Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kelan tuista kysymys!

Vierailija
10.09.2024 |

Helsingissä yksinasuva aikuinen, saa pienintä työmarkkinatukea, ei ansiotuloa.

Vuokra 750€/kk + sähkö ja vesi.

Millaisiin tukiin oikeutettu? Euromäärät olisi kiva tietää!

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konalan jauhelihamies kirjoitti:

1300€/kk tuet minulla + sähkölasku, kotivakuutus, lääkkeet, hammaslääkäri yms maksetaan.

Hyvä, että saat isot mielikuvitustuet, kun naista et saa. Olet semmonen ruikuttaja, että muuta et saakaan kuin nuo mielikuvitustuet. Ehkä saat maksakirroosin. 

Vierailija
42/69 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistukea saat 563€ asti, eli asumistukea 394€ ja sen lisäksi 557€ toimeentulotukena.

Tuosta 557€ maksat itse asumistuen ylittävän osan. Eli  -187€. käyttörahaa sinulle jää 370€ kuukaudeksi.

Saat toki myös sähkö,vesi ja kotivakuutus laskut kelan piikkiin.

Kyllä tuolla 370 eurolla köyhä ostaa itselleen ruuat helposti kuukaudeksi.

Kunhan ei tuhlaile..tai jotain.

Se on se juttu...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäiseksi muutat Helsingistä pois.

Karkkilasta pääset yhtä hyvin töihin Helsinkiin (jos nyt koskaan muutenkaan saat töitä, ku et tähänkään asti ole saanu) niin voit hyvi asua halvemmas paikas

eikös hän ole saanut töitä,kerta oikeutettu työmarkkinatukeen.  miksi moinen mölli asenne, ei saisi töitä. monilla jopa 2v työttömyyttä, ihan akateemisillakin, ja vaikka valmis myyjäksi,ei oteta kun olet muka ylikoulutettu-nää paikat miel tarkoitettu joilla ei moisia tutkintoja. no yhden kerran välkkävahdiksi, nillähän maksetaankin 7v opintolainoja-

Ei työmarkkinatuki vaadi aiempaa työssä oloa?

Ansiosidonnainen ,liittoko maksaa, kela maksaa  ei liittoon kuuluvalle työmarkkinatuke, nämäkö ei edellytä entistä työhistoriaa. Eli oletan ap:n olevan ollut duunissa ja toiveikas saada uutta työtä ja motivoitunut työhistorian lisäluomiseen.

Vierailija
44/69 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumistukea saat 563€ asti, eli asumistukea 394€ ja sen lisäksi 557€ toimeentulotukena.

Tuosta 557€ maksat itse asumistuen ylittävän osan. Eli  -187€. käyttörahaa sinulle jää 370€ kuukaudeksi.

Se on se juttu...

😂👍 12 euroo per päivä.

Mä ehkä muuttaisin edullisempaan kämppään.

Vierailija
45/69 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään pimppi touhui ois?

Ihan vaan kaverin puolesta kyselen..

Vierailija
46/69 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulle oikea asuinpaikka jatkossa löytyy muuttotappiokunnista, esim. Lieksa, Rääkkylä, Varkaus, Ristiina. Yhteiskunta ei jatkossa kustanna omia privaattilukaaleja maan kalleimmilta alueilta kuten pk-seudulta.

onks duunii,oman ala,että ammattitaito säilyy tai edes muuta jolla elääkin ilman tukia..

Oleskeluyhteiskunnan aika on ohi. Sinä et jatkossa esitä vaatimuksia. Jos oman alan töitä ei löydy, kouluttaudut uudelleen tarpeen mukaan.

Mitäs kun opiskelupaikkaa ei saa?

Vierailija
47/69 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on se juttu...

Ap saa työmarkkinatukea. Ei nuo sun laskelmat päde hänen tapauksessa.

Vierailija
48/69 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Konalan jauhelihamies kirjoitti:

1300€/kk tuet minulla + sähkölasku, kotivakuutus, lääkkeet, hammaslääkäri yms maksetaan.

Siis onko tuo 1300€ kuukauden nettotulosi, kaikki yhteensä? 

Pitääkö nuo mainitsemasi sähkölasku, vakuutus jne. hakea joka kk erikseen?

Toimeentulotukea pitää anyway hakea koko ajan uudestaan ja toimittaa tiedot tileistä, omaisuudesta, kuitit yms

esim. haet tt tukea, saat päätöksen. jos sillä hetkellä on erääntyviä laskuja, maksat itse, tosite niistä, niistä saat osakorvauksen joistain,osa kokonaan kuten tk. saat kuukauden päätöksiä,ellei tilanteesi ole ennustettava niin päätös voi olla 3kk,joskus puoli vuotta. tuona aikana jos muodostuu ja muodostuukin laskuja joihin oikeuettu saamaan tuke, lähetät vain niiden tositteet kelaan viitaten olemassaolevaan tt päätökseen xxx ccc. Uusi hekmus 2vko aiemmin ennenkuin edeltävä päättyy ja siihen mukaan aina tiliotteet ja jos niitä laskuja on taas.

en suosittele muutto tai apteekkiasiointiin maksusitoumusta. kelan asiakkuus jo sinällään salassapidettävä ja asiakkuustiedot voimakkaasti suojatut. kun maksat ensin itse,lähetä tiliote, tosite vastasitten, hieman vie aikaa,mutta tietosi eivät välity kolmansille tahoille.  ps hakemuksen yhteydessä muista mainita että apteekkiin ai automaationa kuten tapana ellei kieltoa ole esittänyt sinä,että eivät toimita. muuten se on siellä valmiina ja moni yllättynyt moisesta maksutapahtumassa.

Vierailija
49/69 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki, asumistuki, itse olen samoilla lähtökohdilla ja saan tukia yhteensä noin 1280€/kk.

Paitsi jo on säästöjä tai omaisuutta  niin vain työmarkkinatuki + asumistuki.

Ei ole säästöjä/omaisuutta. Paljonko saa ttt €/kk?

Ap

Periaatteessa noin 600 (työmarkkinatuki nettona) + 380 (asumistuki) - 750 (vuokra + mahdollisesti vesimaksu) =230

Minimi toimeentulotuki 587 - 230 = 357 eli ehkä voi saada tuon verran toimeentulotukea riippuen onko tuo vuokrasi sallituissa rajoissa.

Muut hyväsksyttävät menot maksetaan laskujen perusteella eli pakollinen kotivakuutus, sähkö, hyväksyttävät terveysmenot.

Muut menot makselet noista tuista.

Helsingissä  asumiskulujen TTT normimaksimi on 715€.  Alkavat soveltamaan tätä heti tai 3kk päästä.

Jossain vaiheessa alkava käyttämää tulojen osalta 21.5 päivän kerrointa, eli tulot "nousevat" laskelmassa noin 45 €. Sekin pois TT-tuesta.

Ihan varovaisuusperiaatteella laskisin tuosta 357€:sta pois jatkossa noin 70€. 270 olisi TT-tuki noilla luvuilla.

Vierailija
50/69 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki, asumistuki, itse olen samoilla lähtökohdilla ja saan tukia yhteensä noin 1280€/kk.

Arvio ap:n asumistuen suuruudesta:

Arvio yleisen asumistuen määrästä 1.9.2024 alkaen

380,45 e/kk

https://laskurit.kela.fi/yleisen-asumistuen-laskuri

Siis asumistukea saa alle puolet asumiskuluista? (750€+s+v)  Saako ttt:ea sitten enemmän, se erotus? € (vuokra miinus asumistuki)

Aikuinen ihminen maksaa asumisensa itse.

Ei maksa, kun ei ole työpaikkaa eikä tuloja siitä.

Toivon, että sairastut työkyvyttömäksi, eikä sinulle myönnetä mitään tukia. Siinähän kitkuttelet.

Vierailija
51/69 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

meee ny kelalle keskustelemaan, mitä sää täältä ruinoot vastauksia. tai soita sinne. googlaa, on laskuria ja lakiteksit

Vierailija
52/69 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan sivulla on laskureita. Katso sieltä. Saat satavarmasti parempaa tietoa kuin täältä kyselemällä.

Vierailija
53/69 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän oo MITÄÄN omaisuutta? 

