Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kelan tuista kysymys!

Vierailija
10.09.2024 |

Helsingissä yksinasuva aikuinen, saa pienintä työmarkkinatukea, ei ansiotuloa.

Vuokra 750€/kk + sähkö ja vesi.

Millaisiin tukiin oikeutettu? Euromäärät olisi kiva tietää!

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konalan jauhelihamies kirjoitti:

1300€/kk tuet minulla + sähkölasku, kotivakuutus, lääkkeet, hammaslääkäri yms maksetaan.

sähköstä osa, kotivakuutuksesta osa,jos ylittää taulukon, hampi ok, tk ok, apteekki jos ei käsikauppatavaraa.

Vierailija
22/69 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1300€/kk tuet minulla + sähkölasku, kotivakuutus, lääkkeet, hammaslääkäri yms maksetaan.

Siis onko tuo 1300€ kuukauden nettotulosi, kaikki yhteensä? 

Pitääkö nuo mainitsemasi sähkölasku, vakuutus jne. hakea joka kk erikseen?

Toimeentulotukea pitää anyway hakea koko ajan uudestaan ja toimittaa tiedot tileistä, omaisuudesta, kuitit yms

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki, asumistuki, itse olen samoilla lähtökohdilla ja saan tukia yhteensä noin 1280€/kk.

Paitsi jo on säästöjä tai omaisuutta  niin vain työmarkkinatuki + asumistuki.

Ei ole säästöjä/omaisuutta. Paljonko saa ttt €/kk?

Ap

Vierailija
24/69 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuet vajaa kymppitonni kuussa, asun pk-seudun ulkopuolella.

Vierailija
25/69 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki, asumistuki, itse olen samoilla lähtökohdilla ja saan tukia yhteensä noin 1280€/kk.

Toivottavasti laitoit vähän Lapin lisää, sillä mun työeläke on vain  1320 e. Töissä ole kulkenut kymmeniä vuosia, poislukien 3 äitiyslomaa.  Meinaan, että eipä olisi kannattanut raataa, kun tuet ovat lähes työeläkkeen  suuruisia. Ei helkkari!

Vierailija
26/69 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Maks about 500 josta maksat vuokran ylittävän osan, laskut kuten puhelimen, ruoat yms

Vierailija
27/69 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäiseksi muutat Helsingistä pois.

Karkkilasta pääset yhtä hyvin töihin Helsinkiin (jos nyt koskaan muutenkaan saat töitä, ku et tähänkään asti ole saanu) niin voit hyvi asua halvemmas paikas

eikös hän ole saanut töitä,kerta oikeutettu työmarkkinatukeen.  miksi moinen mölli asenne, ei saisi töitä. monilla jopa 2v työttömyyttä, ihan akateemisillakin, ja vaikka valmis myyjäksi,ei oteta kun olet muka ylikoulutettu-nää paikat miel tarkoitettu joilla ei moisia tutkintoja. no yhden kerran välkkävahdiksi, nillähän maksetaankin 7v opintolainoja-

Ei työmarkkinatuki vaadi aiempaa työssä oloa?

Vierailija
28/69 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäiseksi muutat Helsingistä pois.

Karkkilasta pääset yhtä hyvin töihin Helsinkiin (jos nyt koskaan muutenkaan saat töitä, ku et tähänkään asti ole saanu) niin voit hyvi asua halvemmas paikas

eikös hän ole saanut töitä,kerta oikeutettu työmarkkinatukeen.  miksi moinen mölli asenne, ei saisi töitä. monilla jopa 2v työttömyyttä, ihan akateemisillakin, ja vaikka valmis myyjäksi,ei oteta kun olet muka ylikoulutettu-nää paikat miel tarkoitettu joilla ei moisia tutkintoja. no yhden kerran välkkävahdiksi, nillähän maksetaankin 7v opintolainoja-

Ei työmarkkinatuki vaadi aiempaa työssä oloa?

Voit saada työmarkkinatukea, jos olet työtön ja tulet ensi kertaa työmarkkinoille tai et ole ollut riittävän pitkään töissä eli et täytä työssäoloehtoa

Vierailija
29/69 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan 1481 euroa, eläke ja eläkkeensaajan asumistuki. Asun toki kalliisti (vuokra 700), mutta koska eläkkeensaajan asumistuki mahdollistaa sen, niin miksipä en.

Vierailija
30/69 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Periaatteessa noin 600 (työmarkkinatuki nettona) + 380 (asumistuki) - 750 (vuokra + mahdollisesti vesimaksu) =230

Minimi toimeentulotuki 587 - 230 = 357 eli ehkä voi saada tuon verran toimeentulotukea riippuen onko tuo vuokrasi sallituissa rajoissa.

Muut hyväsksyttävät menot maksetaan laskujen perusteella eli pakollinen kotivakuutus, sähkö, hyväksyttävät terveysmenot.

Muut menot makselet noista tuista.

