4-vuotiaan pojan KARMIVA kielenkäyttö. Oire psyykkisistä ongelmistako?
Taustaa; juuri 4-vuotta täyttänyt poika, kotihoidettu on alkanut käyttämään varsin kamalaa kieltä suuttuessaan. Sanalliset raivarit ylittävät jo kaikkien ymmärryskyvyn. Uhkauksia sataa läheisilleseuraavan tyyppisesti esim.
- mä poltan sut niin että kuolet
- mä laitan virvelinkoukun sun huulesta läpi niin että veri tulee
- mä kuristan siskon niin että se kuolee
Aivan HIRVEÄÄ kuunneltavaa.
On kielletty, selitetty, puhuttu nätisti, huudettu. Nyt asian tiimoilta on nurkkajäähyt käytössä. 4 minuuttia joka kerta noista jutuista, vaan eipä tunnu auttavan.
Olisiko jo kasvatusneuvolan paikka?
Viimeinen 9kk on ollut isojen muutosten aikaa perheessä, asuinympäristössä jne. ja valitettavasti lisää muutoksia on tulossa vielä. Nekö sitten ovat sekoittaneet pakkaa vai mikä mutta en enää tiedä mitä tekisin.
Tuntee kuitenkin myötätuntoa pienempiä kohtaan, pitää eläimistä, osoittaa hellyyttäkin mm. vanhemmille jne.
Kommentoikaahan
Kommentit (44)
että ei se välttämättä mitään vakavaa ole... rasittavaa kyllä...
On vasta pari viikkoa sanonut noin, mutta ei kyllä muuta kaameaa puhu, tai siis onhan " mä lyön suo..." tietty myös aika kamalaa (sanoo noin usein, kun kiellän tai komennan jostain. Meillä kyllä ARESTITUOLI toimii ainakin hetkellisesti hyvin; on ainakin jonkun aika niiin kilttiä poikaa tullessaan pois jäähyltä...
Kiinnitin siis huomioni tuohon ap:n mä poltan sut-juttuun, kun esim meillä ei ole mitään sellaisia koskaan puhuttu ja silti meidänkin poika sitä hokee... Onkohan jossain tv-ohjelmassa sellaista sanottu, en ainakaan muista...
meillä kanssa ammutaan, räjäytetään, tapetaan jne... ihan ilman sen kummempia stressejä. Lapsilla on ihan uskomattomat lautasantennikorvat, joilla ne kyllä kuulee kaiken sen mitä niiden ei pitäisi kuulla ja näin ollen oppivat ties mitä ilmaisuja joiden tarkkaa merkitystä eivät edes ymmärrä. Viimeisimmässä Kaksplussassa oli just juttua tosta uhkailusta jne... siinä oli hyviä vinkkejä miten käsitellä asiaa lapsen kanssa. Kokeile eka niitä ja sen jälkeen voit tietty kysästä neuvoja vaikka sieltä kasvatusneuvolasta.
Itse olisin varmaan koko ajan ihan peloissani oikeasti jos oma 4v poikani puhuisi tuommoisia! :O Pelkäisin milloin hän hyökkäisi yöllä tosissaan veitsen kanssa tai jotain...Onneksi poikani on aika herkkä ja inhoaa kaikkea väkivaltaan, aseisiin tms. liittyvää ja ollaan opetettu että kuolema ei ole mikään leikin asia eikä uhkailun väline. Meillä ei esim. telkkaria avata edes muutoin kuin lastenohjelmien ajaksi lasten läsnäolessa. Jotenkin ärsyttää ja säälittää nähdä lapsia jotka uhoavat väkivaltajutuillaan. Ei mielestäni kuulu normaaliin lapsen kehitykseen. Jos nykynormien mukaan normaalia niin jossain mielestäni vikaa?! Mieluummin suojelen lastani väkivallalta kun tiedän miten raakuus turmelee hermoja...Tiedän tapauksia, lapsia joilla ei enää henkisesti mikään raakuus tunnu missään. Moraali ja herkkyys täysin kadonnut. Meille ei pyssyleluja koskaan osteta eikä tappelupelejä...Keskitytään ruokkimaan mielikuvitusta terveellä tavalla.
Pojalla on kyllä voimakasta uhoa, mutta tappamisella uhkailua ei siihen liity! Miksi pitäisi liittyä? Tuokin on ihan kiinni minkälaisia vaikutteita lapsi saa lähiympäristöstään. Ja nykyään kun vanhemmat eivät ehdi paneutua lapsiensa vaikuttimien valvontaan niin väkivaltaisista aggressioista on tullut " normaali kehitysvaihe" . Valitettavan moni lapsi vaan jämähtää tuohon " vaiheeseen" ...Levottomuus vaan lisääntyy sukupolvesta toiseen. Me olemme suosineet perinteisempää tiukan lempeää kasvatusta jossa rajat ovat selvät. Meillä ei hyväksytä mitään väkivalta-vaikuttimia...Ei leluja, ohjelmia, pelejä, kurittomia kavereita yms. Luovuus, kehittävät leikit ja pelit sekä mukavat kaverit ovat meidän rikkautemme ja on toiminut. Poika ei ole vielä maininnutkaan tappamisista sun muista kiukunpuuskissaan. Kyllä ne kommentit sieltä ympäristöstä tulevat! Nykypäivänä vanhempien tulee olla entistä enemmän taistelukannalla eikä niellä sinisilmäisesti kaikkia neuvolaoppaita! Minulla sanelee ainakin terve moraali kasvatuksessa enkä ole tiukkapipo muussa kuin väkivaltaan liittyvissä asioissa! Väkivalta ei kuulu lapsen maailmaan....Ei pitäisi kuulua kenenkään.
pyytäneet seurakunnan työntekijöitä rukoilemaan puolestamme. Reiki-terapeuttini lähettää kaukoparannusta joka ilta. t. ap
yliherkkyys valkoisellesokerille jne.....
Saattaa aiheuttaa agressiivisia kohtauksia.
Kummipoikani oli allerginen lisäaineille ja tuli ppienestäkin määrästä mm. valkoista sokeria todella riehakkaaksi ja agressiiviseksi.
lisäaineet ja sokeri kun jäi pois niin jo helpotti kotna tilanne. Eli ihan aihelinen oli kysely alergioiden poisulkemisesta.
Itse et ilmieseti ollut kuulua moisesta mahdollisuudesta. Kommenttisi ainakin oli sitä luokkaa.
Katsooko lapsi väkivaltavideoita?
Pelaako lapsi tietokonepeljä?
Puhuuko kaverit rumia/
Entä kotona kiroaako aikuiset?
--
Ps.
Lapsi on varmaan terve- kyse on mallioppimisesta- eli kielteiset mallit pois...
Älä huolestu! etkö ole saanut neuvolasta esitettä 4- 5 vuotiaista? siihen ikää kuuluu toi hulluttelu... eihän lapsi edes tiedä mitä ne kaikki kamalat sanat tarkoittavat.... kysys siltä vaikka että mitä se tarkoittaa kun sanot kuristavasi jonkun? kysy lapselta että mitä se kuristaminen tarkoittaa+ ei taida tietää...
Miten meidän poika on vaikutteensa saanut malleista, kun ollut kotihoidossa. Telkkaria meillä ei ole ja tietokoneella pelaa tasan muumeja ja rasmus nallea. Siitä huolimatta huutaa tappavansa ja hakkaavansa ties mitä. Ei varmasti ole saanut ympäristöstä tuollaisia vaikutteita. Piste.
tuo vaihe juuri ON NORMAALI tuonikäiselle pojalle. Itse pelkäisin ennemminkin jos tuossa fallisessa uhovaiheessa poika (jonka kuuluu tehdä pesäeroa naisiin) olisi aina vaan mammassa kiinni...
Eli ap: ei huolta minun mielestäni. Toki jos tuo vaihe jää päälle, niin sitten on toinen tilanne.
Itselläni 4v poika jolta en voisi kuvitellakaan tulevan suusta mitään tuollaista! Ei osaa ensimmäistä kirosanaakaan! Ehkä teidän tarttis tehdä jotain. Neuvolasta pyydätte apua ja kysytte minne mennä pojan kanssa. Ei se lapsi noita juttuja nyt ihan tuulesta tempaa. Jostain on kuullut moisia ja toistaa sitten niitä. Mutta mistä? Sen voitte vain te itse tietää..
se että nykyään on niin paljon aggressiivisia ja rauhattomia lapsia ja se että 4-vuotias uhoaa aseilla ja ties millä jutuilla on 2 ERI ASIAA.
4-vuotiaalle on tärkeää saada toteuttaa hurjaa uhopuoltaan ja jos hän saa sen turvallisissa rajoissa tehdä ei hänellä ole tarvettakaan väkivaltaiseen käytökseen myöhemmin.
Samaa mieltä olen siitä että esim TV-väkivallalta lasta tulee suojella. Meillä ei ole telkkaria, mutta ostan kyllä pojalleni (nyt 3v) pyssyn jos hän sellaista joskus haluaa.
Ei lähdetä väärällä lailla tukahduttamaan poikia pliiis!!
Ei tarvitse kokea tuollaista verbaalista väkivaltaa, minkään ikäiseltä.
eihän se 4 v edes ymmärrä mitä tappaminen ja kuolema ovat, miten se voisi olla verbaalista väkivaltaa?? Aikuinen antaa noille sanoille oman sisältönsä ja se ei todellakaan ole sama kuin pienen 4-vuotiaan sisältö niille .
nro 16 vielä yrittää saada pointtiansa perille, liekö turhaa?
Lapset kyllä kehittelevät itse mitä kummallisimpia ja karmeimpia ilmaisuja! Musta on ihan ymmärrettävää (mutta ei sallittavaa) että kun lapsi tietää mikä on sinänsä viaton esine, esim virvelinkoukku niin toki hän tietää että se voi myös satuttaa. Lasten mielikuvitus on oikeasti rajaton ja heillä saattaa olla mielessä mitä hirveimpiä kuvitelmia ja ajatuksia, jotka sitten purkautuu ulos suuttuessa tai suurten muutosten aikaan, niin kun teillä. Tuollaisten keksiminen kertoo lapsen verbaalisuudesta ja kyvystä yhdistää eri asioita toisiinsa.
Temperamenteissa on eroa: meidän lapset esim ovat kaikki sellasia että rakastavat täysillä ja vihaavat täysillä, niin sanoakseni. Kuulen kaikilta kolmelta lukemattomat kerrat päivässä miten he rakastavat minua ja toisiaan ja isiä jne ja he sanovat aivan sulosia juttuja (mistä myös voi vaan ihmetellä että ovat kehitelleet sellasia, 3-vuotias poikani on mm. sanonut " sinä olet niin ihana kuin ruusukukka ja minä olen iloinen että minä olen sinun poika kun sinä et koskaan hylkää minua" ). Mutta kun suuttuvat niin sekin saa joskus ihan kummat mittasuhteet.
Ap:n lapsi ei käyttänyt kirjosanoja, niin kun joku tänne on sotkenut. Hän käytti yhdistelmiä polttaa, kuolla, virveli, veri. Nämä ovat aivan viattomia sanoja, jotka vovat tulla esille missä tahansa yhteydessä. (Varo ettet polta sormiasi, lintu on kuollut, kalastetaan virvelillä, varo, ettei koukku tartu käteen, oho olet satuttanut ja tulee verta). En Vähänkin verbaalinen ja älykäs lapsi kyllä kykenee niistä väsäämään erinäisiä juttuja. Ap:n lapsi kenties muutenkin puhuu paljon ja monipuolisesti ja satuilee. Eihän lapsi opi puhumaan niin että hän toistaa sellaisenaan kuulleita lauseita vaan jo hyvi varhain hän oppii yhdistelemään asiota. Tämä koskee kielioppia ja sisältöä.
Kyllä meilläkin lapset tietävät " kamalia" sanoja kuten: tappaa (en halua että meillä tapetaan hämähäkkejä), hukkua (ketään ei saa työntää veden alle ettei huku), kuristua (heppaa leikkiessä naruja ei ikinä laiteta kaulaan, koska siihen voi kuristua).
Tämä tästä: minusta ap:n tilanne voi olla hyvinkin normaali, mutta se ei tee sitä hyväksytyksi ja luulen että kun jatkatte samaan malliin, eli kerrasta poikki tollaset jutut niin pikkuhiljaa ne jää pois lapsen kielenkäytöstä.
Kent
Meidän pojan jutut nelivuotiaana oli samaa tasoa: Heitän sut porojen syötäväksi mettään ja korpit nokkii sun aivojas ja luitas!
Teot vahingoittavat. Meillä 4-vuotias poika uhosi paljon sanallisesti. Kuulosti kyllä kamalalta. Jälkeenpäin poika itki aina hillittömästi ja oli peloissaankin. Peloissaan omista tunteistaan,vihasta ja raivosta. Niitä sanoittamalla, antamalla tunteille nimet, ja kertomalla että ne ajatukset eivät vahingoita ketään, tilanteet vähenivät. Mielestäni on tärkeää, että pieni raivopää saa tuntea olevansa rakastettu vaikka raivoaakin. Meidän 4- vuotias kun oikeasti pelkäsi , että äiti kuolee, räjähtää..
Vierailija:
Itselläni 4v poika jolta en voisi kuvitellakaan tulevan suusta mitään tuollaista! Ei osaa ensimmäistä kirosanaakaan! Ehkä teidän tarttis tehdä jotain. Neuvolasta pyydätte apua ja kysytte minne mennä pojan kanssa. Ei se lapsi noita juttuja nyt ihan tuulesta tempaa. Jostain on kuullut moisia ja toistaa sitten niitä. Mutta mistä? Sen voitte vain te itse tietää..
Tuohan on täysin normaalia 4-vuotiaan pikkumiehen uhoa ja käytöstä, jonka tarkoituksena on lähinnä katsoa, miten aikuinen reagoi kun hän nyt käyttäytyy kuin iso mies... Eihän lapsi tajua oikeasti mitä nuo asiat merkitsevät.
Ihan sama kuin jos 4-vuotias joskus sanoo että hän toivoo olevansa kuollut, kun joku asia harmittaa, ei se todellakaan tarkoita sitä että lapsi olisi itsetuhoinen ja suunnittelee itsemurhaa...
Haloo, pientä harkintaa...
edes lasten sellaisia. Lasten dvd-juttuja katselee mm. muumeja, Puuha Peteä, Nalle puhia jne. Tv ei ole uutisten aikaan meillä juuri koskaan auki että ei pitäisi ainakaan sieltä niitä juttuja ammentaa.
ap.