koskaan vinyyliä. Seinillä myös tapettia, ei pelkkää maalia. Koko asunto ei ole täysin beige, eikä täysin trendikoti.
Vierailija kirjoitti:
aika tunkeileva kommentti mielestäni. Miksi joku sanoisi noin, ainakaan kasvokkain?
Niinpä. Kyllä meillä kyräillään keskenään sitten vasta kun on kotiin päästy, että taitavat olla varakkaita..😁
Parketti, vallilan verhot, tapetti...tällä asteikolla minäkin olen varakas. Parketti on niin huonokuntoinen (alkuperäinen edellisten omistajien jäljiltä), että pitäisi vaihtaa, mutta ei ole vara. Vallilan verhot on, joita kyttäsin kaksi vuotta, ja ostin kun olivat -50%. Tapettia on parilla seinällä, kun en jaksanut maalata. Juu, ei se kaikki näy aina ulospäin.
Mites korkki lattiamateriaalina, koko kodissa?
Ei meille tietenkään kukaan ole suoraan asiaa sanonut. Esimerkiksi mun sisko ja anoppi ovat molemmat kuulleet joidenkin sukulaisten pohtineen jälkeenpäin, että meillä käydessä huomasi, että olemme hyvätuloisia. Myös eräs työkaverini oli meillä käymisen jälkeen sanonut toiselle työkaverilleni, että "No kyllä niillä kotona huomasi heti, että mies on lääkäri. Ei tollasta taloa muuten ole"
Meillä on siis neliöitä noin 130m2 ja ihan ns normaali vuonna 2014 valmistunut okt. Tontti on toki normaalia suurempi, mutta ei se pienemmissä kaupungeissa ihan tavatonta ole.
Siisteys tekee jo paljon. Myös sellainen harkittu kokonaisuus. Ihan sama mikä sisustustyyli on kyseessä, mutta jos se koti on selvästi "osattu" sisustaa. Yleensä "varakas fiilis" kyllä vaatii sen, että koti ei ole liian trendikäs. Niin se vain on, että rikkaat harvoin suosivat "instakoti tyyliä".
Joillakin on kauhea hätä toisten varallisuudesta. Itse en kutsu enää mielelläni oikein ketään kotiini. En tarvitse ketään analysoimaan elintasoani. Ja en ole mikään varakas.
Sellainen harkittu sisustus, joka ei ole liian beige ja skandimoderni. Ehkä tosiaan ennemmin tapettia, kuin pelkkää maalia. Siisteys ja tietynlainen harmonia. Ihan sama mitä merkkiä astiat ovat, mutta myös kattaus/astiat ovat sopusoinnussa keskenään. Mikään ns keskihintaa kalliimpi asia yksin tai parina random juttuna ei ole ihmeellistä, mutta jos koti on "täynnä" kaikkea vähän arvokkaampaa, niin onhan niiden yhteissumma tavikselle jo paljon. Esimerkiksi vaikka smegin vedenkeitin, dysonin varsi-imuri, ps5, iso telkkari, kalliin näköinen matto, laadukkaat astiat, vaikkapa niitä aalto maljakoita, "merkki" käsipyyhkeet, kallis vessapaperi, leikkokukat, robotti-imuri jne
Veikkaan, että valtaosa ei kiinnitä lattiaan tai seiniin mitään huomiota, ellei niissä ole jotain todella persoonallista. En osaa sanoa yhtään mitä materiaalia lattiat ovat ystävieni luona, tai onko heillä tapetoidut vai maalatut seinät.
Vierailija kirjoitti:
Varakkuus näkyy siinä, ettei ole pakonomaisesti, näyttämisen halusta, hankittu viimeisten muotilehtien mukaista kalustusta tai sisustusta. On tyylikästä, ajatonta ja kodikasta. Kunnon puuta, ei mitään "massiivipuuta" tai luontoa ikuisesti saastuttavia muovisia polyrottinkeja.
Muuten totta, mutta *massiivipuu* tarkoittaa nimenomaan sitä oikeaa, kunnon puuta. Kyseistä ilmaisua käytetään kun halutaan korostaa että tässä on asia joka on ihan kokonaan oikeasti tehty puusta, ei mistään pahvin päälle liimatusta viilusta.
T: puuseppä
Yleensä varakkailla on tilaa. Joka lapsella oma huone, telkkarihuone erikseen, pelihuonetta yms.