Vierailija
31/69 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onko tuo 1300€ kuukauden nettotulosi, kaikki yhteensä? 

Pitääkö nuo mainitsemasi sähkölasku, vakuutus jne. hakea joka kk erikseen?

Sähkölasku, vakuutus ym. maksetaan, kun ensin lähetät laskut Kelaan eli joka kerran erikseen.

Ensin pitää olla se myönteinen TTT-päätös. Eli säästöt ja realisoitavissa oleva omaisuus myyty. Rahat käytetty. 

Vierailija
32/69 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvio ap:n asumistuen suuruudesta:

Arvio yleisen asumistuen määrästä 1.9.2024 alkaen

380,45 e/kk

https://laskurit.kela.fi/yleisen-asumistuen-laskuri

Siis asumistukea saa alle puolet asumiskuluista? (750€+s+v)  Saako ttt:ea sitten enemmän, se erotus? € (vuokra miinus asumistuki)

Vierailija
33/69 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulle oikea asuinpaikka jatkossa löytyy muuttotappiokunnista, esim. Lieksa, Rääkkylä, Varkaus, Ristiina. Yhteiskunta ei jatkossa kustanna omia privaattilukaaleja maan kalleimmilta alueilta kuten pk-seudulta.

onks duunii,oman ala,että ammattitaito säilyy tai edes muuta jolla elääkin ilman tukia..

Oleskeluyhteiskunnan aika on ohi. Sinä et jatkossa esitä vaatimuksia. Jos oman alan töitä ei löydy, kouluttaudut uudelleen tarpeen mukaan.

Vierailija
34/69 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

380,45 e/kk

Siis asumistukea saa alle puolet asumiskuluista? (750€+s+v)  Saako ttt:ea sitten enemmän, se erotus? € (vuokra miinus asumistuki)

Aikuinen ihminen maksaa asumisensa itse.

Vierailija
35/69 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

380,45 e/kk

Nykysääntöjen mukaan ei kuntarajat ylittävän vuokran osuutta makseta toimeentulotuesta. Hyväksyttävän vuokran loppuosa kyllä toimeentulotuesta.

Vierailija
36/69 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Periaatteessa noin 600 (työmarkkinatuki nettona) + 380 (asumistuki) - 750 (vuokra + mahdollisesti vesimaksu) =230

Minimi toimeentulotuki 587 - 230 = 357 eli ehkä voi saada tuon verran toimeentulotukea riippuen onko tuo vuokrasi sallituissa rajoissa.

Muut hyväsksyttävät menot maksetaan laskujen perusteella eli pakollinen kotivakuutus, sähkö, hyväksyttävät terveysmenot.

Muut menot makselet noista tuista.

Kiitos tästä laskelmasta! 💯🧡

Vierailija
37/69 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuki laskurilla 380, 45, toimeentulotuki täydellä vuokralla 361,90 ja sillä mikä on Helsingissä toimeentulotukeen  hyväksytty(715) saisit 326,90. Näiden lisäksi menoina hyväksytään sähkölaskut (ttt kohtuullinen meno 45e/kk), vesilasku (20e/kk) ja kotivakuutus (11e/kk) ja reseptilääkkeihin maksusitoumus, sekä mahdollisia sairauskuluja, terv.k. maksuja jne.

Vierailija
38/69 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat 380 euroa asumistukea. Loput 370 euroa maksat työmarkkinatuesta ja / tai tt-tuen perusosasta. Lisäksi Kelalta tulee heti vaatimus hakea ja muuttaa halvempaan asuntoon.

Vierailija
39/69 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki laskurilla 380, 45, toimeentulotuki täydellä vuokralla 361,90 ja sillä mikä on Helsingissä toimeentulotukeen  hyväksytty(715) saisit 326,90. Näiden lisäksi menoina hyväksytään sähkölaskut (ttt kohtuullinen meno 45e/kk), vesilasku (20e/kk) ja kotivakuutus (11e/kk) ja reseptilääkkeihin maksusitoumus, sekä mahdollisia sairauskuluja, terv.k. maksuja jne.

Siinä tulikin vähän tarkennettuna eli ap:n vuokra ylittää 35 eurolla sallitun. Rajat tuossa taulukossa:

https://www.kela.fi/documents/d/guest/hyvaksyttavien-asumismenojen-kunt…

Vierailija
40/69 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kysypä kelalta,miksi täällä. kelalla myös laskurit. tuolla kysymyksellä ihan muu aloitustarkoitus. mee pois

Kysyn ihan aiheesta. Älä keksi omia tulkintoja. Mene pois.

miksi möllinkäinen kysyt täällä, et kelalta. tutki netti, laskurit, taukki mammikset ossoo mittää sdulle vastata. sama kun kysyvät diagnooseja, verotusta, lääkäriin, verotoimistoon hölmöt, elii mee pois kelalle,vielä ehdit jos juokset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä