Kelan tuista kysymys!
Helsingissä yksinasuva aikuinen, saa pienintä työmarkkinatukea, ei ansiotuloa.
Vuokra 750€/kk + sähkö ja vesi.
Millaisiin tukiin oikeutettu? Euromäärät olisi kiva tietää!
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Sinkku 35 vuotias mies, tuista jää käteen n. 1600/kk vuokran jälkeen (n. 50m2 kaksio, Espoo)
Eli saat vielä vähän aikaa ansiosidonnaista? Sitten putoat kelan rahalle ja saat max 600€ vuokran jälkeen. Todennäköisesti siitä menee osa vielä vuokraan.
Nythän uutisoitiin, että kun lääkkeiden verotusta nostettiin, sen maksajaksi tulee useassa tapauksessa Kela. Tarkoitus oli saada valtiolle lisätuloja, mutta tulikin samalla lisämenoja.
Vierailija kirjoitti:
On oikeutettu palkkaan kun menee töihin
Kun sulla hommat noin hyvin hallussa, voit varmaan kertoa, minne 'menee töihin'?
P.s. opiskelupaikkaa ei tullut myöskään, hausta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki, asumistuki, itse olen samoilla lähtökohdilla ja saan tukia yhteensä noin 1280€/kk.
Toivottavasti laitoit vähän Lapin lisää, sillä mun työeläke on vain 1320 e. Töissä ole kulkenut kymmeniä vuosia, poislukien 3 äitiyslomaa. Meinaan, että eipä olisi kannattanut raataa, kun tuet ovat lähes työeläkkeen suuruisia. Ei helkkari!
Ihan samat tuet sinäkin sossusta saat riippuen sun vuokrasta. Se on se n. 600€ elämiseen + asuminen, ihan kaikille maksetaan, no ei opiskelijoille. Mutta työttömille, työssäkäyville ja eläkeläisille.
kela on kansan kaveri. soita kelaan ja kysy. Mutta kyllä sieltä helposti touhutonni irtoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki laskurilla 380, 45, toimeentulotuki täydellä vuokralla 361,90 ja sillä mikä on Helsingissä toimeentulotukeen hyväksytty(715) saisit 326,90. Näiden lisäksi menoina hyväksytään sähkölaskut (ttt kohtuullinen meno 45e/kk), vesilasku (20e/kk) ja kotivakuutus (11e/kk) ja reseptilääkkeihin maksusitoumus, sekä mahdollisia sairauskuluja, terv.k. maksuja jne.
Siinä tulikin vähän tarkennettuna eli ap:n vuokra ylittää 35 eurolla sallitun. Rajat tuossa taulukossa:
https://www.kela.fi/documents/d/guest/hyvaksyttavien-asumismenojen-kunt…
hön kait ymmärtää maksaa ylittävän itse,joiku maksaa paljon enemmänkin, 35 e pikku raha. ja kannattaa laittaa hakemukseen,että ei halua maksusitoumustaapteekkin. maksa ensin itse reseptilääkkeet,käsikauppatavaraa ei hyvitetä, toimita tosite,tiliote kelalle, sulle hyvitetään jälkiperoisesti n 1-2vko kuluttua. miksikö, kelan asiakkuustiedot voimakkaasti suojattuja, tieto ei saa välittyä kolmannelle taholle. kela tätä tarjoaa ja automaationa toimittaa maksusitoumuksen apteekkiin ellet kiellä. monelle yllätys kassalla.
sama pätee jos vuokravakuus tai muuttokulut-kysyä vaihtoehtoista mallia. julkkishallinnon professorit juuri tätä mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan sivulla on laskureita. Katso sieltä. Saat satavarmasti parempaa tietoa kuin täältä kyselemällä.
Uskoin, että täällä kirjoittelee useita hesalaisia Kelan tuilla eläviä. Ensikäden tieto realistisista summista? Välillä näyttää siltä, että toiset saavat enemmän tukea (€) kuin toiset, samoilla spekseillä. Tämä koskee nimenomaan ttt. Asumistuki on se, minkä laskuri näyttää.
Lähipiirissäni on Kelan viranomainen. Hän sanoi, että ttt määrä voi riippua käsittelijästä. 😶
toikin totta,riippuu toimihenkilöstä,oli aiemmin näin,nyt ei niin,mutta totta joku leikkaamassa tukia helpommin jne. osaamattomuus,ei tunne lakia,uusi harjoittelija jne. mutta kyllä tt tuki on aikaslailla kehyksissä kaikille sama
Onko ketjusta poistunut ihan parhaat viestit, missä kerrottiin euromäärät? Näkyy edelleen lainauksissa.
Mikä motiivi poistella asiaviestejä?
No, pian ne teidän ansiosidonnaiset loppuu, niin pääsette samalle tasolle kuin muutkin köyhät.