Vierailija
54/69 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

21,5 kerroin toimeentulotuessa tulee voimaan, kun työmarkkinatuki maksettu kaksi kertaa saman kuukauden aikaana. Työmarkkinatuki maksetaan neljän viikon välein eli 13 kertaa vuodessa, siksi tämä käytäntö. Siihen asti työmarkkinatuki noteerataan  toimeentulotukilaskelmassa 20 päivän mukaan.

Vierailija
55/69 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelan sivulla on laskureita. Katso sieltä. Saat satavarmasti parempaa tietoa kuin täältä kyselemällä.

Uskoin, että täällä kirjoittelee useita hesalaisia Kelan tuilla eläviä. Ensikäden tieto realistisista summista? Välillä näyttää siltä, että toiset saavat enemmän tukea (€) kuin toiset, samoilla spekseillä. Tämä koskee nimenomaan ttt. Asumistuki on se, minkä laskuri näyttää.

Lähipiirissäni on Kelan viranomainen. Hän sanoi, että ttt määrä voi riippua käsittelijästä. 😶

Vierailija
56/69 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulle oikea asuinpaikka jatkossa löytyy muuttotappiokunnista, esim. Lieksa, Rääkkylä, Varkaus, Ristiina. Yhteiskunta ei jatkossa kustanna omia privaattilukaaleja maan kalleimmilta alueilta kuten pk-seudulta.

onks duunii,oman ala,että ammattitaito säilyy tai edes muuta jolla elääkin ilman tukia..

Oleskeluyhteiskunnan aika on ohi. Sinä et jatkossa esitä vaatimuksia. Jos oman alan töitä ei löydy, kouluttaudut uudelleen tarpeen mukaan.

mieti jos 7v opinnot,lainaa, miten luulet, jatkat siitä uudelle alalle,oliko 7v turhaaaa ja millä rahalla,entinenkin laina painaa. pitäis päästä töihin jotta pääsee elämänalkuun, laina pois, asumislaina tilalle, ehkä perhe. toki ulkomailla hetken lisää työkokemusta.

mitä ihmeen vaatimuksia. ei ole mahdollisuutta uhrata akateemisia tutkintoja noin vain. jos se älyllinen pääoma, vaiva, uhraus elää niukasti, eri asia kuin vuoden koulutuksia. entä ikääntyneiden mahdollisuus uudelle alalle.  psykologista  lääkäriksi teologiksi jne. olisi kiva tehdä työelämääkin eikä vuorotellen työtön tai opiskelija. geenitutkimus elää koko ajan ja pitää olla ajanhermolla,ei varaa älyllisestikään olla työtön.

akateemisille mm molekyylibiologille välkkävalvojan töitä, eihän se oikein ole. ne sopii niille joilla ei ole älyllisest mahdollisutta akateemiselle uralle.

Vierailija
57/69 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On oikeutettu palkkaan kun menee töihin

Vierailija
58/69 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän oo MITÄÄN omaisuutta? 

Tuulenhuuhtoma neitsytarse 💯  Päivän hinta? Kela!

Vierailija
59/69 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy 5 päivänä viikossa töissä ja saa noin 950e nettona kuussa ja näille annetaan ohjeeksi mennä töihin, että saavat paremmat tulot??

Vierailija
60/69 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Periaatteessa noin 600 (työmarkkinatuki nettona) + 380 (asumistuki) - 750 (vuokra + mahdollisesti vesimaksu) =230

Minimi toimeentulotuki 587 - 230 = 357 eli ehkä voi saada tuon verran toimeentulotukea riippuen onko tuo vuokrasi sallituissa rajoissa.

Muut hyväsksyttävät menot maksetaan laskujen perusteella eli pakollinen kotivakuutus, sähkö, hyväksyttävät terveysmenot.

Muut menot makselet noista tuista.

osa vaan noista laskuista,esim sähköstä osa, vakuutus ehkä puolet jne. vuokran ei tarvitse olla just taulukko, jos menee yli maksat tt tuestasi erotuksen,kela voi suositella edullisempaa asuntoa, nehän suosittelee vaikka 2e ylittää mille maksetaan asumistukea. muuten kelan toimihenkilöt tekevät laskelmat,ei täällä sille  paikka

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme