Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ev.lut. kirkkoon kuuluu enää vajaat 63% kansasta

Vierailija
10.09.2024 |

Kirkon alamäki on ollut viime vuodet kiihtyvä. Keskimäärin noin 60 000 jäsentä vähenee joka vuosi kirkon jäsenmäärä. Nyt jo yli 2 miljoonaa suomalaista ei kuulu kirkkoon. 10 vuoden päästä alle puolet enää kuuluu kirkkoon.

Kommentit (256)

Vierailija
201/256 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori mies erosi kirkosta, koska säästää. Liittyi takaisin koska kirkkohäät.  Erosi taas. Ristiäisiin ei tarvitse liittyä, kun lapsen äiti kuuluu. Kumma kun  kaveri on aina PA, vaikka säästössä hirveesti kirkollisveroja.

Vierailija
202/256 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tommosia ehtoollisia ei ollut Jeesuksen aikana!

Itse asiassa oli ja siitä kerrotaan seikkaperäisesti Raamatussa. Hän sanoi opetuslapsilleen: "Ottakaa ja syökää tästä, tämä on minun ruumiini. Tehkää tämä minun muistokseni." Siitä tuli kirkon rituaali.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/256 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos syntyneitä ei pakkoliitettäisi kirkkoon, olisi jäsenien prosenttiluku yksinumeroinen suomen väkimäärästä.

Eipä heitä pakkoliitetä, vanhemmat päättävät.

Suomessa voi vapaasti erota luterilaisesta kirkosta täysi-ikäisenä ilman, että kukaan uhkaa sieltä lähtevän henkeä tai terveyttä. Kaikissa maissa ja uskonnoissa ei ole niin.

Vierailija
204/256 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa oli ja siitä kerrotaan seikkaperäisesti Raamatussa. Hän sanoi opetuslapsilleen: "Ottakaa ja syökää tästä, tämä on minun ruumiini. Tehkää tämä minun muistokseni." Siitä tuli kirkon rituaali.

Se oli ihan tavallinen ateria.

Vierailija
205/256 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen moni erosi kirkosta kun ei uskonut jeesukseen, nyt kirkon muututtua melko vihervasemmistolaiseksi eroaa kirkosta puolestaan moni uskova.

Hassu kehitys.

Kulttuurimarxilaisuuden pitkästä marssista läpi instituutioiden johtuu tämä kirkonkin "vihertyminen".

Tosin uskovien ei pitäisi erota kirkosta vaan vaikuttaa siellä.

Katolilaiset ja ortodoksit uskoo oman kirkkonsa olevan Kristuksen ruumis, ainoa oikea Kirkko isolla K:lla. Heille on (tai ainakin pitäisi olla) selvää, että Kirkkoa ei pidä jättää vaikka se toimisi joissain asioissa väärin, koska Kirkon hylkääminen merkitsisi Kristuksen ruumiin hylkäämistä.

Minkä takia protestantin pitäisi jäädä siihen kirkkoon, jonka pariin hän on sattunut päätymään vanhempiensa tai oman aiemman valintansa kautta? Miksei hänen olisi parempi liittyä johonkin parempana pitämäänsä kirkkoon (esim. L

Amerikassa perustetaan koko ajan uusia kirkkoja, kun joku pastori tai ryhmä on vähän eri mieltä nykyisen seurakuntansa oppien kanssa. Se on mielenkiintoinen ilmiö.

Vierailija
206/256 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi mitä kannibaaleja.

Vierailija
207/256 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä,ehtoollinen eli ilta-ateria.

Tämä nykyinen seurakuntalaisten jumalanpalveluksissaan harjoittama pappien jaloissa matelu armopalan toivossa on rienausta, alkuperäisen ehtoollisen irvikuva. Pappis-säädyn ylikorostunutta ylivertaisuusvinoumaa tämä seurakuntalaisten matelu heidän jaloissaan kuin piestyt koirat tosin taatusti kiihottaa.

Vierailija
208/256 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskoa voi ilman kirkkoakin.

Kuten itse, olen kirkosta eronnut, sitoutumaton, luterilainen kristitty.

Vierailija
209/256 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PS. Syy eroamiseen ei ollut kirkollisvero, joka on loppujen lopuksi pieni summa.

Vierailija
210/256 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

37% joutuu siis h e l v e t t i i n.

Sinä sinne joudut, odotas vaan. Te kaikki päävikaiset saarnaajat ette edes ansaitse muuta loppusijoituskohdetta.

Vierailija
211/256 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta palveluita käyttää yli 90% kansasta.  Miksi hautajaisiin edelleen halutaan kanttori ja pappi? Pitäisivät omannäköiset hautajaiset!

Vierailija
212/256 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se harmittaa että diakoniakin sitten lopulta loppuu. Monelle se ainoa apu kun muualta ei saa mitään 

Diakonia on huono syy olla kirkon jäsen. Kirkko käyttää diakoniatyöhön vain 10 % keräämästään rahasta. Enemmän hyötyä olisi erota kirkosta ja käyttää puolet siitä rahasta mikä ennen meni kirkollisveroon oikeaan hyväntekeväisyyteen. Näin toimimalla viisinkertaistaisi hyväntekeväisyyden määrän!

Vierailija
213/256 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PS. Syy eroamiseen ei ollut kirkollisvero, joka on loppujen lopuksi pieni summa.

Ei se mikään pieni summa ole jos koko ikänsä maksaa 500 € vuodessa. Siitä tulee kymmeniä tuhansia euroja.

Vierailija
214/256 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskovaiset tykkää supporttaa seurakuntia, missä pysytään Jumalan Sanassa.

Ja terveet nauttivat vapaa-ajattelun mahdollisuudesta 😇

Vierailija
215/256 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirkkomme ja kansamme tilanne on huolestuttava. Ei talous edellä vaan hengellisesti.

Muutoin täällä on jälleen kerran todella paljon väärää tietoa, oletusta ja luulottelua liikkeellä. 

Jos ev.lut. seurakunnan toiminta olisi teille tuttua, jos kävisitte kotikirkossanne ja osallistuisitte johonkin, niin huomaisitte, että se luulottelemanne ahdas- ja ylimielisyys, homoviha ja muu pappien ökyily (rankkaa työtä 50-60h/vko, 3500 brutto, ei lisiä, ei työaikaa) on yhtä kaukana todellisuudesta kuin itä lännestä.

Ehkä kirkko ja seurakunta onkin monen monta erilaista arjen ja pyhän hyvää asiaa. Yhteisöjä rakebtavaa, yhteistä vastuuta kantavaa asiaa. Lämpimiä käsiä, apua ja lohtua.

Jos tämä kaikki työ halutaan pois, jonkun täytyy edelleen tämä kaikki kuitenkin eri-ikäisten ja eri elåmäntilanteissa elävien kanssa tehdä. Eikä sitä kaikkea - hyväosaisille j

Luterilainen kirkko varmaan maailman suvaitsevaisimpia kristillisiä yhteisöjä. Monissa muissa kirkoissa ja uskonnoissa ei edes keskustella asioista tai tuomitaan ne ankarimmin mukaan, jotka luterilainen kirkko hyväksyy. Kuitenkin muut uskonnot nähdään jotenkin henkisempina. 

Vierailija
216/256 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se mikään pieni summa ole jos koko ikänsä maksaa 500 € vuodessa. Siitä tulee kymmeniä tuhansia euroja.

Kyllä sitä joutuu maksamaan muitakin veroja ja maksuja, joita menee tarkoituksiin, joita itse en hyväksy.

Vierailija
217/256 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta palveluita käyttää yli 90% kansasta.  Miksi hautajaisiin edelleen halutaan kanttori ja pappi? Pitäisivät omannäköiset hautajaiset!

En minä halua kumpaakaan. Kirkolta tulisi viedä vihkimisoikeus, ja hautaustoimi tulisi siirtää valtiolle. 

Vierailija
218/256 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä,ehtoollinen eli ilta-ateria.

Tämä nykyinen seurakuntalaisten jumalanpalveluksissaan harjoittama pappien jaloissa matelu armopalan toivossa on rienausta, alkuperäisen ehtoollisen irvikuva. Pappis-säädyn ylikorostunutta ylivertaisuusvinoumaa tämä seurakuntalaisten matelu heidän jaloissaan kuin piestyt koirat tosin taatusti kiihottaa.

Taas perkele otti hänet kanssansa sangen korkealle vuorelle ja näytti hänelle kaikki maailman valtakunnat ja niiden loiston ja sanoi hänelle: "Tämän kaiken minä annan sinulle, jos lankeat maahan ja kumarrat minua". Matt. 4:8,9

Ja minä lankesin hänen jalkojensa juureen, kumartaen rukoillakseni häntä. Mutta hän sanoi minulle: "Varo, ettet sitä tee; minä olen sinun ja sinun veljiesi kanssapalvelija, niiden, joilla on Jeesuksen todistus; kumarra ja rukoile Jumalaa. Sillä Jeesuksen todistus on profetian henki."  Ilm. 19:10

Ja kun rukoilette, älkää olko niinkuin ulkokullatut; sillä he mielellään seisovat ja rukoilevat synagoogissa ja katujen kulmissa, että ihmiset heidät näkisivät. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa.Vaan sinä, kun rukoilet, mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle. Ja kun rukoilette, niin älkää tyhjiä hokeko niinkuin pakanat, jotka luulevat, että heitä heidän monisanaisuutensa tähden kuullaan. Älkää siis olko heidän kaltaisiaan; sillä teidän Isänne kyllä tietää, mitä te tarvitsette, ennenkuin häneltä anottekaan. Matt. 6:5,8

Vierailija
219/256 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä halua kumpaakaan. Kirkolta tulisi viedä vihkimisoikeus, ja hautaustoimi tulisi siirtää valtiolle. 

Ja miksikähän? Kun pieni vähemmistö haluaa niin?

Vierailija
220/256 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä joutuu maksamaan muitakin veroja ja maksuja, joita menee tarkoituksiin, joita itse en hyväksy.

Tuolla logiikalla olet varmasti jäsen sadoissa eri yhdistyksissä ja järjestöissä? Tuohan on aivan typerä syy olla kirkon jäsen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän