Mitä termi "kama" tarkoitti 70-80 -uvulla?
70-80 -lukujen nuoret, mitä termillä kama tarkoitettiin tuohon aikaan? Viitattiinko alkoholiin vai johonkin muuhun? Yritän tehdä kirjallisuusanalyysia ja en nyt ole varma, ymmärränkö tekstiä oikein.
Kommentit (51)
Tavarat
Vie sun kamat pois tästä, tämä on mun pulpetti"
Kasarinuori
Vierailija kirjoitti:
Tavarat
Kasarinuori
Konteksti liittyy päihtymiseen. Puhutaan kaman tuomisesta. Lähinnä haen sitä, että tarkoittiko tuohon aikaan alkoholia vai oliko jo huumeita kuvaava sana.
Mitä väliä sillä on? Tällaiset tyhjänpäiväiset ketjut pitäisi poistaa eikä niitä asi-aloituksia.
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä yhtään tuon ikäisiä ihmisiä? Nykyäänhän kama tarkoittaa kai lähinnä huumeita, mutta oliko tuohon aikaan eri? Oliko silloin edes juuri huumeita Suomessa?
Kama tarkoitti tavaraa, roinaa. Muistaakseni jo silloin saatettiin puhua kaman vetämisestä, kun tarkoitettiin huumeiden käyttämistä. Alkoholista tai tupakasta ei puhuttu kamana.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä on? Tällaiset tyhjänpäiväiset ketjut pitäisi poistaa eikä niitä asi-aloituksia.
*asia-aloituksia
No kyllähän sillä nykyäänkin tarkoitetaan ihan vaan tavaroita, ei mulle kyllä ensimmäisenä mitkään huumeet tulisi mieleen.
kamat
kamppeet.
SLANGISANAKIRJA: KAMAT
Mä roudaan ensteks noi kamat stagelle, tuun sit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavarat
Kasarinuori
Konteksti liittyy päihtymiseen. Puhutaan kaman tuomisesta. Lähinnä haen sitä, että tarkoittiko tuohon aikaan alkoholia vai oliko jo huumeita kuvaava sana.
Ei tarkoiteta alkoholia, vaan nimenomaan huumeita.
Vankilassa se tarkotti huumeita. En ole kyllä istunut.
Kyllä se tarkoitti huumeita, jos konteksti oli päihtyminen.
Ei liittynyt kasarilla päihteisiin. Kamat =tavarat, kuten joku jo kertoikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavarat
Kasarinuori
80-luvulla huumeidenkäyttäjiä katsottiin kieroon ja pidettiin alimpana pohjasakkana. Todennäköisesti silti tarkoitettiin huumeita tuolla sanalla. Käyttäjiä oli , mutta varmaankin tosi paljon vähemmän kuin nykyään
Kontekstista riippuen huumeita tai tavaroita. Päihteistä puhuttaessa nimenomaan huumeita.
Jaa no jos puhutaan päihtymisestä niin kyllä silloinkin viitattiin kamalla huumeisiin
Panemista, seksiä. Tuli Kama Sutrasta.
Kamailla, noi kamailee, lähde kamailee.
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä yhtään tuon ikäisiä ihmisiä? Nykyäänhän kama tarkoittaa kai lähinnä huumeita, mutta oliko tuohon aikaan eri? Oliko silloin edes juuri huumeita Suomessa?
No oli tosiaankin.
- 80-luvun Rovaniemellä elänyt ja vierestä seurannut
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessahan juuri kerrottiin. On ihan eri asia analysoida, että tarinan henkilö käyttää vuosikymmenien takaisessa maailmassa alkoholia vs. huumeita. Jos ei tiedä, on hyvä kysyä. Miten tuokaan voi ketään haitata?
Vetää kamaa= Vetää huumehia
Alkoholia se ei kyllä tarkottanut
Kuten käynyt jo ilmi niin tavaraa, mutta kysytyssä kontekstissa huumeita, myös esimerkiksi kannabis oli "kamaa".