Tissuttelija: oletko käynyt verikokeissa selvittämässä maksa-arvosi?
Kommentit (8)
Ehkä seuraavassa työterveyden tarkastuksessa saatte vähän jännittää vastauksia? Sairaanhoitaja tai lääkäri tunnistaa arvojen perusteella kyllä tissuttelijan.
viikkoannos ei täyty eikä tule edes puolilleen. Maksa-arvot ihan normaalit, jopa matalat.
jonka pitäisi miettiä, että onko tämä kohtuukäyttöä ja jääkö alle viikkorajan...
Juopot.
ap
Itse olen sellainen, mutta olen ajatellut että se on absolutistin ja alkoholistin välimalli. Eli välillä juo muutaman annoksen kotona, ilman isompia lärviä. En mäkään mieti viikkoannoksia, ennen kuin tuohon äsken vartavasten laitoin. Olen siis se, jonka maksa-arvot normaalit. Pelkällä Panadolin säännöllisellä käytölläkin maksa-arvot olisivat korkeammat. Kyllä nyt taitaa sulla olla pipo turhan kireällä?
jos silloin tällöin otat muutaman annoksen kotona, eikä viikkomäärä täyty!
Minun käsittääkseni tissuttelijaksi sanotaan sellaista alkoholin suurkuluttajaa, alkoholistia, joka juo pikkuhiljaa, ihan kotona, yleensä muilta salaa ja pitkin päivää. On siis usein/lähes aina ns. pienessä sievässä. Välttämättä edes perheenjäsenet eivät tiedosta ongelmaa. Ja monesti hän kykenee käymään töissä ja hoitamaan muutenkin asiansa ulkopuolisten mielestä riittävän hyvin.
t. nro 9
Olin 100% varma että työterveyshuollossa mieheni juomisesta aletaan kysyä (juo liikaa ja liian usein=joka vapaapäivä) ja olin asiasta onnellin. Vaan olivatpa siellä todenneet " Et taida ollenkaan olla viinamäen miehiä, kun maksa-arvot niin hyvät?" --EN YMMÄRRÄ-- Toki ihan hyvä että on kunnossa, mutta ärsytti, jos olisivat olleet huonot, olisi varmaankin vähentänyt juomistaan, nyt on tavallaan " lääkärin todistus" siitä, etti juomisesta ole mitään haittaa:(
Toinen esimerkki taas on ystäväni mies, joka ei juo paljon lainkaan, tyyliin muutaman kerran vuodessa reippaammin ja lauataina saunakalja, ehkä kaksi. Oli ollut flunssassa ennen läääkärin tarkastusta, ja kun meni kuulemaan vastaukset, häntä alettiin kirjaimellisesti syyttää alkoholistiksi, jakaa AA:n lappuja jne. jne.
Lääkäri ei uskonut kun hän vakuutti, ettei todellakaan juo paljoa. (Ajatteli varmaan että tämä tissuttelee joka päivä, mutta kieltää totuuden tai jotain)
No, syy kohonneisiin maksa-arvoihin selvisi kun meni uudelleen työpaikkalääkäriin jonkun ajan päästä ja arvot olivat normaalit: flunssaan määrätty lääke oli nostanut maksa-arvoja! Ja ihan siis lääkärin reseptillä määrä lääke, tosin ei ollut tämän työpaikkalääkäri sentään reseptiä kirjoittanut...;)
Minä tiedän virallisen kohtuukäytön rajan, enkä ole omasta alkoholinkäytöstä huolissani, vaikka silloin tällöin vähän tissuttelenkin.